معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۸/۱۰/۰۸- ۰۸:۳۰ - مشاهده: ۳۷۶

فعالیت های گسترده امارات در آفریقا؛ استعمار نوین قاره سیاه با ترفندهای مختلف

روزنامه الاخبار در گزارشی به بررسی فعالیت های شیخ نشین امارات در کشورهای آفریقایی پرداخته و از آن به عنوان " استثمار آفر یقا " یاد کرده است . این روزنامه نوشت: امارات بازوهای خود در قاهره آفریقا را در پوشش شراکت های اقتصادی گسترش می دهد که در واقع حرکتی توسعه طلبانه است. امارات در کنار گسترش دادن قدرت نرم خود، روی قدرت سخت خود نیز در منطقه شاخ آفریقا متمرکر شده است؛ به گونه ای که ابوظبی در درگیری‌های بیشتری در آنجا دست دارد.

امارات در آفریقا از طریق بازوی مهم خود  یعنی شرکت جهانی بنادر دبی فعالیت می‌کند. این شرکت هم اکنون فعالیت خود را در سنگال برای ساختن و راه اندازی بندر "دوفیوچر" در شهر داکار و نیز موزامبیک و سومالی لند و رواندا و الجزایر توسعه می دهد.  امارات اخیرا نیز توافقنامه‌هایی را با  کشور مالی برای ایجاد تاسیسات پشتیبانی و لجستیکی با جمهوری کنگوی دموکراتیک برای توسعه و مدیریت بندر " میاه عمیقه  " به ارزش یک میلیارد دلار بسته است. امارات همچنین در تلاش برای تقویت وضعیت خود به عنوان دروازه‌های بازارهای آفریقا است.

در کنار توسعه طلبی خود در بخش های سنتی، امارات به بخش بانکداری نیز یورش برده است؛  خصوصا از طریق بانک اسلامی دبی که فعالیتش در دو سال اخیز در کشور کنیا و چند کشور دیکر توسعه یافته است. ابوظبی از طریق " یاه ست "  خدمات "پهنای باند" را توسعه داده که 19 بازار آفریقایی و 60 درصد جمعیت را پوشش می دهد.

امارات همزمان از پروژه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر در جمهوری سیشل حمایت مالی کرده و شرکت Emirates Global" Aluminium" امارات عملیات صادرات بوکسیت خام را از پروژه معدنی خود در گینه راه اندازی کرده است. علاوه براین، امارات در موزامبیک حدود سه میلیارد و سیصد میلیون دلار در 52 پروژه در بخش های زراعی و آموزش و نفت و سایر حوزه‌ها سرمایه گذاری کرده است. ابوظبی سرمایه گذاری در بخش نفت نیجریه را نیز در سال آینده اغاز خواهد کرد. هدف ابوظبی استفاده از نیجریه به عنوان قطب فروش بنرین به سایر کشورهای غرب آفریقا است. امارات پیش بینی می‌کند که میزان سرمایه گذاری اش در آفریقا در سال 2020 در سایه افزایش وام گرفتن کشورهای این قاره و رشد پروژه‌های زیربنایی به ویژه در بخش های انرژی‌های نو، بهداشت، آموزش، کشاورزی، راه آهن، جاده، تجارت و مناطق پشتیبانی و لجستیکی افزایش یابد چرا که بانک توسعه آفریقا ارزیابی می‌کند که فقط ساختار زیربنایی آفریقا نیاز به سرمایه گذاری 130 تا 170 میلیارد دلاری دارد.

امارات در تلاش برای تقویت جایگاه خود به عنوان پنجمین شریک تجاری کشورهای جنوب صحرای آفریقا می‌باشد این در حالی است که میزان تجارت این شیخ نشین با منطقه یاد شده بالغ بر 22 میلیارد دلار در سال 2018 میلادی بوده  است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما

برچسب‌ها