معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۴/۰۸/۳۰- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی کرواسی

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی کرواسی در هفتۀ چهارم آبان ماه 1404 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

کرواسی در نشست P-TEC بر گسترش LNG و اتصال منطقه‌ای تأکید کرد

در ششمین نشست وزیران مشارکت برای همکاری انرژی فراآتلانتیک (P-TEC) در آتن، وزیر اقتصاد کرواسی، آنته شوشنیار ، بر نقش رو به رشد کرواسی به عنوان یک قطب انرژی منطقه‌ای و یک شریک کلیدی فراآتلانتیکی تأکید کرد. وی طی سخنانی اظهار داشت که از زمان آغاز فعالیت در سال ۲۰۲۱، ترمینال LNG در جزیره کرک، ۱۲۷ محموله از ۱۲ کشور دریافت کرده است که بیش از ۶۵ درصد آن از ایالات متحده بوده است که این امر نشان‌دهنده وجود هماهنگی قوی انرژی میان  اتحادیه اروپا و ایالات متحده است. وی گفت: "ظرفیت این ترمینال به ۶.۱ میلیارد متر مکعب در سال افزایش یافته است و کشتی FSRU LNG کرواسی در ۱۹ اکتبر به بهره‌برداری بازگشته است و آزمایش نهایی سیستم در آن در حال انجام است و انتظار می‌رود ارتقاء شبکه خط لوله گاز تا سال ۲۰۲۶ تکمیل شود." شوشنیار پروژه‌های زیرساختی بزرگ از جمله ترمینال LNG و اتصال گاز جنوبی را در راستای محور استراتژی تنوع‌بخشی، ادغام بازار و انعطاف‌پذیری عرضه کرواسی برجسته کرد. "بخش ۷۴ کیلومتری کرواسی از خط لوله گاز جنوبی به ارزش ۱۶۹ میلیون یورو، تمام مجوزها را دریافت کرده و آماده ساخت است." او تأکید کرد که این توسعه، مسیر جدیدی برای تأمین گاز بوسنی و هرزگوین باز خواهد کرد و امنیت تأمین گاز منطقه‌ای را تقویت خواهد کرد. وی همچنین گفت کرواسی همزمان که ریاست ابتکار سه دریا را بر عهده می‌گیرد، بر سرمایه‌گذاری، پیوندهای مرزی و تاب‌آوری سیستم انرژی متمرکز خواهد بود.

https://www.poslovni.hr/hrvatska/susnjar-u-ateni-otvaramo-novi-pravac-plinske-opskrbe-za-bih-4510378

https://www.energetika-net.com/energetsko-gospodarstvo/u-ateni-predstavljen-hrvatski-pristup-energetskoj-sigurnosti

تقویت روابط اقتصادی بریتانیا و کرواسی با افزایش سرمایه‌گذاری و تجارت

همکاری اقتصادی بین کرواسی و بریتانیا شتاب گرفته است و مقامات بر فرصت‌های جدید ایجاد شده توسط توافق اخیر اتحادیه اروپا و بریتانیا که همکاری در زمینه‌های انرژی، شیلات و تحرک جوانان را افزایش داده و رویه‌های تجاری را ساده می‌کند، تأکید دارند. حجم تجارت دوجانبه کالا در سال ۲۰۲۴ میان کرواسی و انگلستان به ۴۱۶.۳ میلیون یورو رسید که نشان از رشد ۱۱.۳ درصدی نسبت به سال قبل داشت. صادرات کرواسی ۲۶۹.۷ میلیون یورو و واردات آن ۱۴۶.۶ میلیون یورو بوده است. این روند روبه رشد در سال ۲۰۲۵ نیز ادامه داشته است.

بریتانیا همچنان یکی از ده سرمایه‌گذار برتر خارجی کرواسی و دومین سرمایه‌گذار بزرگ این کشور از خارج از اتحادیه اروپا است که از سال ۱۹۹۳، ۱.۶۵ میلیارد یورو، از جمله ۱۲۳ میلیون یورو در سال ۲۰۲۴، در این کشور سرمایه‌گذاری کرده است، در حالی که شرکت‌های کروات در همین مدت ۱.۵ میلیارد یورو از بریتانیا خارج کرده‌اند. مقامات ارشد کرواسی با اشاره به پروژه‌های بزرگی مانند توسعه ترمینال LNG در کرک و دره هیدروژن شمال آدریاتیک، بر شتاب قوی صنعتی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، داروسازی، دفاعی و انرژی میان دو کشور تأکید کردند. جاوید پاتل، سفیر بریتانیا در زاگرب هم بر برنامه‌هایی برای افزایش بیشتر همکاری‌ها و ترویج مبادلات تجاری مستقیم تأکید دارد.

نزدیک به ۵۰ شرکت کروات در یک مجمع دوجانبه شرکت کردند و نقاط قوت صادرات خود - مانند ترانسفورماتورهای الکتریکی، داروها، سازه‌های آلومینیومی و شکلات - را به نمایش گذاشتند، در حالی که صادرات بریتانیا به کرواسی شامل قایق‌های تفریحی، ماشین‌آلات ساختمانی، نوشیدنی‌های الکلی و وسایل نقلیه باری است. شرکت‌های هر دو طرف به فرصت‌هایی در بخش هایی چون فاینانس سبز، تجهیزات دفاعی ، فلزکاری، داروسازی و تولید فناوری پیشرفته اشاره کردند. تجارت ایرلند شمالی با کرواسی هم اگرچه کمتر از بریتانیاست، اما در حال رشد است و در سال ۲۰۲۴ به ۱۱.۵ میلیون یورو رسیده است.

در خصوص روابط گردشگری با بریتانیا هم باید گفت که همچنان قوی است، به طوری که در ده ماه اول سال ،  ۸۲۵۰۰۰ ورود بریتانیایی و ۴.۱ میلیون اقامت شبانه در کرواسی ثبت شده که نسبت به سال قبل یک تا دو درصد بیشتر بوده است.

https://forbes.dnevnik.hr/aktualno/ujedinjena-kraljevina-drugi-najveci-investitor-u-hrvatsku-izvan-eu-a/

https://www.poslovni.hr/hrvatska/suradnja-s-velikom-britanijom-najizglednija-u-fintechu-i-ai-ju-4510757

افزایش هزینه‌های زندگی، از هر پنج کروات، یک نفر را به شغل دوم می‌کشاند

بر اساس یک نظرسنجی که توسط Alma Career Croatia انجام شده است، ۲۱ درصد از کروات‌ها اکنون برای جبران افزایش هزینه‌های زندگی، به ویژه هزینه‌های مسکن، غذا و سوخت، شغل اضافی دارند. میانگین حقوق خالص ماهانه در کرواسی در سه ماهه سوم ۱۵۳۹ یورو بود، با این حال بسیاری معتقدند که برای داشتن یک سطح زندگی مناسب حداقل به دو هزار یورو نیاز است. رایج‌ترین مشاغل اضافی و شغل دومی؛  در بخش‌های خدماتی مانند پیشخدمتی، مسافرکشی، نظافت و سایر کارهای فیزیکی فصلی است. برخی از پاسخ‌دهندگان در این نظر سنجی گفته اند که حتی به دنبال شغل سوم برای پوشش هزینه‌های ماهانه خود هستند. ۳۵ درصد جواب داده اند که به طور جدی در حال بررسی انجام کار اضافی هستند که انگیزه آنها فشار مالی یا تمایل به تغییر و یا آشنایی با فرصت‌های تجاری جدید است. در همین حال، ۱۶ درصد می‌گویند که به شغل اضافی فکر نمی‌کنند، یا به دلیل کافی بودن درآمدشان یا به دلیل کمبود وقت، و ۲۸ درصد بیکار هستند و به دنبال شغل اصلی خود می‌گردند که در حال حاضر اشتغال اضافی را غیرممکن می‌کند.

https://forbes.dnevnik.hr/aktualno/svaki-peti-hrvat-zbog-visokih-troskova-ima-dodatni-posao/

https://lidermedia.hr/tvrtke-i-trzista/svaki-peti-hrvat-zbog-visokih-troskova-ima-dodatni-posao/

صعود کرواسی در رتبه‌بندی حقوق و دستمزد، اما هنوز از میانگین اروپا عقب است

آخرین داده‌های یورواستات نشان می‌دهد که کرواسی اکنون میانگین حقوق بالاتری نسبت به این هفت کشورعضو اتحادیه اروپا یعنی بلغارستان، رومانی، مجارستان، یونان، اسلواکی، لهستان و لتونی دارد که این کشور را در رده میانی اتحادیه قرار می‌دهد. میانگین حقوق ناخالص سالانه در اتحادیه اروپا سال گذشته، 39800 یورو بود. این رقم در کرواسی  23466 یورو ثبت شد که نشان دهنده رشد قوی در سه سال گذشته در این کشور را دارد، اما همچنان کرواسی در این امر از میانگین اتحادیه اروپا کمتر است. بالاترین حقوق‌ها در اتحادیه اروپا همچنان نزد کشورهایی چون لوکزامبورگ، دانمارک و ایرلند با میانگین سالانه بین 61100 تا 83000 یورو می‌باشد، در حالی که بلغارستان، یونان و مجارستان با کمتر از 18500 یورو در پایین‌ترین رده‌های این رده بندی قرار دارند.

https://lidermedia.hr/financije/hrvatska-ima-vece-place-od-sedam-clanica-europske-unije/

واردات مواد غذایی کرواسی با کاهش ۴۴ درصدی صادرات، به بیش از ۳ میلیارد یورو رسید

طبق گزارش دفتر مرکزی آمار، کرواسی در هشت ماه اول امسال، 3.1 میلیارد یورو مواد غذایی وارد کرده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 270 میلیون یورو یا 9.6 درصد افزایش داشته است. صادرات نیز با افزایش 5.2 درصدی به 1.36 میلیارد یورو رسیده است که باعث شده نسبت پوشش صادرات به واردات به شدت به 44 درصد ، بسیار کمتر از محدوده 60 تا 70 درصدی که در سال‌های اخیر مشاهده شده است، کاهش یابد. تحلیلگران خاطرنشان می‌کنند که در ماه اوت، افزایش شدید واردات به دلیل تقاضای اوج فصل گردشگری، افزایش قیمت مواد غذایی و ساختار تجاری کرواسی، به ویژه در پی صادرات مواد اولیه مانند دام و غلات و واردات غذاهای فرآوری شده با ارزش بالاتر، رخ داده است.

https://lidermedia.hr/biznis-i-politika/hrvatski-uvoz-prehrambenih-proizvoda-premasio-tri-milijarde-eura/

پیش بینی مشارکت قوی حضور بریتانیا در گردشگری کرواسی

نمایشگاه WTM لندن، جایی بود که در آن کرواسی تفاهم‌نامه همکاری با گروه Jet2  با هدف افزایش ۴۵ درصدی ورود گردشگران بریتانیایی در چهار سال آینده را امضا کرد. مسافران بریتانیایی که به طور متوسط ۲۳۲ یورو در روز در مقایسه با میانگین کلی ۱۴۰ یورو خرج می‌کنند، کرواسی را در بین ۱۵ مقصد برتر مورد نظر خود برای سال ۲۰۲۶ قرار داده اند. وزیر گردشگری کرواسی با استقبال از حضور و ورود گزدشگران بریتانیایی تأکید کرده است که حفظ رقابت‌پذیری قیمت‌ها هنگام تهیه پیشنهادات سال آینده بسیار مهم خواهد بود.

https://www.poslovni.hr/hrvatska/odlicna-posezona-na-kvarneru-vedre-turisticke-najave-s-britanskog-trzista-4510360

