معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۸/۱۱/۲۳- ۰۸:۳۰ - مشاهده: ۴۳۹

"ثبت بیشترین میزان افزایش هزینه زندگی در قزاقستان برای استان مانگیستائو - آکتائو"

بر اساس اطلاعات بدست آمده از مرکز پژوهشی "فینپروم ( finprom )" در جمهوری قزاقستان؛ در ژانویه سال 2020 متوسط سرانه هزینه زندگی در این  کشور  به 30 هزار تنگه (واحد پول قزاقستان) رسیده است که این رقم 11.6 درصد افزایش نسبت به سال گذشته را نشان می­دهد. در دوره مشابه سال گذشته، این مبلغ 26.9 هزار تنگه و با رشد سالانه 4٪ بوده است. این نوشتار ، با تاکید بر اطلاعات موجود، به تشریح آماری شرایط موجود معیشتی در استان مانگیستائو قزاقستان پرداخته که در ادامه به اهم مطالب یادشده اشاره خواهد شد.

 در ژانویه سال جاری قیمت کالا و خدمات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به میزان 5.6 درصد افزایش یافته است. در این میان قیمت اقلام خوراکی 9.2 در صد، اقلام غیرخوراکی 5.2 درصد و هزینه خدمات 1.4 درصد افزایش را  در قزاقستان نشان می­دهد.

نکته حائز اهمیت در این خصوص سطح بالای هزینه زندگی در استان مانگیستائو قزاقستان می­ باشد. بطور کلی هزینه زندگی در این استان به طور مرسوم در بالاترین میزان و معادل 35.4 درصد در  مقایسه با سایر استان‌ها بوده که 18 درصد بالاتر از سطح میانگین ملی است.  پس از آکتائو، نورسلطان پایتخت کشور قزاقستان با 33.5 هزار تنگه و آلماتی بزرگترین شهر این کشور با 33.1 هزارتنگه به ترتیب با 11.6 درصد و 10.4 در صد بالاتر از سطح میانگین ملی، رتبه‌های دوم و سوم بالاترین سرانه هزینه زندگی را از آن خود کرده ­اند. لازم به ذکر است، در سراسر کشور قزاقستان تنها 6 منطقه دارای درصدی بالاتر از میانگین سرانه هزینه زندگی در سطح ملی هستند.

در این خصوص کمترین هزینه زندگی مربوط به سه منطقه پالوودا (26.3 هزارتنگه) ؛ وست قزاقستان (26.9 هزار تنگه) و آکتوبه (27.2 هزارتنگه) می­باشد. لازم به ذکر است که در قزاقستان هزینه زندگی بر مزایای اجتماعی مانند پرداخت حقوق بازنشستگی، کمک هزینه ­های اجتماعی برای معلولین از سوی دولت، کمک هزینه به خانوارهای بدون سرپرست و کمک هزینه مراقبت از کودکان معلول نیز به صورت مستقیم تاثیرگذار است.

بر اساس آمار بدست آمده در ژانویه2020، مقدار هزینه سرانه برای تامین گوشت و ماهی در مقایسه با مدت مشابه پارسال از 20.5 درصد به 21.1 دهم درصد رسیده است و هزینه تامین نان نیز حدود 8 درصد افزایش داشته است. که این نشان دهنده کاهش قدرت خرید مصرف کنندگان در تامین این نوع از اقلام خوراکی می‌باشد. در خصوص برخی از اقلام خوراکی دیگر مانند لبنیات، روغن و تخم مرغ میزان هزینه با کاهش 0.6 درصدی همراه بوده است. در مورد قند، شکر و چای این میزان از 202 درصد به 1.8 درصد رسیده که با کاهش اندکی همراه بوده است. همچنین لازم به یادآوری است که سهم اقلام غیرخوراکی در قزاقستان معادل 45 درصد کل هزینه زندگی در این کشور می­ باشد.

 استان مانگیستائو به مرکزیت بندر آکتائو با وجود جمعیت و وسعت کمتر نسبت به برخی از دیگر نواحی کشور قزاقستان از جمله آلماتی و نورسلطان؛ دارای بیشترین افزایش در سرانه هزینه زندگی در قزاقستان می‌باشد. این منطقه از کشور قزاقستان بنا به دلایلی از جمله وجود بیشترین تاسیسات نفتی و گازی قزاقستان، دروازه صادرات و واردات به این کشور و نیز به کل آسیای مرکزی ، استقررا بنادر مهم و ... همواره دارای بیشترین میزان فعالی ت­های اقتصادی، مالی و رشد سطح توسعه­ ای در سال­ های اخیر بوده که موجبات بالاتر بودن سطح هزینه زندگی در این منطقه در مقایسه با سایر مناطق قزاقستان است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما