معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۳۰- ۱۴:۳۵ - مشاهده: ۵۹

اخبار اقتصادی غنا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور غنا در هفته چهارم آذرماه 1402 (بخش دوم) مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

الف) خبرهای اقتصادی جمهوری غنا:

امضا قرارداد 6.1 میلیون دلاری برای تغییر زنجیره ارزش برنج غنا در چهار سال آینده (17 دسامبر 2023)

به گزارش تارنمای خبری ghanaweb.com، موسسه توسعه هزاره (MiDA) با بنیاد مستر کارت، هفته گذشته طی مراسمی در اکرا، قراردادی به ارزش 6.1 میلیون دلار برای تغییر زنجیره ارزش برنج غنا از طریق اجرای برنامه مهار بهره وری کشاورزی و رفاه برای جوانان (HAPPY) امضا کرده است.

آقای کن افوری آتا، وزیر دارائی در سخنرانی خود در این مراسم بر اهمیت استراتژیک این همکاری تاکید کرد و اظهار داشت: "این مشارکت نقطه عطفی در تلاش های ما برای افزایش بهره وری کشاورزی است و تسهیلات 6.1 میلیون دلاری بنیاد مسترکارت، در ارتباط با MiDA، نقش محوری را در اجرای پروژه اقتصادی کاسونیا، به عنوان بخشی از برنامه CARES ''Obaatan Pa'' ایفا خواهد کرد.

هدف این پروژه در غنا، تمرکز بر زنجیره ارزش برنج، عملیاتی کردن 6000 هکتار از 10000 هکتار زمین زراعی در منطقه کاسونیا، پرورش نوآوری‌ها، آموزش، توسعه مهارت و پشتیبانی از کشاورزان گزارش شده است.

 

افزایش 17.8 درصدی ورود گردشگران به غنا در سه ماهه سوم سال 2023 (18 دسامبر 2023)

به گزارش تارنمای خبری ghanaweb.com، بانک مرکزی غنا (BoG) بر اساس گزارشی اعلام کرده است که با افزایش فعالیت ‌های مرتبط با صنعت گردشگری در این کشور، در سه ماهه سوم سال جاری تعداد گردشگرانی که به غنا سفر کرده اند 304171 نفر بوده است که در مقابل 258246 نفر ثبت شده در سال 2022، 17.8 درصد افزایش یافته است.

بر اساس پیش بینی‌های سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)، صنعت گردشگری غنا تا پایان سال 2023 حدود 10 درصد رشد خواهد داشت. این امر به ایجاد 15000 شغل جدید و افزایش درآمد گردشگری به 2 میلیارد دلار منجر خواهد شد.

 

تغییر زمان برگزاری جلسه هیئت مدیره صندوق بین المللی پول با غنا در ژانویه 2024 (18 دسامبر 2023)

به گزارش تارنمای خبری ghanaweb.com، بر اساس اطلاعات برخی از منابع نزدیک به تیم مذاکره کننده غنایی با کمیته اعتباری رسمی (OCC) تلاش غنا برای کسب دومین بخش از کمک مالی صندوق بین المللی پول به تاریخ 11 ژانویه 2024 موکول شده است.

انتظار می ‌رفت غنا در نوامبر 2023 با هیئت اجرایی صندوق بین ‌المللی پول دیدار کند تا به منظور دریافت بخش دوم از وام 3 میلیارد دلاری به ارزش 600 میلیون دلار، با طلبکاران خارجی توافق نماید.

لازم به ذکر است که دولت غنا در 1 ژوئیه 2022 از صندوق بین المللی پول به منظور بازگرداندن ثبات اقتصاد کلان، حمایت از تراز پرداخت ها و موارد دیگر درخواست کمک کرد و توانست اولین بخش از تسهیلات تمدید شده صندوق بین المللی پول به ارزش 600 میلیون دلار را در سال جاری دریافت نماید.

 

 تاخیر در پرداخت وام 600 میلیون دلاری COCOBOD به هیئت کاکائو غنا (19 دسامبر 2023)

به گزارش تارنمای خبری graphic.com.gh،  آقای رای انکره، معاون مدیر عامل COCOBOD، اعلام کرده است که هیئت بازاریابی کاکائو غنا یک وام سندیکایی 800 میلیون دلاری با بانک ها امضا کرده است و انتظار می رود تا 600 میلیون دلار از آن را تا پایان هفته جاری دریافت نموده و مابقی آن که مبلغ 200 میلیون دلار است را در ماه ژانویه سال 2024 دریافت نماید.

غنا پس از ساحل عاج ،دومین تولیدکننده بزرگ کاکائو در جهان است که از یک وام سندیکایی سالانه برای تامین مالی خرید کاکائو از کشاورزان استفاده می‌کند.

وام امسال که معمولاً در ابتدای فصل زراعی در سپتامبر مورد توافق قرار می‌گیرد، با تاخیر در پرداخت مواجه گردیده است، زیرا این کشور با بدترین بحران اقتصادی خود در دهه‌های اخیر دست و پنجه نرم می‌کند و در تلاش است تا بدهی‌های دوجانبه و تجاری خود را بازسازی کند.

COCOBOD رسماً تولید حدود 800000 تن را برای فصل 2024 - 2023 پیش بینی کرده است، اما منابع صنعتی پیش بینی کرده اند که به دلیل شرایط بد آب و هوایی، انتظار می رود که میزان تولید غنا نزدیک به 600000 تن باشد.

 

کاهش رشد اقتصادی غنا در سه ماهه سوم سال 2023 (21 دسامبر 2023)

به گزارش تارنمای خبری ghanaweb.com، بر اساس آخرین آمار منتشر شده توسط مرکز آمار غنا (GSS)، رشد اقتصادی غنا در سه ماهه سوم سال 2023 به طور متوسط دو درصد بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 2.7 درصد کاهش داشت.

بر اساس گزارش فوق، این کاهش عمدتاً به دلیل تلاش ‌های این کشور برای ثبات مالی در حال انجام و سیاست های پولی اتخاذ شده برای مقابله با فشارهای تورمی‌بالا در اقتصاد نسبت داده شده است اما با این حال، غنا همچنان در مسیر فراتر از هدف پیش بینی شده 1.5 درصدی برای تولید ناخالص داخلی در سال 2023 قرار دارد.

اقتصاد غنا در ماه‌ های اخیر با تلاطم مواجه گردیده است، زیرا این کشور با افزایش بدهی عمومی، تورم و کاهش ارزش پول در برابر ارز های خارجی دست و پنجه نرم می‌کند و دولت این کشور در حال اجرای مجموعه ای از اصلاحات درآمدی، کاهش هزینه‌های دولتی و سایر اقدامات ریاضتی تحت برنامه تسهیلات اعتباری 3 میلیارد دلاری با صندوق بین المللی پول برای بازگرداندن ثبات اقتصاد کلان است.

تحلیلگران می‌گویند که تأثیر تجمیع مالی، همراه با انقباض پولی بالقوه، خطرات نزولی قابل توجهی را برای چشم انداز رشد کوتاه مدت ایجاد می‌کند.

 

اختصاص کمک 32 میلیون یورویی اتحادیه اروپا به غنا برای افزایش ظرفیت تولید داخلی واکسن (21 دسامبر 2023)

به گزارش تارنمای خبری ghanaweb.com، آقای ارشاد رضا علی، سفیر اتحادیه اروپا در غنا، هفته جاری طی یک کنفرانس مطبوعاتی در اکرا، اعلام کرد که اتحادیه اروپا 32 میلیون یورو کمک اضافی برای تقویت توانایی این کشور در تولید داخلی واکسن اختصاص داده است.

آقای رضا علی افزود که این ابتکار که به عنوان "اقدام ویژه" شناخته می‌شود، با هدف ایجاد یک محیط توانمند و اکوسیستم پر رونق برای آموزش نیروی کار ماهر برای تامین نیاز بخش تولید داخلی واکسن و همچنین تسهیل انتقال فناوری و تبادل بهترین شیوه‌ها بین غنا و اعضای اتحادیه اروپا راه اندازی گردیده است و لازم به ذکر است که این حمایت در رأس برنامه ‌های مشترک ما برای سال‌ های 2027-2021 با غنا قرار دارد.

وی همچنین خاطرنشان کرد که اتحادیه اروپا در ماه آوریل، مبلغ 5 میلیون یورو به واحد تولید واکسن در DEK Vaccine Limited در غنا ارائه کرده است و با مشارکت سازمان همکاری توسعه آلمان (GIZ)، نیز پروژه ای را برای ارتقای ظرفیت صدور مجوز واکسن در سازمان غذا و داروی این کشور راه اندازی کرده است.

ابتکار تولید و دسترسی به واکسن (MAV+) بخشی از اولویت های اتحادیه اروپا برای حمایت از کشورهای آفریقایی در ایجاد محیطی مناسب برای تولید داخلی واکسن و مقابله با چالش های عرضه و تقاضا در این بخش است که در نشست جهانی سران گروه G-20 در ماه می 2021 در شهر رم پایتخت ایتالیا توسط این اتحادیه راه اندازی گردید.

ب) خبرهای اقتصادی جمهوری توگو:

برگزاری نشست سطح بالا در مورد اقتصادهای دیجیتال آفریقا به میزبانی لومه.(15 دسامبر 2023)

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، هفته گذشته توگو میزبان نشستی در سطح بالا با هدف تقویت دیجیتالی شدن اقتصادهای آفریقایی بود و چندین کارشناس دیجیتال محلی، مقامات و کارشناسان بانک جهانی را گرد هم آورد.

در این جلسه سینا لاوسون، وزیر اقتصاد دیجیتال توگو، بر حمایت از استارت ‌آپ‌ ها تاکید کرد و افزود، ما قصد داریم بخش های کلیدی اقتصاد مانند کشاورزی، تجارت، کسب و کارهای کوچک، لجستیک و پشتیبانی را دیجیتالی کنیم و برای حمایت از استارتاپ ها با مشوق های مالیاتی و همچنین آموزش و تامین مالی برنامه ریزی کرده ایم.

نشست بانک جهانی همچنین فرصتی برای توگو بود تا گزارشی را درباره توسعه دیجیتال در آفریقا ارائه کند.

 

گزارش شورای ملی اعتبار توگو در خصوص بهبود بخش بانکداری(18 دسامبر 2023)

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، شورای ملی اعتبار توگو (CNC) چهارمین نشست سالانه خود را در 14 دسامبر در لومه برگزار کرد که در آن شرکت کنندگان به بررسی محیط اقتصاد کلان کشور در بازه زمانی ژانویه تا سپتامبر 2023 پرداختند.

بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، توگو در حال حاضر 250 دفتر بانکی فعال در سراسر کشور دارد که پنج دفتر جدید نیز در دوره مورد بررسی افتتاح گردیده است و در همین حال، هفت دستگاه خود پرداز جدید نیز نصب شده است که تعداد آنها را در این کشور به 332 دستگاه رسانده است. همچنین، با افتتاح 28 دفتر مالی خرد جدید در دوره مورد بررسی، در مجموع 611 دفتر در این کشور دایر شده است.

به گفته CNC، این بهبودها وام های بانکی را در این دوره تقویت کرد. این منبع همچنین خاطرنشان کرد که 1.872 میلیارد CFA به بخش دولتی و خصوصی در این دوره وام داده شده است که 12 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است.

