معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۲/۱۴- ۱۷:۰۰ - مشاهده: ۲۹۳

وبینار بررسی فرصت های تجاری و سرمایه گذاری مجارستان – ایران

نخستین نشست مجازی تحت عنوان "بررسی فرصت های تجاری و سرمایه گذاری" میان سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران با آژانس توسعه و تشویق صادرات مجارستان موسوم به HEPA در تاریخ 6 اسفند ماه 1399 با حضور و سخنرانی مقامات رسمی دو کشور به میزبانی مجارستان برگزار شد.

 در این برنامه از طرف کشورمان مهمانان ذیل شرکت داشته اند:

  • جناب آقای سید علی موسوی، معاون وزیر امور اقتصاد و دارایی و رئیس سازمان سرمایه گذاری
  • جناب آقای حمید زادبوم، معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت
  • جناب آقای حمیدرضا نافذ عارفی، سفیر کشورمان در مجارستان
  • جناب آقای دکتر رنجبردار، معاون مدیرکل سازمان سرمایه گذاری 
  • سرکارخانم مریم بهروزی، نماینده اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران

شرکت کنندگان مجارستانی این برنامه نیز به شرح ذیل بوده اند:

  • جناب آقای کریستوف سابو، رئیس آژانس توسعه و تشویق صادرات مجارستان
  • جناب آقای زولتان وارگا ، سفیر مجارستان در تهران
  • آقای پیتر کوچیش، مدیر بخش بین الملل آژانس هپا
  • مدیر امور خاورمیانه و شمال آفریقا، اتاق بازرگانی و صنایع مجارستان

سخنرانان در این جلسه ضمن اشاره به سوابق همکاری اقتصادی و تجاری دو کشور، چالش های موجود بر سر توسعه روابط ناشی از تحریم ظالمانه آمریکا و ویروس کرونا را مورد توجه قرار داده و فرصت ها، اولویت ها و زمینه‌های همکاری در حوزه تجاری، سرمایه گذاری، قوانین و مقررات و اجرایی شدن موافقت نامه‌های پایه اقتصادی را تبیین کردند.

آقای کریستوف سابو در سخنرانی خود به موارد ذیل اشاره کرد:

  • اقتصاد مجارستان بر پایه بازار آزاد و حرکت به سوی وضعیت جدید جهانی ترسیم شده است و بر این اساس از سال 2014 میلادی استراتژی ملی توسعه صادرات کشور تدوین و مورد تاکید قرار گرفت و در این راستا آژانس توسعه صادرات شکل گرفت. مجارستان در رتبه اقتصادی جهانی در ردیف 34 قرار دارد .
  • مسئولیت اصلی آژانس، ارائه خدمات و حمایت از شرکت های صادرکننده به ویژه شرکت های SMEs  (کوچک و متوسط می‌باشد). درحال حاضر بیش از 6 هزار شرکت تحت حمایت آژانس می‌باشند. هدف صادراتی ما علاوه بر بازارهای اروپایی، بازارهای خارج از اروپاست. مشاوره تجاری رایگان، بازاریابی، پیدا کردن شرکای بین المللی، اعلام مناقصات و مزایده‌ها، شرکت در نمایشگاه‌ها و کارگاه‌های آموزشی بخشی از خدمات این آژانس به شرکت های مجاری است. در حال حاضر این آژانس در مسکو، استانبول، شانگهای، توکیو، بلگراد و تورنتو دفاتری دائر کرده است. دولت مجارستان به منظور حمایت از شرکت های صادر کننده، در قالب اعطای یارانه نیز مساعدت می‌کند.

در ادامه جناب آقای موسوی ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این نشست در سخنرانی خود به نکات ذیل اشاره کردند:

  • روند مناسبات و همکاری اقتصادی دو کشور بعد از برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور مثبت و رشد خوبی داشته است که متاسفانه به دلیل بازگشت تحریم ها و اخیرا همه گیری ویروس کرونا، مبادلات تجاری دو کشور کم شده است.
  • آمادگی خود را برای برگزاری دور بعدی کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور اعلام و بر این باوریم که تحقق این برنامه، می‌تواند در ترغیب شرکت های بازرگانی دوکشور برای بسط ارتباطات تجاری و بازرگانی موثر باشد. ضمن اینکه بسترهای قانونی از طریق امضای موافقتنامه‌های اقتصادی مانند تشویق و حمایت متقابل از سرمایه گذاری و هم چنین اجنتاب از اخذ مالیات مضاعف بین دو کشور قبلا فراهم گردیده است و اسنادی هم که اجرایی نشده، باید روند تصویب قانونی آن کامل گردد.
  • اولویت های برنامه توسعه کشور شامل بخش های فناوری و دانش بنیان می‌باشد که جمهوری اسلامی ایران با فراهم ساختن بسترهای قانونی، آماده جذب سرمایه گذاری خارجی است. ایران به دلیل همسایگی با 15 کشور و برخورداری از منابع معدنی، آب و هوایی مساعد و ... می‌تواند برای تجار و سرمایه گذاران مجاری جذابیت داشته باشد. 

آقای زولتان وارگا بعنوان سفیر مجارستان در تهران به عنوان سخنرانی بعدی به موارد ذیل اشاره کردند:

  • شرایط بین المللی ایران و همه گیری ویروس کرونا، باعث کاهش مبادلات تجاری دو کشور گردیده و شرایط کار تجار را دشوار نموده است. بعد از سال 90 میلادی شرکتهای مجاری حضور فعال و چشم گیری در حوزه‌هایی مانند خودرو (اتوبوس) و کشاورزی داشته اند. البته الان هم مطمئن هستم که زمینه‌ها و فرصت های خوبی وجود دارد که میتواند حجم مبادلات تجاری را تا 300 میلیون دلار افزایش دهد.  برخی از شرکت های مجاری (قبل از بازگشت تحریم های جدید) در بخش آب، انرژی (سیستم خنک کننده‌های نیروگاه برق)، بخش کشاورزی و مواد غذایی فعالیت می‌کردند که برخی از این پروژه‌ها به دلیل مشکلات تحریم  یا ناتمام مانده و یا اینکه فعالیت آنان متوقف شده است.
  • بخش گردشگری یکی دیگر از ظرفیت های همکاری دوکشور است که متاسفانه به دلیل شیوع بیماری کرونا روند نزولی پیدا کرده است و امیدواریم با اجرای طرح واکسیناسیون ملی در کشورها، شاهد رونق گردشگری میان دوکشور باشیم.
  • مجارستان عضو شینگن است و باید از قواعد و ضوابط این پیمان تبعیت کند. با این وجود برای حمایت از تجار و بازرگان در روند اعطای روادید مساعدت خواهیم کرد.

سپس آقای عارفی سفیر کشورمان ضمن ابراز خرسندی و استقبال از حسن نیت طرفین در تقویت همکاری و مناسبات اقتصادی دوکشور به نکات ذیل اشاره نمودند:

  • وجود ظرفیت های همکاری مشترک در بخش مدیریت آب، کشاورزی، دارویی و پزشکی، صنعتی و .. .
  • اعلام آمادگی نمایندگی برای تقویت تماس ها و ارتباط میان سازمان‌های ذیربط اقتصادی دو کشور از طریق برگزاری جلسات مجازی و وبینار.
  • تداوم حمایت از فعالان اقتصادی و تجار دوکشور و تسریع در صدور روادید برای بازرگانان و سرمایه گذاران مجاری .

در ادامه رئیس بخش خاورمیانه و شمال آفریقای اتاق بازرگانی و صنایع مجارستان، ضمن اشاره به تاثیرات پاندمیک ویروس کرونا بر مبادلات تجاری دوکشور، در خصوص سوابق همکاری میان اتاق های دوکشور و نیز تاریخچه تشکیل اتاق بازرگانی مجارستان مطالبی به شرح ذیل بیان کرد:

  • اتاق بازرگانی مجارستان دارای قدمت 160 ساله است و در حال حاضر دارای 20 هزار عضو و 600 هزار شرکت تجاری تحت نظارت این اتاق فعالیت دارند. افزایش صادرات کالا و خدمات شرکت ها بویژه کوچک و متوسط از اولویت های سیاست خارجی است و از این رو تلاش تلاش دارد تا خدمات لازم را به شرکت مجاری ارائه نماید. در سال 1999 میلادی کمیته مشترک با شمال آفریقا ایجاد و درحال حاضر 75 عضو دارد. حمایت از شرکت های کار آفرین، شرکت در رویدادهای تجاری بین المللی مانند نمایشگاه‌ها و نیز برگزاری وبینار و نشست های مجازی از دیگر اقدامات اتاق محسوب می‌شود.
  • همکاری با اتاق ایران نیز از سال 2012 تحرک تازه ای به خود گرفت. در سال 2015 میلادی 19 عضو اتاق مجارستان در سفر به تهران با مقامات مسئول ایران دیدار و با همکاری سازمان توسعه تجارت ایران همایش تجاری با حضور حدود 100 شرکت در تهران برگزار شد و یادداشت تفاهم همکاری نیز به امضاء رسید. امیدواریم  روابط تجاری دو کشور آهنگ جدیدی به خود بگیرد. ما علاقمند به توسعه همکاری‌ها هستیم.

سپس جناب آقای زادبوم در سخنانی به اولویت همکاری سازمان توسعه تجارت کشورمان با کشورهای اروپای شرقی و مجارستان پرداختند. اهم موارد ذکر شده ایشان شامل موارد ذیل بوده است:

  • مجارستان در دیپلماسی کشورمان جایگاه خوبی دارد که اعمال تحریم های ظالمانه، در طی چند سال گذشته، بر حجم مبادلات تجاری دو کشور تاثیر گذارده و در سال 2019 میلادی به رقم 41 میلیون دلار رسیده است.
  • نقش و موقعیت ایران در غرب آسیا و همچنین مجارستان در اروپای مرکزی فرصت مغتنمی را برای همکاری دو کشور فراهم خواهد ساخت که باید مورد توجه قرار گیرد.
  • برگزاری اولین کمیسیون مشترک اقتصادی در 9 فوریه 2017 (18 لغایت 20 بهمن 1395) موجب افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور شد که این رقم در سال 2018 میلادی به بیش از 183 میلیون دلار رسید.
  • ظرفیت های همکاری در زمینه تولید مواد اولیه داروئی، داروهای بیوتکنولوژیک، داروهای ضد سرطان، کیت های تشخیص پزشکی، صنعت آب، نیروگاهی و پالایشگاهی، انرژهای نو، توربین‌ها و کمپرسورها، تصیفه آب و محیط زیست، ساخت ماشین آلات کشاورزی و ادوات کشاورزی مانند تراکتور و کمباین، ایجاد کشتارگاه صنعتی و واحدهای پرورش دام و طیور، تبادل انواع دانه‌های کشاورزی  صنایع غذایی و تبدیلی، پروژهای مشترک معدنی و اکتشافی میان دو کشور وجود دارد.
  • ارتباط میان تولید کنندگان قطعات خودرو ایرانی، صادرات محصولات چرمی و مبلمان، صادرات انواع الیافت و نخ، پارچه، اقسام کفپوش اعم از فرش، نساجی، پتو و انواع پوشاک از حوزه‌های پرظرفیت برای همکاری است. همچنین در حوزه‌های علوم دانش بینان، گردشگری سلامت، فرهنگی و گردشگری صنعتی و سرمایه گذاری مشترک برای صادرات محصولات به بازار ثالث و بازدید از شهرک های صنعتی از دیگر موارد همکاری است.

 در ادامه این نشست ویدئو کلیپ توسط اداره کل سرمایه گذاری تحت عنوان آشنایی با فرایند سرمایه گذاری خارجی در ایران متضمن قوانین و مقررات، مشوق ها و تسهیلات، زمینه‌های سرمایه گذاری و ... به نمایش درآمد که بسیار مورد توجه مهمانان مجاری قرار گرفت.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما