معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

پنجمین مجمع تجاری بسیج صادرات ترکیه در طرابوزان

پنجمین مجمع تجاری " بسیج صادرات ترکیه" در مورخ 1401.07.12 در سالن همایشهای هتل رامادای طرابوزان برگزار گردید.

نگرانی از تولید غذا و انرژی در اروپا در آستانه زمستان

سایت اقتصادی بلغارستان با انتشار مقاله ای نوشت امسال اروپا با خشکسالی مواجه شد که در 500 سال گذشته بی سابقه بود. امسال، برهی رودخانه‌های اروپا پس از یک دوره طولانی هوای گرم و بی سابقه خشک شدند. در زمانی که قیمت ها در نتیجه جنگ در اوکراین سر به فلک کشیده است، این خشکسالی ترس از تولید مواد غذایی و انرژی را افزایش داده است.

تاثیر بحران جهانی زنجیرۀ تامین بر اقتصاد پاکستان

بحران زنجیرۀ تامین که از زمان شیوع کرونا آغاز و با درگیری نظامی روسیه با اوکراین، تشدید شده است، تاثیرات منفی بر اقتصاد اغلب کشورها از جمله پاکستان بر جا گذاشته است. به همین دلیل، وزیر برنامه‌ریزی پاکستان در نشستی به میزبانی سازمان ملل متحد، خواستار حمایت سازمان ملل از کشورهای در حال توسعه برای مقابله با پیامدهای این بحران شد.

دیپلماسی غذایی دولت اندونزی

دولت اندونزی در واکنش به افزایش جهانی قیمت مواد غذایی، از جامعه بین‌المللی خواست که کاهش تحریم‌ها علیه روسیه را برای حفظ ثبات مواد غذایی و کنترل تورم در نظر بگیرد زیرا ادامه تحریم ها موجبات افزایش کمبود مواد غذایی و گرانی کالاها در سراسر جهان می‌شود.

چه چیزی می‌تواند به یک بحران غذایی جهانی منجر شود؟

ترجمه مقاله با عنوان «چه چیزی می‌تواند به یک بحران غذایی جهانی منجر شود؟» که در تاریخ 7 آوریل 2020 میلادی در وبسایت روزنامه کاپیتال قزاقستان منتشر گردیده است، در پی خواهد آمد . آیدوس تیبک اولی نویسنده این مقاله معتقد است، اگر چه با شیوع جهانی ویروس کرونا، میزان و حجم مواد غذایی در سطح جهانی کاهش پیدا نکرده، اما با توجه به اختلال در سیستم حمل و نقل مواد غذایی و بسته شدن مرزها، و همچنین تصمیم برخی از کشورها به ممنوعیت صادرات برخی از محصولات کشاورزی، انتظار می‌رود که در آینده نزدیک، شاهد شکل گیری یک بحران غذایی در سطح جهانی باشیم. نویسنده همچنین بر این باور است، هرچند جمهوری قزاقستان در تأمین برخی از مواد غذایی خودکفا می‌باشد، اما برخی از مواد اولیه تولید محصولات غذایی را از دیگر کشورها وارد می‌کند که می‌تواند موجب آسیب پذیری قزاقستان در مواجهه با بحران‌های پیش‌رو باشد.