معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۸/۰۸/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۴۳

نشست شورای وزیران "اکو" فرصتی برای همگرایی بیشتر کشورهای عضو

بیست و چهارمین نشست وزیران امور خارجه سازمان همکاری اقتصادی «اکو» روز شنبه (۱۸ آبان ماه 1398 ) در آنتالیای ترکیه برگزار شد.

در این نشست، وزیران امور خارجه  جمهوری اسلامی ایران، ترکیه و  جمهوری آذربایحان و معاونین وزیران امور خارجه دیگر کشورهای عضو شرکت کردند.

وزیران شرکت کننده در این نشست، ضمن گفت وگو در مورد اصلاحات و چشم انداز 2025 سازمان که در تهران تصویب شد، میزان پیشرفت مصوبات را مورد ارزیابی مجدد قرار دادند.

ورود  جناب آقای دکتر محمد جواد ظریف  وزیر امور خارجه به آنتالیا و سخنان ایشان در این نشست در زمینه اینکه گام چهارم ایران در زمینه برجام در چارچوب حقوق ایران در این قرارداد است از سوی رسانه‌های ترکیه مورد توجه جدی قرار گرفت.

ظریف گفت: برداشتن گام چهارم در چارچوب حقوقمان در برجام و در پاسخ به موارد نقض توسط آمریکا و اروپایی‌هاست اما بمنزله بسته شدن درهای تفاهم نیست زیرا ما از ابتدا گفته ایم، که در مقابل به نتیجه نرسیدن اقدامات طرف های مقابل، گام های بعدی را خواهیم برداشت.

مهمترین دیدار آقای ظریف در آنتالیا با مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه بود.

در این دیدار که در حاشیه نشست سازمان همکاری‌های اقتصادی «اکو» انجام شد، محور گفت‌و گوهای وزیران خارجه ایران و ترکیه پیرامون روابط دوجانبه، تحولات منطقه‌ای و ناآرامی‌های عراق بود و وزی امور رخارجه ایران در این دیدار از اظهارات روشنگرانه اخیر "رجب طیب اردوغان" رییس جمهور ترکیه در خصوص تحولات عراق تشکر کرد.

ظریف در سخنرانی خود در نشست شورای وزیران با تاکید بر اینکه ظـرفیت ھـای اکو بـرای ھـمگرایی و انـسجام اقـتصادی در مـنطقه   مـا ھـمچنان دسـت نـخورده بـاقی مـانـده اسـت، گفت: اولـویت اصلی دسـتور کار مـا می‌بـایست تـحقق "اجـتماع اکو" ھـمراه بـا تـرویج صـلح و ثـبات و بھـروزی بیشتر مـردمـان مـنطقه و ارزش ھـای غنی مشـترک بـاشـد.

وی با تاکید بر اینکه ســازمــان ھمکاری اقــتصادی ( اکو ) بــا بــرخــورداری از جــمعیتی نیم میلیارد نــفری، مــوقعیت جـفرافیایی فـوق الـعاده، مـنابـع سـرشـار انـرژی و مـعدنی، مـنابـع انـسانی پیشرفـته، بـازار تـجاری بـزرگ و قـرابـت ھـای فـرھنگی و تـاریخی تـمامی مـولـفه ھـای مـورد نیاز بـرای موفقیت در ھمکاری چندجانبه میان ملت ھا را دارا می‌باشد؛ گفت: چالش مستمر اکو را نبود الگوی مناسب برای همکاری اقتصادی خواند و خواستار سازماندهی ساختار همکاری برای رسیدن به این هدف مهم شد.
ظریف سـند "چـشم انـداز اکو 2025" را آخـرین تـلاش کشورهای عضو بـرای ارتـقای تـعامـل مـنطقه ای در زمینه ھـای مـختلف مـورد عـلاقـه طـرفین شـامـل تـرانـزیت و حـمل و نـقل، انـرژی، تـجارت و گـردشـگری خواند و گفت: مـا نیاز داریم اجـرای مـوثـر چـشم انـداز 2025 را از طـریق مکانیسم ھـا و طـراحی ھـای پیش بینی شـده شـتاب ببخشیم. شـورای وزیران می‌بـایست از وزرای بـخش ھـای ذیربـط و نیز دبیرخـانـه اکو بـه مـنظور تـبدیل این سـند بـه گـامی مـھم در راسـتای تـحقق اھداف و مقاصد عالیه سازمان کمال حمایت را داشته باشند.

ظریف با اشاره به اینکه موفقیت اکو جـز بـا مـشارکت فـعالانـه تـمامی‌کشورھـای عـضو غیرقـابـل تـصور اسـت، گفت: تـرتیبات و مـوافـقتنامـه ھـای مـوسـوم بـه "کمتر از عـضویت کامـل" تـاثیرات منفی و بنیادین خـود را بـر عملکرد سـازمـان داشـته انـد. مـا نیاز داریم تـمامی اعـضای اکو را در فـعالیت ھـایمان مــشارکت دھیم و در عــوض اقــتضا می‌کند اکو ارزش افــزوده خــود را بــرای تــمامی‌کشورھای عضو ثابت کند

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه در برهه زمانی فعلی چندجانبه گرایی بطور مرتب مورد صدمه قرار می‌گیرد ، گفت: اکو با دھـها سال تجربه ، بیش از پیش، اولین و بھـترین انـتخاب بـرای ارتـقای مـناسـبات اقـتصادی میان کشور ھـای عـضو اسـت. بـرغـم سختی ھـایی که مـردم ایران در زمـان تـروریسم اقـتصادی و اقـدامـات قھـری یکجانـبه و ظـالـمانـه و بی پـروا تجـربـه می‌کنند، جـمھوری اسـلامی ایران بـه تعھـدات خـود نسـبت بـه اکو و بـرنـامـه ھـا و طـرح ھـایش ادامـه می دھـد. مـا طـرح ھـای ارتـباطی اکو در حـوزه حـمل و نـقل و تـرانـزیت، بـازار انـرژی و بـرق، فـناوری ھـای اطـلاعـاتی و ارتـباطی و ارتـباطـات دیجیتال و نیز صـنعت گـردشـگری بـه عـنوان بـه صـرفـه تـرین و پـربـازده تـرین طـرح ھـای مشـترک میان کشورھـای عـضو را مـدنـظر قـرار داده ایم. جـمھوری اسـلامی ایران آمـاده اسـت تـمامی ظـرفیت ھـای شـگرفی که در این حـوزه ھـا دارد را در اختیار کشورھـای اکو قـرار دھـد. این دعـوتی بـاز بـه نـمایندگی از بخش خصوصی ایران برای ھمتایانشان در منطقه اکو است.

ظریف خواستار عملیاتی شدن " اکوتا " و دیگر ترتیبات تکمیلی درون منطقه ای شد و این را عاملی مهم در مشارکت کامل تجار در توسعه همه جانبه و پیشرفتهای منطقه و ملتهای منطقه خواند.

در نشست اکو، هادی سلیمانپور دبیرکل این سازمان با اشاره به اینکه بر روی یک ویزا برای کشورهای عضو اکو کار می‌کنند، گفت: هدف ورود گردشگران خارجی به تمامی‌کشورهای عضو با دریافت تنها یک ویزا است.

مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه  نیز که در بیست و چهارمین نشست شورای وزیران به عنوان رییس دوره ای انتخاب شد، گفت: در دوران ریاست دوره ای خود در زمینه‌های آموزشی، تجاری، فناوری، فرهنگ و دیالوگ سیاسی سعی در نزدیک سازی کشورهای عضو به یگدیگر خواهیم کرد .

منبع: ایرنا

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما