معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۹/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۳۶

اخبار اقتصادی مالزی

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های مالزی در هفته سوم آذر ماه 1400 به شرح زیر ارائه می‌گردد:

وزیر امور خارجه مالزی: مشارکت های جدید به روابط با چین ارزش می‌بخشد

به گفته وزیر امور خارجه مالزی، این کشور و چین با همکاری در حوزه‌های اقتصاد دیجیتال، امنیت سایبری، تحقیقات واکسن، دیپلماسی فرهنگی و فیلمسازی به تقویت روابط خود ادامه خواهند داد. سیف الدین عبدالله وزیر امور خارجه مالزی در پایان سفر رسمی دو روزه خود به چین اعلام کرد این همکاری‌های جدید به ارزش روابط دوجانبه مالزی و چین می افزاید. همچنین نشست افتتاحیه کمیته عالی مالزی و چین در زمینه همکاری در دوران پس از کرونا، به ریاست مشترک وزرای خارجه دو کشور برگزار گردید و دو طرف برای همکاری در تحقیق و توسعه، تولید واکسن، مخابرات دیجیتال و تولید فیلم مشترک، طب سنتی، همکاری در بسکتبال، و آموزش زبان مالایی در چین به توافق دست یافتند. در این سفر سه قرارداد بین شرکت های مالزیایی و چینی به امضا رسید.

پیش بینی جذب 33.9 میلیارد رینگیت تجارت بالقوه و سرمایه گذاری در اکسپو دبی

نخست وزیر مالزی عنوان کرد این کشور در هشت هفته اول برگزاری اکسپو دبی بیش از 33.9 میلیارد رینگیت بالقوه بازده تجاری و سرمایه گذاری داشته است. این امر پس از امضای 43 تفاهم نامه، یادداشت های همکاری و تعهدنامه و همچنین گفتگوهای تجاری با چندین شرکت بین المللی محقق شده است. پاویون مالزی در اکسپو 2020 دبی تاکنون بیش از 330 هزار بازدیدکننده داشته است.

فدراسیون کارفرمایان مالزی : حضور کارگران خارجی هنوز برای این کشور حیاتی است

فدراسیون کارفرمایان مالزی (MEF) از دولت خواسته است به رغم تلاش برای تضمین شغل برای کارگران مالزیایی، نیاز برخی صنایع به نیروی کار خارجی را در نظر داشته باشد.

به گفته این فدراسیون، کارفرمایان در بخش های باغداری (پالم)، ساخت و ساز، تولید و خدمات با کمبود شدید کارگر مواجه هستند و نمی‌توانند بدون نیروی کار خارجی در سطوح بهینه کار کنند. با توجه به عدم اشتیاق نیروی کار محلی برای فعالیت در بخش مشاغل سخت، مالزی نمی‌تواند به طور کامل برای برخی کارها به نیروی کار محلی وابسته باشد.

فدراسیون تولیدکنندگان مالزی : سال آینده به 600 هزار کارگر مهاجر نیاز است

فدراسیون تولیدکنندگان مالزی (FMM) اعلام کرده که بخش تولید در این کشور به حدود 600 هزار کارگر مهاجر برای کمک به بازگشت تولید به سطح قبل از همه گیری کرونا در سال آینده نیاز دارد. این فدراسیون نیز معتقد است برخی از سرمایه‌گذاری‌های جدید وجود دارد که همچنان به سطح نیروی انسانی کم مهارت برای فرآیندهای خاص در عملیات آنها نیاز است. کارفرمایان در بخش تولید همچنان با مشکلاتی در تامین منابع محلی برای پر کردن کمبودها در گروه کارگران غیر ماهر که ناشی از توقف فعلی در استخدام جدید کارگران خارجی است، مواجه هستند.

صادرات 52.3 میلیارد رینگیتی روغن پالم مالزی در سال 2020

بر اساس گزارش سازمان آمار مالزی (DOSM)، صادرات روغن پالم این کشور در سال 2020 به رقم 52.3 میلیارد رینگیت رسید که 73.0 درصد از صادرات کشاورزی این کشور را شامل می‌شود. در آخرین بررسی آمار تجارت مالزی (MTSR 2021)، اشاره شده که صادرات روغن نخل به طور متوسط سالانه 8.1 درصد برای دوره بین سال های 1990 تا 2020 افزایش داشته است. طی دهه‌های گذشته، اقتصاد مالزی از کشاورزی و مبتنی بر کالا به یک اقتصاد متنوع تبدیل شده است. سهم محصولات کشاورزی در کل تجارت مالزی در سال 1990، 13.7 درصد بوده که در سال 2020 به 6.8 درصد کاهش یافته است. مقصد اصلی روغن پالم مالزی، هند، چین و اتحادیه اروپا است.

وزیر مناطق فدرال مالزی: طرح اقدامی‌ برای تبدیل شهر کوالالامپور به شهری بدون کربن ارائه خواهد شد

برنامه اقدام اقلیمی‌کوالالامپور 2050، برای دستیابی به ایده شهر بدون کربن تا سال 2050 در راستای چشم انداز کوالالامپور به عنوان شهری با استاندارد جهانی، زیست پذیر، پایدار تدوین شده است.

وزیر مناطق فدرال مالزی اعلام کرده برنامه اقدام اقلیمی‌ کوالالامپور شامل پنج استراتژی اصلی به نام‌های استراتژی تحرک و زیرساخت، استراتژی شهر سازگاری سبز، استراتژی ساختمان‌های کارآمد و مقاوم در برابر آب و هوا، استراتژی مدیریت هوشمند زباله و همچنین استراتژی مدیریت بلایا است. وی همچنین یادآور شد که مالزی به طور داوطلبانه متعهد شده است که شدت انتشار کربن در تولید ناخالص داخلی (GDP) خود را تا سال 2030 تا 45 درصد کاهش دهد.

موسسه رتبه بندی RAM: اقتصاد مالزی در سال 2022 در مسیر بهبودی محکم‌تری قرار می‌گیرد

موسسه رتبه بندی RAM در آخرین پیش‌بینی خود اعلام کرد رشد اقتصادی مالزی، به 6.8 درصد در سال 2022 خواهد رسید. این موسسه پیش‌بینی می‌کند که اقتصاد مالزی در بیشتر حوزه‌ها رونق داشته باشد و از شتاب مثبت پوشش بالای واکسیناسیون و تداوم واکسیناسیون استفاده کند. از سرگیری بیشتر فعالیت‌های اقتصادی بدون خطر قرنطینه‌های گسترده بیشتر، محرک اصلی ریسک پیش‌بینی‌های RAM است.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما