اخبار اقتصادی کرواسی
گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی کرواسی در هفتۀ اول آذر ماه 1404 مندرج در رسانههای این کشور به شرح زیر ارائه میگردد:
بودجه پیشنهادی کرواسی برای سال ۲۰۲۶
پارلمان کرواسی یک روز کامل را به بحث در مورد بودجه پیشنهادی دولت برای سال ۲۰۲۶ اختصاص داد که ۳۵.۷ میلیارد یورو درآمد و ۳۹.۸ میلیارد یورو هزینه را پیشبینی میکند - که به ترتیب ۲.۷ میلیارد یورو و ۳ میلیارد یورو افزایش نسبت به طرح اصلاحشده امسال را نشان میدهد. این بودجه بر اساس نرخ رشد اقتصادی ۲.۷ درصدی مورد انتظار در سال ۲۰۲۶ طراحی شده است که نسبت به رشد تولید ناخالص داخلی ۳.۲ درصدی پیشبینیشده در سال جاری کاهش یافته است و تقاضای داخلی - بهویژه مصرف شخصی - همچنان محرک اصلی رشد خواهد بود. رأیگیری در مورد اصلاحات بودجه برای ۲ دسامبر برنامهریزی شده است، در حالی که رأیگیری نهایی در مورد بودجه ۲۰۲۶ در ۵ دسامبر برگزار خواهد شد.
پارلمان همچنین در حال بررسی تغییرات اساسی در سیاست مسکن در مناطق یارانهای است. این اصلاحات کلیدی، گزینهای را برای ذینفعان فراهم میکند تا به جای اجاره، آپارتمانهای غیرقابل سکونت دولتی را خریداری کنند و همچنین حمایتهای بیشتری مانند مصالح ساختمانی اهدایی برای تعمیرات ارائه دهند. با توجه به افزایش هزینههای ساخت و ساز، حمایت از تخصیص مصالح از 25٪ به 50٪ افزایش یافته و اجاره بها برای همه ذینفعان با 0.36 یورو در هر متر مربع یکسان میشود - 15 تا 20 برابر ارزانتر از میانگین قیمتهای محلی. این قانون همچنین ضمن رسیدگی به پروندههای حل نشده حقوق اجاره، حمایت از مسکن برای مهاجران کروات بازگشته، فرزندان آنها و شهروندان بوسنی و هرزگوین را نیز تنظیم میکند.
https://www.poslovni.hr/hrvatska/proracun-za-2026-stize-na-stol-rashodi-rastu-na-gotovo-40-milijardi-eura-4512810
برند گردشگری کرواسی به رسمیت شناخته میشود
کرواسی علیرغم شکایات اخیر در مورد افزایش قیمتها، همچنان در گردشگری اروپا بسیار رقابتی است و تجزیه و تحلیل Skyscanner تایید میکند که برند این کشور به عنوان برندی قابل تشخیص، معتبر و قابل اعتماد شناخته میشود. در طول ۱۲ ماه گذشته، بیشترین میزان علاقه در لهستان، فنلاند، بلژیک، یونان و جمهوری چک افزایش یافته است، در حالی که بیشترین حجم جستجو از بریتانیا و آلمان با ۱۳.۴ میلیون جستجو (بریتانیا) و ۱۲.۴ میلیون جستجو (آلمان) بوده است. اسپلیت، دوبروونیک، زاگرب، زادار و پولا بیشترین شهرهای جستجو شده در سطح جهان بودند و رشد زیادی برای رییکا و پولا ثبت شد که نشان دهنده افزایش تقاضا برای مقاصد جایگزین و کمتر محبوب است.
چلسی تسندورف و لیز براون، کارشناسان Skyscanner، معتقدند که کرواسی پتانسیل این را دارد که خود را به عنوان یک مقصد ممتاز مدیترانهای که تجربیات محلی منحصر به فردی را ارائه میدهد، به ویژه در مقایسه با ترکیه، پرتغال، یونان، اسپانیا و ایتالیا، معرفی کند. روندهای مسافران برای سالهای 2025-2026 شامل افزایش تقاضا برای «سفرهای زیبایی»، سفرهای خانوادگی چند نسلی، علاقه بیشتر به کوهستان در طول تابستان و پاییز (که توسط 71 درصد از مسافران ذکر شده است) و سفرهای موضوعی خاص مانند سفرهای الهام گرفته از ادبیات و خلوتگاههای مطالعه است. جستجوی مقاصد کمتر شناخته شده و «گردشگری سوپرمارکتی» - بازدید از فروشگاههای محلی برای کشف فرهنگ و غذا - نیز ادامه خواهد یافت. با وجود تغییر ترجیحات و افزایش تخصص در انگیزههای سفر، اسکایاسکنر تأکید میکند که درک قیمت-ارزش برای بازدیدکنندگانی که ارزیابی میکنند آیا پیشنهاد کرواسی ارزش پول را دارد یا خیر، همچنان بسیار مهم خواهد بود.
https://www.poslovni.hr/hrvatska/britanci-pretrazivali-hrvatsku-13-nijemci-124-milijuna-puta-4512855
تحقیقات نشان میدهد کرواسی به عنوان یک مقصد گردشگری غذایی در حال ظهور است
یک نظرسنجی که به سفارش مسترکارت از بیش از ۳۰۰۰ مسافر از ایتالیا، اسلوونی، آلمان، لهستان و مجارستان انجام شده است، نشان میدهد که آشپزی در حال تبدیل شدن به یکی از محرکهای اصلی گردشگری کرواسی است، به طوری که تقریباً از هر پنج مهمان خارجی، یک نفر غذا را به عنوان انگیزه اصلی سفر خود ذکر کرده است. کرواسی در بین کشورهای مدیترانهای مرتبط با آشپزی خوب، رتبه دوم (۱۳٪) را دارد - پس از ایتالیا (۵۲٪) و بالاتر از اسپانیا (۱۱٪) و یونان (۹٪). اگرچه ۸۷٪ از بازدیدکنندگان هنوز هم کرواسی را در درجه اول با خورشید و دریا مرتبط میدانند، اما غذا به طور فزایندهای بر انتخابهای سفر تأثیر میگذارد: ۳۵٪ آن را عامل مهمی در انتخاب مقصد میدانند، ۲۵٪ آشپزی را به عنوان جذابترین علاقه تخصصی ارزیابی میکنند و دو سوم ۲۰ تا ۴۰ درصد از بودجه سفر خود را صرف غذا و نوشیدنی میکنند.
این تحقیق شکافهایی را در اطلاعات مردم جهان از غذاهای کرواسی نشان میدهد: ۴۰٪ از پاسخدهندگان احساس میکنند که فقط تا حدودی با غذاهای کرواسی آشنا هستند، ۴۰٪ دیگر اطلاعات کمی دارند و فقط ۲۰٪ آگاهی خوبی دارند. اسلوونیاییها بیشترین آگاهی را دارند، در حالی که مجارها و ایتالیاییها کمترین اطلاعات را دارند. غذاهای شناختهشده همچنان غذاهای مخصوص دریای آدریاتیک مانند پروسکوتو، ریزوتوی سیاه و پنیر پاگ هستند. با این حال، ۵۷٪ از کل پاسخدهندگان (که ۶۵٪ از آنها از کرواسی بازدید کردهاند) اکنون این کشور را به عنوان یک مقصد غذایی میشناسند، اگرچه بسیاری میگویند که در مقایسه با رقبا به اندازه کافی متمایز نیست. در میان بازدیدکنندگان گذشته، ۵۹٪ احساس میکردند که این پیشنهاد انتظارات را برآورده کرده است، ۱۱٪ ناامید شده و ۲۹٪ شگفتزده شدهاند. رضایت به شدت با اصالت و انصاف قیمت مرتبط است. نکته مهم این است که ۵۷٪ از مهمانان حاضرند برای غذاهای اصیل تهیه شده با مواد اولیه محلی و دستور العملهای سنتی، هزینه اضافی بپردازند.
https://forbes.dnevnik.hr/aktualno/vise-od-pola-stranih-gostiju-spremno-je-izdvojiti-dodatno-za-autenticna-jela-a-hrvatska-je-kao-gastro-destinacija-ispred-spanjolske-i-grcke
نمایشگاه کتاب اینترلیبر ۲۰۲۵ با موفقیت برگزار شد
اینترلیبر امسال در زاگرب یکی از موفقترین نمایشگاهها تا به امروز بود که طی شش روز حدود ۱۲۰ هزار بازدیدکننده را به خود جذب کرد و میزبان بیش از ۳۶۰ غرفهدار از ۱۵ کشور در یک برنامه ۲۰۰ ساعته بود. به گفته اسلاوکو کوزینا، رئیس انجمن ناشران و کتابفروشان اتاق بازرگانی کرواسی، ناشرانی که کتابهای جدید و قوی منتشر کردند، تا ۱۰ درصد رشد فروش داشتند و برخی از آنها از این رقم فراتر رفتند.
موفقیت این نمایشگاه در مقابل یافتههای نظرسنجی که عادات مطالعه نسبتاً پایینی را در کرواسی نشان میدهد، چشمگیر است: تنها ۳۷٪ از پاسخدهندگان در سال گذشته حداقل یک کتاب خوانده بودند، و میزان امانت گرفتن (۴۵٪) و خرید (۴۲٪) تقریباً برابر بود. بیشترین خریداران کتاب، بزرگسالان تحصیلکرده ۳۶ تا ۴۵ ساله با درآمد بالاتر هستند. بخش نشر کرواسی تقریباً ۳۰۰۰ نفر را استخدام میکند، از جمله حدود ۲۰۰۰ نفر در حوزه نشر و کتابفروشی و حدود ۱۰۰۰ نویسنده، مترجم و متخصصان مرتبط.
کوزینا خاطرنشان کرد که با وجود تورم، قیمت کتاب همچنان انعطافپذیر است و نمایشگاهها به خوانندگان کرواسی و کشورهای همسایه اجازه میدهند کتابها را ارزانتر خریداری کنند. دادههای مالی فینا نشان میدهد که انتشاراتیهای بزرگ کرواسی در سال 2024 سودآور بودهاند. انتشارات Školska با ۴۱.۳ میلیون یورو درآمد و ۳.۲۴ میلیون یورو سود، در کنار افزایش تعداد کارمندان از ۲۸۷ به ۳۱۸ نفر، پیشتاز بود. انتشارات کلت ۱۶.۰۵ میلیون یورو درآمد و ۱.۶۹ میلیون یورو سود ثبت کرد، در حالی که اتشارات آلفا ۱۲.۲۷ میلیون یورو درآمد و ۲.۰۹ میلیون یورو سود ثبت کرد که یکی از بالاترین حاشیههای سود در این بخش است. همه شرکتهای مورد بررسی، سطح درآمد، سود و اشتغال مثبت خود را حفظ کردند، اگرچه استراتژیهای رشد آنها متفاوت است.
کوزینا با نگاهی به آینده، هوش مصنوعی را به عنوان یک چالش بزرگ معرفی کرد و خاطرنشان کرد که هوش مصنوعی میتواند حجم زیادی از متن را به سرعت ترجمه کند و هزینهها را کاهش دهد، اما نگرانیهایی را در مورد حفظ کیفیت ترجمه ایجاد میکند.
https://www.poslovni.hr/hrvatska/interliber-je-i-brojem-posjetitelja-i-po-prodaji-bio-jedan-od-najboljih-4512568
کرواتها تورم، کاهش استانداردهای زندگی و تشدید بیاعتمادی را از نگرانیهای اصلی خود میدانند
یک نظرسنجی جدید از گروه وال نشان میدهد که بیش از ۹۰ درصد از شهروندان کرواسی نگران تورم و ۷۸.۴ درصد نگران کاهش قدرت خرید هستند، به طوری که یک سوم آنها کمتر از یک سال پیش خرج میکنند و سه چهارم آنها از کاهش گستردهتر استانداردهای زندگی میترسند. نگرانیهای امنیتی نیز افزایش یافته است: تقریباً ۷۳ درصد از احتمال کشیده شدن کرواسی به جنگ میترسند و حمایت از احیای خدمت سربازی اجباری به ۷۱ درصد افزایش یافته است. نیمی از شهروندان با مشارکت کرواسی در اقدامات نظامی احتمالی ناتو مخالفند، در حالی که ۷۳.۵ درصد نگران مسائل مربوط به سلامت روان و آسیبهای اجتماعی هستند. ۸۵.۵ درصد خشونت همسالان را یک چالش بزرگ میدانند و ۶۴.۵ درصد از کاهش امنیت شخصی به دلیل افزایش خشونت میترسند.
شهروندان همچنین با کاهش آزادیهای مدنی مخالفند، به طوری که ۷۹.۶ درصد اقداماتی مانند نظارت بر ارتباطات را رد میکنند و ۶۱.۳ درصد نگران افزایش نظارت دولتی هستند. حضور کارگران خارجی همچنان دوقطبی است: تنها ۲۰ درصد از ورود آنها حمایت میکنند، ۴۸ درصد مهاجران را یک تهدید فرهنگی میدانند و بیش از ۶۰ درصد از تعداد رو به رشد خارجیها نگران هستند. اعتماد همچنان در حال فروپاشی است - تنها ۱۴.۷ درصد از نهادهای دولتی راضی هستند و ۱۴ درصد به آنها اعتماد دارند، در حالی که اعتماد به رسانهها ۱۳ درصد است. رضایت از بانکها به ۳۰.۶ درصد کاهش یافته است، اگرچه داروخانهها با ۵۱.۲ درصد همچنان مورد اعتمادترین نهادها هستند.
اعتقاد به اینکه مؤسسات یا شرکتها برای خیر عمومیکار میکنند، بسیار کم است: تنها یک نفر از هر هشت شهروند فکر میکند که مؤسسات دولتی یا بیمهها این کار را انجام میدهند و فقط ۱۷.۷ درصد همین نظر را در مورد سازمانهای مردمنهاد دارند. شهروندان به شدت انتظار دارند که هزینههای عمومی در اولویت مراقبتهای بهداشتی (۹۰ درصد)، آموزش (۷۰.۷ درصد) و حقوق بازنشستگی (۵۵.۴ درصد) قرار گیرد. جمعیتشناسی، کاهش مالیات بر نیروی کار و یارانه مسکن برای خانوادههای جوان به عنوان وظایف کلیدی دولت تلقی میشوند.
با وجود اعتماد پایین به سیاست - تنها ۹.۴ درصد وضعیت سیاسی را مثبت ارزیابی میکنند - و نگرانیهایی در مورد اقتصاد و مراقبتهای بهداشتی، ۴۳.۱ درصد میگویند که امور مالی شخصی آنها در مقایسه با چند سال پیش بهبود یافته است و ۴۰ درصد احساس میکنند که کیفیت زندگی آنها بهتر شده است. انتظارات برای آینده به طور مساوی تقسیم شده است: ۳۴ درصد بهبود را پیشبینی میکنند و ۳۴ درصد انتظار بدتر شدن اوضاع را دارند، به ویژه در رابطه با گروههای سنی، که افراد جوانتر خوشبینتر هستند.
https://lidermedia.hr/biznis-i-politika/gradane-najvise-brinu-inflacija-pad-kupovne-moci-i-sigurnosni-rizici
https://www.poslovni.hr/hrvatska/negativni-trendovi-u-percepciji-sigurnosti-cijene-nasilje-i-ratni-rizici-najvise-brinu-hrvate-4513319
رشد اقتصادی کرواسی کاهش یافت
اقتصاد کرواسی در سه ماهه سوم سال نسبت به سال گذشته ۲.۳ درصد رشد کرد - نوزدهمین سه ماهه متوالی رشد اما کندترین سرعت از اواخر سال ۲۰۲۰ - که کاهش قابل توجهی نسبت به ۳.۶ درصد سه ماهه قبل را تأیید میکند. رشد تعدیلشده فصلی به ۲.۶ درصد رسید که همچنان از میانگین ۱.۵ درصدی اتحادیه اروپا پیشی میگیرد.
رشد همچنان به شدت به تقاضای داخلی متکی است. مصرف خانوار ۱.۹ درصد افزایش یافت که ناشی از افزایش اشتغال، دستمزدهای واقعی و رشد قوی وامهای نقدی عمومیبود، هرچند که بسیار کمتر از ۴ درصد سهماهه قبل بود. هزینههای دولت ۳.۸ درصد افزایش یافت. سرمایهگذاری قویترین مؤلفه بود: تشکیل سرمایه ثابت ناخالص ۷.۵ درصد افزایش یافت که از ۴.۹ درصد بیشتر بود و توسط صندوقهای اتحادیه اروپا و فعالیتهای ساختمانی قوی پشتیبانی میشد، جایی که ارزش افزوده ناخالص ۷.۳ درصد افزایش یافت. خدمات مالی، تولید و فعالیتهای بخش عمومی نیز رشدی بالاتر از حد متوسط را ثبت کردند.
تقاضای خالص خارجی بر تولید ناخالص داخلی تأثیر گذاشت، به طوری که صادرات به دلیل کاهش ۴.۶ درصدی صادرات خدمات مرتبط با فصل رکود گردشگری، ۱.۱ درصد کاهش یافت، علیرغم افزایش ۱.۴ درصدی صادرات کالا. واردات ۲.۴ درصد افزایش یافت که ناشی از افزایش ۱۲.۷ درصدی واردات خدمات بود.
کارشناسان و اقتصاددانان انتظار رشد اقتصادی پایدار ۳.۲ درصدی را در سال ۲۰۲۵ و ۲.۶ درصدی را در سال ۲۰۲۶ دارند.
https://forbes.dnevnik.hr/aktualno/rast-hrvatskog-gospodarstva-usporio-na-23-posto
https://www.nacional.hr/objavio-dzs-rast-hrvatskog-gospodarstva-usporio-na-23-posto-i-dalje-brzi-od-prosjeka-eu-a/#google_vignette
https://www.poslovni.hr/hrvatska/sporiji-rast-bdp-a-ocekivan-najcudnija-komponenta-zalihe-greske-i-propusti-4513488
کرواسی، رییکا- کوارنر را به عنوان یک قطب کلیدی لجستیک مدیترانهای معرفی میکند
کرواسی در حال پیشبرد برنامههایی برای تبدیل منطقه رییکا و کوارنر به قطب اصلی لجستیک و حمل و نقل شمال مدیترانه است و از موقعیت خود به عنوان نزدیکترین کریدور به اروپای مرکزی و شرقی بهره میبرد. ژارکو توشک، معاون وزیر امور خارجه اعلام کرد که کار طراحی راهآهن از کارلوواتس به رییکا که مدتها در انتظار آن بودهایم، سال آینده آغاز خواهد شد - پروژهای که ارزش آن حدود سه میلیارد یورو است و انتظار میرود ساخت آن هفت تا هشت سال طول بکشد. این خط آهن برای گسترش ظرفیت بندر رییکا ضروری تلقی میشود و به طور بالقوه امکان انتقال بخشی از ترمینال به کرک را فراهم میکند، جایی که زیرساختهای LNG و JANAF میتوانند از توسعه بیشتر پشتیبانی کنند.
توشک به موج مداوم سرمایهگذاریهای بیش از چند میلیارد یورویی در زیرساختهای ریلی، جادهای و دریایی، از جمله سرمایهگذاری بزرگ خصوصی تقریباً ۲۵۰ میلیون یورویی در هر یک از دو مرحله اول نوسازی ترمینال رییکا، اشاره کرد. با توجه به اینکه ۱.۴ میلیارد یورو برای ارتقاء خطوط ریلی اختصاص داده شده است، دولت انتظار دارد خطوط جدیدی نیز راهاندازی شود.
نمایندگان صنایع بر موقعیت ژئواستراتژیک مهم اما کمتر مورد استفاده کرواسی تأکید دارند. داریو سولدو، مدیر حمل و نقل اتاق اقتصاد کرواسی، گفت که بهبود بنادر، راه آهن و پایانههای مناطق داخلی برای افزایش رقابتپذیری ملی بسیار مهم است. مدیرعامل شرکت پریماکوشپد، پتار شیمیچ خاطرنشان کرد که اگرچه کرواسی در حال حاضر حدود ۱.۳ میلیون متر مربع انبار و ۶۰۰۰۰۰ تا ۷۰۰۰۰۰ متر مربع دیگر برنامهریزی شده یا در دست ساخت دارد، اما تقاضا به دلیل عدم قطعیت تجارت جهانی و کاهش رقابتپذیری در مقایسه با مجارستان و اسلواکی در حال کاهش است.
https://www.poslovni.hr/hrvatska/rijeka-i-kvarner-mogli-bi-biti-veliko-logisticko-i-prometno-cvoriste-4512940
https://www.poslovni.hr/hrvatska/projektiranje-nizinske-pruge-krece-iduce-godine-4512998
تقاضای گوشت در کرواسی از تولید داخلی پیشی گرفت
صنعت دام و گوشت کرواسی با وجود اینکه پربازدهترین بخش صنعت فرآوری این کشور است، با رقابت جهانی شدید، بیماریهای دامی مکرر، خودکفایی پایین و کمبود نیروی کار دست و پنجه نرم میکند. کارشناسان در کنفرانس صنعت گوشت تأکید کردند که کرواسی باید تولید داخلی را افزایش دهد تا وابستگی به واردات و افزایش قیمتهای خردهفروشی را کاهش دهد. از زمان پیوستن به اتحادیه اروپا، خودکفایی به طور کلی به ۶۳ درصد کاهش یافته است، به طوری که گوشت گاو از ۹۰ به ۵۸ درصد، گوشت خوک از ۶۷ به ۵۰ درصد و گوشت مرغ از ۸۱ به ۷۳ درصد کاهش یافته است که به دلیل کاهش تعداد دام و افزایش مصرف است. مصرف سالانه گوشت به ۸۷ کیلوگرم به ازای هر نفر رسیده است و کرواسی را در رتبه ششم اتحادیه اروپا قرار میدهد که گوشت خوک بیش از نیمی از آن را تشکیل میدهد. واردات از ۲۰۰۰۰۰ تن در سال فراتر رفته و کسری تجاری بیسابقهای بالغ بر ۶۲۵ میلیون یورو در سال ۲۰۲۳ ایجاد کرده است و روند منفی در سال ۲۰۲۴ نیز ادامه دارد زیرا صادرات دیگر واردات را پوشش نمیدهد.
برای معکوس کردن این روندها، دولت ۷۴۰ میلیون یورو در برنامههای توسعه کشاورزی با برنامههای عملیاتی تا سال ۲۰۲۷ تصویب کرد که هدف آن تقویت تولیدکنندگان، گسترش ظرفیتها و افزایش رقابتپذیری در بازار است. رهبران صنعت، بر نوآوری مداوم، نوسازی و بهبود کیفیت، و همچنین مدلهای تولید یکپارچه که ایمنی را بهبود بخشیده و خطرات را کاهش میدهند، تاکید کردند. علیرغم فشارهای ناشی از پروتئینهای جایگزین، شیوع بیماریهای حیوانی و الزامات سختگیرانهتر زیستمحیطی و رفاهی، تولید و مصرف در سال گذشته افزایش یافت، به طوری که مرغداری افزایش و گوشت قرمز کاهش یافت. انتظار میرود رشد آینده از طریق بهبود تکنیکهای پرورش، مدیریت بهتر گله و بازده بالاتر در زمان کشتار، که پیشبینی میشود انتشار گازهای گلخانهای را نیز کاهش دهند، حاصل شود.
https://forbes.dnevnik.hr/aktualno/hrvatska-medu-najvecim-potrosacima-mesa-u-eu-nuzno-povecavati-proizvodnju