معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۱/۲۸- ۰۷:۲۵ - مشاهده: ۴۲۲

برنامه دولت مالزی در خصوص حمایت از شرکت های کوچک و متوسط ( SMEs )

محورهای اصلی برنامه دولت مالزی در خصوص حمایت از کسب و کارهای کوچک و متوسط به شرح ذیل می‌باشد؛
  •  دولت مالزی از کسانی که دارای شرایط لازم برای دریافت کمک اقتصادی می‌باشند ولی تاکنون موفق به ثبت نام نشده اند درخواست نموده تا به طرق اعلام شده ثبت نامه نمایند. 
  • نخست وزیر مالزی عنوان کرده بازخوردهای زیادی از مردم دریافت کرده اند که اکثر آنها از طرح حمایتی دولت (اختصاص 250 میلیارد رینگیت به بخش های مختلف) استقبال نموده اند.
  • وی همچنین اعلام کرد در این مدت، نامه‌های بسیاری از انجمن‌ها، صنوف تجاری و اتاق های بازرگانی مختلف دریافت کرده که درخواست داشتند دولت تغییراتی در بسته حمایتی خود به ویژه برای حمایت از صنایع کوچک و متوسط داشته باشد.
  • محی الدین ابراز داشت که شرکت های کوچک و متوسط، محرک اصلی اقتصاد مالزی هستند زیرا این بخش بیش از دو سوم از کل اشتغال در این کشور را شکل داده و تقریبا 40 درصد به اقتصاد کمک می‌کند. از این رو مهم است که این بخش در مقابل فشارهای اقتصادی که همه ما را تحت تأثیر قرار می دهد، مقاوم بماند.
  • از جمله چالش هایی که بخش های اقتصادی با آن روبرو هستند مشکلات مربوط به گردش مالی پس از اجرای طرح کنترل ترددها است. علاوه بر این، بنگاههای اقتصادی کوچک و متوسط برای دستیابی به کمک های دولتی با بوروکراسی مواجه می‌شود که مانع دسترسی سریع کمکهای دولت به آنها شده است.
  • نخست وزیر مالزی بسته جدید حمایت های اقتصادی به ارزش 10 میلیارد رینگیت را اعلام کرد که متوجه شرکتهای کوچک و متوسط خواهد بود و یکی از اهداف آن نیز اطمینان یابی از این است که دو سوم نیروی کار همچنان در این بخش ها شاغل خواهند بود.
  • طرح ارائه یارانه براساس حقوق دریافتی، (اعلام شده در 27 مارس) از 5.9 میلیارد رینگیت به 13.8 میلیارد رینگیت افزایش خواهد داشت. براساس این ابتکار، کلیه شرکتهایی که دارای کارمندان محلی هستند و حقوق ماهیانه آنها مبلغی معادل 4 هزار رینگیت و یا کمتر باشد مشمول دریافت یارانه براساس حقوق به این شرح خواهند بود: 1- برای شرکت های با نیروی کار بیش از 200 نفر، یارانه 600 رینگیتی در هر ماه برای هر کارگر (حداکثر برای 200 نفر)، 2- برای شرکت هایی که بین 75 تا 200 نفر کارگر دارند ، برای هر نفر در ماه یارانه 800 رینیگیتی اختصاص می یابد، 3- سرانجام، برای شرکتهایی که دارای کارگری کمتر از 75 نفر هستند ، یارانه ای معادل 1200 رینگیت در هر ماه برای هر نفر ارائه خواهد شد. این کمک برای یک دوره 3 ماهه خواهد بود مخصوص شرکت هایی است که در کمیسیون شرکتهای مالزی (SSM) یا مقامات محلی قبل از 1 ژانویه 2020 و یا در سازمان تأمین اجتماعی (SOCSO) ثبت شده باشد. پیش بینی می‌شود که 4.8 میلیون کارمند از این ابتکار بهره مند می‌شوند.
  • همچنین دولت تصمیمات دیگری نیز برای کمک به وضعیت شرکت های کوچک و متوسط اتخاذ کرده است که مهمترین آنها عبارتند از: 1- به صفر رساندن سود 2 درصدی قبلی برای وام هایی که این قبیل شرکت های تحت برنامه Micro Credit Scheme از بانک BSN دریافت کرده بودند. 2- ارائه تخفیف و یا به تعویق انداختن اجاره آن دسته از شرکت های کوچک و متوسطی که در بخش های مربوط به بنگاه‌های اقتصادی وابسته به دولت فعالیت تجاری دارند و به واقع مستاجر هستند. دولت همچنین از موجران بخش خصوصی درخواست دارد که برای مدیریت وضعیت فعلی و کمک به صاحبان این دسته از صنایع و کسب و کارها، حداقل 30 درصد تخفیف در اجاره را در نظر بگیرند. 3- کاهش مالیات مربوط به کارگران خارجی تا 25 درصد برای همه شرکت هایی که مجوز کار این دسته از افراد بین 1 آوریل تا 31 دسامبر 2020 معتبر است.
متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما

برچسب‌ها