معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

وبینار بررسی فرصت های تجاری و سرمایه گذاری مجارستان – ایران

نخستین نشست مجازی تحت عنوان "بررسی فرصت های تجاری و سرمایه گذاری" میان سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران با آژانس توسعه و تشویق صادرات مجارستان موسوم به HEPA در تاریخ 6 اسفند ماه 1399 با حضور و سخنرانی مقامات رسمی دو کشور به میزبانی مجارستان برگزار شد.

راهنمای احیا و بهبود کسب و کارهای خرد، کوچک و متوسط (MSME)

توصیه نامه یونیدو برای احیا و بهبود کسب و کارهای خرد، کوچک و متوسط در زمان شیوع پاندمی‌کووید-19 جهت ملاحظه و بهره برداری فعالان اقتصادی به فارسی ترجمه و در بخش ضمایم آورده شده است.

شرکتهای کوچک و متوسط در مالزی

در قرن چهاردهم میلادی، توسعه اقتصاد مالزی (بعنوان شبه جزیره مالایا)، شامل تجارت کالاهای مختلف عمدتاً محصولات چینی و ادویه جات بود. در قرن هفدهم میلادی، اقتصاد مالزی به تولید کالاهایی همچون، لاستیک، قلع و روغن پالم متمرکز بود و حتی پس از دستیابی به استقلال در سال 1957 تا دهه 1970، اقتصاد این کشور همچنان مبتنی بر صادرات کالا بود.در آن زمان، شرکتهای کوچک و متوسط در مالزی عمدتاً درگیر خدمات کوچک کشاورزی، خرده فروشی‌ها و رستوران‌ها بودند.

اخبار اقتصادی مالزی( هفته سوم تیرماه 1399)

مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی کشور مالزی در هفته دوم تیر ماه 1399 به شرح ذیل می‌باشد:

آثار و تبعات منفی همه گیری کرونا بر فعالیت وکسب و کارهای بخش خصوصی هلند

براساس گزارش مرکز آمار هلند، همه گیری ویروس کرونا بیش از 75 درصد ازکسب و کارها و شرکتهای فعال در بخش خصوصی هلند را عمیقا تحت تاثیر خود قرارداده است. این بحران ضمن کاهش درآمد شرکت ها ، احتمال افزایش ورشکستگی و بیکاری را بشدت افزایش داده است. براساس این نظرسنجی و گزارش تحقیقی شرکتهای کوچک (5 تا 20 کارمند) آسیب پذیری بیشتری داشته و بیش از 75 درصد آنها گفته اند در صورتی که تبعات منفی بحران بیش از شش ماه ادامه داشته باشد، برای تامین هزینه‌های خود و ادامه فعالیت با مشکل مواجه خواهند بود.

طرح پیشنهادی وزارت امور خارجه ایتالیا موسوم به "پیمان صادرات"

لوئیجی دی مایو، وزیر امور خارجه ایتالیا به منظور مقابله با بحران اقتصادی ناشی از پاندمی‌کووید ـ 19 و کمک و پشتیبانی به صادرات کالا و بین المللی سازی شرکت های ایتالیایی، طرحی پیشنهادی را با عنوان " پیمان صادرات" معرفی نمود. پیمان صادرات یک استراتژی نوآورانه برای شروع مجدد صادرات "برند ایتالیا" در پی وضعیت اضطراری ناشی از ویروس کرونا ، از طریق تقویت ابزارهای بین المللی تجارت و اقدامات تشویقی فراگیر در بخش های مختلف اقتصاد ایتالیا است.

برنامه دولت مالزی در خصوص حمایت از شرکت های کوچک و متوسط ( SMEs )

محورهای اصلی برنامه دولت مالزی در خصوص حمایت از کسب و کارهای کوچک و متوسط به شرح ذیل می‌باشد؛

نگاهی آماری بر وضعیت واحدهای صنفی کوچک و متوسط ترکیه درسال 2019

در سال 2019 میلادی تعداد 114 هزار 977 باب مغازه و واحد صنفی در ترکیه تعطیل گردید ، این رقم بیشترین آمار ارائه شده در طول 9 سال گذشته در این کشور است . آمار و ارقام منتشر شده از سوی کنفدراسیون صنعتگران و اصناف ترکیه حاکی از آن است که بیشترین آمار مربوط به اعلام ورشکستگی شرکتهای صنفی کوچک و متوسط در ترکیه در سال 2005 میلادی با 282 هزار شرکت و پس از آن در سال 2011 میلادی با 143 هزار شرکت بوده و سال 2019 نیز از نظر تعداد شرکتهای ورشکسته در این کشور در جایگاه سوم قرار دارد .

چالش های پیش روی کسب و کارهای کوچک در آفریقای جنوبی

مشاغل کوچک بیش از 90٪ کسب و کار در همه اقتصادها، و همچنین اکثریت اشتغال یک کشور در سراسر جهان را تشکیل می دهند. لذا تمرکز دولت آفریقای جنوبی بر توسعه کسب و کارهای کوچک (SME) نشان می دهد که آنها در مورد رشد و پیشرفت آنها و بهبود اقتصادی جدی هستند . با این حال ، راه اندازی یک کسب و کار در حد و اندازه SME هنوز در آفریقای جنوبی دشوار است. شرکت های کوچک و متوسط برای رشد مشاغل خود با چالش های بسیاری در این کشور روبرو هستند.