معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

مناطق آزاد تجاری در چین- بخش دوم

درحال حاضر 21 منطقه در چین بعنوان مناطق آزاد تجاری (FTZ) تعیین گردیده است و این مناطق از نظر استراتژیک در قطب های اقتصادی کلیدی و مناطق ساحلی قرار داشته و آنها را به بسترهای ایده آل برای تسهیل تجارت و جذب مشاغل و سرمایه گذاری‌های خارجی تبدیل نموده است.

روند سرمایه گذاری در مناطق آزاد اقتصادی ازبکستان، مزایا و مشوق ها

بر اساس تعاریف متعارف اقتصادی ، منطقه آزاد تجاری (Free Trade Zone) محدوده محصور بندری و غیر بندری است که از شمول برخی مقررات جاری کشور متبوع خارج بوده و با بهره گیری از مزایایی نظیر معافیت های مالیاتی ، بخشودگی سود و عوارض گمرکی ، عدم وجود تشریفات زائد ارزی ، اداری و مقررات دست و پا گیر و همچنین سهولت و تسریع در فرآیندهای صادرات و واردات با جذب سرمایه گذاری خارجی و انتقال فناوری به توسعه سرزمین اصلی کمک می نماید.

اقدامات و حمایتهای دولت ترکیه در افزایش صادرات

اختلالات در زنجیره تامین،سیاستهای انقباض مالی جهانی، نرخ تورم بالا در کشورها و تنش های ژئوپلیتیک پس از پاندمی‌کرونا از دلایل اصلی کاهش فعالیت های اقتصادی و بروز ریسکهای جدید در رشد اقتصادی جهان بوده و افزایش قیمت کالا، ناتوانی در عرضه جهانی و پاسخگویی به تقاضای فزاینده در دوران پساکرونا، افزایش قیمت انرژی و مشکلات لجستیک، از موانع جدی در توسعه و رشد تجارت جهانی هستند.

" نگاهی به مناطق آزاد در ترکیه"

قانون مناطق آزاد ترکیه در سال 1985 به تصویب رسید و تا به امروز لازم الاجرا بوده است. این قانون به منظور تنظیم تجارت کالا از طریق مناطق آزاد تدوین شده و تاکید چندانی بر بخش های خدماتی یا هر نوع تخصص و خوشه بندی در آن دیده نمی‌شود.

اخبار اقتصادی الجزایر

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی الجزایر در هفته چهارم خرداد ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

مناطق آزاد تجاری ترکیه

به طور کلی، مناطق آزاد به عنوان مکان‌های ویژه ای در داخل کشور تعریف می‌شوند که خارج از قلمرو گمرکی تلقی می‌شوند. مناطق آزاد همچنین به عنوان مناطق حصارکشی تعریف می‌شوند که در آنها رفتار نظارتی ویژه برای کاربران فعال به منظور ارتقای صادرات کالا و خدمات وجود دارد.

نگاهی به صادرات اروگوئه طی سال 2021

به گزارش آژانس اروگوئه 21، ثبت سفارش برای صادرات اقلام مختلف تجاری در اروگوئه در ماه نوامبر سال جاری به 1097 میلیون دلار بالغ شد که در مقایسه با نوامبر سال 2020 به میزان 60 درصد افزایش یافته است.