معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۲/۰۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۷۰

فرودگاه استانبول کاندیدای تبدیل شدن به فعال ترین فرودگاه اروپا

فرودگاه استانبول با گذشت زمان به تدریج در حال برجسته نمودن جایگاه خود در صنعت هوایی جهان است . مطبوعات انگلستان با اشاره به افزایش میزان جابه جایی مسافران توسط شرکتهای هواپیمایی ترکیه و فرودگاه استانبول در صنعت حمل و نقل هوایی، ابراز نگرانی کردند که چنانچه این روند همچنان ادامه یابد به زودی فرودگاه Heathrow لندن جایگاه خود را در میان فرودگاههای اروپا به فرودگاه استانبول واگذار خواهد کرد.

کارشناسان صنعت هواپیمایی معتقدند که رشد و ترقی صنعت هوایی در شرایط کنونی در اخذ تبلیغات و جابه جایی مسافران به سمت کشورهای شرقی سوق نموده است .

آمار و ارقام جابه جایی مسافران از فرودگاههای معتبر جهان نشان میدهد که کاهش تعداد مسافر درفرودگاههای کشورهای غرب اروپا بیش از فرودگاههای کشورهای شرق اروپا نظیر ترکیه ، اوکراین و روسیه است .

افزایش میزان تقاضا در فرودگاههای منطقه شرق اروپا ناشی از وجود دامنه گسترده بازارداخلی در روسیه و ترکیه است .

هر چند که با پشت سر گذاشتن پاندمی و بازگشت شرایط عادی اجتماعی در جهان سبب خواهد شد که فرودگاه Heathrow لندن مجددا به حجم فعالیتهای روزمره خود بازگردد، اما واقعیت این است که فرودگاه استانبول با زیرساختهای موجود عنوان بزرگترین و فعال ترین فرودگاه اروپا را از آن خود خواهد کرد .

تنها 2 سال از جابجایی فرودگاه آتاتورک به فرودگاه استانبول میگذرد، اما سرعت و روند رو به رشد این فرودگاه نشان گر آن است که در چند سال آینده این فرودگاه خواهد توانست به ظرفیت جابه جایی بیش از 200 میلیون نفر برسد که این رقم 4 برابر تعداد مسافر جابه جا شده در سال 2019 میلادی خواهد بود.

در سال 2019 میلادی فرودگاه Heathrow لندن با جابه جایی بیش از 81 میلیون مسافر فعالترین فرودگاه اروپا بود.در سال 2019 میلادی فرودگاههای شارل دوگل پاریس 76 میلیون نفر، شیپولی آمستردام 72 میلیون نفر و فرودگاه فرانکفورت 71 میلیون نفر مسافر جابه جا کردند . 

پاندمی‌کرونا سبب شد تا میزان حجم جابجایی تمامی فرودگاههای اروپا به طرز قابل توجهی کاهش یابد . میزان کاهش مسافر در فرودگاه لندن به عنوان پر اسم و رسم ترین فرودگاه اروپا بیش از دیگر رقبای خود بود به طوری که این فرودگاه در مارس 2019 میلادی تنها توانست نسبت به جابه جایی 8 درصد از کل حجم مسافران در این ماه اقدام کند .

آمار و ارقام منتشر شده از سوی سازمان امنیت سیر و سفر هوایی اروپا به نام یورو کنترل )  Eurocontrol ) که میانگین تعداد پروازهای روزانه در فرودگاههای اروپا را در طول یک دوره 7 روزه اعلام میکند . نشانگر آن است که شرکت هوایی ترکیش ایر در این اواخر همواره در صدر میانگین تعداد پروازهای روزانه با بیش از 700 پرواز در میان شرکتهای هوایی اروپا بوده است .

پیش بینی میشود که روند رو به رشد تعداد پروازهای هوایی شرکتهای هواپیمایی ترکیش ایر و پگاسوس ترکیه در دوران پسا کرونا نیز سیری صعودی داشته و استفاده از امکانات موجود در فرودگاه استانبول موجب شود که این فرودگاه در آینده ای نه چندان دور تبدیل به مرکز پروازهای بین المللی در میان کشورهای اروپایی از جمله کشورهای غرب اروپا شده و یکه تازی فرودگاه لندن در صنعت هواپیمایی را به خود اختصاص دهد .

 

منبع:

 htpp://www.sabah.com.tr

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما