معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

اخبار اقتصادی غنا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور غنا در هفته چهارم آذرماه 1402 (بخش دوم) مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

چشم انداز وضعیت کشاورزی در 10 سال آینده

بر اساس گزارش "چشم انداز کشاورزی 2032-2023" که به طور مشترک توسط سازمان توسعه اقتصادی و همکاری OECD و سازمان خوارو بار و کشاورزی سازمان ملل متحد FAO تهیه شده است، صادرات محصولات کشاورزی به ویژه غلات، گندم، ذرت و ...... در اروپای شرقی و به ویژه کشورهایی مانند ترکیه و روسیه رشد قابل توجهی خواهد داشت.

بررسی وضعیت صنعت شیلات و آبزیان سنگال

سنگال کشوری در غرب قاره آفریقا و کنار سواحل اقیانوس اطلس واقع شده که عمده فعالیت ساکنان آن کشاورزی و ماهیگیری است. این کشور دارای ظرفیتهای آبی مشتمل بر رودخانه سنگال، آب‌های شور متشکل از رودخانه‌های Casamance، Sine Saloum و گامبیا، آب‌های داخلی Ferlo، رودخانه Kayanka، Anambé و منابع آبی زیرزمینی قابل توجهی است.

اخبار اقتصادی آفریقا شماره 35( هفته اول مرداد ماه 1399)

مهمترین عناوین و اخبار تحولات اقتصادی داخلی و خارجی کشورهای آفریقائی و سازمان‌های منطقه ای این قاره در هفته اول مرداد ماه 1399 که در رسانه‌های کشورهای این قاره انتشار یافته به شرح زیر بوده است:

چه چیزی می‌تواند به یک بحران غذایی جهانی منجر شود؟

ترجمه مقاله با عنوان «چه چیزی می‌تواند به یک بحران غذایی جهانی منجر شود؟» که در تاریخ 7 آوریل 2020 میلادی در وبسایت روزنامه کاپیتال قزاقستان منتشر گردیده است، در پی خواهد آمد . آیدوس تیبک اولی نویسنده این مقاله معتقد است، اگر چه با شیوع جهانی ویروس کرونا، میزان و حجم مواد غذایی در سطح جهانی کاهش پیدا نکرده، اما با توجه به اختلال در سیستم حمل و نقل مواد غذایی و بسته شدن مرزها، و همچنین تصمیم برخی از کشورها به ممنوعیت صادرات برخی از محصولات کشاورزی، انتظار می‌رود که در آینده نزدیک، شاهد شکل گیری یک بحران غذایی در سطح جهانی باشیم. نویسنده همچنین بر این باور است، هرچند جمهوری قزاقستان در تأمین برخی از مواد غذایی خودکفا می‌باشد، اما برخی از مواد اولیه تولید محصولات غذایی را از دیگر کشورها وارد می‌کند که می‌تواند موجب آسیب پذیری قزاقستان در مواجهه با بحران‌های پیش‌رو باشد.