معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۴/۰۶/۰۴- ۰۸:۰۰

نگاهی به صنعت توریسم پرتغال

صنعت تورسم پرتغال بخشی حیاتی برای اقتصاد این کشور است ، و در طول سال های اخیر رشد بسیار خوبی را تجربه کرده است. در سال 2024 این کشور با 30 میلیون توریست شاهد رکوردی در این بخش بوده است.

در واقع این صنعت که در پی بحران کرونا ضربه سختی خورده بود از سال 2023 شروع به جهش کرده و به نظر می رسد در سال جاری میلادی نیز این رشد ادامه داشته باشد. اتباع انگلیس، اسپانیا، آمریکا، آلمان، و فرانسه، پنج کشور اصلی توریست های ورودی به پرتغال هستند. از نظر میزان توریست های ورود در سال 2024 این کشور شاهد 31.6 میلیون توریست بوده ، که 9.3 درصد نسبت به سال 2023 افزایش داشته است، و این کشور را بین 10 کشور برتر مقاصد سفر در اروپا قرار داده است. البته 19.4 میلیون از جمع توریست های سال 2024، توریست های بین المللی بوده  و بقیه داخلی بوده است. این افزایش توریسم این کشور را از نظر جایگاه در موضوع جستجو و رزرو در رده هفتم اروپا قرار داده است. شایان ذکر است جایگاه جذابیت توریستی لیسبون در رده ششم شهرهای جنوب اروپا  ومدیترانه قرار دارد.

از نظر میزان مالیات بر توریست، و وضعیت توریسم و درآمد آن در سال جاری میلادی، طبق اعلام سازمان توریسم این کشور، مبلغ 4 یورو به ازای هر توریست  بالای 13 سال تعلق می‌گیرد، و این بر اساس قانونی است که در سال 2016 برای توریست هایی که اقامت شبانه داشته باشند، تصویب شده است.

بر اساس همین آمار، تنها در ماه می سال 2025 تعداد 3.2 میلیون توریست به این کشور وارد شده اند، و اقامت شبانه 7.8 میلیون نفری داشته اند. در این ماه کل درآمد توریسم این کشور در بخش خدمات اقامتی 717 میلیون یورو بوده است.

چالش ها

اما در همین حال نیز این صنعت دچار چالش های اساسی نیز است، که مربوط به کمبود زیر ساخت ها و کیفیت خدمات است، که با افزایش توریست های ورودی در بخش هایی این کمبود ها خود را نشان می دهند، و بویژه درحوزه هتل و نیز خطوط پروازی به این کشور محسوس هستند. طبق آمار سال 2024 تعداد 8100 اقامتگاه توریستی شامل هتل و آپارتمان در پرتغال وجود داشته است.

با افزایش تعداد توریست های ورود نیاز به بهنه سازی خدمات نیز احساس می‌شود. عدم تطابق خدمات با افزایش توریست، می‌تواند چالشی برای این بخش و آینده آن باشد. طبق آمار سازمان توریسم پرتغال در سال 2024 تعداد 4000 شکایت عدم رضایت نسبت به ارائه خدمات که بیشتر مربوط به وبسایت های رزرو و خطوط پروازی، شارژ اضافه و مشکل در بازپرداخت پول بوده ثبت شده  است. این رقم نسبت به سال 2023 ، 22 درصد افزایش داشته است. بر اساس این آمار 46.1 درصد شکایت ها مربوط به سایت رزرو سفر، و 20.5 درصد در خصوص خطوط هواپیمایی بوده. برای شرکت تپ که خط هوایی ملی پرتغال است 200 شکایت که عمدتا در خصوص بازپرداخت پرواز های کنسل شده و موضوع بار بوده ثبت شده است. آقای پدرو لورنسو از فعالین حوزه توریسم پرتغال، ضمن انتقاد به بخش توریسم بعلت سازماندهی پایین و خدمات حمایتی ضعیف به مشتری می‌گوید: چهره بخش توریسم پرتغال با عدم حمایت کافی از مشتری، بی نظمی و عدم توانایی در حل مشکلات خود، مقررات اضافه، اطلاعات غلط و بی تفاوتی تخریب شده است. او بر نیاز به آموزش و افزایش سواد دیجیتال  برای کمک و راهنمایی مشتری‌ها و رزو آنلاین و امن تاکید می نماید.

از سوی دیگر، نابرابری در توزیع  و پذیرش توریست بوده است. گرچه صنعت توریسم در این سال ها رو به افزایش بوده است، اما همه کشور نتواسته سهم خود را از این افزایش داشته باشد. گرچه مناطق الگارف، لیسبون، شبه جزیره ستوبال رشد داشته،  اما در مناطق غیر مرکزی کاهش داشته است. همچنین آمارها تنوع پذیرش توریستها را در مناطق مختلف نشان می دهند، توریست های داخلی  نقش اصلی را در مناطقی چون آلن تژو و شبه جزیره ستوبال  داشته، و اقامت شبانه توسط توریست های داخلی در این مناطق افزایش داشته است، در همین حال شهرهای مدیرا و جزیره آزروش برا ی جذب توریست های بین المللی مشکل داشته اند، و ورود توریست های خارجی کاهش محسوسی داشته است.

منابع:

-مرکز آمار پرتغال

-سازمات توریسم پرتغال

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما