معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۴/۱۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۳

دیپلماسی غذایی دولت اندونزی

دولت اندونزی در واکنش به افزایش جهانی قیمت مواد غذایی، از جامعه بین‌المللی خواست که کاهش تحریم‌ها علیه روسیه را برای حفظ ثبات مواد غذایی و کنترل تورم در نظر بگیرد زیرا ادامه تحریم ها موجبات افزایش کمبود مواد غذایی و گرانی کالاها در سراسر جهان می‌شود.

اندونزی، مانند اکثر اقتصادهای نوظهور بزرگ ، سعی کرده موضع بی طرفانه خود را در قبال جنگ روسیه و اکراین حفظ کند و خواستار حل مسالمت آمیز مناقشه شده است. اما با تشدید جنگ و اختلال جدی در تامین و توزیع مواد غذایی در سطح جهانی، این کشور به دنبال مقابله با بحران جهانی غذایی است که به دلیل این مناقشه تشدید شده است، جنگی که بازارهای جهانی را تحت فشار قرار داده است و باعث کمبود داخلی روغن خوراکی و افزایش قیمت ها برای اندونزیایی‌ها شد.

وزیر امور خارجه اندونزی می‌گوید؛ رئیس جمهور اندونزی و رئیس گروه 20 ، در 26 و 27 ژوئن، از کیف و مسکو بازدید خواهد کرد و اولین رهبر آسیایی خواهد بود که از زمان آغاز جنگ به هر دو کشور سفر می‌کند. جوکوی با رهبران اوکراین و روسیه دیدار خواهد کرد تا در مورد پیامدهای اقتصادی و انسانی تهاجم مسکو گفتگو کنند. وی افزود: دیدار رئیس جمهور [اندونزی] در مورد مسائل بشردوستانه، تلاش برای کمک به حل و فصل بحران غذایی ناشی از جنگ و همچنین تأثیرات آن را مورد توجه قرار خواهد داد.

یک کارشناس حقوق بین الملل در دانشگاه اندونزی می‌گوید؛ جنگ در اوکراین باعث رنج بسیاری از طرف‌ها ، از جمله کشورهایی که درگیر جنگ و درگیری نیستند، شده و اقتصاد جهانی را تحت تأثیر قرار داده است. وی خاطرنشان کرد: رئیس جمهور با پایبندی به سیاست خارجی آزاد و فعال (اندونزی) این سفر را انجام می دهد.

اولین اثرات جنگ برای اندونزی به عنوان بزرگترین تولیدکننده روغن پالم در جهان، زمانی ظاهرشد که دولت را در ماه می وادار به ممنوعیت صادراتی این روغن خوراکی کرد و در آوریل لغو شد.

کارخانه‌های آرد اندونزی گزارش دادند که قیمت گندم 63 درصد بیشتر از سال گذشته است. این صنعت امیدوار است بتواند هر گونه کمبودی را با عرضه از استرالیا جبران کند. نخست وزیر استرالیا در اوایل ماه جاری در جریان بازدید از یک کارخانه آرد گفت که اندونزی در اولویت صادرات گندم خواهد بود.

وزیر کشاورزی اندونزی، از همه طرف‌ها، از جمله دولت‌های محلی و کشاورزان خواست تا با افزایش ذخایر مواد غذایی داخلی، در پیش‌بینی بحران جهانی غذا مشارکت کنند. وی تاکید کرد که؛ ما باید ذخایر مواد غذایی را افزایش دهیم زیرا خطر بحران غذایی قریب الوقوع است.

تامین مواد غذایی به مثابه استراتژی

با توجه به اینکه 24 کشور صادرات مواد غذایی را ممنوع کرده اند، اندونزی در حال حاضر بر روی تامین و دسترسی به مواد غذایی داخلی تمرکز کرده است. اگرچه هفت کشور این محدودیت ها را کاهش داده اند ولی هنوز 17 کشور وجود دارند که صادرات گندم، مرغ و سایر محصولات باغی و نیز کود را ممنوع کرده اند.

وزیر کشاورزی اندونزی اعلام کرد؛ صادرات برنج به چین، برونئی دارالسلام و عربستان سعودی را به دلیل تولید بالای برنج داخلی آغاز خواهد کرد. وی گفت : علیرغم تقاضای زیاد برنج از سوی سه کشور، سالانه تنها 100 هزار تن برنج صادر می‌شود زیرا برای دولت تامین ذخایر برنج داخلی در اولویت است.

این در حالی است که چین سالانه 2.4 میلیون تن برنج، برونئی دارالسلام سالانه 100 هزار تن و عربستان سعودی 1500 تن سالانه درخواست کرده است.

وزیر کشاورزی ادامه داد؛ رئیس‌جمهور علی‌رغم درخواست‌های کشورهای مختلف، تنها با صادرات  100 هزار تن موافقت کرده است ، در حالی که در واقع 7 میلیون تن مازاد برنج داریم. ما همچنین نمی خواهیم بیش از حد صادرات داشته باشیم و امیدواریم مشکلی (در صادرات) وجود نداشته باشد. کشورهای دیگری نیز به دنبال کالاهای دیگری از اندونزی هستند؛ برای مثال، سنگاپور از اندونزی تخم مرغ و مرغ درخواست کرده است.

به گفته وزیر کشاورزی اندونزی ؛ یکی دیگر از بخش های غذایی که نیاز به تقویت و بهبود دارد، تولید محصولات کشاورزی و دریایی برای کاهش وابستگی به واردات پروتئین است. اندونزیایی‌ها می‌توانند وابستگی خود را به واردات گوشت کاهش دهند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما