معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

تاثیر بهینه سازی زیرساخت های بندری استان آستراخان بر توسعه کریدور شمال- جنوب

ارتباطات حمل و نقل روسیه با سایر کشورهای جهان طی سال های اخیر به دلیل تحریم های وضع شده که بر تمام بخش های اقتصاد روسیه تأثیر گذار بوده ، دستخوش تغییرات چشمگیری گردیده است. فدراسیون روسیه در شرایط جدید به ناچار دنبال مسیرهای جایگزین، ارزان و موثر جهت ارسال و صادرات کالاهای خود به بازار جهانی قرار گرفت.

ظرفیت و حجم کالاهای جابجا شده در بنادر دریایی روسیه در سال 2023 و موقعیت بنادر دریایی آستراخان

بر اساس گزارشات منتشره، گردش بار بنادر دریایی روسیه در بازه زمانی از ژانویه لغایت دسامبر 2023 نسبت به دوره مشابه سال گذشته با افزایش 5 درصد به 883.8 میلیون تن رسیده است. مجموع میزان بارگیری و تخلیه بار خشک از جمله زغال 205.6 میلیون تن، غلات 70.6 میلیون تن، بار کانتینری 50.1 میلیون تن، کود شیمیایی 36.7 میلیون تن، فلزات آهنی 21.3 میلیون تن و معدن 9.8 میلیون تن با رشد 10.4 درصد به 447 میلیون تن رسیده است.

افزایش ظرفیت صادرات غلات از بنادر دریایی استان آستراخان

در آستانه پایان سال 2023 میلادی، نهادها و موسسات مالی – آماری دولت محلی آستراخان در زمینه‌های مرتبط با صادرات غلات و نهاده‌های دامی‌ به کشورهای ساحلی دریای خزر، آمارهای ذیل را ارائه داده اند:

تاثیر امضاء توافقنامه تجارت آزاد بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران در استان آستراخان

در تاریخ 2023.12.25 مطابق با 1402.10.04 در چارچوب نشست شورای عالی اقتصادی اوراسیا در سن پترزبورگ، توافقنامه تجارت آزاد بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشورهای عضو آن از یک طرف و جمهوری اسلامی ایران از طرف دیگر به امضاء رسید. درواقع این توافقنامه را می‌توان جایگزین توافقنامه موقت سال 2019 قلمداد نمود .

توسعه صنعت کشتی سازی در استان آستراخان

نقش استان آستراخان در تجارت خارجی روسیه در شرایط کنونی به صورت چشمگیری افزایش یافته است. از آنجایی که روابط استان آستراخان با کشورهای ایران، پاکستان، هند، کشورهای خاورمیانه، کشورهای حوزه خزر در اولویت قرار دارد و در شرایط تغییر مسیر حمل بار از غرب به شرق، می‌توان اذعان نمود توجه مقامات فدراسیون روسیه به کریدور بین المللی حمل و نقل «شمال – جنوب» افزایش یافته و توسعه با شتاب واحدهای حمل و نقل واقع در استان آستراخان و از جمله بنادر آستراخان و اولیا از اهمیت ویژه ای برخوردار گردیده است .

صادرات غلات و نهاده‌های دامی استان آستراخان روسیه

بر اساس گزارش سازمان نظارت کشاورزی فدراسیون روسیه (شعبه آستراخان) در سه ماه نخست سال 2022 بیش از 333 هزار تن غلات و محصولات فرآوری‌شده آن از استان آستراخان به کشورهای خارجی صادر گردیده است.

بررسی دلایل کم عمق شدن کانال کشتیرانی ولگا- خزر و پیامد های آن

در نشست شورای فعالیت دریایی منطقه با حضور استاندار آستراخان در تاریخ 2021/12/27(مطابق با 1400/10/6) برگزار گردید، موضوعات مربوط به توسعه حمل بار از طریق کانال کشتیرانی ولگا – خزر به شرح زیر اراده گردید.