معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

اندونزی و مالزی؛ گسترش بازار صادراتی روغن پالم در جهان

اندونزی و مالزی دو کشور بزرگ جهان در تولید و صادرات روغن پالم بوده که بیش از 80 درصد تولید این محصول در سطح جهان را به خود اختصاص داده اند. روغن پالم به عنوان یکی از کالاهای صادراتی نقش مهمی در فعالیت اقتصادی این دو کشور دارد. اخیراً اتحادیه اروپا قانونی را تصویب نمود که واردات کالاهای مرتبط با جنگل زدایی را ممنوع می‌کند، اقدامی‌که انتظار می رود به تولید و صادرات روغن پالم آسیب برساند.

اخبار اقتصادی مالزی

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های مالزی در هفته سوم آذر ماه 1400 به شرح زیر ارائه می‌گردد:

اخبار اقتصادی مالزی

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های مالزی در هفته سوم تیر ماه 1400 به شرح زیر ارائه می‌گردد:

وضعیت بازار جهانی و علل رشد قیمت روغن پالم

با شروع بحران کرونا و کاهش تقاضای جهانی رفته رفته قیمت برخی از کالاهای اولیه همچون روغن پالم در بازارها رو به کاهش نهاد ؛ اما این روند طی ماه‌های اخیر جهت عکس گرفته و قیمت دانه‌های روغنی با سرعت بالایی رشد داشته و به بالاترین سطح خود طی یک دهه اخیر رسیده است. به عنوان نمونه قیمت پایه روغن خام سویا از سال گذشته تا کنون 43 درصد افزایش داشته و یا روغن پالم نسبت به مدت مشابه سال قبل اکنون با حدود دو برابر قیمت در بازار بورس مالزی خرید و فروش می‌شود. با توجه به واردات بالای روغن به کشور و اهمیت تغییرات قیمتی آن بر مصرف کننده نهایی بررسی روند علل رشد قیمت روغن پالم در جهان و پیش بینی‌های صورت گرفته در خصوص آینده این محصول مهم در صنعت غذایی جهان و ایران حایز اهمیت است .

عملکرد تجاری خارجی مالزی در سال ۲۰۲۰

تراز تجاری مالزی در سال ۲۰۲۰ با ثبت رشد دو رقمی خود برای چهارمین سال متوالی، به عدد 184.79 میلیارد رینگیت رسیده است که رشد 26.9 درصدی نسبت به سال قبل آن را نشان میدهد. این مقدار همچنین بیشترین تراز تجاری مثبتی است که این کشور طی بیست و سه سال گذشته داشته است. در حقیقت عملکرد تجاری خارجی مالزی در سال ۲۰۲۰ ، بیست و سومین سال متوالی است که این کشور از تراز تجاری مثبت بهره می برد .