معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۳۰- ۱۱:۳۴ - مشاهده: ۱۲۰

اخبار اقتصادی ترکیه - آنکارا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکیه در هفته چهارم آذرماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

افزایش 2.5 درصدی نرخ بهره بانکی در ترکیه

بانک مرکزی ترکیه در آخرین نشست شورای سیاستهای پولی خود اقدام به افزایش نرخ بهره کرد. براساس اعلام این بانک، نرخ بهره با 2.5 درصد افزایش از 40 درصد به 42.5 درصد رسید. بانک مرکزی ترکیه همچنین اعلام نمود: روند سیاست انقباض پولی با هدف کاهش هرچه سریعتر نرخ تورم، تثبیت انتظارات تورمی و تثبیت قیمت ادامه خواهد یافت.  

https://www.hurriyet.com.tr/galeri-merkez-bankasi-aralik-2023-faiz-karari

مخالفت کارکنان در ترکیه با افزایش 35 درصدی حقوق و دستمزدها

شرایط زندگی در ترکیه روز به روز وخیم تر و هر روز شاهد افزایش بی رویه قیمت ها هستیم. از طرفی با توجه به نزدیکی سال 2024، مذاکرات و رایزنی‌ها برای افزایش حقوق و دستمزدها در جریان است. تاکنون دو مرتبه کمیته تعیین حقوق و دستمزد با حضور وزیر کار و تامین اجتماعی ترکیه و روسای سندیکاهای و کنفدراسیونهای کارگری این کشور تشکیل جلسه داده اند اما هنوز میزان درصد افزایش مشخص نشده است. در این میان برخی از شرکتها و کارخانجات نیز برای افرایش حقوق کارکنان خود برای سال 2024 پیشنهاداتی را ارائه نموده اند. بعنوان مثال، شرکت خودروسازی توفاش پیشنهاد افزایش 35 درصدی حقوق کارکنان خود را برای سال 2024 اعلام نموده اما این میزان با اعتراض شدید کارکنان همراه شده و آنها اعلام داشته اند با توجه به افزایش سرسام آور هزینه‌های زندگی در ترکیه این میزان افزایش به هیچ وجه قابل پذیرش نمی‌باشد.

افزایش هزینه‌های ایاب و ذهاب، دارو و درمان، آموزش، قبوض آب، برق ، گاز، تلفن، کرایه خانه‌های نجومی مسکن، زندگی را بسیار دشوار کرده است.  با توجه به افزایش روزانه قیمت ها در ترکیه و رسیدن نرخ تورم به 62 درصد رسمی و بیش از 120 درصد غیر رسمی، وزیر کار و تامین اجتماعی ترکیه اعلام نموده است، افزایش حقوق برای کارکنان و بازنشستگان دولتی از اول سال جدید میلادی به مدت شش ماه بالغ بر 50 تا 55 درصد اعمال خواهد شد. در شش ماهه دوم سال، حقوق و مزایا بطور مجدد بر اساس نرخ تورم اضافه خواهد شد. بدین ترتیب پائین ترین میزان پرداختی حقوق در دستگاههای دولتی که به افراد تازه استخدام شده و بدون داشتن تحصیلات پرداخت می‌شود از ابتدای سال 2024 به مدت شش ماه 33 هزار لیر معادل 1100 یورو خواهد بود البته به این میزان حق اضافه کاری، حق سرویس، ناهار، فوق العاده، ماموریت و غیره نیز اضافه خواهد شد.

https://www.sondakika.com/ekonomi

افزایش شاخص اعتماد مصرف کننده در ترکیه

سازمان آمار ترکیه، شاخص اعتماد مصرف کننده در ماه دسامبر 2023 را اعلام کرد. بر این اساس، شاخص اعتماد مصرف کننده، در دسامبر سالجاری نسبت به ماه قبل با 2.6 درصد افزایش به 77.4 واحد رسید.

https://www.trthaber.com/haber/ekonomi/tuketici-guven-endeksi-aralikta-artti-822243.html

بحران دارو و افز ایش 25 درصدی قیمت آن در ترکیه

با انتشار تصمیم افزایش 25 درصدی قیمت دارو در ترکیه در روزنامه رسمی  این کشور از روز 25 دسامبر 2023، بسیاری از مراکز، میزان توزیع داروی خود را کاسته و در برخی موارد نیز کاملا متوقف نموده اند.  با سخت شدن شرایط زندگی درترکیه، افرایش قیمت اقلام و کالاهای اساسی و استراتژیک نظیر دارو نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. مراکز فوق با بیان اینکه در حال حاضر با مشکلات زیادی در یافتن دارو مواجه هستند، اعلام داشتند: در دسترسی بیماران به دارو نباید مشکلی وجود داشته باشد و در چنین مواردی باید نظارت های بیشتری در روند توزیع دارو صورت گیرد. کارخانه‌های تولید و توزیع دارو اقدام به انبار نمودن داروها کرده اند تا از 25 دسامبر داروها را با 25 درصد افزایش قیمت توزیع نمایند.

https://www.sozcu.com.tr/ilaca-yuzde-25-zam-geldi-firmalar-ilac-tedarikini-kesti-p9363

افزایش شاخص نهاده‌های کشاورزی

سازمان آمار ترکیه شاخص نهاده‌های کشاورزی و دامپروری برای ماه اکتبر 2023 را اعلام کرد. بر این اساس، شاخص مذکور در ماه اکتبر 2023 نسبت به ماه قبل 2.06 درصد؛ نسبت به ماه دسامبر 2022 بالغ بر 35.87 درصد و نسبت به اکتبر سال قبل 40.1 درصد و میانگین 12 ماهه 51.53 درصد افزایش داشته است. بیشترین افزایش در شاخص نهاده‌های کشاورزی عبارتند از هزینه‌های دامپزشکی 123.8 درصد، ملزومات و ماشین آلات کشاورزی و دامپروری 5.8 درصد، بذر40 درصد، انرژی 38 درصد و خوراک دام 25.4 درصد، شایان ذکر است، افزایش شاخص نهاده‌های دامی تاثیر مستقیمی‌بر گران شدن مواد غذایی و لبنی در ترکیه داشته است بنحوی که قیمت برخی از این محصولات نسبت به سال قبل تا 300 - 400 درصد افزایش نشان می دهد. حتی دولت ترکیه برای رفع این مشکل و تامین مستقیم مواد غذایی شهروندان خود اقدام به ایجاد فروشگاههای زنجیره ای نموده تا مواد غذایی را بطور مستقیم و بدون واسطه از تولیدکننده به دست مردم رسیده و عملاً تا حدودی از افزایش بی رویه قیمتها جلوگیری نماید، اما این طرح نیز عملا ً موفقیت آمیز نبوده است.

https://www.haberturk.com/tarimsal-girdi-fiyat-endeksi-ekimde-aylik-yuzde-2-06-yillik-yuzde-40-11-artti-3646837-ekonomi

اظهارات وزیر تجارت ترکیه در مجمع سرمایه گذاری آذربایجان و ترکیه

عمر بولات، وزیر تجارت ترکیه که برای شرکت در مجمع سرمایه گذاری آذربایجان و ترکیه به باکو سفر کرده است، طی سخنانی با ابراز خرسندی از حضور در آذربایجان اظهار نمود: همه حوزه‌ها در روابط ترکیه و آذربایجان در سطح بسیار بالایی قرار دارد و دوستی و برادری صمیمانه بین رجب طیب اردوغان و الهام علی اف، کمک زیادی به این امر کرده است. بولات با بیان اینکه روابط برقرار شده بین دو کشور این امکان را به آنها می دهد که با امید به آینده نگاه کنند، گفت: تجارت متقابل میان دو کشور در حال افزایش مستمر بوده و سرمایه گذاری‌های متقابل و روابط گردشگری نیز به سرعت در حال افزایش است.

https://www.haberturk.com/ticaret-bakani-bolat-turkiye-ve-azerbaycan

تغییر برچسب قیمت کالا و خدمات در ترکیه قبل از فرارسیدن سال جدید میلادی

با نزدیک شدن به پایان سال میلادی 2023 و فراسیدن سال 2024، مهمترین رویداد اقتصادی که مردم ترکیه آن را دنبال می‌کنند، موضوع میزان درصد افزایش حقوق ها و افزایش قیمت محصولات و مالیاتها در این کشور است. تاکنون دو مرتبه جلسه کمیته تعیین حقوق و دستمزد با حضور وزیر کار و تامین اجتماعی ترکیه تشکیل جلسه داده اما هنوز بر روی رقم خاصی موافقت حاصل نشده است. اما تنها انتشار این اخبار کافی بود تا هزینه‌ها و قیمت ها در ترکیه افزایش یابد. دارو شاید اولین این موارد باشد که از مورخ 25 دسامبر 25 درصد افزایش خواهد یافت. از سوی دیگر برخی از فروشگاههای مواد غذایی زنجیره ای  اقدام به تغییر برچسب قیمتها نموده اند. در اخبار منتشر شده در رسانه‌های  سمعی و بصری ترکیه، قیمت ها با حداقل 30 درصد نسبت به هفته قبل دستخوش تغییر شده اند. یکی از شهروندان ترک با گلایه از وضعیت معیشتی گفت: کالایی را که سه روز قبل 15 لیر خریداری نموده اکنون 35 لیر شده است. شایان ذکر است، در سال 2024 میلادی با تصمیم ریاست جمهوری، هزینه‌های تعویض گذرنامه، معاینه فنی خودرو، بیمه و مالیات خودرو نیز 58 درصد افزایش خواهد یافت. رسانه‌های ترکیه اعلام نمودند قبل از افزایش حقوق، قیمت کالاها و خدمات افزایش یافت. از طرفی دیگر با تحولات دریای سرخ، قیمت بنزین در ترکیه بطور مجدد 1.5 لیر افزایش یافت و این امر نیز بصورت قطعی در افزایش قیمت ها تاثیر گذار خواهد بود.

https://bigpara.hurriyet.com.tr/haberler/genel-haberler/daha-maaslar-artmadan-zam-yaptilar

اظهارات وزیر خزانه داری و دارایی ترکیه در خصوص آخرین وضعیت اقتصادی ترکیه  

محمت شیمشک، وزیر خزانه داری و دارایی ترکیه ضمن تشریح آخرین وضعیت اقتصادی ترکیه در جریان دفاع از بودجه وزاتخانه مطبوع اش در مجلس ملی ترکیه با بیان اینکه کاهش شتاب تورم به وضوح مشهود است و به سمت مسیری سازگار با اهداف سال 2024 در حال حرکت هستند، گفت: در واقع اگر به انتظارات تورمی‌برای دوازده ماه اخیر نگاه کنید؛ در دو ماه گذشته نرخ تورم یک روند ثابتی را در پیش گرفته است.

وی با ارزیابی از شرائط اقتصاد جهانی اظهار داشت که کاهش سرعت تجارت بعنوان یکی از موتورهای اصلی رشد جهانی،  نگران‌کننده است. شیمشک با بیان اینکه شرایط مالی که به دلیل مبارزه با تورم تشدید شده، شروع به کاهش کرده است و پیش بینی می‌شود کاهش نرخ بهره جهانی به ویژه پس از نیمه دوم سال آینده میلادی آغاز شود، وی گفت: این موضوع برای ترکیه نیز مثبت است زیرا جریان سرمایه به کشورهای در حال توسعه احتمالاً در سال 2024 مثبت‌تر خواهد بود. علاوه بر این، پس از اپیدمی‌کرونا که قیمت‌ کالاها و خدمات در بازارهای جهانی با شتاب بالایی افزایش پیدا کردند، از ابتدای سال 2023 تعادل نسبی در بازار برقرار شده است.

وزیر دارایی ترکیه در ادامه با تاکید بر اینکه تلاش می‌کنند چالش های جهانی را به فرصت برای ترکیه تبدیل کنند، اظهار داشت: اولویت اصلی ما ثبات قیمت و مقابله با نرخ تورم است، لذا هدف اصلی برنامه میان‌مدت، تضمین کاهش دائمی  نرخ تورم است، زیرا با نرخ تورم بالا نمی‌توان به رشد پایدار و رونق دائمی دست یافت. ایجاد تعادل در رشد، یعنی بهبود کسری حساب جاری، برقراری مجدد انضباط مالی، انباشت ذخایر و خروج از حساب های سپرده محافظت شده ارزی.شیمشک در ادامه با اشاره به مبارزه با نرخ تورم گفت: ما مصمم هستیم تا نرخ تورم را به طور دائمی‌کاهش دهیم. این هدف اصلی دولت است. روند انقباض پولی که برای این منظور آغاز گردیده تا دست یابی به نتیجه مطلوب ادامه خواهد داشت. در حالی که هماهنگی بین سیاست‌های پولی، مالی و درآمدی تقویت می‌شود، تحولات ساختاری را با تمرکز بر افزایش بهره‌وری در دوره  آتی در اولویت‌ اصلی قرار خواهیم داد.

وزیر دارایی ترکیه با بیان اینکه ترکیه در قرن اول جمهوری به طور متوسط 4.8 درصد رشد کرده است، اظهار داشت: ترکیه در 20 سال گذشته 5.4 درصد رشد داشته است. وی با بیان اینکه بدون در نظر گرفتن رشد اقتصادی چین و هند که هر کدام به مثابه یک قاره هستند، گفت: ترکیه به وضوح یک کشور قدرتمند است، نه تنها از نظر تاریخی، بلکه عملکرد رشد اقتصادی اش در مقایسه با سایر کشورها نیز این را نشان می دهد

https://www.haberturk.com/bakan-simsek-rakam-vererek-hedefi-anlatti-3646695-ekonomi

افزایش صادرات ماشین آلات صنعتی ترکیه به 25.8 میلیارد دلار

براساس اعلام انجمن صادرکنندگان ماشین آلات ترکیه، محموع صادرات ماشین آلات این کشور در یازده ماه سالجاری با 8.5 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به 25.8 میلیارد دلار رسید. از جمله بخشهایی که صادرات آنها در مدت مذکور رشد سریعی داشته است، ماشین آلات نورد و ریخته گری با 20.6 درصد، ماشین ابزار و پمپ کمپرسور با 16 درصد و ماشین آلات بسته بندی با 17.6 درصد بوده است. بیشترین صادرات ماشین آلات ترکیه در این مدت به کشورهای آلمان، روسیه، آمریکا، ایتالیا، انگلیس، فرانسه و اسپانیا صورت گرفته است.

https://www.trthaber.com/haber/ekonomi/2.sayfa.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما