معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

موافقت نامه تِمِک ( T-MEC ) : سردرگم در حوزه‌های مسائل کاری و کارگری

موافقت نامه تجاری سه جانبه میان مکزیک، ایالات متحده آمریکا و کانادا ( تِمِک ) با هدف حفظ روابط تجاری میان سه کشور از روز اول ماه جاری (ژوئیه) آغاز به کار کرد . با این حال، بحران اقتصادی ناشی از پاندمی‌کوید 19 و مشکلاتی که در زنجیره‌های تولید و توزیع به عنوان پیامد آن به وجود آمده است، عاملی است که می‌تواند سازگاری با قوانین جدید را به چالش بکشد.

اخبار تحولات و رویدادهای اقتصادی کلمبیا و پاناما( هفته سوم تیر ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات رویدادهای اقتصادی کلمبیا و پاناما ( در هفته سوم تیر ماه 1399) که در رسانه‌های این دو کشور منتشر شده به شرح ذیل است:

توافق تجاری مکزیک، ایالت متحده آمریکا و کانادا (تمک) وارد مرحله اجرایی شد.

توافق تجاری جدید مکزیک، آمریکا و کانادا (تمک) پس از سه سال از آغاز مذاکرات مربوط به بازنگری توافق تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) در 1 جولای 2020 (11 تیرماه 1399) به مرحله اجرا درآمد.

پیمان جدید «یو. اِس. اِم. سی. اِی»؛ آثار و پیامدهای احتمالی برای مکزیک

موافقت نامه تجارت آزاد آمریکای شمالی یا نفتا میان سه کشور ایالات متحده، مکزیک و کانادا در سال 1992 به امضاء رسید. طبق این موافقتنامه ایالات متحده، در ازای گشایش بازار خود به روی کالاهای مکزیکی و کانادایی از این کشورها می خواست که نظارت خود را بر سرمایه گذاری خارجی و منابع طبیعی کاهش دهند. اگرچه نفتا یک توافق بین دولتی محسوب می‌شد، اما در حقیقت بخش خصوصی سه کشور نقش اصلی در پیشبرد و قوام آن را ایفا کردند. انتقاداتی که در داخل ایالات متحده نسبت به توافق نفتا صورت می‌پذیرفت، بعد از روی کار آمدن دونالد ترامپ مبنایی برای آغاز مذاکرات میان سه کشور عضو و حصول توافقی جدید شد که بصورت غیررسمی در 30 سپتامبر و بصورت رسمی در 1 اکتبر سال 2018 مورد پذیرش قرار گرفت. توافق جدید علاوه بر پذیرش از سوی اعضا نیازمند صدور اعلامیه رسمی از سوی آنها است تا سه ماه بعد از اعلامیه آخرین عضو اجرایی شود. روز جمعه مورخ 24 آوریل 2020 (5 اردیبهشت 1399) رابرت لایتزر، نماینده تجاری آمریکا به کنگره آمریکا اعلام کرد موافقت‌نامه تجاری بین آمریکا، مکزیک و کانادا (تمک در مکزیک- یو اس ام سی آ در آمریکا)، با یک ماه تأخیر از روز یک جولای، اجرایی می‌شود. آقای لایتزر در این بیانیه اعلام کرد که هم مکزیک و هم کانادا، اقدامات لازم برای اجرای تعهدات خود در قالب این توافق جدید را انجام داده‌اند.

تصویب توافق‌نامه تجاری مکزیک، آمریکا و کانادا ( تمک / T-MEC ) در مجلس سنای آمریکا

مجلس سنای آمریکا توافق‌نامه تجاری مکزیک، آمریکا و کانادا (تمک) را روز 16 ژانویه 2020 ( 26 دی‌ماه 1398 ) تصویب کرد. تمک در مجلس سنای آمریکا که در اختیار اکثریت نمایندگان جمهوری‌خواه است با قاطعیت و با 89 رای موافق در مقابل 10 رای مخالف به تصویب رسید. این توافق‌نامه پس از تصویب برای امضاء دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا به کاخ سفید ارسال شد.

نگرانی دولت استرالیا از توقف قوانین کلیدی تجارت جهانی

آقای مارکوس واگنر (Markus Wagner)، دانشیار حقوق دانشگاه ولونگونگ استرالیا (University of Wollongong) و معاون اجرایی انجمن حقوق بین الملل اقتصادی و خانم لیزا توهیی (Lisa Toohey)، استاد حقوق دانشگاه نیوکاسل (University of Newcastle) و عضو شورای اجرایی انجمن حقوق بین الملل اقتصادی طی مقاله ای در نشریه Conversation در خصوص متوقف شدن فعالیت اجرایی یک شاخه مهم از سازمان تجارت جهانی (WTO) به بررسی پرداخته اند و بر این باور می‌باشند که فعالیت اجرایی یکی از بخش های بسیار پر اهمیت سازمان تجارت جهانی از نیمه شب 10 دسامبر 2019 (19 آذر ماه 1398) به دلیل پایان یافتن دوره خدمت دو تن از سه عضو باقیمانده "هیئت پژوهشی- استینافی" (Appellate Body) متوقف شده است.

اصلاح پیمان تمک ( T-MEC ) پیش از تصویب و اجرا توسط کشورهای مکزیک ، کانادا و آمریکا

روسای جمهوری آمریکا و مکزیک و نخست‌ وزیر کانادا در 30 نوامبر 2018 پس از ماهها تنش و مذاکره ، توافقنامه تجاری تازه‌ای با نام پیمان تمک ( T-MEC ) را امضا کرده بودند که جایگزین پیمان تجارت آزاد آمریکایی شمالی (نفتا) گردد . اما باگذشت بیش از یک سال از امضاء این توافق از میان سه کشور عضو ، تنها مکزیک آن را به تصویب کنگره خود رساند. تأخیر در تصویب پیمان  " تمک " ، موجودیت آن را به خطر انداخته و ابهامات سرمایه‌گذاری در هر سه کشور ایجاد کرده بود. دولت مکزیک تلاش زیادی برای دسترسی به یک توافق در جهت تسریع در تصویب این توافق انجام داد. باید توجه داشت که اصلاحات انجام‌شده در تأخیر در تصویب پیمان  " تمک " ، موجودیت آن را به خطر انداخته و ابهامات سرمایه‌گذاری در هر سه کشور ایجاد کرده بود. دولت مکزیک تلاش زیادی برای دسترسی به یک توافق در جهت تسریع در تصویب این توافق انجام داد. باید توجه داشت که اصلاحات انجام‌شده در تمک نتیجه یک همکاری دو حزب آمریکا هم‌زمان با استیضاح رسمی ترامپ می‌باشد. پروتکل اصلاحی  " تمک "  راه را برای تصویب این توافق‌نامه توسط سه کشور تسهیل کرد. نتیجه همکاری دو حزب آمریکا هم‌زمان با استیضاح رسمی ترامپ می‌باشد. پروتکل اصلاحی  " تمک "  راه را برای تصویب این توافق‌نامه توسط سه کشور تسهیل کرد. توافق تمک که از 34 فصل و 12 ضمیمه تشکیل‌شده است، بیشتر بخش‌های نفتا را حفظ کرده و تغییرات قابل‌ملاحظه‌ای در مقررات دسترسی به بازار برای خودروها و محصولات کشاورزی و قواعد مربوط به مالکیت معنوی، سرمایه‌گذاری، خریدهای دولتی داشته است. همچنین موضوعات جدیدی همچون تجارت الکترونیکی را رد خود جای‌ داده است.