معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۴/۰۷/۰۴- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی پرتغال

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی پرتغال در هفته اول مهر ماه 1404 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

افزایش واردات از چین

چین جایگاه خود را به عنوان بزرگترین تأمین کننده پرتغال در خارج از اروپا تثبیت کرده و تقریباً 5 درصد از واردات این کشور را تشکیل می‌دهد.

در سال ۲۰۱۱، زمانی که شرکت «سه دره چین» در فرآیند خصوصی‌سازی شرکت انرژی برق پرتغال- EDP پیروز شد، روابط اقتصادی پرتغال و چین محدود بود. در آن زمان پکن کمتر از ۱٪ از صادرات پرتغال را تشکیل می‌داد و چین کمی‌بیش از ۲.۵٪ از واردات پرتغال را به خود اختصاص می‌داد. اما در طول سال‌ها، بازار چین تا حدودی برجسته شده و نقش مهمی در کسری تجاری پرتغال ایفا می‌کند، که ناشی از جریانی است که تا ماه جولای 2025 به واردات بیش از ۱۵ میلیون یورو در روز، یعنی معادل ۱۰.۷۰۹ یورو محصولات چینی است که هر دقیقه وارد پرتغال می‌شود.

منبع: اشپرسو

https://expresso.pt/economia/2025-09-25-portugal-importa-da-china-mais-de-10-mil-por-minuto-6f2248e9

سقوط دو رتبه ای پرتغال در رتبه‌بندی جذاب‌ترین کشورها برای سرمایه‌گذاری خارجی

پرتغال در رتبه‌بندی جذابیت سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی اروپا دو رتبه سقوط کرد و به رتبه نهم رسید. طبق نظرسنجی جذابیت EY پرتغال، این کشور جای خود را با ایتالیا عوض کرد که از رتبه نهم به هفتم صعود کرد و بلژیک در رتبه هشتم باقی ماند. طبق این گزارش، درصد سرمایه‌گذارانی که قصد سرمایه‌گذاری در این کشور را دارند از ۸۴ درصد به ۶۰ درصد کاهش یافته است. تحلیلی که توسط این شرکت مشاوره‌ای منتشر شد، بیان می‌کند که این نتیجه «بخشی از شرایط رشد اقتصادی کندتر اروپا، با نرخ بهره بالا و بار قابل توجه بدهی عمومی است. و از سوی دیگر، شرایط عدم قطعیت اقتصاد کلان و سیاسی، با تنش‌های منطقه‌ای و جهانی که بر زنجیره‌های تأمین و در نتیجه، اعتماد سرمایه‌گذاران تأثیر می‌گذارد.»

تعداد پروژه‌های سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (FDI) در پرتغال در سال ۲۰۲۴ با ۱۱ درصد کاهش به ۱۹۶ مورد رسید. طبق همین مطالعه، اگرچه تعداد پروژه‌های جدید ۲۱ درصد بیشتر از سال قبل بوده، اما تعداد پروژه‌های توسعه ۵۰ درصد کاهش یافته است. اما گفتنی است که «پرتغال همچنان کشوری بسیار جذاب برای سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی خواهد بود.» و اهمیت باقی ماندن این کشور در بین 10 کشور جذاب اروپا را با 3.6 درصد از سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در منطقه که معادل 1.86 میلیارد یورو سرمایه‌گذاری است، تقویت می‌کند.

منبع: اکو ساپو

https://eco.sapo.pt/2025/09/26/portugal-troca-com-italia-e-cai-dois-lugares-no-ranking-dos-mais-atrativos-para-investimento-estrangeiro/

افزایش سرمایه گذاری در بخش گردشگری پرتغال

سازمان گردشگری پرتغال (Turismo de Portugal)، قراردادهای تأمین مالی برای ۳۷ پروژه گردشگری در داخل پرتغال امضا کرد. حمایت‌های اعطا شده به شکل مشوق‌های غیرقابل استرداد، بالغ بر ۱۶.۶ میلیون یورو است. رئیس گردشگری پرتغال، تأکید کرد: «هر یک از این ۳۷ پروژه بخش اساسی از ایجاد یک بخش مقاوم‌تر، پایدارتر و رقابتی‌تر در سطح جهانی است. او اظهار داشت: «فکر کردن به گردشگری به معنای فکر کردن به کشور است؛ به معنای ایجاد شرایطی برای بهبود فزاینده زندگی مردم است.»

وزیر اقتصاد نیز می‌گوید دولت قصد دارد پرتغال را در میان ده مقصد برتر گردشگری جهان قرار دهد و از کانادا و سوئیس پیشی بگیرد. وی تأکید کرد: «امروز، ما در رتبه دوازدهم هستیم و هدف ما رشد، بهبود و ایجاد گردشگری پایدار و سودآور است. ما باید ثروت تولید کنیم، پول بیشتری در جیب مردم بگذاریم و گردشگری نقش اساسی در این زمینه ایفا می‌کند.»

منبع: لوزا نوتیسیاش ائو مینوتو – ساپو

https://www.noticiasaominuto.com/economia/2857476/turismo-de-portugal-investe-mais-de-16-milhoes-em-37-projetos-no-interior

https://eco.sapo.pt/2025/09/22/governo-ambiciona-colocar-portugal-nos-dez-melhores-destinos-turisticos-mundiais/

شروع ساخت هواپیمای دو موتوره پرتغالی LUS-222

هواپیمای دو موتوره پرتغالی با مهندسی صددرصد پرتغالی، و تأمین قطعات از خارج از کشور، با نام LUS-222 تا سال 2028 تولید خواهد شد. اما چه چیزی هواپیمای دو موتوره پرتغالی را متمایز می‌کند؟ سرلشکر لورنسو دا سائود، مدیر و مهندس هوانوردی شرکت CTI Aeroespacial که بخشی از تیم توسعه را بر عهده داشته و عضو هیئت مشاوره یورودیفنس پرتغال نیز هست، می‌گوید: «تفاوت اصلی بین LUS-222 و سایر هواپیماهای موجود در بازار، تعبیه یک رمپ بار عقب است. این راه حل از تکامل مفهوم اولیه غیرنظامی‌به نسخه نظامی ناشی شده است و از الزامات عملیاتی-فنی ارائه شده توسط نیروی هوایی بهره می‌برد.» این مهندس هوانوردی توضیح می‌دهد: «رمپ عقب تطبیق‌پذیری عملیاتی را فراهم می‌کند و عملیات بارگیری و تخلیه بار را در هر دو بخش غیرنظامی و نظامی و همچنین سوار کردن مسافر را ساده می‌کند.» این هواپیما توانایی فرود در باندهای کوتاه دارد- که امکان عملیات در فرودگاه‌ها یا فرودگاه‌های منطقه‌ای را فراهم می‌کند - یا باندهای آماده نشده، از جمله زیرساخت‌های تخریب شده توسط درگیری‌ها یا پدیده‌های طبیعی. LUS-222 به لطف پنجره‌های نظارتی خود می‌تواند آزادسازی بار، تخلیه پزشکی (با استفاده از برانکاردهای ساده و برانکاردهای پشتیبانی شده توسط تجهیزات پزشکی) و جستجو و نجات پیکربندی شود.

LUS-222 توسط شرکت EEA Aircraft and Maintenance که به طور مساوی متعلق به CEiiA، مسئول طراحی مهندسی و تولید نمونه اولیه، و همچنین توسط یک گروه متعلق به پنج سرمایه‌گذار شخصی است، تولید و به بازار عرضه خواهد شد.

فرآیند صدور گواهینامه غیرنظامی این هواپیما از قبل آغاز شده است و اولین پرواز برای سال 2028 برنامه‌ریزی شده است.

منبع: اکوساپو

https://eco.sapo.pt/2025/09/25/aviao-portugues-ja-tem-todos-os-fornecedores-identificados/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما