معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۸/۱۱/۱۶- ۰۸:۳۵ - مشاهده: ۱۳۹۰

ظرفیت ورود سیب ایرانی به بازار ازبکستان

ازبکستان جزء  10 کشور برتر در تولید انواع میوه و خشکبار می‌باشد و در حال حاضر بیش از 180 نوع میوه، خشکبار و سبزیجات به بیش از 70 کشور جهان صادر می‌کند. با این وجود  این روزها سیب های زرد و قرمز ایرانی و چینی در بازار ازبکستان به فراوانی مشاهده می‌شود. سیب های چینی از قبل نیز در بازار ازبکستان به فروش می رسید ولی درچند ماه اخیر شاهد افزایش قابل توجه سیب های ایرانی در بازار این کشور هستیم.

موضوع ورود سیب های صادراتی کشورمان در بازار ازبکستان  در یکی از سایت های خبری این کشور (podrobno.uz) نیز بازتاب داشته که به صورت مختصر به آن اشاره می‌شود.

در سایت مذکور به  نقل از تحلیگران موسسه EastFruit اشاره شده که "ایران و چین بازار ازبکستان  را با سیب های خود پر کرده اند. تجار و بازرگانان محلی ازبک محصولات خود را به انتظار افزایش نرخ به بازار عرضه نکرده اند.  بر اساس این اطلاعات قیمت عمده فروشی و خرده فروشی یک کیلوگرم سیب ایرانی در بازار عمده فروشی تاشکند حد اکثر ده هزار صوم (هر دلار 9 هزار 600 صوم) می‌باشد و کیفیت خیلی خوب و بالایی در مقایسه با سیب های دیگر در این بازار دارد. به علت اندازه درشت سیب های ایرانی، تقاصا برای این نوع سیب در بازار ازبکستان بالا می‌باشد. واردکنندگان ازبکی سیب ایرانی درصدد هستند که نسبت به واردات سیب زرد که تقاضا و البته قیمت بیشتری دارد، اقدام نمایند. ایران  با صادرات سالانه 400 لغایت 600 هزار تن سیب در فهرست ده کشور اول صادرکننده سیب در دنیا می‌باشد. بازار عمده صادراتی سیب ایران  نیز کشورهای عراق و افغانستان می‌باشند. همچنین ایران در ابعاد گسترده سیب های خود را به روسیه، ترکمنستان، امارات متحده عربی و پاکستان  نیز صادر می‌کند. امسال ازبکستان نیز یکی از بازارهای مهم صادرات سیب ایران خواهد بود. آیا پرورش دهندگان و باغداران محلی ازبک با نگاهداری سیب های خود در سردخانه‌ها و انتظار افزایش قیمت در بازار می‌توانند سودی بدست بیاورند؟ چون در حال حاضر نه فقط از ایران و چین، بلکه انتظار می رود با قیمت خوب از لهستان و مولداوی نیز سیب وارد شود. پیش بینی‌های تجار محلی جهت افزایش قیمت یک کیلوگرم سیب تا دو دلار احتمال دارد، امکانپذیر نباشد."

لازم بذکر می‌باشد بر اساس آخرین اصلاحات صورت گرفته در تعرفه‌های گمرگی ازبکستان که در ابتدای سال 2020 اجرایی شده تعرفه واردات سیب 20 درصد تعیین گردیده است. بر اساس قوانین گمرگی این کشور، از کشورهایی که با ازبکستان قرارداد تعرفه ترجیحی ندارند، تعرفه گمرکی دو برابری اخذ می‌گردد. بنابراین برای واردات سیب از ایران تعرفه دو برابری یعنی 40 درصد اخذ می‌گردد. علیرغم وجود این مسئله که منجر به افزایش هزینه صادارت این محصول به ازبکستان شده ولی با توجه به کیفیت و قیمت مناسب سیب ایران امکان حضور پر رنگ تر در بازار این کشور وجود دارد. بر اساس مشاهدات میدانی قیمت خرده فروشی انواع سیب با کیفیت بین 18 تا 25 هزار صوم (متوسط 2 دلار) می‌باشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما