معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۸/۱۰/۰۶- ۰۸:۳۰ - مشاهده: ۳۵۷

برنامه توسعه صنعت فضایی مجارستان با همکاری روسیه

با امضای موافقت نامه همکاری میان دو کشور مجارستان و روسیه در اواخر سالجاری میلادی ، همکاری دوکشور در حوزه تحقیقات فضایی و آموزش پژوهشگران فضایی مجاری برای اعزام به ایستگاه بین المللی فضایی ( ISS) در سال های 2024 الی 2025 توسعه خواهد یافت.در چارچوب پروژه همکاری مذکور ضمن به رسمیت شناخته شدن ،مجارستان بعنوان یکی از طرف های پروژه مشترک همکاری، موجب افزایش دانش فناوری مجارستان و ورود در سه پروژه روسی ازجمله تولید ماهواره‌های کوچک و تجهیزات جدید در ایستگاه فضایی بین المللی می‌شود.

تا قبل از فروپاشی نظام کمونیستی شوروی ، مجارستان بعنوان یکی از کشورهای بلوک شرق اروپا، طبیعتاً مورد توجه و حمایت دولت شوروی بوده و در بسیاری از زمینه‌های اقتصادی نظیر کشاورزی، انرژی و همچنین درحوزه فضایی میان دو کشور همکاری وجود داشته است اما بتدریج با فروپاشی نظام شوروری و باز شدن درب های باز اقتصادی و ورود شرکت های خارجی در بخش های مختلف اقتصادی مجارستان ، انجصار شوروری در حوزه کشورهای اروپای شرقی برچیده و شرکت های غربی بویژه آلمان حضور خود را در بازار این کشور تثبیت نموده است. در حال حاضر آلمان اولین شریک تجاری و از آغاز دوران حیات سیاسی این کشور بیشترین سرمایه گذاری را در بخش صنعت (خودرو ) در مجارستان انجام داده است. علیرغم آن، مجارستان مناسبات خود را با روسیه در دوران پساکمونیزم ، بنا به ضرورت اقتصادی بویژه تامین انرژی حفظ  و در طی چند سال اخیر  حتی در دوران وضع تحریم ها علیه روسیه از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا، تقویت کرده است. ایجاد دفتر آژانس توسعه صادرات در مسکو(HEPA)، برنامه ایجاد دفتر بانک روسی(IIB) ، امضای موافقت نامه همکاری با گاز پروم، برنامه توسعه همکاری در نیروگاه اتمی‌پاکش و..  پاره ای از افزایش همکاری دو کشور در طی سال های اخیر بوده است.

همکاری در حوزه فضایی:

    با امضای موافقت نامه همکاری میان دو کشور مجارستان و روسیه در اواخر سالجاری میلادی، توسط آقای پیتر سیارتو وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان و مدیر مرکز تحقیقات فضایی روسیه (Roscosmos) همکاری دوکشور در حوزه تحقیقات فضایی و آموزش پژوهشگران فضایی مجاری برای اعزام به ایستگاه بین المللی فضایی ( ISS) در سال های 2024 الی  2025  توسعه خواهد یافت.

آقای سیارتو در این خصوص اظهار داشت: صنعت فضایی مجارستان از جمله مقوله‌هایی بوده که برای مدتهای زیادی انگار  به یک افسانه ای علمی تبدیل شده چراکه ما در این حوزه صحبت نمی‌کردیم . این درحالی است محققان و پژوهشگران دانشگاهی و شرکت های صنعت فضایی مجارستان در سطح بین المللی بسیار شناخته شده اند. اعزام فضانورد پژوهشگر به ایستگاه بین المللی فضایی، در سال 2024 الی 025 یک هدف واقعی است . هدف از این کار ، توسعه تجهیزات صنعت فضای با مشارکت مجارستان و  انجام کارهای تحقیقاتی است که در طی مدت 3 تا 6 ماه در این ایستگاه انجام خواهد شد و بخشی از منابع مالی آن از طریق منابع حمایت از نخبگان و پژوهشگران کشور تامین گردیده است. وی تصریح کرد : 33 میلیون یورو ظرف سه سال اینده از سوی دولت به این امر اختصاص داده شده است". هرچند منتقدان دولت این رقم را غیر واقعی خوانده و  اظهار کرده اند طبق  اعلام ناسا در دو سال قبل ،  اعزام یک فضانورد به فضا  حداقل 75 میلیون یورو  هزینه خواهد داشت.

علاوه بر این آقای سیارتو در کنفرانس آژانس فضایی اروپایی در شهر  SEVILLE  (اسپانیا) نیز ضمن تاکید بر توسعه صنعت فضایی مجارستان، تصریح داشت" در همکاری با روسیه ، دومین فضانورد مجاری در سال 2024 به فضا اعزام خواهد شد.وی افزود : سومین ماهواره ی فضایی( با عملکرد تحقیقاتی ، اندازه گیری الکترومغانطیس و هواشناسیدر محیط  استراتوسفر جو زمین  ) از نیوزلند به فضا پرتاب می‌شود .پرتاب  ماهواره  مستقل برای قرار گرفتن در مدار زمین، از جمله برنامه‌های آینده است. وی بر استفاده صلح آمیز از فضا تاکید ورزیده و افزود: در سال آینده میلادی، جشن سالروز اعزام اولین فضانورد مجاری به فضا در سال 1980  و کنفرانس تحقیقات فضایی برگزار می‌گردد.

لازم بذکر می‌باشد آقای BERTALAN FARKAS اولین فضانورد آموزش دیده ی مجاری در سال 1980 با همکاری شوروری به فضا اعزام شد. آقای چارلز سیمونی ( مجاری- آمریکایی) با هزینه  شخصی بعنوان گردشگر فضایی در سال های 2007 و 2009 میلادی به فضا سفر کرده است . بنابراین در چارچوب موافقت نامه جدید همکاری با روسیه، دومین فضانورد پژوهشگر مجاری در سال 2024 الی 2025 به ایستگاه فضایی بین المللی اعزام می‌گردد.

در فوریه سال 2012 میلادی، مجارستان ( ماهواره کوچک بنام MASAT-1  موسوم به CUBESAT ) ساخت  خود  را به فضا پرتاب نمود و در سال 2015 میلادی نیز مجارستان به عضویت آژانس فضایی اروپا (ESA ) در آمده است.به نظر می آید دولت مجارستان برای ارتقاء جایگاه و نقش منطقه ای و بین المللی خود، با مشارکت در پروژ هایی مثل همکاری فضایی ، ضمن کسب اعتبار و شخصیت بین المللی، تلاش می نماید، از یکسو از حساسیت و انتقادات علیه دولت مبنی بر  همکاری با روس ها را کاهش داده و به سمت و سوی کارهای تحقیقاتی سوق دهد و از سوی دیگر به کشورهای اتحادیه اروپا نشان دهد در همکاری با روسیه علاوه بر انرژی ، در سایر حوزه‌ها محدودیتی برای خود قائل نیست.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما