معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۴/۰۹/۰۷- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی ترکمنستان- مرو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته اول آذرماه 1404مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

ترکمنستان مذاکرات در مورد توافقنامه CARTIF را آغاز کرد- 29 آبان 1404

خبرگزاری ترکمن پورتال: در تاریخ ۱۸ لغایت ۲۰ نوامبر هیئتی از ترکمنستان به سرپرستی معاون وزیر دارایی ب. یالاکوف و معاون رئیس اداره گمرک دولتی م. محمداف در مجمع تجاری CAREC 2025 و بیست و چهارمین کنفرانس وزیران برنامه همکاری اقتصادی منطقه‌ای آسیای مرکزی (CAREC) با عنوان «سبز» و «دیجیتال CAREC» در بیشکک شرکت کردند.

در طول این جلسات نمایندگان طرف ترکمنی بر تعهد ترکمنستان به تقویت بیشتر همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای، ترویج توسعه پایدار و گسترش همکاری در نوسازی سیستم دیجیتال تأکید کردند. وب‌سایت وزارت امور خارجه ترکمنستان گزارش می‌دهد که موضوع این مجمع از اهمیت بالایی برخوردار است و بر لزوم رویکردی یکپارچه به پایداری زیست‌محیطی و اجرای راه‌حل‌های فناوری مدرن تأکید دارد.

هیئت ترکمن حمایت خود را از اسناد استراتژیک به‌روز شده CAREC که شامل حوزه‌های اولویت‌دار همکاری در حوزه‌های حمل و نقل تجارت دیجیتال و اجتماعی است ابراز کرد. در همین راستا اطلاعاتی در مورد کارهایی که در ترکمنستان برای نوسازی زیرساخت‌های ملی توسعه فناوری دیجیتال و ... انجام می‌شود ارائه شد. خدمات بهبود مدیریت گمرک و تقویت قابلیت‌های سیستم مراقبت‌های بهداشتی از جمله پیاده سازی راه‌حل‌های مقاوم در برابر آب و هوا و دیجیتال.

پس از نتایج این نشست بیانیه وزیران در بیشکک در مورد آغاز مذاکرات در مورد یادداشت تفاهم CAREC در مورد ایجاد یک راه گذر دیجیتال و توافق‌نامه همکاری CAREC در زمینه تسهیل تجارت و سرمایه‌گذاری (CARTIF) امضا شد.

 https://turkmenportal.com/tm/news/96577-turkmenistan-cartif-ylalasygy-boyunca-dialoga-baslayar

 

ترکمنستان در سال 2026 میزبان شورای حمل و نقل ریلی کشورهای مستقل مشترک المنافع خواهد بود – 5 آذر 1404

خبرگزاری اورینت: هیئتی از ترکمنستان در هشتاد و سومین نشست شورای حمل و نقل ریلی کشورهای مشترک المنافع که در تاریخ ۲۵ و ۲۶ نوامبر در باکو برگزار شد شرکت کرد. این نشست که نمایندگان ادارات راه آهن و اعضای وابسته بیش از ده کشور را در پایتخت آذربایجان گرد هم آورده بود به مسائل استراتژیک مربوط به توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل کشورهای مستقل مشترک المنافع پرداخت. موضوع این نشست، کار مشترک از جمله سیاست تعرفه‌ای برای حمل و نقل بین‌المللی بار ( در سال حمل و نقل ۲۰۲۶ ) ، تدوین طرح تشکیل قطار باری و توافقات متقابل بود. پس از بحث ۱۱ موضوع به اتفاق آرا حل و فصل شد. یکی از نکات برجسته این نشست برای ترکمنستان تأیید محل برگزاری نشست بعدی بود. اعلام شد که هشتاد و چهارمین نشست شورا در عشق آباد برگزار خواهد شد.

https://orient.tm/ru/post/93109/turkmenistan-sng-jd-ashhabad-2026?noTranslation=en%2Ctm

 

ترکمنستان علاقه‌مندی خود را برای اتصال راه گذر حمل و نقل بین‌المللی شمال-جنوب همچنین به مسیرهای افغانستان و پاکستان نشان می‌دهد- 6 آذر 1404

خبرگزاری اورینت: در سومین مجمع بین‌المللی «راه گذر حمل و نقل بین‌المللی شمال-جنوب: افق‌های جدید» که در آستراخان برگزار شد چشم‌اندازهای گسترش راه گذر حمل و نقل بین‌المللی شمال-جنوب (ITC) از طریق جذب شرکت‌کنندگان جدید و ایجاد مسیرهای فرعی مورد بحث قرار گرفت. به گزارش خبرگزاری تاس در طول بحث‌ها تأکید شد که ITC شمال-جنوب به عنوان یک ستون فقرات لجستیکی و یک حلقه اتصال اصلی در زیرساخت‌های حمل و نقل اوراسیای بزرگ در نظر گرفته می‌شود. دمیتری بیریچفسکی مدیر دپارتمان همکاری اقتصادی وزارت امور خارجه روسیه به علاقه روزافزون کشورهایی که مایل به عضویت در ITC شمال-جنوب هستند به ویژه افغانستان اشاره کرد. این تقاضا موضوع اتصال راه گذر اصلی با مسیرهای جدید منطقه‌ای را مطرح می‌کند. این دیپلمات تأکید کرد که راه گذر حمل و نقل بین‌المللی شمال-جنوب برای جذب کردن شاخه‌های جدید ترابری باز است در عین حال آسیای مرکزی در تلاش است تا با اتصال شریان‌های حمل و نقل خود به زنجیره لجستیک جهانی پتانسیل این راه گذر را به حداکثر برساند. ایلیا ولینسکی معاون فرماندار موقت منطقه آستراخان به نوبه خود تأیید کرد که این منطقه به طور فعال برای افزایش ترافیک حمل و نقل بین‌المللی از جمله با ایران و افغانستان تلاش می‌کند. او از وجود «زمینه‌های مشترک خوب» با افغانستان که علاقه‌مند به عرضه محصولات روسی و بلاروسی است ابراز اطمینان کرد. هدف اصلی از این همایش جذب اعضای جدید به راهگذر شمال- جنوب و توسعه حمل و نقل در امتداد این راه گذر بوده است.

 https://orient.tm/ru/post/93144/turkmenistan-sever-yug-afganistan-tranzit?noTranslation=en%2Ctm

 

ترکمنستان یکی از مصرف‌کنندگان اصلی گوشت بره و بز در جهان است– 27 آبان 1404

خبرگزاری اورینت: طبق گزارش سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (FAO) ترکمنستان در میان کشورهای پیشرو در مصرف سرانه گوشت بره و بز قرار دارد. آخرین آمار این کشور را در رتبه چهارم قرار می‌دهد و میزان مصرف آن 20.3 کیلوگرم به ازای هر نفر در سال است.

طبق داده‌های FAO کشورهای پیشرو در مصرف گوشت بره و بز عبارتند از:

مغولستان - 68.5 کیلوگرم؛

بحرین - 23.4 کیلوگرم؛

کالدونیای جدید - 21.9 کیلوگرم؛

ترکمنستان - 20.3 کیلوگرم؛

چاد - 19.0 کیلوگرم.

ارقام بالای مغولستان با فرهنگ عشایری و شرایط طبیعی آن توضیح داده می‌شود جایی که گوشت به طور سنتی اساس رژیم غذایی را تشکیل می‌دهد. علاوه بر این آمارهای جهانی روندهای دیگری را نشان می‌دهند: آرژانتین، زیمبابوه و ایالات متحده در مصرف گوشت گاو پیشرو هستند. بیشترین میزان مصرف مرغ در کارائیب و اقیانوسیه از جمله سنت وینسنت و گرنادین‌ها تونگا و جزایر مارشال ثبت شده است.

 https://orient.tm/ru/post/92702/turkmenistan-voshyol-v-chislo-mirovyh-liderov-po-potrebleniyu-baraniny-i-kozlyatiny?noTranslation=en%2Ctm

 

ترکمنستان اولین کشتی باری خشک ملی خود را به آب انداخت– 29 آبان 1404

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: ترکمنستان در حال گشودن صفحه جدیدی در تاریخ کشتی‌سازی ملی است. اولین کشتی باری خشک ملی گاداملی در شرکت سهامی عام کارخانه کشتی‌سازی و تعمیر کشتی بالکان (منطقه گردشگری ملی آوازه) به آب انداخته شد. کشتی باری خشک گاداملی به طول ۱۲۳ متر، ظرفیت حمل ۶۱۰۰ تن را دارد. این کشتی قادر به حمل حداکثر ۲۴۰ کانتینر بار تا چهار روز است. این کشتی مجهز به تجهیزات ناوبری مدرن و پیشرفته است و خدمه آن متشکل از ۱۴ متخصص بسیار ماهر است. همزمان ساخت دومین کشتی باری خشک از این نوع با ظرفیت حمل ۶۱۰۰ تن با همکاری شرکت کره جنوبی «Koryo Shipbuilding Industry Technology Co., Ltd» در حال انجام است.

https://business.com.tm/tm/post/14654/turkmenistan-ilkinji-milli-gury-yuk-gamisini-suwa-goyberdi

 

ترکمنستان در مجمع راه‌آهن چین-اروپا: تمرکز بر راه گذرهای هوشمند

خبرگزاری اورینت: مامت آکمامدوف وزیر حمل و نقل ریلی ترکمنستان در دومین مجمع بین‌المللی همکاری‌های ریلی چین و اروپا که در مرکز نمایشگاه بین‌المللی شیان برگزار شد شرکت کرد. وزیر در جلسه عمومی این مجمع با عنوان «اتصال آسیا و اروپا به اشتراک گذاشتن آینده» پیرامون راهبرد حمل و نقل ترکمنستان سخنرانی کرد. وی گفت توسعه راه گذرهای حمل و نقلی، تقویت دولت الکترونیک در حمل و نقل، نوسازی اساسی بخش حمل و نقل و ادغام آسیای مرکزی در شبکه حمل و نقل جهانی از جمله اهداف ترکمنستان است. وزیر حمل و نقل ریلی ترکمنستان در مورد محورهای ذیل نیز صحبت کرد:

— راه گذر لاجورد. افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان، گرجستان و ترکیه را با دسترسی به اروپا متصل می‌کند؛

— مسیر چندوجهی بین‌المللی کاسکا پلاس. منطقه آسیا-اقیانوسیه، چین، قرقیزستان، ازبکستان، ترکمنستان، آذربایجان، گرجستان، ترکیه و اروپا را به هم متصل می‌کند؛

— راه گذر ترانس خزر (میانه) و توسعه همه شیوه‌های حمل و نقل (راه آهن، جاده، هوا و بنادر دریایی). او اضافه کرد که ترکمنستان متعهد به اصول توسعه پایدار و سرمایه‌گذاری در فناوری‌های دیجیتال در شبکه حمل و نقل خود است:

— پلتفرم‌های دیجیتال: برای مدیریت جریان بار و حذف نیاز به کاغذبازی.

— نوآوری‌های فناوری: توسعه اتوماسیون راه‌آهن تله‌متری و سیستم‌های ارتباطی برای ردیابی و مدیریت بار در لحظه.

— رقابت‌پذیری: ادغام راه‌حل‌های هوشمند و فناوری‌های سازگار با محیط زیست راه گذر های حمل و نقل ترکمنستان را رقابتی و ایمن می‌کند.

وزیر تأکید کرد که ایجاد راه گذر های حمل و نقل دیجیتال و هوشمند برای تضمین پایداری و امنیت اقتصاد جهانی ضروری است. وزیر ترکمنستانی برای بهینه سازی ارتباطات درون منطقه‌ای ، ساز و کار خاصی را برای تقویت همکاری پیشنهاد کرد: ایجاد یک گروه کاری پنج‌جانبه در سطح دولت برای بررسی امکانات توسعه مسیرهای جدید حمل و نقل و ارتباطات. مسیرهای پیشنهادی: آسیای مرکزی - منطقه دریای خزر-دریای سیاه با دسترسی به اروپای جنوبی؛ آسیای مرکزی - خاورمیانه. تمرکز اصلی این جلسات بر همکاری با شرکت‌های چینی در حوزه‌های زیرساختی بود.

دومین مجمع همکاری بین‌المللی راه‌آهن چین و اروپا که در شی‌آن (استان شانشی) برگزار شد با حضور ۱۴۵ سازمان از جمله دولت‌ها، شرکت‌ها، اندیشکده‌ها، مؤسسات مالی و سازمان‌های بین‌المللی از ۳۰ کشور برگزار شد. نتایج این مجمع چهار حوزه کلیدی را پوشش می‌دهد: بهره‌وری حمل و نقل، مدیریت ایمنی، تنوع مسیر و توسعه قطارهای سریع‌السیر چین - اروپا. دستاوردهای برجسته شامل امضای طرح همکاری قطار باری چین-اروپا (آسیا) توسط چین و پنج کشور آسیای مرکزی است که اولین سند همکاری چندجانبه بین دولتی اختصاص یافته به همکاری‌های بین‌المللی در زمینه قطارهای باری چین-اروپا (آسیا) است. این سند شامل امضای توافقنامه همکاری در مورد ساخت مشترک و گسترش ظرفیت مسیر حمل و نقل بین‌المللی ترانس خزر؛ ایجاد وام ویژه 30 میلیارد یوانی برای قطارهای باری چین-اروپا؛ صدور یک طرح جامع خدمات مالی برای حمایت از توسعه با کیفیت بالای قطارهای باری چین-اروپا؛ و راه‌اندازی قطار ویژه گردشگری فرهنگی بین‌المللی چین-آسیای مرکزی می‌شود.

گوئو ژوژو رئیس شرکت راه‌آهن دولتی چین اظهار داشت که به لطف تلاش‌های هماهنگ همه طرف‌ها تاکنون نزدیک به ۱۲۰ هزار قطار در خدمات ریلی باری چین-اروپا فعالیت کرده‌اند و یک شبکه حمل و نقل بین‌المللی را تشکیل داده‌اند که ۱۲۸ شهر در چین ۲۳۲ شهر در ۲۶ کشور اروپایی و بیش از ۱۰۰ شهر در ۱۱ کشور آسیایی را به هم متصل می‌کند. این شبکه نقش حیاتی در حفظ ثبات زنجیره‌های صنعتی و تأمین بین‌المللی و ارتقای توسعه اقتصادی جهانی داشته است.

 https://orient.tm/ru/post/92717/turkmenistan-sian-ekspress-kitay-evropa?noTranslation=en%2Ctm

 

اولین مرحله از مطالعات امکان‌سنجی انتقال انرژی‌های تجدید پذیر از خزر به اروپا آغاز شده است- 6 آذر 1404

خبرگزاری اورینت: مرحله مهمی در اجرای پروژه راهبردی راهگذر انرژی سبز «ترانس خزر» فرا رسیده است. شرکت ایتالیایی CESI S.p.A. برای انجام مرحله اول مطالعه امکان‌سنجی این پروژه بزرگ انتخاب شده است. تأمین مالی و پشتیبانی فنی این طرح به صورت مساوی توسط بانک توسعه آسیایی (ADB) و بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت آسیا (AIIB) تحت برنامه CAREC ارائه می‌شود. تکمیل مطالعه امکان‌سنجی 11 ماه طول خواهد کشید و بودجه‌ای بالغ بر 1 میلیون دلار خواهد داشت. این طرح که توسط آذربایجان، قزاقستان و ازبکستان حمایت می‌شود با هدف ادغام سیستم‌های انرژی سه کشور و ایجاد مسیری جدید برای ارسال انرژی تجدیدپذیر (انرژی سبز) به اروپا اجرا می‌شود. اجرای موفقیت‌آمیز این راه گذر چشم‌اندازهای عظیمی را برای انرژی سبز فناوری‌های هیدروژنی و توسعه پایدار برای کل منطقه خزر از جمله ترکمنستان ایجاد می‌کند. این طرح بر اساس توافق‌نامه مشارکت راهبردی امضا شده توسط رهبران آذربایجان قزاقستان و ازبکستان در نوامبر ۲۰۲۴ پیگیری می‌شود. بر همین اساس شرکت مشترک «اتحاد راه گذر سبز» در باکو تأسیس شده است.

 https://orient.tm/ru/post/93130/kaspiy-zelenyy-energocoridor-teo-abr-abii?noTranslation=en%2Ctm

 

در فاصلۀ ژانویه-اکتبر: گردش مالی تجارت بین ترکمنستان و چین از 8.3 میلیارد دلار فراتر رفت- 7 آذر 1404

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: از ژانویه تا اکتبر امسال گردش مالی تجارت بین ترکمنستان و چین به ۸ میلیارد و ۳۴۳ میلیون و ۶۹۹ هزار دلار آمریکا رسید. این گزارش توسط اداره کل گمرک چین منتشر شده است. تنها در اکتبر ۲۰۲۴ گردش مالی تجارت متقابل بین دو کشور به ۷۰۸ میلیون و ۵۳۷ هزار دلار رسید. صادرات ترکمنستان بخش قابل توجهی از گردش مالی تجارت را تشکیل می‌دهد. از ژانویه تا اکتبر ترکمنستان کالاهایی به ارزش ۷ میلیارد و ۵۹ میلیون و ۷۷ هزار دلار به چین صادر کرد. در مدت مشابه ترکمنستان کالاهایی به ارزش ۱ میلیارد و ۲۸۴ میلیون و ۶۲۲ هزار دلار آمریکا از چین وارد کرد. گاز طبیعی که از طریق خطوط لوله تأمین می‌شود بخش اصلی صادرات ترکمنستان به چین را تشکیل می‌دهد.

 https://business.com.tm/tm/post/14704/yanwaroktyabr-turkmenistan-bilen-hytayyn-arasynda-sowda-dolanyshygy-83-milliarddan-gechdi

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما