معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۲/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۹۶

کلاهبرداری سامانه بورس ارزهای دیجیتالی در ترکیه

یکی از سامانه‌های بورس ارزهای دیجیتالی ترکیه به نام Thodex که سومین بورس ارزهای دیجیتالی در این کشور به شمار میرود اعلام نمود که به دلیل بازنگری و کنترل ساختار این سامانه هر گونه ارائه خدمات از 20 آوریل سال جاری میلادی به مدت چند ساعت متوقف خواهد شد. بعد از آنکه این عدم دسترسی به سامانه طولانی شد مشخص شد موسس این سامانه از این کشور خارج شده است.

یکی از سامانه‌های بورس ارزهای دیجیتالی ترکیه به نام Thodex که سومین بورس ارزهای دیجیتالی در این کشور به شمار میرود اعلام نمود که به دلیل بازنگری و کنترل ساختار این سامانه هر گونه ارائه خدمات از 20 آوریل سال جاری میلادی به مدت چند ساعت متوقف خواهد شد .

علی رغم گذشت چهل و اندی ساعت از اعلام مورد فوق، ورود به این سامانه میسر نشد و بر اثر تحقیقات بعمل آمده معلوم شد که موسس سامانه Thedox  از کشور خارج شده است .

کلاهبرداری اخیر یکی از بزرگترین کلاهبرداریهای انجام شده در ترکیه به شمار میرود و این مورد سبب ضرر و زیان تعداد کثیری از سرمایه گذاران سامانه بورس مذکور شده است .

سامانه بورس ارز دیجیتالی Thedox دارای بیش از 400 هزار آبونمان است که از این تعداد 391 هزار نفر نسبت به داد و ستد رمز ارز فعالیت داشتند .

حجم معاملات انجام شده در این سامانه در ماه بین 8 الی 13 میلیارد دلار بود.

موسس سامانه که شخصی به نام فاروق فاتح اوزر میباشد با 2 الی 10 میلیارد دلار پول از کشور خارج شده و حجم دقیق میزان پول ربوده شده توسط وی تاکنون مشخص نیست .

هنوز معلوم نیست که نامبرده به کدام کشور گریخته ولی اطلاعات منتشر شده حاکی از آن است که فرد مظنون در تاریخ 20 آوریل از طریق هوایی و از فرودگاه استانبول از کشور خارج شده است .

سامانه بورس ارزهای دیجیتالی Thodex در سال 2017 میلادی تحت عنوان تجاری شرکت تکنولوژی سهامی خاص  Koineks تاسیس و به ثبت رسید .

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما