چهارمین همایش اکوسیستم نوآوری هوش مصنوعی ( Artificial Intelligence ) در مومبای هند
چهارمین همایش اکوسیستم نوآوری هوش مصنوعی ( Artificial Intelligence ) با شعار «برای بشریت توسط بشریت » در تاریخ 18 آذر ماه 1398 از طرف کنفدراسیون صنایع هند در محل هتل سنت رگیس مومبای برگزار شد. اهم مطالب مطروحه در بخش مقدماتی این همایش به شرح ذیل میباشد:
دکتر گوپیچاند کاتراگادا، رئیس همایش های سالانه کنفدراسیون صنایع هند در مقوله هوش مصنوعی، و مدیرعامل شرکت مایلین فاوندری (Myelin Foundry)
- با اشاره به پیشنهادات و نتایج حاصله از سمینار های سه سال گذشته، اعم از تقویت صنایع مختلف با استفاده از هوش مصنوعی، طراحی تفکر و هوش مصنوعی، تئوری تفکر خلاق، به نمونههایی از تغییرات قابل توجه صنایع مختلف با استفاده از هوش مصنوعی در خارج از کشور را مطرح کرد. وی ضمن معرفی شرکت خود، «مایلین فاوندری» که در حوزه ارائه الگوریتم های هوش مصنوعی فعالیت دارد به برخی از خدماتی که این شرکت به خارج از هند و بخش های داخلی این کشور ارائه کرده است اشاره نمود.
- وی در سخنان خود به توانایی شرکت خود در ارائه محصولات و خدمات هوش مصنوعی در دستگاههای ویدئویی، صوتی و حسگر های داده و ساخت نرم افزارهای مهم برای بخش های رسانه و سرگرمی، بهداشت و سلامت و امنیت ملی اشاره کرد.
- کاتراگادا با تاکید بر اینکه هند در مسیر تبدیل به پایگاهی برای نوآوری و ارائه خدمات و محصولات پیشرفته مجهز به هوش مصنوعی گام های بزرگی بر داشته است، اظهار داشت هوش مصنوعی به سرعت به عاملی کاملاً ضروری برای خلاقیت ها نوآوریهای دهه سوم قرن بیست و یکم تبدیل خواهد شد. در ماه فوریه 2018، کمیسیون برنامه ریزی دولت هند برنامه ای برای هوش مصنوعی را معرفی نمود، که در آن هوش مصنوعی از طریق سه اقدام ذیل به رشد اقتصادی کمک شایانی خواهد نمود:
1- خودکار سازی هوشمند اقدامات و کارهای روزمره،
2- ترکیب نیروی انسانی و سرمایهها یعنی توانمند سازی انسان در تمرکز به نقش های حساس با استفاده از سرمایه گذاری در بخش های مناسب برای استفاده بهینه از نیروی انسانی و بهبود کارایی انسان،
3- توزیع مناسب نوآوری با هدف کاهش هزینههای اقتصادی،
خانم گیتیکا کامبلی رئیس مشترک همایش مذکور و نماینده شرکت فیوچر فکتوری
- با تاکید بر اینکه تخیلات انسان الهام بخش تلاش ها و دستاوردهای حاصله در صنایع معاصر و هوش مصنوعی است، نمونههایی از فیلم های علمی – تخیلی گذشته و اختراعات اخیر عصر حاضر و ارتباط آنها را معرفی و ارائه کرد.
جی سوندرامان مدیرعامل شرکت گودرج
- با اشاره به تواناییها و در عین حال نقاط ضعف ملموس هوش مصنوعی، بر ضرورت رعایت ارزش های اخلاق و مسئولیت پذیری بیشتر جوامع تاکید و اذعان داشت از این طریق میتوانیم به مزایای مطلوب هوش مصنوعی دست یابیم.
پانل اول : با موضوع «دسترسی آحاد مردم به سرمایههای مالی از طریق شخصی سازی و با استفاده از هوش مصنوعی»
- طبق گزارشات مجله فوربس، در حال حاضر حداقل 65 درصد از بخش های مدیریت مالی جهانی میتوانند با استفاده از هوش مصنوعی در بخش های خدمات مالی نتایج مطلوب تری را حاصل نمایند. از میان آنها، تا پایان سال 2018، تنها یک سوم شرکت ها تمهیداتی در راستای بکارگیری هوش مصنوعی را اعمال کرده اند. کاربردهای هوش مصنوعی در بخش های مختلف خدمات مالی شامل تصمیم گیری برای اعتبار سنجی، مدیریت ریسک، جلوگیری از کلاهبرداری، تجارت، بانکداری شخصی و عملیات روباتیک میباشد. طبق مقاله مجله «یور استوری در سال 2019» برآورد میشود خدمات مالی مبتنی بر هوش مصنوعی تنها وسیله ای برای تعامل کاربران با ارائه کنندگان خدمات مالی باشد و این امر دسترسی آحاد مردم به سرمایهها ( و حتی شهروندانی که دور از مناطق توسعه یافته زندگی میکنند) را امکان پذیر می سازد.
آقای ششیدار بات عضو شرکت فین سِرو،
- با اشاره به ظرفیت بسیار بالای استفاده از هوش مصنوعی اظهار داشت در صورت افزایش تمایل مردم و تشویق دولت هند بزودی دستفروشان نیز برای فروش محصولات و تبادلات تجاری خود از هوش مصنوعی استفاده خواهند کرد و استفاده از پول نقد میتواند به ابزاری ثانوی برای تبادل کالا و خدمات مبدل شود. وی همچنین اظهار داشت با ابداع نرم افزارهای پیشرفته، فناوریهای نوین و افزایش ارتباطات دسترسی آسان کلیه شهروندان و حتی اتباع خارجی امکان پذیر خواهد بود. با این حال ضرورت همکاری بیشتر دولت با کاهش مالیات ها و خدمات مرتبط نیز امری ضروری است.
ابیشک آرون عضو شرکت پِی تی اِم،
- به توانایی استفاده بهتر از فناوریهای هوش مصنوعی در بخش مالی اشاره کرد و ضرورت افزایش آگاهی، رفع نگرانیهای مردم برای استفاده بیشتر از فناوری اطلاعات، خدمات هوش مصنوعی جهت انجام تراکنش های مالی و بانکی، توجه بیشتر به ارائه امکانات زیرساختی بهتر برای این مقوله تاکید کرد.
پانل دوم : با موضوع «نقش هوش مصنوعی در بخش بهداشت از تشخیص و درمان و پیشگیری»
در این بخش کاربردهای مختلف هوش مصنوعی در بهداشت و درمان مورد بررسی قرار گرفت.
راکش مولیک پژوهشگر ارشد شرکت بهداشت و درمان جی ای در شهر بنگلور،
- با اشاره به دستاوردهای شرکت خود برای تشخیص و درمان سرطان خود، روش های آزمایشی پیشگیری از ابتلا به بیماریهای صعب العلاج مانند سرطان اشاره کرد. وی همچنین به اهمیت جمع آوری اطلاعات عمده از بیمارانی که به بیمارستانها و درمانگاههای مختلف مراجعه میکنند اشاره و تاکید داشت هر اقلیم از جهان ویژگیهای مختص خود را دارد. لذا آب و هوا، میوه جات و سبزیجات و غذاها، آب و هوا ، ساختار بدنی و جثه مردم یک کشور یا یک منطقه با دیگر مناطق جهان متفاوت است و لذا برای ابداع روش های درمانی در هر کشور باید اطلاعات انبوه از همان کشور جمع آوری شود و وجوه مشترک اطلاعات درمانی در سطح جهان مبادله و داده پردازی شود تا بهترین نتایج حاصل گردد. بر همین اساس دولت ها باید مراکز اطلاعات و مطالعات درمانی و دارویی، دایر نمایند و مراکز درمانی داخلی میبایست هر چه بیشتر با این نهاد در جمع آوری اطلاعات همکاری نمایند. در نتیجه در کل جهان باید شبکه ای از این مراکز اطلاعات و مطالعات درمانی و دارویی ایجاد گردد و مبادله اطلاعات بطور اختصاصی بین این شبکه انجام گردد.
پرامود چاندرا شکار طراح اصلی بخش تصویر برداری تشخیصی شرکت فیلیپس،
- به کاربردهای استفاده از هوش مصنوعی برای تشخیص و پیشگیری بیماریهای ارثی و کاهش احتمال انتقال آن به نسل های آینده اشاره کرد. پیشگیری از ابتلا به بیماری تشنج صرع و به حداقل رساندن احتمال ابتلا به آن در افرادی که والدین آنها به آن مبتلا هستند، از جمله دستاوردهای این شرکت میباشد.
پانل سوم : با موضوع «کاربرد هوش مصنوعی برای استفاده از فیلم و رسانه»
- در این بخش به تغییر و تحولات اخیر در صنعت رسانه و سرگرمیبرای پخش محتوای تصویری و حتی صوتی از طریق اینترنت و بدون استفاده از تلویزیون، ماهواره و غیره اشاره شد. این صنعت که او تی تی (Over-the-top) نام دارد تاکنون ارزشی معادل 35 میلیارد دلار در سطح جهانی دارد. در این صنعت که به سرعت در حال گسترش است و 60 درصد از کل محتوای رسانه ای او تی تی از مناطق غیر شهری و روستائی است، کسب در آمد، ایجاد محتوای با کیفیت، افزایش کلی رضایت کاربران و تماشاگران مهمترین چالش میباشد.
در این گفتگو راجات نیگام عضو شرکت نت ورک 18، زوبین دوباش عضو شرکت شمارو (Shemaroo) و ویوِک جین رئیس شرکت تایمز، به استفاده از هوش مصنوعی در پخش و انتشار محتوای صوتی و تصویری اعم از کلیپ های ویدئویی فیلم های سینمایی، دیالوگ های فیلم، موسیقیهای سنتی و ویرایش آنها توسط کاربران برای ایجاد محتوای هنری، طنز و اطلاعاتی اشاره کردند.
- همچنین با نرم افزارهای و اپلیکیشنهای جدید مجهز به هوش مصنوعی میتوان کیفیت کلیپ های قدیمیکاربران را بهبود بخشید و حتی کلیپ های سیاه و سفید را به کلیپ های رنگی تبدیل کرد.