معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۴/۱۸- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۰۲۷

آثار و تبعات منفی همه گیری کرونا بر فعالیت وکسب و کارهای بخش خصوصی هلند

براساس گزارش مرکز آمار هلند، همه گیری ویروس کرونا بیش از 75 درصد ازکسب و کارها و شرکتهای فعال در بخش خصوصی هلند را عمیقا تحت تاثیر خود قرارداده است. این بحران ضمن کاهش درآمد شرکت ها ، احتمال افزایش ورشکستگی و بیکاری را بشدت افزایش داده است. براساس این نظرسنجی و گزارش تحقیقی شرکتهای کوچک (5 تا 20 کارمند) آسیب پذیری بیشتری داشته و بیش از 75 درصد آنها گفته اند در صورتی که تبعات منفی بحران بیش از شش ماه ادامه داشته باشد، برای تامین هزینه‌های خود و ادامه فعالیت با مشکل مواجه خواهند بود.

به منظور ارزیابی و آشنایی با تاثیرات و تبعات منفی گسترش کرونا بر فعالیت کسب و کارها و شرکتهای بخش خصوصی کشور هلند (بخش های غیر مالی)، نظرسنجی و گزارش مطالعاتی مشترکی توسط مرکزآمار هلند(CBS) و با کمک تعدادی از موسسات و سازمان‌های اقتصادی مرتبط از جمله اتاق بازرگانی هلند(KvK)، اتحادیه کارفرمایان هلند( VNO-NCW)،سازمان هلند برای شرکتهای کوچک و متوسط (MKB-Nederland) و موسسه اقتصادی ساخت و ساز و مسکن (EIB) در ابتدای آوریل 2020 تهیه شده است. مهمترین یافته‌های این گزارش به شرح زیر می‌باشد:

افزایش بیکاری و احتمال ورشکستگی شرکتها :

 گسترش و همه گیری کرونا موج گسترده ای از ناامیدی و ترس از آینده را برای کسب و کارها و شرکتهای فعال در بخش خصوصی هلند ایجاد کرده است. اگرچه اقتصاد هلند بعنوان یکی از کشورهای ثروتمند و کمتر آسیب دیده در بین کشورهای عضو اتحادیه اروپایی شناخته می‌شود و دولت هلند تاکنون اقدامات حمایتی گسترده ای جمعا به ارزشی بالغ بر 90 میلیارد یورو ( شامل یارانه و کمک های نقدی مستقیم و غیر مستقیم توسط بیمه‌ها و موسسات مالی و بانکها، وام ها و اعتبارات ، بخشودگی، تخفیف و تعویق معافیت های مالیاتی و ...) برای حمایت از اقتصاد این کشور اختصاص داده است با این حال براساس یافته‌های این تحقیق شرکتهای کوچک تر (5 تا 20 کارمند) و فعال در بخش خصوصی آسیب پذیری بیشتری از همه گیری کرونا داشته و امید به فعالیت درآینده در آنها پایین تر از موسسات اقتصادی بزرگتر است. اغلب این شرکت ها در نظر سنجی‌ها اعلام کرده اند که در صورت طولانی شدن بحران، ورشکستگی خود را قطعی می دانند. در آوریل 2020 حدود 15 درصد از صاحبان کسب و کار و فعالان بخش خصوصی (کارآفرینان و شرکت ها) گفته اند در صورتی که بحران کرونا تنها بیش از دو ماه دیگر ادامه داشته باشد دیگر قادر به ادامه فعالیت نخواهند بود. 31 درصد از آنها گفته اند در صورت ادامه بحران از سه تا شش ماه، ورشکست می‌شوند. تعداد 31 درصد دیگر نمی دانند تا چه مدت قادر به ادامه فعالیت هستند. تقریبا نیمی از شرکتها و کارآفرینان بخش خصوصی انتظار دارند که در صورت ادامه بحران بیش از شش ماه، وضعیت معیشت آنها در معرض خطر باشد. در پاسخ به این سوال که در صورت پایداری بحران تا چه مدت قادر به ادامه فعالیت خواهید بود، بستگی به صنف، میزان امید به آینده متفاوت بوده است ولی در مجموع حدود 50 درصد معتقدند تنها تا شش ماه توان فعالیت دارند و در صورت طولانی تر شدن آن تا دوازده ماه ، 60 درصد اعلام کرده اند که قادر به ادامه فعالیت نخواهند بود. انتظار می رود شرکت های بزرگتر (50 کارمند یا بیشتر) در معرض خطر کمتری باشند.

 

اگرچه نگرانی از ادامه فعالیت در همه اصناف وجود دارد. ولی بیشترین بدبینی و نگرانی در شرکت ها و فعالان در حوزه خدمات اقامتی و خدمات تهیه غذا مشاهده می‌شود. نزدیک به 36 درصد از فعالان این حوزه معتقدند که آنها حداکثر دو ماه می‌توانند با این بحران به فعالیت خود ادامه بدهند، در حالی که 33 درصد حداکثر توان خود را سه تا شش ماه اعلام کرده اند و تنها 5 درصد می‌گویند که قادرند تا یکسال این وضعیت را تحمل کنند. اگر این بحران بیش از شش ماه بیشتر طول بکشد، اکثر کارآفرینان فعال در بخش های مختلف اعم از صنایع خودروسازی، بخش ساخت و ساز و امور فرهنگی و ورزش نسبت به ادامه فعالیت خود تردید جدی دارند. کارآفرینان فعال در بخش اجاره و تجارت املاک و مستغلات کمترین نگرانی را نسبت به تداوم کسب و کار خود در دوران کرونا  را دارند. در بخش خرده فروشی، نیمی از کارآفرینان قادر به ارزیابی و تخمین دقیقی از میزان شانس بقای خود نیستند.

انتظار می رود سه چهارم گردش مالی کاهش یابد

بیش از 75 درصد از کل کارآفرینان ( همه بخش ها ) انتظار دارند که میزان گردش مالی آنها در سه ماهه دوم وسوم سال کاهش یابد، در حالی که نزدیک به 44 درصد انتظار دارند که این کاهش از 20 درصد فراتر رود. در اوایل آوریل بیشترین بدبینی در بخش های خدمات اقامتی، تهیه غذا، تجارت اتومبیل و موتور سیکلت، امور فرهنگی و باشگاههای ورزشی و تفریحی وجود دارد و بیش از 90 درصد از کارآفرینان فعال در این بخشها انتظار کاهش گردش مالی خود را داشتند. تنها 6 درصد از کل کارآفرینان خوش بین هستند که گردش مالی آنها در سه ماهه سوم افزایش داشته باشد. آن دسته از کارآفرینانی که پیش بینی افزایش گردش مالی در سه ماهه سوم را دارند عمدتاً فعالان در بخش خرده فروشی (27 درصد) و حمل و نقل (8 درصد) هستند. فعالان بخش هتل و رستوران‌ها اگرچه امیدوارند در تعطیلات تابستان رونق بیشتری را شاهد باشند ولی امیدی به جبران خسارات وارده در ماههای گذشته ندارند. گذشته از گردش مالی کمتر، تعداد زیادی از شرکت ها پیش بینی کرده اند که ناچار خواهند بود که در سه ماهه سوم سال کارکنان خود را تعدیل وکاهش دهند. تقریباً یک چهارم مشاغل انتظار دارند که در نتیجه بحران کرونا ویروس مجبور شوند تعداد کارمندان را بیش از 20 درصد کاهش دهند.

 

داده‌های این گزارش در ماه آوریل جمع آوری شده است.

  • براساس نظرسنجی‌ها و گزارشات مراکز رسمی، شرکتهای کوچک و متوسط تاثیر پذیری و در نتیجه نگرانی بیشتری نسبت به تبعات منفی کرونا و ادامه فعالیت در آینده دارند.
  • بانک مرکزی هلند پیش بینی کرده است که با توجه به ادامه تبعات منفی کرونا بر اقتصاد هلند، در سه ماهه سوم سال احتمال ورشکستگی شرکتهای کوچک و متوسط هلندی بیشتر از پیش شده و علیرغم اقدامات حمایتی دولت هلند امکان جلوگیری از ورشکستگی همه شرکتها وجود ندارد.
  • اتحادیه‌های کارگری معتقدند حمایت های دولت هلند تاکنون بیشتر متوجه کسب و کارها و شرکت های بزرگ بوده و شرکتهای کوچک و افراد کمتر مورد توجه و حمایت قرار گرفته اند و بر این اساس خواستار توجه و حمایت بیشتر از طریق پوشش های بیمه ای و حمایت دولت از افراد خسارت دیده هستند.
متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما