معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۳/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۸

اخبار اقتصادی اسلوونی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اسلوونی در هفته چهارم خردادماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

درخواست اسلوونی از صندوق بهبود و تاب آوری اتحادیه اروپا

روبرت گلوب نخست وزیر و اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا، در مورد بهبود پس از همه گیری و طرح کاهش وابستگی اتحادیه اروپا به سوخت های فسیلی روسیه بحث و تبادل نظر کردند. گلوب اعلام کرد که اسلوونی پس از همه گیری  کرونا، اولین بازپرداخت خود را از صندوق بهبود و تاب آوری اتحادیه اروپا تا پایان ماه ژوئن درخواست خواهد کرد. او گفت که طرح ملی بهبود و تاب‌آوری بعداً اصلاح خواهد شد تا شرایط برای دیجیتالی‌سازی و سرمایه‌گذاری سبز بیشتر فراهم شود.

https://www.total-slovenia-news.com/news/10151-morning-headlines-for-slovenia/

تداوم عرضه گاز به اسلوونی 

شرکت Geoplin توزیع کننده گاز اطمینان داد که عرضه عمومی‌گاز به اسلوونی بدون وقفه در حال انجام است. علیرغم اینکه عرضه گازپروم روسیه اندکی کاهش یافته است، اما اسلوونی آن را از سایر منابع تامین کرده است. در پی گزارش‌هایی مبنی بر اینکه اسلوونی در روزهای گذشته 25 درصد کمتر از مقدار برنامه‌ریزی شده گاز دریافت کرده است، شرکت ژئوپلین  Geoplin گفت میزان دریافت گاز در روزهای گذشته تا حدودی کمتر از حداکثر روزانه طبق قرارداد توافقی بوده است، ولی آنها این مقدار را از منابع دیگر جبران کردند.

https://www.total-slovenia-news.com/news/10151-morning-headlines-for-slovenia/

سازمان گردشگری ، استراتژی تحول دیجیتالی را رونمایی کرد

سازمان گردشگری اسلوونی (STO) استراتژی تحول دیجیتال 2026 -2022 خود را ارائه کرد که هدف آن توانمندسازی مبتنی بر شخصی سازی تجربیات و اطلاعات و بهبود مهارت های دیجیتالی کارکنان گردشگری است. بر اساس این استراتژی، این سازمان قصد دارد تا سال 2026 حداقل 5 میلیون یورو برای تحول دیجیتالی بخش گردشگری هزینه کند. حدود 90 درصد از شرکت های گردشگری اسلوونی، بخش فناوری اطلاعات یا فردی که مسئولیت تحول دیجیتالی شرکت را بعهده داشته باشد، ندارند.

https://www.total-slovenia-news.com/news/10151-morning-headlines-for-slovenia/

ماهواره جدید Trisat – R اسلوونی آماده پرتاب به فضا

ماهواره جدید اسلوونی طی روزهای اخیر از ماریبور به فرانسه منتقل شد تا در تاریخ احتمالی 7 جولای به فضا پرتاب شود. هدف اصلی این ماهواره، اندازه گیری تشعشعات یونیزان در مدار میانی کره زمین  و به منظور مدل سازی محیط مگنتوسفر و درک بهتر آب و هوای فضا است. ماهواره Trisat – R معرفی نمادین ماموریتی است که توسط Feri به عنوان مجری اولیه بر طبق قرارداد با آژانس فضایی اروپا (ESA) و با همکاری سازمان اروپایی تحقیقات هسته‌ای Cern  و شرکت اسلوونیایی SkyLabs انجام می‌شود.

اطلاعات بیشتر در سایت https://www.skylabs.si/trisat-r-ready-to-fly-to-meo در رابطه با این پروژه موجود است.

https://www.24ur.com/novice/znanost-in-tehnologija/novi-slovenski-satelit-trisat-ripravljen.html/

پیش بینی ارتقاء رشد تولید ناخالص داخلی اسلوونی برای سال 2022

بانک مرکزی Banka Slovenije اسلوونی، پیش بینی رشد اقتصادی این کشور را با 1.8 درصد افزایش نسبت به چشم انداز دسامبر خود به 5.8 درصد در سالجاری ارتقاء داد، در حالی که پیش بینی سال 2023 را با 0.9 درصد کاهش ، 2.4 درصد اعلام نمود . رابرت زورک، معاون مرکز تحلیل و تحقیقات بانک مرکزی گفت: "رشد اقتصادی معتدل است، اما رشد سالانه برای سال جاری همچنان بالاست و عمدتاً ناشی از اثر انتقالی است که نتیجه تحولات مطلوب در پایان سال 2021 است. معاون مرکز تحقیقات، گفت. پیش‌بینی می‌شود که تورم امسال 9 درصد باشد و در دو سال آینده به 4.5 درصد و 2.3 درصد کاهش یابد.

https://www.total-slovenia-news.com/news/10145-morning-headlines-for-slovenia/

بهبود رتبه اسلوونی در رقابت پذیری جهانی IMD

اسلوونی در رتبه‌بندی سالانه رقابت‌پذیری جهانی IMD در سال 2022 ، دو رتبه ارتقاء یافت و در بین 63 کشور در رده 38 قرار گرفته است. اقتصاددانان شرکت کننده در این پروژه گفته اند با توجه به شرایط، نتیجه رضایت بخش است. با این حال، آنها هشدار دادند که اسلوونی نتوانست شکاف خود را نسبت به کشورهایی که تمایل دارد خود را با آنها مقایسه کند، کاهش دهد. رتبه بندی رقابت پذیری IMD با استفاده از 163 شاخص آماری و نیز 92 شاخص بر اساس نظرسنجی بین مدیران اقتصادی و کسب وکار تعیین می‌شود.

https://www.total-slovenia-news.com/news/10145-morning-headlines-for-slovenia/

ساخت اولین تونل ریلی در مسیر کوپر به دیواچا

ساخت اولین تونل ( به طول 1154 متر) از هفت تونل در مسیر راه آهن جدید که شهر بندری کوپر را به تقاطع راه آهن دیواچا Koper-Divača متصل می‌کند، با موفقیت پایان یافت. مراسم پایان حفر تونل Mlinarji با حضور وزرای زیر ساخت اسلوونی و ترکیه برگزار شد. این پروژه توسط شرکت اسلوونیایی Kolektor CPG با همکاری دو شریک ترک در حال اجراست. ارزش این پروژه که قرار است در سال 2026 افتتاح شود، تقریباً یک میلیارد یورو است اما مقامات اعلام کردند که قیمت آن ممکن است به دلیل افزایش قیمت ها تا 100 میلیون یورو افزایش یابد.

مسیر جدید راه آهن کوپر به دیواچا به طول 27 کیلومتر، ظرفیت قطار را از 94 به 212 قطار در روز و  ظرفیت جابجایی بار را از 14 میلیون تن فعلی به 36.9 میلیون تن در سال افزایش می دهد. بویان کومر وزیر زیرساخت اسلوونی در سخنرانی خوددر این مراسم ، گفت: "در مسیر جدید، مسافت از 44 کیلومتر به 27 کیلومتر کاهش خواهد یافت و کوتاه شدن زمان سفر ، بر محیط زیست نیز تاثیر مثبتی  خواهد داشت." وی متعهد شد که دولت جدید اجرای یک خط دو طرفه ( رفت و برگشت ) را سریعتر پیگیری کند تا تردد بیشتر و مردمی‌که در مسیر راه آهن ، زندگی می‌کنند نیز زندگی امن و آرامی داشته باشند. حفر این تونل در سپتامبر سال 2021 آغاز شد. مجری پروژه معتقد است موفق خواهد شد کل پروژه را در موعد مقرر یعنی تا پایان سال 2026 به پایان برساند.

https://www.total-slovenia-news.com/business/10132-breakthrough-at-first-koper-divaca-rail-track-tunnel/

اسلوونی به عضویت شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد(اکوسوک) برگزیده شد

مجمع عمومی سازمان ملل متحد، اسلوونی را با 176 رای به عضویت شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد(ECOSOC)، یکی از شش نهاد اصلی سازمان ملل متحد که مسئول هماهنگی سیاست های اقتصادی و اجتماعی این سازمان است، انتخاب نمود.

https://english.sta.si/3048190/slovenia-elected-to-un-economic-and-social-council/

رتبه اعتباری اسلوونی با چشم انداز پایدار مورد تایید قرار گرفت

وزارت دارایی اسلوونی شنبه ۱۱ ژوئن گفت که آژانس رتبه بندی اعتباری DBRS Morningstar مستقر در تورنتو، رتبه A و آژانس رتبه بندی S&P Global Ratings واقع در نیویورک، رتبه AA اسلوونی را با چشم انداز پایدار تائید نمودند. آژانس S&P Global انتظار دارد که اقتصاد اسلوونی و دارایی عمومی علیرغم خطرات ژئوپلیتیکی، تورم فزاینده و نابرابری‌های جمعیتی، قوی باقی بمانند.

همچنین در ارزیابی دانشگاه ییل از وضعیت مراقبت های زیست محیطی پایدار در کشورهای جهان، اسلوونی در شاخص عملکرد زیست محیطی (EPI)، از میان 180 کشور جهان در جایگاه هفتم قرار گرفت. طبق این گزارش، اسلوونی بالاترین امتیاز را در بین کشورهای اروپایی شرقی کسب نموده است. بر اساس ابتکار Natura 2000 اتحادیه اروپا، اسلوونی بیش از دیگر کشورهای اروپایی و بیش از 30 درصد از سرزمین‌های خود را محافظت کرده است.

https://www.total-slovenia-news.com/news/10125-morning-headlines-for-slovenia/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما