اخبار اقتصادی پرتغال
گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی پرتغال در هفته اول شهریور ماه 1404 مندرج در رسانههای این کشور به شرح زیر ارائه میگردد:
پرتغال در جایگاه سوم بزرگترین تولیدکنندگان گوجه فرنگی در اتحادیه اروپا در سال 2024
دادههای منتشر شده توسط یورواستات در مورد برداشت محصول در سال ۲۰۲۴ نشان میدهد که پرتغال سومین تولیدکننده بزرگ گوجهفرنگی (۱.۷ میلیون تن/ 10 درصد) پس از ایتالیا (شش میلیون تن/ 36 درصد) و اسپانیا (۴.۵ میلیون تن/ 27 درصد) بوده است. در مجموع، در سال گذشته، اتحادیه اروپا ۶۲.۲ میلیون تن سبزیجات تازه (از جمله خربزه) برداشت کرد که در مقایسه با ۵۸.۸ میلیون تن برداشت شده در سال ۲۰۲۳، ۶ درصد افزایش نشان میدهد. طبق گزارش دفتر آمار، اسپانیا (۱۴.۸ میلیون تن)، ایتالیا (۱۳.۹ میلیون تن) و فرانسه (۵.۸ میلیون تن) تولیدکنندگان اصلی سبزیجات تازه در اتحادیه اروپا بودند که در مجموع ۵۵ درصد از کل برداشت را تشکیل میدهند.
منبع: ار ت پ
https://www.rtp.pt/noticias/economia/portugal-foi-o-terceiro-maior-produtor-de-tomate-da-ue-em-2024_n1679055
تقریباً ۹۰٪ از سفارشات پستی پرتغال به ایالات متحده، محصولات زیبایی و بهداشتی هستند
سال گذشته، پرتغال ۳.۹ میلیون یورو بسته پستی به ایالات متحده صادر کرد که ۱۲.۲٪ از کل نامههای ارسالی به خارج از کشور از طریق این مسیر را تشکیل میدهد. محصولات زیبایی ( با میزان ۸۹٪) بیشترین محمولههای ارسالی از پرتغال به ایالات متحده را تشکیل میدهند. این محصولات اکنون بغد از اعمال تعرفههای ترامپ بر اتحادیه اروپا، برای چندین ماه است که در گمرک باقی مانده اند، در حالی که شرکتهای فعال در این بخش، از جمله شرکت پست پرتغال- CTT، ارسال بستههای ارزان قیمت به آن سوی اقیانوس اطلس را به حالت تعلیق درآوردهاند. شرکتهای خدمات پستی پس از پایان معافیت تعرفه، ارسال بستههای کمارزش به ایالات متحده را به حالت تعلیق درآوردهاند. CTT نیز ظرف دو روز ۴۳ میلیون یورو از ارزش خود را در بازار سهام از دست داده است.
منبع: اشپرسو
https://expresso.pt/economia/empresas/2025-08-26-encomendas-suspensas-quase-90-do-que-portugal-envia-para-os-eua-sao-produtos-de-beleza-e-higiene-2fb11565
بحران فرانسه، مشکلی مستقیم و 30 میلیارد یورویی برای پرتغال است
سقوط دولت فرانسه، در صورت تحقق، مشکل جدی برای منطقه یورو و به ویژه برای پرتغال ایجاد خواهد کرد. طبق دادههای موسسه ملی آمار (INE) و بانک پرتغال (BdP) برای سال 2024، اقتصاد فرانسه دومین مشتری بزرگ صادرات ملی است (تقریباً 16 میلیارد یورو کالا و خدمات از پرتغال، از جمله گردشگری، خریداری کرده است) و همچنین چهارمین سرمایهگذار خارجی بزرگ است که ارزش سهام آن در پرتغال به 15.4 میلیارد یورو میرسد. بنابراین، قرار گرفتن مستقیم پرتغال در معرض بحران شدیدتر در فرانسه، بدون احتساب امواج شوک بالقوهای که یک بحران مالی، اقتصادی و اجتماعی فرانسه میتواند بر محیط نرخ بهره و ثبات کل منطقه یورو داشته باشد، به راحتی از 30 میلیارد یورو فراتر میرود.
منبع: دیاریو دنوتیسیاش، اکوساپو
https://www.dn.pt/economia/crise-em-fran%C3%A7a-%C3%A9-um-problema-direto-de-30-mil-milh%C3%B5es-de-euros-para-portugal
https://eco.sapo.pt/2025/08/28/hoje-nas-noticias-programa-regressar-crise-francesa-e-estrangeiros/
افزایش 12 درصدی تعداد دانشآموزان خارجی در مدارس پرتغال
طبق دادههای وزارت آموزش و پرورش، سال تحصیلی گذشته ۱۵۷۰۰۰ دانشآموز مهاجر در مدارس ثبتنام کردهاند که نشاندهنده افزایش ۱۲ درصدی در مقایسه با سال تحصیلی قبل، ۲۰۲۳/۲۰۲۴، با ۱۴۰هزار دانشآموز خارجی ثبتنام کرده بودند، است. تقریباً از هر شش دانشآموز در پرتغال، یک نفر خارجی است. اگرچه دادههای امسال هنوز تجمیع نشده است، اما ملیت برزیلی همچنان بیشترین تعداد در مدارس پرتغال است، اما تعداد دانشآموزان از ملیتهای دیگر نیز به طور فزایندهای افزایش می باشد که مدارس پرتغال اکنون به طور متوسط دانشآموزانی از ۱۹ ملیت دارند. در سال تحصیلی 2023/2024، 41 درصد از مدارس، دانشآموزانی از 20 ملیت یا بیشتر را ثبتنام کردند.
به استثنای کشورهای آفریقایی پرتغالیزبان (PALOP)، «ملیتهایی که بیشترین افزایش تعداد و درصد را در کل داشتهاند، ملیتهای هند، ونزوئلا، پاکستان، بنگلادش، کلمبیا، آرژانتین و روسیه هستند.»
منبع: دیاریو دنوتیسیاش- سی ان ان پرتغال
https://www.dn.pt/sociedade/alunos-estrangeiros-nas-escolas-aumentam-12-s%C3%A3o-mais-17-mil-num-ano
https://cnnportugal.iol.pt/novo-ano-letivo/escola/ha-cada-vez-mais-alunos-estrangeiros-nas-escolas-so-no-ano-passado-numero-aumentou-12/20250829/68b14d09d34e3f0baea21bc4
فرودگاه لیسبون به طور مکرر بیش از ۳۸ پرواز در ساعت انجام میدهد
انجمن محیط زیستی زیرو (Zero) گزارش داد که علیرغم ارزیابی زیستمحیطی، ۲۸ درصد از ساعات کاری فرودگاه لیسبون در طول دوره بدون محدودیت پرواز، از ظرفیت اعلامشده آن فراتر رفته و تأثیرات «ناپایداری» بر شهر و شهرداریهای مجاور دارد. «اقدامات و کارهایی که از سال ۲۰۱۷ برای گسترش ظرفیت فرودگاه در هوا، روی باند فرودگاه» و در پارکینگ فرودگاه هومبرتو دلگادو انجام شده است، «در بسیاری از ساعات روز، اجازه میدهد جریانهایی بیش از ظرفیت رسمی اعلام شده ۳۸ پرواز در ساعت انجام شود.»
منبع: پوبلیکو، لوزا
https://www.publico.pt/2025/08/29/local/noticia/aeroporto-lisboa-explorado-acima-38-voos-hora-forma-reiterada-zero-2145344