افزایش تعداد مسافران کشتی‌های کروز علیرغم کاهش سفرها در دریای آدریاتیک کرواسی

در ماه سپتامبر، کشتی‌های کروز خارجی ۱۱۱ سفر در آب‌های کرواسی انجام دادند که در مقایسه با سال گذشته ۶.۷ درصد کاهش داشته است و تعداد کل روزهای اقامت کشتی‌ها ۱۹.۵ درصد کاهش یافته و به ۲۳۹ روز رسیده است. با وجود این کاهش فعالیت، تعداد مسافران به شدت ۹.۵ درصد افزایش یافته و به ۱۶۶۲۰۰ نفر رسیده است. در طول نه ماه اول سال، ۸۱ کشتی کروز خارجی وارد دریای آدریاتیک شد که افزایش ۹.۵ درصدی داشت. این کروزها ۷.۳ درصد روزهای بیشتری را در کرواسی سپری کردند و شش درصد سفرهای دریایی بیشتری را (در مجموع ۶۱۶ سفر) انجام داده‌اند. تعداد مسافران در این دوره ۴.۱ درصد افزایش یافته و به بیش از ۸۵۸۰۰۰ نفر رسیده است که نشان می‌دهد کشتی‌ها یا بزرگتر هستند یا ظرفیت بیشتری دارند. اکثریت قریب به اتفاق سفرهای دریایی توسط کشتی‌هایی انجام شده است که تحت پرچم‌های کشورهای مالت، باهاما و پاناما حرکت می‌کنند. دوبروونیک همچنان پربازدیدترین بندر برای کروزهاست و شهرهای اسپلیت، زادار، کورچولا ، هوار، رووینج و شیبنیک مقاصد بعدی می‌باشند که نشان‌دهنده نقش مداوم این منطقه به عنوان قطب اصلی گردشگری دریایی بین‌المللی است.

https://forbes.dnevnik.hr/aktualno/manje-putovanja-stranih-kruzera-ali-s-vise-putnika/

https://www.poslovni.hr/hrvatska/broj-putnika-na-kruzerima-raste-za-41-unatoc-manje-putovanja-4510558

کرواسی، اسلوونی و اتریش طرح مشترک گردشگری «آلپ-آدریاتیک-شگفت‌انگیز» را در ایالات متحده آغاز کردند

کرواسی، اسلوونی و اتریش یک کمپین بازاریابی مشترک در ایالات متحده با عنوان «آلپ-آدریاتیک-شگفت‌انگیز» را با حمایت مالی کمیسیون سفر اروپا آغاز کرده‌اند تا این منطقه را به عنوان یک مقصد با کیفیت بالا، پایدار و غنی از نظر فرهنگی معرفی کنند. این کمپین که از طرف کرواسی توسط هیئت ملی گردشگری کرواسی (CNTB) رهبری می‌شود، بر تجربیات طبیعی، میراث فرهنگی و آشپزی تأکید دارد و در عین حال هدف آن افزایش دیده شدن این سه کشور در بازار مهم استراتژیک آمریکا است. کریستیان استانیچیچ، مدیر CNTB ، تأکید کرد که ایالات متحده قوی‌ترین بازار دراز‌مدت کرواسی است و خاطرنشان کرد که بیش از ۸۲۹۰۰۰ گردشگر آمریکایی در ده ماه اول سال، ۲.۳ میلیون اقامت شبانه را ایجاد کرده‌اند که ۱۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد. این ابتکار شامل حضور مشترک در نمایشگاه گردشگری لوکس Signature Travel Network در لاس وگاس است که توسط چندین مقصد منطقه‌ای پشتیبانی می‌شود.

مقامات گردشگری اسلوونی نیز از افزایش ۱۲ درصدی اقامت شبانه از ایالات متحده در سال جاری خبر می‌دهند و بر اهمیت ترویج سفرهای خارج از فصل تأکید می‌کنند، در حالی که نمایندگان اتریش تأکید می‌کنند که سال ۲۰۲۵ سال رکوردشکنی برای ورود گردشگران آمریکایی است و همکاری با کرواسی و اسلوونی، جایگاه اتریش را هم به عنوان یک مقصد گردشگری در تمام طول سال تقویت می‌کند.

این کمپین همچنین با Travel Weekly همکاری می‌کند تا تجربیات آژانس‌های مسافرتی آمریکایی را که از منطقه آلپ-آدریاتیک بازدید می‌کنند، برجسته نماید.

https://forbes.dnevnik.hr/aktualno/zajednicka-promocija-turizma-hrvatske-slovenije-i-austrije-u-sad-u/

کرواسی با افزایش تقاضا از بازارهای کلیدی غربی، پیشنهاد گردشگری ممتاز خود را گسترش می‌دهد

اولین پلتفرم ملی کرواسی در خصوص گردشگری سطح بالا، با عنوان «داستان‌ها و تجربیات ممتاز در کرواسی» که تقریباً یک سال پیش توسط اتاق اقتصاد کرواسی راه‌اندازی شد، اکنون بیش از ۱۸۰ عضو شامل هتل‌های ممتاز، ویلاهای لوکس، کمپ‌های سطح بالا، خدمات دهندگان دریایی، آژانس‌ها و ارائه‌دهندگان خدمات غذایی و پذیرایی را گرد هم آورده است. افزایش تقاضا از سوی ایالات متحده، بریتانیا، آلمان و فرانسه، باعث گسترش بخش گردشگری سطح بالای کرواسی شده است و هیئت گردشگری به تعداد فزاینده‌ای از درخواست‌های همکاری به ویژه برای تجربیات ممتاز و اصیل اشاره کرده است. اقامتگاه‌های ممتاز در سال ۲۰۲۴ حدود ۱.۴ میلیارد یورو درآمد ایجاد کردند که ۱۰ درصد از کل درآمد گردشگری ملی را تشکیل می‌دهد و انتظار می‌رود این رقم ظرف پنج سال آینده دو برابر شود. رشد در گردشگری دریایی، آشپزی با غذاهای محلی پایدار و اقامتگاه‌های با کیفیت بالا، که اکنون از ۲۰۰۰۰ اتاق هتل مجلل و ۳۰۰۰ ویلای لوکس، به ویژه در ایستریا، کوارنر ، دالماتیا و دوبروونیک فراتر رفته است، قوی‌ترین است. نمایندگان این صنعت، این پلتفرم را به خاطر پر کردن شکاف دیرینه در تبلیغات هماهنگ ستایش می‌کنند، در حالی که خاطرنشان می‌کنند که کسب‌وکارهای انفرادی همچنان باید کیفیت ارائه خدمات خود را تضمین کنند. اتاق اقتصاد کرواسی این پیشنهاد ویژه را در نمایشگاه‌های بزرگ پاریس، مونیخ، برلین، لندن و کن به نمایش گذاشته است و به کمپین‌های تبلیغاتی خود با هدف تقویت تصویر جهانی کرواسی به عنوان مقصدی در تمام طول سال برای تعالی و تجربیات اصیل ادامه می‌دهد.

https://www.nacional.hr/turizam-gosti-iz-sad-a-velike-britanije-njemacke-i-francuske-traze-premium-ponudu/

https://www.poslovni.hr/hrvatska/promet-u-hrvatskim-zracnim-lukama-rastao-iu-rujnu-4511021

گسترش ارتباط هوایی زمستانی کرواسی با ۲۵ کشور و ۶۹ شهر خارجی

کرواسی در برنامه پروازهای زمستانی آینده به طور مستقیم با ۲۵ کشور در ارتباط خواهد بود. قوی‌ترین این اتصالات به آلمان، سوئیس، اتریش، هلند و بریتانیا خواهد بود. فراتر از اروپا، مسیرهای مستقیم به قطر، ترکیه و امارات متحده عربی همچنان برقرار خواهد بود. طبق اعلام هیئت ملی گردشگری کرواسی، کرواسی در زمستان امسال با پشتیبانی از ۱۵۱ شرکت هواپیمایی انحصاری، ارتباط مستقیمی‌با ۶۹ شهر خارجی خواهد داشت. این شهرهای کلیدی با بیشترین ارتباطات برنامه‌ریزی شده شامل فرانکفورت، مونیخ، وین، آمستردام و استانبول هستند. انتظار می‌رود فرودگاه زاگرب بیشترین عملیات هوایی و مسافری را انجام دهد و پس از آن شهرهای اسپلیت و دوبروونیک قرار دارند. در مجموع ۳۲ شرکت هواپیمایی در زمستان امسال به کرواسی خدمات ارائه خواهند داد که در این میان کرواسی ایرلاینز، رایان‌ایر، ترید ایر و لوفت‌هانزا بیشترین تعداد پروازهای داخلی و بین‌المللی را خواهند داشت.

https://forbes.dnevnik.hr/aktualno/hrvatska-u-zimskom-redu-letenja-izravno-povezana-s-25-zemalja/

https://www.poslovni.hr/europska-unija/zimski-red-letenja-hrvatska-izravno-povezana-sa-69-stranih-gradova-postaje-jos-privlacnija-putnicima-iz-svijeta-4510884

  

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما