همکاری آموزشی ویتنام و اندونزی
در تاریخ 11 نوامبر، پروفسور «نوین شوان تانگ»، رئیس آکادمی ملی سیاست «هوشی مین»، با هیئتی از مؤسسه ملی تابآوری اندونزی (لمهاناس) به ریاست دکتر «آس حسن سیدزیلی» دیدار کرد.در این دیدار، دو طرف درباره تحول نظام آموزشی و همکاری در توسعه منابع انسانی گفتوگو کردند. رئیس مؤسسه لمهاناس، نظام آموزشی ویتنام را الگوی ارزشمندی برای اندونزی در مسیر دستیابی به اهداف توسعهای سال 2045 دانست.دو طرف توافق کردند چارچوبی برای همکاری در زمینههای آموزش، پژوهش، گفتوگوهای سیاسی، تبادل کارشناسان و اشتراک انتشارات تدوین و برای امضای تفاهمنامه آماده کنند.همکاری دریایی و هوایی ویتنام و هلنددر تاریخ 10 نوامبر، «نوین سوان سانگ» معاون وزیر ساختوساز ویتنام با «اوکیه دِ وریس» وزیر تجارت و توسعه خارجی هلند در هانوی دیدار کرد.دو طرف بر گسترش پروازهای مستقیم، تبادل فناوری در مدیریت فرودگاهها، سرمایهگذاری در پروژههای بندری و آموزش نیروی انسانی تأکید کردند.وزیر هلند نیز از آمادگی شرکتهای کشورش برای سرمایهگذاری در حوزههای لجستیک، بنادر و هوانوردی خبر داد.
توسعه همکاریهای نوآورانه ویتنام و هند
در تاریخ 10 نوامبر، نخستین اردوی آموزشی «دروازه نوآوری ویتنام-هند» با حضور نمایندگان دولتی و استارتآپهای دو کشور در هند برگزار شد.این رویداد با هدف توسعه همکاریهای فناورانه و دیجیتال میان دو کشور، به ارائه تجارب هند در حوزه هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و صنعت 4.0 اختصاص داشت.کارشناسان ویتنامی نیز راهبردهای ملی نوآوری را تشریح کردند و دو طرف خواستار تداوم چنین برنامههایی در حوزههای سلامت و کشاورزی شدند.
اجرای پروژه طراحی تراشه و هوش مصنوعی در شهر دانانگ
شهر «دانانگ» ویتنام پروژهای به ارزش 200 میلیارد دونگ (7.6 میلیون دلار) برای توسعه زیرساخت محاسباتی در حوزه طراحی تراشههای نیمههادی و هوش مصنوعی تصویب کرده است.این پروژه از سال 2025 تا 2028 اجرا خواهد شد و با هدف تقویت توان رقابتی فناوری و توسعه استارتآپهای فعال در حوزه نیمههادی طراحی شده است.
افزایش ورود گردشگران خارجی به ویتنام
بر اساس آمار اداره کل ملی آمار ویتنام، شمار گردشگران خارجی در ماه اکتبر به 1.73 میلیون نفر رسید که نسبت به ماه قبل 13.8 درصد و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 22.1 درصد افزایش داشته است.در دهماهه نخست سال 2025، ویتنام در مجموع 17.2 میلیون گردشگر خارجی را میزبانی کرده که نسبت به سال گذشته رشد 21.5 درصدی را نشان میدهد.
توانمندسازی زنان کارآفرین ویتنامی در تجارت الکترونیک
بیش از 200 شرکت تحت مدیریت زنان ویتنامی در قالب پروژهای مشترک میان آژانس توسعه تجارت ویتنام، مرکز تجارت بینالملل و سفارت هلند، آموزشهای تخصصی در حوزه تجارت الکترونیک، لجستیک و پرداخت بینالمللی دریافت کردند.
321 شرکت از میان آنان موفق به ایجاد فروشگاه آنلاین در پلتفرم علیبابا شدند.این طرح با هدف افزایش توان صادراتی و حضور فعال زنان در بازارهای جهانی اجرا شده و گامی مؤثر در توسعه اکوسیستم تجارت دیجیتال ویتنام بهشمار میرود.
نهمین گفتوگوی عالیرتبه ASEAN–ایتالیا در شهر هوشیمین
نهمین گفتوگوی عالیرتبه ASEAN–ایتالیا در زمینه روابط اقتصادی بهطور رسمی در 13 نوامبر در مرکز همایش و نمایشگاه بینالمللی بیِن دوونگ در شهر هوشیمین افتتاح شد و بیش از 500 نماینده از کشورهای عضو ASEAN و ایتالیا، شامل نمایندگان دیپلماتیک، سازمانهای بینالمللی، رهبران کسبوکار و کارشناسان سیاستگذاری را گرد هم آورد. در میان شرکتکنندگان، گوین وان دوک، رئیس کمیته مردم شهر هوشی مین (شهردار)، و مارکو دلا سِتا، سفیر ایتالیا در ویتنام حضور داشتند. آقای له هوایی چونگ، وزیر امور خارجه ویتنام نیز بهصورت آنلاین در مراسم حضور داشت و سخنرانی افتتاحیه را ارائه کرد. چونگ در سخنان خود، موضع فعال، پویا و مسئولانه ویتنام بهعنوان عضو ASEAN را تأیید کرد و تأکید نمود که کشور همواره از ادغام منطقهای و توسعه پایدار حمایت میکند.وی خاطرنشان کرد که ویتنام مفتخر است که عنوان بزرگترین شریک تجاری ایتالیا در ASEAN و مقصد استراتژیک سرمایهگذاران اروپایی را در اختیار دارد، کشوری که اعتماد، فرصت و پتانسیل بلندمدت را ارائه میدهد. وزیر افزود که ASEAN با بیش از 680 میلیون نفر جمعیت و تولید ناخالص داخلی بیش از 4 تریلیون دلار، به پنجمین اقتصاد بزرگ جهان و نقطهای روشن در رشد، ثبات و ادغام تبدیل شده است. وی تصریح کرد که این منطقه نه تنها هسته زنجیرههای تأمین جهانی و شبکه گسترده توافقنامههای تجارت آزاد است، بلکه نیروی محوری در شکلدهی به چشمانداز اقتصادی و امنیتی اقیانوس هند-آرام نیز محسوب میشود و این نقش مستقیماً به حفظ محیطی صلحآمیز، همکاری و توسعه پایدار کمک میکند.
چونگ تأکید کرد که شناخت رسمی ایتالیا بهعنوان شریک توسعه ASEAN، یک نقطه عطف استراتژیک است که نشاندهنده دیدگاه و تعهد بلندمدت مشترک به گسترش روابط اقتصادی و تجاری، تعمیق تبادل دانش و ترویج توسعه پایدار است. وی افزود که این مشارکت، فصل جدیدی از همکاری معنیدار بین اروپا و جنوبشرق آسیا را آغاز میکند، بهویژه در زمانی که نظام اقتصادی جهانی در حال بازسازی عمیق است.وی همچنین راهبرد توسعه ملی ویتنام در دوره 2021–2030 را تشریح کرد که بر سه دستاورد راهبردی استوار است: تکمیل چارچوب نهادی مدرن، شفاف، بازارمحور و متصل به استانداردهای بینالمللی؛ توسعه نیروی انسانی باکیفیت مرتبط با علم، فناوری و نوآوری؛ ساخت زیرساختهای همگام، هوشمند و مدرن. این اولویتها، ظرفیت داخلی ویتنام را تقویت کرده و فرصتهای همکاری با ASEAN و ایتالیا را گسترش میدهد، بهویژه در حوزههای نوظهور هماهنگ با روندهای توسعه جهانی.چونگ ابراز امیدواری کرد که گفتوگوی امسال نه تنها پلتفرمیبرای تبادل سیاستها باشد، بلکه نقطه آغاز پروژههای عملی و ابتکارات مشترک برای ارتقای روابط ASEAN–ایتالیا به سطحی عمیقتر، جامعتر و مؤثرتر نیز باشد.
رویداد امسال بهصورت مشترک توسط کمیته مردم شهر هوشی مین، European House – Ambrosetti، انجمن ASEAN–ایتالیا، دبیرخانه ASEAN و Becamex IDC برگزار شد. این مجمع که بهعنوان پل استراتژیک سرمایهگذاری، نوآوری، تجارت و توسعه سبز شناخته میشود، انتظار میرود نقش مهمی در شکلدهی آینده اقتصادی منطقه ایفا کند. همچنین این رویداد نشاندهنده آرمان شهر هوشیمین برای تبدیل شدن به یک مگاپولیس بینالمللی جنوبشرق آسیا و یکی از 100 شهر برتر جهان از نظر قابلیت زندگی است که بهعنوان نیروی محرکه توسعه ملی عمل میکند.در جلسه افتتاحیه، شهردار هوشی مین، گوین وان دوک تأکید کرد که شهر با قدرت و پتانسیل پویای خود آماده همکاری نزدیک با ایتالیا و شرکای اروپایی در زمینههای کلیدی است، از جمله: رشد سبز و انرژیهای تجدیدپذیر با هدف Net Zero تا سال 2050، زیرساختهای هوشمند و پایدار، لجستیک، آموزش، تحقیق و توسعه منابع انسانی بینالمللی، تبادل فرهنگی و گردشگری خلاق وی خاطرنشان کرد که شهر دارای شرایط مساعدی برای تبدیل شدن به واسط استراتژیک بین ایتالیا و ASEAN است و از شبکههای قوی منطقهای و همکاریهای طولانیمدت با مؤسسات و شرکتهای ایتالیایی بهره میبرد.دوک ابراز امیدواری کرد که گفتوگو فراتر از محلی برای ملاقات و بحث باشد و الهامبخش اقدامات و ابتکارات عملی مشترک باشد، با روحیه «کار مشترک برای منافع مشترک». وی تأکید کرد که نتایج همکاری عملی در نهایت باید به رفاه همه طرفهای ذینفع منجر شود.
در طول رویداد، کارشناسان و سیاستگذاران اولویتهای مشترک از جمله: انتقال به Net Zero، پیشبرد تولید هوشمند از صنعت 4.0 به 5.0، توسعه زیرساختهای نسل بعد، ترویج نوآوری و تحول دیجیتال را مورد بحث قرار دادند. این موضوعات، تحول از تجارت سنتی به همکاری با ارزش افزوده بالا مبتنی بر فناوری پیشرفته، تخصص علمی و رشد سبز را نشان میدهد. لورنتزو تاوازی، عضو هیئت مدیره European House – Ambrosetti، اشاره کرد که این تحول پایه توسعه زنجیرههای ارزش سبز، مراکز تحقیق و توسعه، استارتاپهای فناوری پیشرفته و مسیرهای لجستیک هوشمند را فراهم میکند تا کارایی و پایداری را افزایش دهد. وی از دولتها، کسبوکارها، سرمایهگذاران و پژوهشگران دو طرف خواست تا برای ساخت آیندهای صلحآمیز، نوآورانه و موفق برای ASEAN، ویتنام و ایتالیا همکاری کنند و افزود که این تعهد مشترک برای تحقق اهداف توسعه پایدار گستردهتر ضروری است.ایتالیا در حال حاضر سومین شریک تجاری بزرگ ویتنام در اتحادیه اروپا است. در هفت ماه نخست 2025، حجم تجارت دوجانبه به 4.3 میلیارد دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال 2024 5.1٪ افزایش داشته است. ایتالیا دارای 162 پروژه سرمایهگذاری در ویتنام با سرمایه ثبتشده بیش از 15.7 تریلیون دونگ (624 میلیون دلار) است، در حالی که ویتنام در حال حاضر 11 پروژه در ایتالیا به ارزش تقریبی 17.8 میلیارد دونگ (700 هزار دلار) دارد.دستاوردهای اخیر همکاری ASEAN–ایتالیا شامل افزایش 38٪ تجارت دوجانبه با ارزش نزدیک به 20 میلیارد دلار و بیش از 7.7 میلیارد یورو سرمایهگذاری ایتالیایی در منطقه است. همکاری در زمینههای صنایع پیشرفته، انرژی تجدیدپذیر، لجستیک، آموزش و نوآوری همچنان در حال گسترش است و زنده بودن و چشمانداز بلندمدت مشارکت را نشان میدهد.
https://vietnamnews.vn/economy/1729532/9th-asean-italy-high-level-dialogue-opens-in-hcm-city.html
حضور 400 شرکت داخلی و خارجی در نمایشگاه صنعت غذا ویتنام 2025
نمایشگاه برجسته صنعت غذا در ویتنام، Vietnam Foodexpo 2025، در تاریخ 12 نوامبر در شهر هوشیمین آغاز به کار کرد و بیش از 500 غرفه از نزدیک به 400 شرکت داخلی و خارجی را به نمایش گذاشت. این نمایشگاه چهار روزه بهصورت مشترک توسط آژانس توسعه تجارت ویتنام زیرنظر وزارت صنعت و تجارت، همراه با شرکای داخلی و بینالمللی، برگزار میشود. از شرکتهای برجسته ویتنامی میتوان به DH Foods، Bich Chi Food JSC، Sa Giang Import-Export Corp. و Hanoi Trade Corp. اشاره کرد که نماینده بیش از 20 شهر و استان هستند. غرفهداران بینالمللی از حدود 20 کشور و منطقه شامل کره جنوبی، ژاپن، ترکیه، فنلاند، لهستان، سوئد، هند و مالزی حضور دارند.محصولات ارائهشده شامل کالاهای کشاورزی تازه مانند میوهها، چای، قهوه، فلفل، بادام هندی، بهعلاوه غذاهای دریایی، محصولات فرآوریشده، نوشیدنیها، شیرینیجات و محصولات لبنی است. همچنین تولیدکنندگان تجهیزات فرآوری، فناوری نگهداری و بستهبندی و نوآوریهای ایمنی غذایی را به نمایش میگذارند.فان تِی تانگ، معاون وزیر صنعت و تجارت، بر پروژه ملی برند ویتنام تأکید کرد که در آن محصولات با کیفیت برتر و شاخصههای هویت غذایی کشور به نمایش گذاشته شده و مزیت رقابتی تولیدکنندگان ویتنامی در بازار جهانی را تقویت میکند. در بخشی از نمایشگاه با عنوان منطقه دیجیتال ترویج تجارت و اکوسیستم صنعتی، پلتفرمها و ابزارهایی برای تجارت، سرمایهگذاری و پیوند زنجیره تأمین معرفی شده که با برنامه وزارتخانه در زمینه اقتصاد دیجیتال همراستا است.
این نمایشگاه همچنین شامل غرفه ITC SheTrades و UPS ویتنام است که بخشی از پروژه بینالمللی حمایت از شرکتهای کوچک و متوسط تحت هدایت زنان در مواجهه با موانع صادرات است. هشت شرکت از این نوع در نمایشگاه حضور دارند تا شناختهشدگی برند خود را افزایش دهند، بازارهای جدید را کشف کنند، با خریداران ملاقات کنند و ظرفیت حضور در نمایشگاههای بینالمللی را ارتقا دهند. تانگ گفت: «برای اولین بار، Vietnam Foodexpo بهصورت مجازی از طریق پلتفرم Arobid TradeXpo برگزار میشود که گامیبزرگ در دیجیتالی کردن ترویج تجارت است. هدف این نمایشگاه آنلاین ایجاد یک هاب چندبعدی است که بازیگران ویتنامی و جهانی در حوزه غذا، کشاورزی و محصولات دریایی را به هم متصل کند».رویداد با سمینارهای صنعتی، و آموزش هماهنگ سازی کسبوکار تکمیل میشود. همچنین یک رویداد شبکهسازی یک به یک برگزار خواهد شد که صادرکنندگان ویتنامی را با واردکنندگان خارجی در طول نمایشگاه تناظریابی میکند.
https://vietnamnews.vn/economy/1729485/vietnam-foodexpo-2025-hosts-nearly-400-local-foreign-exhibitors.html
بازار خودرو ویتنام 24٪ رشد کرد؛ VinFast رکورد جدیدی ثبت کرد
پس از وضعیت رشد اندک در نیمه نخست سال، بازار خودروی ویتنام در اکتبر 2025 بهطور چشمگیری احیا شد؛ بهطوری که مجموع فروش اعضای انجمن تولیدکنندگان خودرو ویتنام (VAMA) به 37,910 دستگاه رسید که نسبت به سپتامبر 24٪ افزایش و نسبت به سال گذشته تنها 2٪ کاهش داشته است.بر اساس آخرین گزارش VAMA، این رشد نشاندهنده بهبود واضح تقاضای مصرفکننده، موجودی کافی و جذابیت برنامههای تبلیغاتی در فصل خرید پایان سال است. از کل خودروهای فروختهشده در اکتبر، 27,246 دستگاه خودرو سواری بود که نسبت به ماه قبل 33٪ افزایش یافته است.فروش وسایل نقلیه تجاری به 10,162 دستگاه رسید (افزایش 6.6٪) و خودروهای ویژه با کاهش 15٪ به 502 دستگاه رسیدند. فروش خودروهای مونتاژ داخلی 19٪ افزایش یافت و به 17,129 دستگاه رسید، در حالی که واردات خودروهای کامل (CBU) 28٪ افزایش یافت و به 20,781 دستگاه رسید. SUV، سدان و MPV همچنان محبوبترین بخشها هستند و نیازهای حملونقل شهری را منعکس میکنند.
کارشناسان، رشد 24٪ را نتیجه ترکیبی از عوامل از جمله کمپینهای تبلیغاتی گسترده، بهبود زنجیره تأمین، تسهیلات اعتباری آسانتر برای مصرفکننده، کاهش نرخ بهره، افزایش تقاضای شهری و عرضه دهها مدل جدید از برندهای ژاپنی، کرهای، چینی و اروپایی دانستند. در ده ماه نخست 2025، اعضای VAMA مجموعاً 289,331 دستگاه فروختند که نسبت به سال گذشته 9.5٪ رشد داشته است. مونتاژ داخلی 2٪ افزایش یافت، در حالی که واردات خودروها 18٪ افزایش داشت و این نشاندهنده تمایل روزافزون مصرفکنندگان به خودروهای وارداتی با طراحی متنوع و فناوری پیشرفته است.کارشناسان صنعت خاطرنشان کردند که آمار VAMA کل بازار را نشان نمیدهد، زیرا چندین برند مهم مانند Audi، BYD و Jaguar Land Rover در آن لحاظ نشدهاند. بهویژه، VinFast و Hyundai، دو خودروساز پیشرو از نظر سهم بازار در ویتنام، در گزارش VAMA حضور ندارند. با این حال، VinFast اعلام کرد که یک ماه رکوردشکن را پشت سر گذاشته است و در اکتبر 20,380 خودرو برقی تحویل داده که مجموع فروش ده ماه اول 2025 را به 124,264 دستگاه رسانده است؛ بیشترین حجم فروش ثبتشده توسط یک خودروساز ویتنامی. این موفقیت، رهبری VinFast در بخش خودروهای برقی را تثبیت کرده و سهم قابل توجهی در صنعت خودروی کشور دارد.
با افزایش فروش ماهانه 24٪ و نزدیک به 290,000 دستگاه خودرو در ده ماه، بازار خودروی ویتنام به سمت یک پایان سال پررونق و امیدوارکننده حرکت میکند. ورود مدلهای جدید، رشد تقاضا برای خودروهای وارداتی و عملکرد رکوردشکن VinFast، چشمانداز صنعتی پویا، رقابتی و فناوریمحور را شکل میدهد.
https://vietnamnews.vn/economy/1729498/viet-nam-s-auto-market-surges-24-vinfast-sets-new-record.html