اخبار اقتصادی گرجستان - باتومی
گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور گرجستان در نیمه اول آذرماه 1404مندرج در رسانههای این کشور به شرح ذیل ارائه میگردد:
دومین همایش سرمایه گذاران کریدور حملونقل و اتصال ترانس خزر در تاشکند
دومین همایش سرمایهگذاران کریدور حملونقل و اتصال ترانسخزر در تاشکند، پایتخت ازبکستان، با همکاری اتحادیه اروپا و در چارچوب ابتکار "دروازه جهانی" برگزار شد. هیئت گرجستانی شرکتکننده در این همایش را وزیر اقتصاد و توسعه پایدار، مریم کوریویشویلی، و معاونان وزیر،خانم تامار ایوسلیانی و اقای گنادی آرولادزه، نمایندگی میکردند.
در طول میزگردی که در چارچوب این همایش برگزار شد، خانم کوریویشویلی اظهار داشت که با توجه به تقاضای رو به رشد برای ترانزیت منطقهای، علاقه مجدد بخش خصوصی و ابتکارات اتصال اتحادیه اروپا و گرجستان، فرصتهای جدیدی در حال ظهور است که محیطی مساعد برای گسترش زیرساختها و اتصالات حیاتی دریایی ایجاد میکند. به گفته ایشان، با وجود حجم بیسابقه کانتینرها در دو سال گذشته، فقدان یک بندر آبهای عمیق در گرجستان یک مسئله استراتژیک کلیدی است و "پس از راهاندازی پروژه مذکور، بندر آناکلیا تا سال ۲۰۲۹ در مرحله اول تا ۶۰۰۰۰۰ TEU و در مرحله دوم تا سال ۲۰۳۵ حداقل ۱ میلیون TEU را جابهجا خواهد کرد که به گرجستان امکان میدهد به قطب اصلی منطقه دریای سیاه برای آسیای مرکزی در حمل بار تبدیل شود." یکی دیگر از چالشهایی که مریم کوریویشویلی عنوان کرد، امکان توسعه ارتباطات کشتیرانی بیشتر بین اتحادیه اروپا و بنادر گرجستان بود. به گفته وی، در حال حاضر، گرجستان خدمات کشتیرانی مستقیم و منظمی را با بلغارستان و رومانی برقرار میکند. در سالهای گذشته، محدودیتهای اقتصادی و حجم محدود بار، حفظ ارتباطات کشتیرانی پایدار بین بنادر گرجستان و اتحادیه اروپا را دشوار کرده است. وزیر خاطرنشان کرد: «بنابراین، ابتکارتوسعه ارتباطات کشتیرانی بهدرستی یک ابتکار پیشرو در روابط اتحادیه اروپا و گرجستان محسوب میشود"
خانم مریم کوریویشویلی همچنین به گمرکهای ناهماهنگ یا سایر موانع کشورهای کریدورهای حملونقل که هزینه ترانزیت بار را افزایش میدهند، اشاره کرد. وزیر پیشنهاد اشتراکگذاری دادهها و دیجیتالی شدن کامل کریدور ترانزیت را مطرح کرد که حرکت روان بار در امتداد کریدور را تسهیل میکند. به گفته وزیر، با توافقنامه آتی درباره مسیر حملونقل بینالمللی دریای خزر–دریای سیاه که در ماه دسامبر توسط ترکمنستان، آذربایجان، گرجستان و رومانی امضا خواهد شد، پیشرفت قابل توجهی پیشبینی میشود. خانم کوریویشویلی افزود که این ابتکار یک پیوند چندوجهی جدید از منطقه خزر به اتحادیه اروپا ایجاد میکند و اتصال را افزایش میدهد، مسیرهای دسترسی را متنوع میکند و پایداری را تقویت خواهد کرد.
به گفته وزیر، اولویتهای اصلی حملونقل و لجستیک گرجستان در سال ۲۰۲۶ نوسازی کامل ناوگان ریلی و باری، تکمیل راهآهن باکو–تفلیس–قارس (BTK) و معرفی خدمات دیجیتال یکپارچه برای بخشهای دولتی و خصوصی خواهد بود. به گفته وی، این امر توان عملیاتی و کارایی را بهطور قابل توجهی افزایش میدهد و همچنین زمان ترانزیت در کشور را ۳۰ درصد کاهش خواهد داد.
وزیر اقتصاد همچنین اشاره کرد که تأمین مالی هماهنگ برای بهرهبرداری کامل از پتانسیل حملونقل و لجستیک آسیای مرکزی، منطقه خزر، قفقاز جنوبی و دریای سیاه ضروری است. در این راستا، گرجستان متعهد شده است تا سال ۲۰۳۲، ۷ میلیارد دلار در زیرساختهای کلیدی حملونقل و لجستیک سرمایهگذاری کند. دستیابی به این هدف نهتنها مستلزم مشارکت مداوم مؤسسات مالی بینالمللی است که تجربه و سرمایه بلندمدت آنها غیرقابل جایگزین است، بلکه بسیج قویتر سرمایهگذاریهای بخش خصوصی را نیز میطلبد. تنها از طریق همکاری هماهنگ میان سرمایهگذاران دولتی و خصوصی، ایجاد شبکههای مدرن، کارآمد و پایدار در منطقه که اقتصاد جهانی امروز به آن نیاز دارد، امکانپذیر خواهد بود.
ttps://gazetiajara.ge/%e1%83%a9%e1%83%9c%e1%83%93%e1%83%94%e1%83%91%e1%83%90-%e1%83%a8%e1%83%94%e1%83%a1%e1%83%90%e1%83%ab%e1%83%9a%e1%83%94%e1%83%91%e1%83%9a%e1%83%9d%e1%83%91%e1%83%94%e1%83%91%e1%83%98-%e1%83%a1/?fbclid=IwY2xjawOVEnRleHRuA2FlbQIxMQBzcnRjBmFwcF9pZBAyMjIwMzkxNzg4MjAwODkyAAEeHxhORDemDUjNcU6hyw79PwlBxRPYPax9-81prmPy3Th2mNeNdU0D_JmVv_Y_aem_jLD0CyvLvlBwUWb7ClL-yw
تبدیل مسائل مربوط به شرکتهای انرژی به اسرار تجاری
به گزارش خبرگزاری"بیزنس پرس نیوز" بدهیها و روابط مرتبط با شرکتهای انرژی، اسرار تجاری محسوب خواهد شد. بر اساس فرمان صادرشده از سوی دولت، بدهیها و روابط مرتبط با شرکتهای فعال در حوزه انرژی در دسته اسرار تجاری قرار میگیرند. همچنین، یادداشتهای توضیحی مربوط به پروژههای این شرکتها نیز محرمانه و در قالب اسرار تجاری طبقهبندی شدهاند.
بهطور مشخص، در فرمان دولت گرجستان با عنوان "درباره تنظیم بدهیها و روابط مرتبط با شرکتهای انرژی" آمده است: "فرمان دولت گرجستان شماره ۱۳۳۸ مورخ ۱۷ سپتامبر ۲۰۲۴، درباره تنظیم بدهیها و روابط مرتبط با شرکتهای انرژی اصلاح میشود و پیوست شماره ۱ این فرمان به شرح زیر بازنگری میگردد:
"پیوست شماره ۱ این فرمان، همچنین تمامی اسناد و اطلاعات ارائهشده برای صدور همین فرمان (از جمله یادداشت توضیحی پروژهها)، بهعنوان اسرار تجاری محسوب میشوند."
https://www.bpn.ge/article/146354-energetikul-sacamoebtan-urtiertobebis-sakitxebi-komerciuli-saidumloeba-xdeba/
رشد ۶ درصدی تولید ناخالص داخلی گرجستان در اکتبر ۲۰۲۵
طبق گزارش اداره ملی آمار گرجستان و بر اساس برآوردهای اولیه، رشد تولید ناخالص داخلی واقعی (GDP) در اکتبر ۲۰۲۵ نسبت به دوره مشابه سال ۲۰۲۴ به ۶ درصد رسیده است. همچنین میانگین شاخص رشد برای ده ماه اول سال ۲۰۲۵ ۷.۶ درصد اعلام شده است.
بر اساس اطلاعات منتشرشده از سوی اداره ملی آمار، در اکتبر ۲۰۲۵ بخشهای زیر بیشترین سهم را در رشد اقتصادی کشور داشتهاند :اطلاعات و ارتباطات، حملونقل و انبارداری، فعالیتهای مالی و بیمه، فعالیتهای مرتبط با املاک و مستغلات. به گفته این نهاد، در همین دوره، روندی نزولی در بخشهای ساختوساز، معدن و صنایع استخراجی و همچنین بخش انرژی مشاهده شده است.
https://www.interpressnews.ge/ka/article/855870-sakstati-oktombershi-sakartvelos-ekonomika-6-it-gaizarda/
آغاز ریاست ششماهه گرجستان بر مجمع پارلمانی سازمان همکاری اقتصادی دریای سیاه
گرجستان ریاست مجمع پارلمانی سازمان همکاری اقتصادی دریای سیاه (PABSEC) را برای مدت شش ماه بر عهده گرفت و آقای شالوا پاپواشویلی، رئیس پارلمان گرجستان، به عنوان رئیس PABSEC فعالیت خواهد کرد. در چارچوب این ریاست، گرجستان بر تقویت دیپلماسی پارلمانی و گسترش ارتباطات منطقهای با هدف حمایت از توسعه کریدور میانی تمرکز خواهد داشت.
مراسم انتقال ریاست در جریان شصتوششمین نشست مجمع عمومی PABSECدر صوفیه، پایتخت بلغارستان انجام شد. در این نشست، هیئت پارلمانی گرجستان به رهبری شالوا پاپواشویلی حضور داشت. هیئت گرجستانی متشکل از: آقای ایراکلی مزورنیشویلی، معاون اول رئیس کمیته سیاست اقتصادی و رئیس هیئت نمایندگی دائمیپارلمان گرجستان در PABSEC و آقای آلودا غودوشاوری، معاون اول رئیس کمیته حقوق بشر پارلمان میباشد .
https://parliament.ge/media/news/sakartvelo-shavi-zghvis-ekonomikuri-tanamshromlobis-organizatsiis-saparlamento-asambleis-tavmjdomare-kveqana-gakhda
لاری گرجستان ثبات و جریان ورودی قوی را نشان میدهد
تی بی سی کپیتال گزارش میدهد که ارزش لاری گرجستان (GEL) در سال جاری ثابت مانده است و این امر به دلیل عوامل مختلفی است. تبدیل سریع سپردهها به لاری یا لاریسازی، تقاضا برای این ارز محلی را افزایش داده و انتظار میرود تا پایان نوامبر از اوج آوریل گذشته فراتر رود.
ورود خالص ارز خارجی از صادرات، حوالهها و گردشگری، به تقویت بیشتر این ارز کمک کرده است و این امر با کاهش واردات و افزایش موقت صادرات خالص خودرو، که برای اولین بار از سال ۲۰۱۳ رخ داده، محقق شده است. علاوه بر این، ضعف جهانی دلار آمریکا در قدرت نسبی لاری نقش داشته است.
بانک ملی گرجستان نقش فعالی داشته و از مارس تا نوامبر، ۲ میلیارد دلار آمریکا برای حمایت از لاریسازی و تثبیت نرخ ارز خریداری کرده است. در حالی که برخی از پیشرفتها، مانند تغییرات در پویایی تجارت خودرو، ممکن است موقتی باشند، ورود قوی، روند لاریسازی و ضعف دلار آمریکا در مجموع از ثبات لاری حمایت کرده و به محدود کردن نوسانات نرخ ارز کمک کردهاند.
https://georgiatoday.ge/tbc-capital-georgian-lari-shows-stability-and-strong-inflows/