معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۸/۱۰/۲۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۶۳

افتتاح خط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا از طریق ترکیه ( جریان ترک )

مراسم افتتاح خط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا از طریق ترکیه موسوم به جریان ترک (Turk Stream) روز چهارشنبه 18 دی ماه 1398 با حضور روسای جمهور کشورهای ترکیه ، روسیه ، صربستان و بلغارستان در مرکز کنگره خلیج در استانبول برگزار شد. ظرفیت کلی خط لوله جریان ترک 31.5 میلیارد متر مکعب میباشد که از این مقدار 15.75 میلیارد متر مکعب ، گاز مورد نیاز ترکیه و نیم دیگر آن نیز از طریق ترکیه و بلغارستان به اروپا منتقل خواهد شد .

اندیشه تحقق پروژه جریان ترک برای اولین بار در سال 2014 میلادی توسط پوتین مطرح شد و توافقنامه اجرای آن توسط کشورهای شرکت کننده در 10 اکتبر 2016 میلادی به امضاء رسید. 

میزان مصرف گاز ترکیه 50 میلیارد متر مکعب در سال میباشد و جریان ترک خواهد توانست یک سوم از نیاز سالانه این کشور را به تنهایی تامین نماید .خط لوله جریان ترک شامل دو بخش انتقال گاز است که بخش نخست آن خط لوله دریایی از روسیه به ترکیه به طول 930 کیلومتر تحت عنوان ( جریان ترک 1) و بخش دوم نیز که خط لوله زمینی از ترکیه به اروپا به طول 140 کیلومتر تحت عنوان ( جریان ترک 2 ) میباشد و با احتساب ترمینال های تغذیه گاز و نوارهای ساحلی میتوان گفت که جریان آبی دارای 930 کیلومتر خط لوله دریایی و 210 کیلومتر خط لوله زمینی است .

جریان ترک دارای دو خط لوله انتقال گاز با ظرفیت کل 31.5 میلیارد متر مکعب در سال خواهد بود که هر کدام ظرفیتی معادل 15.75 میلیارد متر مکعب گاز خواهند داشت . خط لوله ( جریان ترک 1 ) گاز روسیه را به ترکیه منتقل خواهد نمود و خط لوله ( جریان ترک 2 ) نیز وظیفه انتقال گاز روسیه به اروپا را بر عهده خواهد داشت.

اتمام ساخت پروژه خط لوله انتقال گاز ترانس آناتولی ( TANAP ) در 30 نوامبر 2019 میلادی و همچنین اتمام خط لوله انتقال گاز موسوم به جریان ترک خواهد توانست نقش موثری در حفظ امنیت تامین انرژی برای اروپا به ویژه ترکیه داشته باشد.

ترکیه تاکنون توانسته است شبکه توزیع گاز طبیعی خود را در 81 استان کشور به 550 منطقه مسکونی برساند . این کشور همواره سعی نموده تا در بخش انرژی بتواند خود را در منطقه تبدیل به‌هاب انرژی نماید .  یکی از اقدامات مهم ترکیه در بخش انرژی ایجاد بازار آزاد فروش و توزیع گاز در کشور است که در نهایت سبب میشود شرکتهای بیشتری وارد این حوزه گردند .
ایجاد بازار آزاد خرید ، فروش و توزیع گاز را می‌توان به عنوان بازار بورس گاز در این کشور تلقی نمود که میتواند امکان خرید کوتاه مدت گاز نیز توسط شرکتها را فراهم سازد . ترکیه در این اواخر با ایجاد تاسیسات ذخایر گاز طبیعی و نیز FSRU در ذخیره سازی LNG گام های مهمی در ایجاد بازار آزاد تامین و فروش گاز در کشور برداشته است .

راه اندازی خط لوله انتقال گاز جریان ترک می‌تواند ترکیه را تبدیل به اولین خریدار گاز از روسیه نموده و وابستگی این کشور به یکی از مهمترین حامل های انرژی در منطقه را تا حد قابل توجهی کاهش دهد .

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما

برچسب‌ها