معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۱/۰۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۶۲

روند سرمایه گذاری در مناطق آزاد اقتصادی ازبکستان، مزایا و مشوق ها

بر اساس تعاریف متعارف اقتصادی ، منطقه آزاد تجاری (Free Trade Zone) محدوده محصور بندری و غیر بندری است که از شمول برخی مقررات جاری کشور متبوع خارج بوده و با بهره گیری از مزایایی نظیر معافیت های مالیاتی ، بخشودگی سود و عوارض گمرکی ، عدم وجود تشریفات زائد ارزی ، اداری و مقررات دست و پا گیر و همچنین سهولت و تسریع در فرآیندهای صادرات و واردات با جذب سرمایه گذاری خارجی و انتقال فناوری به توسعه سرزمین اصلی کمک می نماید.

در این گزارش سعی خواهد شد ضمن اشاره به سیاستهای دولت ازبکستان در جذب سرمایه گذاری خارجی در مناطق آزاد تجاری کشور، توضیحاتی درباره نحوه بررسی و تصویب طرح های سرمایه گذاری در محوطه مناطق آزاد اقتصادی ازبکستان ارائه گردد.

مناطق آزاد تجاری ازبکستان

در حال حاضر کشور ازبکستان دارای 22 منطقه آزاد تجاری به شرح ذیل می‌باشد:

 

اهم مزایا و معافیت های اعطایی:

بر اساس فرمان رئیس جمهوری ازبکستان به شماره 4853 مورخ 26 اکتبر سال 2016  شرکت های شرکت کننده در مناطق آزاد اقتصادی از پرداخت های زیر معاف هستند:

  • مالیات بر زمین، مالیات بر درآمد، مالیات بر دارایی اشخاص حقوقی، مالیات عمرانی و توسعه زیرساخت های اجتماعی،  مالیات واحد برای شرکت ها واحدهای صنایع کوچک،  پرداخت اجباری  وجوه به صندوق راه جمهوری،صندوق مازاد بودجه جهت بازسازی ،  صندوق توسعه  موسسات مدارس، دانشکده‌های حرفه ای و مراکزآموزشی و پزشکی زیر مجموعه وزارت دارایی  جمهوری ازبکستان
  • عوارض گمرکی برای ورود تجهیزات، مواد خام و قطعات وارداتی مورد نیاز تولید به استثنای نرخ شفافیت گمرکی customs clearance fees))
  • پرداخت عوارض گمرکی برای واردات مصالح و مواد ساخت و ساز پروژه در داخل ازبکستان بر مبنای لیست مصوبه هیات وزیران( منوط به این که مصالح مذکور در ازبکستان ساخته نشده باشد) به استثنای نرخ شفافیت گمرکی customs clearance fees))

دولت ازبکستان، با توجه به حجم سرمایه گذاری، مزایا و مشوق های مذکور در مناطق آزاد اقتصادی برای یک دوره 3 تا 10 ساله بدین شرح اعطا می نماید:

  • سرمایه گذاری از 300 هزار تا 3 میلیون دلار - برای مدت 3 سال
  • سرمایه گذاری از 3 میلیون تا 5 میلیون دلار - برای مدت 5 سال
  • سرمایه گذاری از 5 میلیون تا 10 میلیون دلار - برای مدت 7 سال
  • سرمایه گذاری به مبلغ 10 میلیون دلار و بیشتر - برای مدت 10 سال. به علاوه تا 5 سال آینده، روند محاسبه نرخ مالیات بر درآمد این شرکتها 50 درصد پایینتر از نرخ های فعلی محاسبه در نظر گرفته می‌شود.
  • شرکت هایی که در مناطق آزاد اقتصادی سرمایه گذاری می‌کنند، از پرداخت هزینه‌های گمرکی (به استثنای هزینه‌های ترخیص کالا از گمرک) برای مواد اولیه، مواد و اجزای وارداتی برای تولید محصولات صادراتی در حین بهره برداری از مناطق آزاد اقتصادی معاف هستند.
  • دولت ازبکستان دسترسی سرمایه گذاران در این مناطق را به شبکه‌های ارتباطی، مراکز تولیدی و ایجاد زمینه برای فعالیت بدون فساد را فراهم می نماید.

روند شکلی بررسی و تصویب طرح های سرمایه گذاری در محوطه مناطق آزاد اقتصادی:

  • انتخاب پروژه:

انتخاب پروژه‌های سرمایه گذاری برای استقرار در مناطق آزاد اقتصادی و روش ثبت شرکتها مطابق با مصوبه شماره 29 مورخ 16 ژانویه سال 2018 هیئت وزیران جمهوری ازبکستان انجام می‌شود.

 

  • اخذ مجوز شورای اداری:

تصمیم شورای اداری در خصوص اجرای طرح های سرمایه گذاری در قلمرو مناطق آزاد اقتصادی منوط به نظر  مثبت «مرکز بررسی جامع پروژه‌ها و قراردادهای وارداتی» زیر نظر وزارت اقتصاد و صنعت جمهوری ازبکستان، ارائه طرح تجاری (business plans )  و مطالعات امکان سنجی(feasibility studies) پروژه می‌باشد.

 مدت زمان اعلام نتیجه مرکز در مورد طرح‌های تجاری در حال اجرا یا امکان‌سنجی آنها بیش از بیست روز تقویمی نخواهد بود. همچنین مدت زمان بررسی طرح های مناطق آزاد اقتصادی توسط شوراهای اداری به همراه روند صدور نتیجه از سوی مرکز  بیش از سی روز تقویمی نخواهد بود.

پس از کسب موافقت شورای اداری، سرمایه گذار فرم تکمیل شده درخواست سرمایه گذاری در پروژه واقع در منطقه آزاد اقتصادی را به اداره  منطقه ارائه و  مدارک زیر را به آن پیوست می‌کند:

  • اطلاعات مربوط به شرکت ( شخص حقوقی) سرمایه گذار یا سند دیگری که حوزه فعالیت این سرمایه گذار را تأیید می‌کند.
  • طرح تجاری (business plans ) پروژه سرمایه گذاری پیشنهادی.
  • اطلاعاتی که وجود تجربه کاری سرمایه گذار در زمینه اجرای پروژه‌های مشابه را تایید می‌کند.(اگر سرمایه گذار تجربه کاری در زمینه اجرای پروژه سرمایه گذاری مشابه نداشته باشد، سرمایه گذار اطلاعاتی در مورد شرکای فنی مشغول به کار در اجرای پروژه سرمایه گذاری به اداره ارائه می‌کند).
  • اطلاعات مربوط به فعالیت مالی سرمایه گذار در سه سال گذشته.

کلیه مدارک توسط سرمایه گذار با ترجمه تایید شده به زبان ازبکی یا روسی پیوست به اداره ارائه می‌شود. مسئولیت درستی اطلاعات و اسناد ارائه شده بر عهده سرمایه گذار است.

هیئت اداری دستورات سرمایه گذاری و طرح های تجاری ارائه شده را بررسی می‌کند و تصمیم می‌گیرد که آیا پروژه می‌تواند در قلمرو منطقه آزاد  اجرا شود یا اینکه آیا لازم است اسناد ارائه شده اصلاح شود یا  اینکه اجرای پروژه سرمایه گذاری در قلمرو منطقه آزاد اقتصادی نامناسب است.

 

طرح تجاریbusiness plans :

طرح ارائه شده  باید شرایط ذیل را داشته باشد:

الف)اطلاعات در مورد سازمان شخص حقوقی  متقاضی  یا بنیانگذاران آن، تجربه آنها در زمینه مربوطه و در اجرای یک پروژه سرمایه گذاری مشابه.

ب)منبع اشتغال و استخدام کارکنان (محلی - فارغ التحصیلان دانشگاهی، افراد ارجاع شده توسط بورس کار، کارگران سایر سازمان‌ها و جذب متخصصان خارج از کشور)، مشاغل جدید ایجاد شونده.

ج)نام، حجم و منحصر به فرد بودن محصولی که قرار است تولید شود.

د)قیمت در نظر گرفته شده و بازارهای فروش محصول تولیدی، با ذکر  حجم تحویل محصول به بازارهای داخلی و خارجی.

ه)تحقیقات بازاریابی در مورد بازارهای داخلی و خارجی محصول مورد نظر.

و)تضمین در دسترس بودن و تامین مواد اولیه در طول اجرای پروژه با ذکر جداگانه مواد  و تجهیزات داخلی و وارداتی

ز)حمل و نقل و لجستیک مواد اولیه و محصولات نهایی لازم برای تولید.

ح)حجم زیرساخت ها و امکانات مهندسی (برق، گاز طبیعی، آب آشامیدنی و فنی، فاضلاب، بزرگراه) لازم برای اجرای پروژه پیشنهادی به منظور بهره برداری پایدار از تولید

ط)اثبات در دسترس بودن مواد خام تولیدی

ی)نوع و حجم گازها و زباله‌های جامد و مایع.

ک) ابعاد مورد نظر قطعه زمین در منطقه آزاد اقتصادی برای قرار دادن منطقی تولید.

ل)نقشه اولیه طرح تولید که محل کارگاه اصلی ، تجهیزات و خطوط تولیدی، ساختمان‌های اداری- معیشتی، انبار و سایر ساختمان‌های کمکی را نشان می دهد.

م)شرح فن آوری تولید (با در نظر گرفتن الزامات محیطی) با لیستی از تجهیزات فن آوری، تولید کنندگان، تامین کنندگان و کشورها.

س)تبیین ویژگی‌های تجهیزات تولیدی در نظر گرفته شده برای استفاده در فعالیت تولیدی، انطباق آنها با الزامات فن آوری مدرن، اجرای یک سیستم مدیریت مطابق با استانداردهای بین المللی در پروژه سرمایه گذاری

ع)اندازه، نوع و شرایط سرمایه گذاری مورد نظر، منابع تامین مالی و ارائه وثیقه برای بدهی‌های احتمالی آتی

ف)توجیه کارایی و اقتصادی بودن پروژه  

ریاست منطقه آزاد اقتصادی ظرف مدت 2 روز کاری مدارک ارسالی را با رعایت الزامات مندرج در بندهای 6 و 7 آیین نامه به شماره 29، 16 ژانویه سال 2018 هیأت وزیران جمهوری ازبکستان  بررسی خواهد کرد. درخواست های سرمایه گذاری با نقص الزامات بندهای مقرراتی فوق، بدون رسیدگی و با درج نواقص به سرمایه گذار مسترد خواهد شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما