معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۸/۰۱/۲۸- ۱۱:۲۱ - مشاهده: ۵۵۴۴

مدیریت جنگل ها در فنلاند

جنگل یکی از بخش های مهم اقتصادی فنلاند به حساب می آید. فنلاند یکی از کشورهای پیشرو در زمینه استفاده از چوب در زمینه انرژی است و یک پنجم انرژی مصرفی از چوب درختان بدست می آید. مساحت جنگل های فنلاند 20.3 میلیون هکتار می‌باشد. حجم درختان 2.3 میلیارد متر مکعب و میزان افزایش سالانه آنها 104 میلیون متر مکعب می‌باشد. 60 درصد جنگل های فنلاند متعلق به بخش خصوصی (630 هزار مالک)، 26 درصد به بخش دولتی و 14 درصد به سایر بخش ها همچون شرکت ها و جنگل های مشترک تعلق دارد.

گونه‌های درختان جنگلی

گونه‌های درختان جنگلی در فنلاند عمدتا شامل کاج، صنوبر، توس و دیگر درختان پهن برگ می‌باشد. حجم کلی درختان طی در 100 سال اخیر رو به افزایش بوده است. نمودار ذیل نشانگر روند صعودی حجم درختان در مناطق جنگلی فنلاند می‌باشد:

سهم جنگل در اقتصاد فنلاند

بخش جنگل دارای اهمیت زیادی در اقتصاد فنلاند می‌باشد. اصطلاح بخش جنگل به معنای ترکیب جنگل و صنایع جنگلی است. به لحاظ اقتصادی، این امر به این مفهوم است که بخش جنگل فنلاند را به عنوان یک نهاد در نظر بگیریم، زیرا جنگلداری و صنعت در فنلاند بسیار در هم تنیده شده اند و هیچ یک از آنها نمی‌توانند بدون یکدیگر وجود داشته باشند. صنایع جنگلی کلید اهمیت سودآوری جنگل در فنلاند است. این صنایع تضمین کننده یک خریدار قابل اعتماد برای چوب فنلاندی است. از سوی دیگر، صنایع جنگلی نمی‌توانند بدون جنگل سودآور و مولد دوام بیاورد. گاهی اوقات بخش جنگل همچنین می‌تواند مجموع بزرگتری داشته باشد: خدماتی که به صاحبان جنگل ارائه می‌شود و گردشگری مرتبط با جنگل.

سهم جنگل ها در تولید ناخالص داخلی فنلاند 4.1  درصد می‌باشد. درآمد سالانه ناخالص حاصله از برداشت درختان جنگلی برای صاحبان جنگل: 1.5 تا 2 میلیارد یورو. هزینه‌های سالانه پرورش و توسعه جنگل ها حدود 300 میلیون یورو و ارزش ناخالص سالانه محصولات صنایع جنگلی 20 میلیارد یورو است.

بخش جنگل – سنگ بنای یک اقتصاد پایدار و اقتصاد زیستی دایره ای

در سال 2017 ارزش افزوده بخش جنگل در فنلاند 8.4 میلیارد یورو بود که 36 درصد ارزش افزوده اقتصاد این کشور را تشکیل می داد. این سهم طی دهه 2010 ثابت باقی مانده است. با توجه به سرمایه گذاری‌های زیادی که در حال حاضر در صنایع جنگلی صورت گرفته و انتظار می رود این صنعت نقش برجسته ای در آینده در اقتصاد زیستی فنلاند ایفا نماید.

حفاظت از جنگل ها

در فنلاند، پارک های ملی و منابع طبیعی، چارچوب اصلی شبکه حفاظت از طبیعت را تشکیل می دهند. مناطق دیگری که به حفاظت از تنوع زیستی اختصاص دارند، عبارتند از: مناطق به شدت حفاظت شده در مناطق بیابانی، حفاظت از جنگل های قدیمی و مناطق دیگری که تحت برنامه‌های حفاظت قرار دارند و همچنین زیست گاه‌هایی که در قانون حافظت از جنگل ها دارای اهمیت ویژه ای هستند. در فنلاند ۲.۷ میلیون هکتار از جنگل ها تحت استفاده محدود یا حافظت قرار دارند که ۱۲ درصد از کل جنگل های این کشور را تشکیل می دهند.  مساحت کلی جنگل هایی که تحت حفاظت شدید قرار دارند، ۲.۶ میلیون هکتار یعنی ۱۱.۵ % از کل جنگل های این کشور است. بیشتر مناطق حفاظت شده جنگلی در شمال فنلاند هستند در حالی که در بخش جنوبی کشور سهم مناطق حفاظت شده جنگلی بسیار کوچک تر است.

مدیریت جنگل

        دلیل سودآور بودن جنگلداری در فنلاند، ظرفیت تولید چوب و تقاضای جهانی برای چوب فنلاند است. هدف از مدیریت جنگل، ارتقا جایگاه ارزشمند و بهبود کیفیت چوب است. علاوه بر تولید چوب، امروزه مدیریت جنگل بر حفظ ارزش های طبیعی، مدیریت چشم اندازهای طبیعی و نیازهای تفریحی تمرکز دارد.

       مدیریت جنگل در فنلاند به طور کلی شامل مدیریت جایگاه‌های درختان کوچک است که در آن درختان در سنین مشابه قرار دارند. این جایگاه‌ها بر اساس چرخه بازسازی جنگل که از کاشت یا بازسازی طبیعی به مرحله برداشت نهایی ختم می‌شود، مدیریت می‌شوند. جنگل ها ممکن است به طور طبیعی دوباره احیا شوند، با کاشتن چند بذر درخت در زمان برداشت نهایی، یا به طور مصنوعی، با کاشت دانه و یا کاشت نهال که در پرورشگاه درختان رشد کرده است.

       هدف ، همیشه تضمین بازسازی یک جایگاه مولد یک گونه مناسب درخت برای محل خاص در زمان مناسب است. طول چرخه بازسازی می‌تواند بین ۵۰ تا ۱۲۰ سال، بسته به گونه درخت و محل جنگل باشد. در برخی از مکان‌ها روش های ویژه ای برای مدیریت جنگلی که دارای درختانی در سنین متفاوت هستند، به خصوص در جنگل های تفریحی به اجرا در می آید.

جنگل های فنلاند به گونه ای مدیریت می‌شوند که تنوع زیستی آن‌ها ارتقا یایند. درختان با ارزش از جمله درختان مرده و پوسیده در طول قطع درختان در جنگل رها می‌شوند و مراقبت هایی برای حفظ ویژگی‌های طبیعی ارزشمند از جمله زیستگاه‌های گونه‌های در معرض خطر، در نظر گرفته می‌شود.

مالکیت جنگل

جنگل های فنلاند متعلق به فنلاندی‌هاست. افراد خصوصی و خانواده‌ها مالک حدود 60 درصد از
جنگل های فنلاند هستند. در فنلاند حدود 632،000 خانواده وجود دارد که صاحب جنگل هستند. این بدان معنی است که نزدیک به 14 درصد از فنلاندی‌ها صاحب جنگل هستند. جنگل های خانوادگی از یک نسل به نسل بعد از طریق ارث منتقل می‌شود؛ به همین دلیل است که فنلاندی‌ها عموما از اصطلاح جنگل خانوادگی استفاده می‌کنند. دولت صاحب 26 درصد از جنگل های فنلاند است. صنایع خصوصی، از جمله شرکت های صنایع جنگلی و سایر نهادها 5 درصد از مناطق جنگلی تولیدی را در اختیار دارند. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما

برچسب‌ها