 

توگو میزبان بیست و یکمین سمینار شبکه تنظیم مقررات ارتباطات فرانسه، .FRATEL(19 دسامبر 2023)

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، شبکه مقررات ارتباطات فرانکوفون (FRATEL) در بیانیه ای اعلام کرده است که بیست و یکمین سمینار خود را در تاریخ 21 تا 22 می 2024 به میزبانی ناظر مخابرات توگو، ARCEP Togo با موضوع "اقتصاد داده و خدمات دیجیتال: مسائل فنی-اقتصادی نظارتی چیست؟" در شهر لومه برگزار خواهد کرد.

این سمینار با هدف ارائه فرصتی برای نمایندگان تنظیم ‌کننده‌ های مخابراتی فرانسوی زبان از سراسر جهان برای بحث و تبادل نظر در مورد آخرین روندها و چالش‌ های صنعت مخابرات، توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات توگو برگزار خواهد شد و در خصوص موضوعاتی شامل: تحول دیجیتال، اقتصاد دیجیتال، 5G، امنیت سایبری، دسترسی به اینترنت در کشورهای فرانسوی زبان  به بحث و کفتگو خواهند پرداخت

FRATEL یک سازمان بین المللی است که در سال 1998 توسط تنظیم کنندگان مخابراتی از کشورهای فرانسوی زبان با هدف FRATEL تقویت همکاری بین تنظیم کنندگان مخابراتی فرانسوی زبان و کمک به آنها در توسعه مقررات مخابراتی موثر و کارآمد تأسیس شد و در حال حاضر بیش از 40 عضو از 30 کشور جهان در آن حضور دارند

 

راه اندازی پروژه تقویت بخش داخلی توگو در تولید برنج توسط سازمان جهانی خواربار و کشاورزی ملل متحد (FAO).(21 دسامبر 2023)

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، یک پروژه جدید با عنوان OCOP-TOGO، برای حمایت از بخش برنج توگو در روز دوشنبه، 18 دسامبر، در لومه با حمایت سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (FAO) راه اندازی شد.

توگو در حال حاضر حدود 70 درصد به واردات برنج وابسته بوده و هدف دولت از این ابتکار، افزایش تولید برنج برای تامین نیاز داخل و تضمین امنیت غذایی و تغذیه ای برای مردم است که با اجرای این پروژه از اقدامات دولت برای تقویت بخش برنج نیز حمایت می‌شود.

پروژه OCOP-TOGO مناطقی با پتانسیل بالای تولید برنج را تحت پوشش قرار می ‌دهد، هدف از این طرح کمک به تولیدکنندگان و تعاونی ‌های تولید، فرآوری و بازاریابی محصولات کشاورزی است و در عین حال ظرفیت‌ های فنی و سازمانی بازیگران این بخش را نیز تقویت می‌کند.

توگو یکی از 28 کشوری است که از طرح فائو در این زمینه بهره می‌برد و قرار است مراحل آزمایشی آن تا سال 2025به پایان برسد.

 

ساخت مرکز تحقیقاتی در دانشگاه لومه توسط ترکیه.(21 دسامبر 2023)

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، خانم موتبر کیلیچ، سفیر ترکیه در توگو، هفته جاری در بازدید از دانشگاه لومه (UL) اعلام کرد که ترکیه یک مرکز تحقیقاتی در این دانشگاه احداث خواهد کرد.

به گفته جوزف کوفی تسیگبه، رئیس دانشگاه لومه UL، این مرکز علیرغم اینکه به دانشجویان توگویی کمک می‌کند تا با کشور ترکیه آشنایی بیشتری پیدا کنند و بورسیه‌های تحصیلی ترکیه را تضمین کند، همچنین مکانی خواهد بود که در آن محققان آموزشی از هر دو کشور با یکدیگر همکاری می‌کنند و تجربیات خود را به اشتراک می‌گذارند.

این اعلامیه آغاز روابط دو کشور در زمینه آموزشی است که مکمل همکاری رو به رشد روابط دیپلماتیک و اقتصادی آنهاست.

بر اساس گزارش سفارت ترکیه، تجارت بین دوکشور در سال گذشته حدود 200 میلیون دلار بود در حالی که در سال 2021، این رقم 128 میلیون دلار بوده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما