معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۸/۱۱/۰۸- ۱۶:۱۷ - مشاهده: ۲۸۴

آشنائی با فعالیت های آژانس « توسعه صادرات قطر»

آژانس توسعه صادرات قطر " تصدیر" ، موفق شد تا پایان سال 2019 بیش از 124 شرکت قطری را برای دستیابی به بازارهای بین المللی پشتیبانی کند. ارزش کل تأمین مالی بیمه نامه‌های صادراتی تا پایان سال 2019 بالغ بر 562 میلیون ریال قطری بوده است. با مساعدت این آژانس ، فروش شرکت های یاد شده در آن بازارها طی یک سال گذشته به حدود 507.7 میلیون ریال رسیده است. 326 شرکت نیز برای تبلیغ محصولات خود در نمایشگاه‌های بین المللی شرکت کردند. همچنین 22 غرفه قطری در نمایشگاه‌های بین المللی سازماندهی شد و 29 شرکت در مأموریت های تجاری در آفریقای جنوبی و اوگاندا شرکت کردند.

مشارکت بانک توسعه قطر و آژانس توسعه صادرات قطر که در زیر مجموعه این بانک قرار دارد در نمایشگاه‌ها و کنفرانس های بین المللی از مأموریت آن برای ترویج و متنوع سازی بخش خصوصی در قطر و با تمرکز بر توسعه رقابت و خدمات صادراتی برای شرکت های کوچک و متوسط در بازارهای جهانی ناشی می‌شود.

در سال گذشته، بانک توسعه قطر به عنوان بهترین مؤسسه توسعه در جهان برای توسعه صادرات در گروه " مشارکت های موفق " از مرکز تجارت جهانی جایزه گرفت. آقای عبدالعزیز بن ناصر آل خلیفه مدیرعامل بانک توسعه قطر گفت: مشارکت در نمایشگاه‌ها و همایش های بین المللی مطابق با چشم انداز ما برای کمک به توسعه و تقویت بخش صادرات در قطر از طریق بسترهای بین المللی است که فرصتی را برای بخش شرکت های کوچک و متوسط ایجاد می‌کند تا شبکه گسترده ای از روابط را ایجاد کرده و زمینه را برای آنها در بازارهای مختلف پیدا کنند. آل خلیفه افزود: بالا بردن سطح رقابت پذیری صادرکنندگان قطر و مطرح کردن ابتکارات مهم با هدف توسعه و تقویت عملیات صادراتی از قطر به بازارهای بین المللی به دستیابی به توسعه پایدار و تنوع اقتصادی در راستای چشم انداز 2030 ملی قطر کمک می‌کند و توانایی شرکت های کوچک و متوسط  را برای ایفای نقش محوری خود در تقویت اقتصاد قطر ایفا کند.

بانک توسعه قطر  با ارائه خدمات زیر به حمایت از شرکت های قطری می‌پردازد :

الف- خدمات مالی برای صادرات

هدف خدمات مالی برای صادرات ایجاد انگیزه در شرکت های قطری برای تمرکز بر بازارهای خارجی و افزایش حجم صادرات و فروش در خارج از کشور با فراهم کردن فرصت هایی برای تأمین اعتبار آسان برای صادرات و اطمینان از عوارض مالی صادرکنندگان در برابر خطرات عدم پرداخت توسط خریداران خارجی ، می‌باشد.

اما در مورد خدمات صدور صورتحساب پس از پرداخت ، این سرویس تخفیف ارزش فاکتورها و اعتبارات اسنادی با سر رسیدهای آینده با هدف تقویت نقدینگی برای شرکت های قطری است که تأمین اعتبار کوتاه مدت است.

برای تأمین اعتبار صادرات ، لازم است تا 90٪ از ارزش فاکتورها یا نامه‌های اعتباری و میزان سود که سالانه بین 3 الی -5 درصد  و برای مدت یکسال تجدید می‌شود یا قابل توافق است کسر شود.

ب- بودجه پیش از صادرات

بر اساس این خدمات ، شرکت های صادر کننده قطری را قادر می سازد در صورت سفارش تأیید خرید یا عرضه، تأمین اعتبار لازم برای مواد اولیه را بدست آورند. برای امور مالی قبل از صادرات، لازم است تا 80٪  از ارزش فاکتورها یا ارزش اعتبارات و میزان سودی که سالانه بین 3 تا 5٪ است کسر شود و برای یک دوره یک ساله، قابل تجدید یا همان طور که توافق شده است خواهد بود .

ج- خدمات مشاوره ای و بازاریابی

خدمات بازاریابی بانک توسعه قطر ، خدمات تخصصی را به شما ارائه می دهد که در برنامه ریزی و تهیه استراتژی‌های بازاریابی و انجام فعالیت های لازم برای تبلیغ محصولات یا خدمات خود به شما کمک می‌کند. بانک توسعه قطر حداکثر 50٪ از هزینه خدمات را از طریق کمک هزینه تأمین می‌کند. خدمات بازاریابی شامل تهیه یک استراتژی بازاریابی، توسعه برند، مشاوره در زمینه روابط عمومی‌، برنامه روابط عمومی (برای حداکثر مدت 6 ماه) ، یک برنامه بازاریابی ( برای حداکثر مدت 6 ماه) ، توسعه وب سایت و مدیریت رسانه‌های اجتماعی ( برای یک دوره زمانی حداکثر 6 ماه ) و طرح بسته بندی محصول ، می‌باشد.

د- خدمات مالی و سرمایه گذاری

برنامه خدمات سرمایه گذاری برای شرکت های کوچک و متوسط که اولین بار در نوع خود در قطر  عملی گردیده  ، با ارائه سرمایه گذاری به کارآفرینان قطری یا شرکت های کوچک نوآور ( استارت آپ ) و شرکت های متوسط که توسط شهروندان قطری در بخش های مختلف توسعه ای اداره می‌شود و در کل از تنوع اقتصادی حمایت می‌کند.

این برنامه سرمایه گذاری به دنبال تشویق برای ایجاد پروژه‌های جدید در قطر برای کمک به ایجاد اقتصاد دانش بنیان، ایجاد ظرفیت ها و ایجاد شبکه دانش برای تسریع و تسهیل دسترسی شرکت های کوچک و متوسط به سطح استانداردهای جهانی و افزایش احتمال موفقیت آنان است . مدت زمان برنامه  8 تا 10 سال ( پنج سال به عنوان یک دوره سرمایه گذاری و 3 – 5 سال به عنوان دوره  حمایت و نگهداری ) است . این بخش شامل کلیه بحوزه‌ها با محوریت حمایت از پروژه‌های معنادار و دارای ارزش افزوده برای اقتصاد ملی و اولویت بخشی   به بخش های استراتژیک ( به جز ساخت و ساز ، پیمانکاری و تجارت) می‌باشد .

در مورد درصد سهم نیز این میزان  کمتر از 50 درصد  کل سهام است و سهام را می‌توان با شرایط پیش تعریف شده توسط صاحبان مشاغل که صاحب آن هستند، پس گرفت. اندازه سرمایه گذاری برای یک شرکت واحد بین یک و نیم میلیون تا 7 میلیون ریال قطری برای شرکت های کوچک نوآور و 3 و نیم تا 18 میلیون ریال قطری برای شرکت های متوسط است و یادآور می‌شود که استثنائات این مبالغ برای هر مورد بطور جداگانه بررسی می‌شود. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما