معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۴/۲۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۰۲

اخبار اقتصادی مالزی

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های مالزی در هفته سوم تیر ماه 1400 به شرح زیر ارائه می‌گردد:

سفر وزیر صنعت و تجارت بین الملل مالزی به قطر

وزیر صنعت و تجارت بین الملل مالزی به قطر سفر نمود. در سال 2020 کل تجارت دو جانبه این دو کشور به رقم 500 میلیون دلار رسید که صادرات مالزی به قطر 270 میلیون دلار و واردات از قطر  230 میلیون دلار بود. قطر ششمین شریک صادراتی مالزی در منطقه غرب آسیا محسوب می‌شود در حالی که به لحاظ واردات شریک هفتم این کشور است.

امضای تفاهم نامه میان مالزی و مصر برای همکاری در زمینه تقویت صادرات روغن نخل

مالزی و مصر تفاهم نامه ای برای همکاری در زمینه تقویت صادرات روغن نخل به شمال آفریقا امضا کردند. وزیر صنایع کاشت و کالاهای اولیه (کامودیتی) مالزی، عنوان کرد که این توافق در جلسه ای با حضور وزیر تجارت داخلی مصر حاصل شده است. براساس اظهارات وزیر مالزیایی در سال 2020، این کشور 155 هزار تن روغن نخل و فرآورده‌های روغن نخل به ارزش تجاری 777 میلیون رینگیت (حدود 190 میلیون دلار) به مصر صادر کرده است.

اعلام احتمال عدم شرکت پتروناس در مناقصه صدور مجوز فعالیت نفتی در سودان جنوبی

شرکت پتروناس اعلام کرد ممکن است امسال در مناقصه صدور مجوز فعالیت نفتی در سودان جنوبی که برای اولین بار صورت میگیرد شرکت نکند زیرا این شرکت در حال ارزیابی ریسک دارایی‌های خود به دلیل شرایط بازار است. ماه گذشته، سودان جنوبی اولین حراج مجوزهای نفتی خود را با پنج بلوک پیشنهادی رسما آغاز کرد.

اعتراض شرکت های مالزیایی نسبت به حفظ سیاست های قرنطینه ای در این کشور

ائتلافی متشکل از 115 شرکت تجاری مالزیایی نسبت به تصمیم دولت برای حفظ سیاست های قرنطینه ای در این کشور و افزایش بی سابقه موج بیکاری هشدار دادند. نرخ بیکاری در سال گذشته به 5.3 درصد رسید و به گفته این گروه ادامه سیاست های فعلی موجب بسته شدن بیشتر کسب و کارهای کوچک و متوسط در مالزی و در نتیجه افزایش نرخ بیکاری در این کشور خواهد شد.

اعلام شرکت اریکسون به عنوان برنده مناقصه راه اندازی خدمات 5G در مالزی

به گفته شرکت ملی دیجیتال مالزی، شرکت اریکسون در مناقصه مربوط به راه اندازی خدمات 5G در مالزی برنده شده است و برنامه کاری خود را از اواخر سال 2021 شروع خواهد نمود. در بخش اول بنا است کوالالامپور، پوتراجایا و سایبرجایا تحت پوشش این شبکه قرار گیرند و سپس برخی شهرهای مهم در ایالتهای سلانگور، جوهور، صباح، و ساراواک تا سال 2022 به چنین خدمات دسترسی داشته باشند. براساس پیش بینی‌ها هزینه طراحی و راه اندازی خدمات 5G در مالزی به حدود 2.65 میلیارد دلار خواهد رسید که می‌تواند حدود 100 هزار شغل جدید نیز ایجاد نماید.

بررسی مجدد قراردادهای کارگران خارجی در مالزی توسط وزارت منابع انسانی این کشور

پس از انتشار گزارش حقوق بشری وزارت خارجه آمریکا و تنزل رتبه مالزی از ردیف 2 به ردیف 3، وزارت منابع انسانی مالزی در واکنش به این موضوع اعلام کرد که قراردادهای کارگران خارجی را مورد بررسی مجدد قرار خواهد داد. وزارت منابع انسانی مالزی اعلام کرده که موارد مطرح شده در این گزارش را به طور جدی مورد ملاحظه قرار خواهد داد. مالزی حدود دو میلیون کارگر مهاجر قانونی از کشورهایی مانند بنگلادش، نپال و هند دارد که بیشتر آنها در صنایع و مزارع مربوط به روغن نخل و کائوچو فعالیت دارند.

نرخ بیکاری در مالزی

براساس آخرین اطلاعیه سازمان آمار مالزی، نرخ بیکاری در این کشور در ماه می 2021 به 4.5 درصد رسیده و به این ترتیب 728,100 نفر بیکار در مالزی ثبت شده اند. این آمار نسبت به آوریل امسال یک دهم درصد کمتر شده است و در مقایسه با مدت مشابه در سال 2020 که مالزی با 826 هزار و 100 نفر بیکار نرخی بالغ بر 5.3 درصد را تجربه کرد، بهبود داشته است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما