اخبار اقتصادی کرواسی
گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی کرواسی در هفتۀ چهارم مرداد ماه 1404 مندرج در رسانههای این کشور به شرح زیر ارائه میگردد:
بنادر کرواسی مسافران بیشتر و ترافیک محمولههای ترکیبی کمتر
در نیمه اول سال 2025، بنادر کرواسی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، افزایش 1.7 درصدی در ترافیک مسافری را تجربه کرده اند و رقم مسافران آن به 13.1 میلیون سفر رسیده است، که تقریباً 10 میلیون نفر آن تنها در سه ماهه دوم و با رشد 3.2 درصدی بوده است. اسپلیت و دوبروونیک با 1.48 میلیون و 1.06 میلیون مسافر، به ترتیب با 3.2 و 5 درصد افزایش، در صدر تعداد مسافران قرار گرفتند. سایر بنادر نیز رشد را گزارش کردند، از جمله بندر زادار با 758.3 هزار مسافر (+1.6٪)، جزیره کورچولا با بیش از 620 هزار نفر (+3.1٪) و پرکو با 581.4 هزار نفر (+2.8٪). در این مدت ورود کشتیهای کروز در کرواسی 5.7 درصد افزایش یافته و به 466 هزار مسافر رسیده است. ترافیک وسایل نقلیه نیز افزایش یافته و 1.86 میلیون خودرو و موتورسیکلت (+6.2٪) و حدود 11.5 هزار اتوبوس (+1.7٪) در تمام بنادر جابجا شده اند. اسپلیت با ۴۹۸.۴ هزار وسیله نقلیه مسافری (+۶٪) بیشترین تعداد را ثبت کرد، در حالی که ریه کا با بیش از ۴۰۰۰ (+۲.۳٪) در ترافیک اتوبوس پیشتاز بود.
ترافیک بار نتایج متفاوتی را نشان داد. کل کالاهای جابجا شده در سه ماهه دوم با چهار درصد کاهش به حدود ۵.۴ میلیون تن رسید، اما در نیمه اول سال با ۱.۳ درصد افزایش به ۱۰.۲۶ میلیون تن رسیده بود. فله خشک به شدت ۴۱ درصد کاهش یافت، در حالی که محموله مایع (+۹.۴٪) و ترافیک کانتینر (+۱۵.۳٪) افزایش یافت. بنادر اومیشلی و ریه کا به ترتیب با ۱.۷ میلیون تن (+۱۱.۴٪) و ۱.۳ میلیون تن (+۱۱.۲٪) در زمینه رشد بار در سه ماهه دوم پیشرو بودند. در مقابل، بنادر پلوچه (-۳۰.۱٪ به ۸۳۸.۷ هزار تن)، اسپلیت (-۲۷.۶٪ به ۴۵۶.۷ هزار تن) و باکار (-۱۲٪ به ۵۸۳.۱ هزار تن) کاهش قابل توجهی را تجربه کردند. در مجموع، بنادر دریایی کرواسی رشد قابل توجهی در تعداد مسافران و در عین حال عملکرد ناموزون در تعداد بار را تجربه کرده اند.
https://www.poslovni.hr/hrvatska/u-drugom-tromjesecju-kroz-morske-luke-split-i-dubrovnik-proslo-vise-od-25-milijuna-putnika-4497358
کرواسی تمرکز گردشگری را فراتر از ماههای اوج تابستان تغییر میدهد
گردشگری کرواسی در ژوئیه ۲۰۲۵ در مقایسه با سال گذشته شاهد کاهش ۲ درصدی ورود گردشگران و کاهش ۱ درصدی اقامت شبانه بود. کریستیان استانیچیچ، رئیس هیئت ملی گردشگری کرواسی (CNTB)، گفت که این اعداد با انتظارات آنها برای فصل گردشگری امسال مطابقت دارد، زیرا ژوئیه و اوت به ظرفیت رشد خود رسیدهاند و باید تمرکز به سمت افزایش ورود گردشگران در فصل قبل و بعد از گردشگری تغییر یابد. در ده روز اول اوت، حدود ۱.۱ میلیون اقامت گردشگر ثبت شد که با سال گذشته مطابقت داشت یا کمیبیشتر بود. دولت از طریق تغییرات قانونی، رشد تختهای اقامتی خصوصی را کند کرده است و هدف آن تنوع بخشیدن به اقامتگاهها و افزایش کیفیت، دسترسی و گردشگری در تمام طول سال، به ویژه از طریق بهبود خطوط هوایی در قبل و بعد از فصل گردشگری است. گردشگری داخلی همچنان یک اولویت است و حتی در ماههای اوج نیز رشد ثابتی را نشان میدهد و مقاصد قارهای از طریق کمپینها و سرمایهگذاری تبلیغ میشوند. استانیچیچ بر قیمتگذاری رقابتی، ارائه ارزش در برابر هزینه و پذیرایی از طیف وسیعی از مهمانان - از خانوادهها گرفته تا گردشگران تجاری و سلامت - در عین حفظ نقاط قوت کرواسی در طبیعت، فرهنگ، آشپزی و گردشگری دریایی تأکید کرد.
https://www.nacional.hr/sef-htz-a-u-srpnju-i-kolovozu-vise-nema-prostora-za-rast-turizma-ovo-moramo-napraviti/
تحلیلگر هشدار میدهد که گردشگری کرواسی به مرز رشد خود رسیده است
دامیر نووتنی، تحلیلگر اقتصادی، استدلال میکند که گردشگری کرواسی به نقطه اشباع رسیده است و با وجود استراتژیهای متعدد، بدون مدیریت مؤثر فعالیت میکند. کرواسی سالانه حدود ۱۰۰ میلیون اقامت شبانه را ثبت میکند که کمتر و کمسودتر از ۱۳۰ میلیون اقامت شبانه اتریش است. کرواسی به شدت به آپارتمانهای خصوصی کوتاهمدت متکی است، در حالی که وجود هتل کافی برای رشد پایدار در امر گردشگری ضروری است. او هشدار میدهد که فصل کوتاه گردشگری باعث افزایش قیمتها، جلوگیری از تنوعبخشی و ایجاد مسائلی مانند فرار مالیاتی و بیتوجهی به سایر بخشهای اقتصادی میشود. گردشگری عمدتاً به دلیل نزدیکی کرواسی به بازارهای اروپای مرکزی رونق دارد، اما بدون وجود چشماندازی روشن، انجام اصلاحات ساختاری و ایجاد مشوقهای دولتی برای توسعه صنایع جایگزین مانند پرورش ماهی، رشد در این بخش هم میتواند راکد یا کاهش یابد.
https://www.nacional.hr/slijepa-ulica-novotny-upozorava-hrvatski-turizam-dosao-do-zida-i-vise-ne-moze-rasti/#google_vignette
رشد تجارت آلمان با لهستان و کرواسی با وجود رکود جهانی
در نیمه اول سال 2025، در حالی که کل صادرات آلمان با 0.1 درصد کاهش به 786 میلیارد یورو رسید، صادرات به 29 کشور اروپای مرکزی و شرقی و آسیای مرکزی با 2.2 درصد افزایش به 144 میلیارد یورو رسید که عمدتاً توسط لهستان هدایت میشد، که تجارت آن با آلمان به رکورد 90 میلیارد یورو (+5.4 درصد نسبت به سال گذشته) رسید. صادرات آلمان به لهستان 5.7 درصد و واردات 5.2 درصد افزایش یافت و لهستان را در رتبه پنجم شرکای تجاری برتر آلمان قرار داد. کرواسی نیز موقعیت خود را تقویت کرد و تجارت کالا با آلمان در سال 2024 به 9.04 میلیارد یورو رسید و آلمان را به شریک اصلی خود تبدیل کرد. از ژانویه تا می ۲۰۲۵، صادرات کرواسی به آلمان با ۱۲.۱ درصد افزایش به ۱.۳۴ میلیارد یورو و واردات آن با ۳.۴ درصد افزایش به ۲.۶۹ میلیارد یورو رسید. کل تجارت میان دو کشور در این بازه زمانی ۴.۰۲ میلیارد یورو بود که انتظار میرود این رشد ادامه یابد.
https://lidermedia.hr/biznis-i-politika/njemacka-jaca-trgovinu-u-istocnoj-europi-poljska-vodi-hrvatska-raste/
ترمینال دروازه رییکا پیش از راهاندازی در ماه سپتامبر، وارد آزمایش نهایی شد
ترمینال کانتینری دروازه ریه کا، بزرگترین سرمایهگذاری لجستیک خصوصی کرواسی توسط APM Terminals و گروه ENNA، با ورود اولین کشتی کانتینری و قطار آزمایشی خود، وارد مرحله آزمایش نهایی خود شده است. کشتی M/V Cape Fulmar، از بندر پورت سعید مصر، با ۱۷۰ متر طول و ۲۵ متر عرض میتواند حدود ۱۴۴۰ TEU کانتینر را حمل کند. این کشتی به مدت چهار هفته برای تسهیل آموزش عملیاتی کامل، از جمله جابجایی کانتینر، امنیت بار و هماهنگی وسایل نقلیه، در این بندر باقی خواهد ماند. قرار است اولین کامیونها و قطارهای حامل کالاهای صادراتی در اوایل سپتامبر پهلو بگیرند. اولین کشتی تجاری در ۱۲ سپتامبر پهلو خواهد گرفت و بهد از آن ورود هفتگی به مرور زمان افزایش مییابد. اولین قطار آزمایشی هم یک قطار ۵۰۰ متری ENNA Logic service است که به دو مسیر تقسیم شده است و قرار است کانتینرهای خالی را برای حمل آزمایشی جرثقیل های RMG حمل کند. این ترمینال که در فاز اول خود قادر به جابجایی ۶۵۰ هزار TEU و حمل تا ۱۸ هزار TEU است. ترمینال دروازه ریه کا با بیش از ۲۲۰ کارمند و ۴۵۰۰۰ ساعت آموزش که تا سال ۲۰۲۵ سرمایهگذاری شده است، قرار است ریه کا را به عنوان یک قطب اصلی چندوجهی برای کالاهایی که به مقصد اروپای مرکزی و غربی میروند، تبدیل کند.
https://www.poslovni.hr/hrvatska/rijeka-gateway-ulazi-u-zavrsnu-fazu-testiranja-pristali-prvi-testni-brod-i-vlak-4497048
https://forbes.dnevnik.hr/aktualno/rijeka-gateway-ulazi-u-zavrsnu-fazu-pristali-prvi-testni-brod-i-vlak/
صادرات نفت و کشتی، محرک رشد تجاری کرواسی در اواسط ۲۰۲۵
تا ژوئن ۲۰۲۵، صادرات کرواسی با ۶.۳ درصد افزایش نسبت به سال گذشته به ۱۰.۲۹ میلیارد یورو رسید، در حالی که واردات با ۲ درصد افزایش به کمیکمتر از ۲۲ میلیارد یورو رسید. صادرات کرواسی به بازارهای اتحادیه اروپا منجر به رشد (۷.۲ درصد افزایش به ۸.۲ میلیارد یورو) شد و آلمان (۱.۳۳ میلیارد یورو، ۱۲ درصد افزایش)، اسلوونی (۱.۲۳ میلیارد یورو، ۱۴.۵ درصد افزایش) و ایتالیا (۱.۲۱ میلیارد یورو، ۵.۷ درصد افزایش) به عنوان شرکای برتر کرواسی بودند. کرواسی شدیدترین افزایش صادرات اش به اسلواکی (۱۰۴ درصد افزایش به ۲۳۲ میلیون یورو) را به دلیل صادرات نفت و هیدروکربن ثبت کرد، در حالی که صادرات به کانادا هم به دلیل تحویل ۵۲ میلیون یورویی کشتی و با فروش قوی دارو، به بیش از سه برابر رسید.
در زمینه صنعتی صادرات کرواسی به سایر کشورها در بخش « راههای حمل و نقلی» با ۱۵ درصد افزایش به ۳۳۳ میلیون یورو، فرآوردههای نفتی با ۲۷ درصد افزایش به نزدیک ۶۷۸ میلیون یورو، دخانیات با ۲۷ درصد افزایش به ۱۰۳ میلیون یورو و برق با ۶۵ درصد افزایش به ۳۲۹ میلیون یورو رسید. مواد شیمیایی (۱۱.۷ درصد+) و فلزات (۱۰.۳ درصد+) نیز رشد داشتند، در حالی که ماشینآلات و تجهیزات با ۸.۵ درصد کاهش به ۵۵۸ میلیون یورو رسیدند.
https://www.poslovni.hr/hrvatska/za-strelovit-rast-izvoza-u-slovacku-i-kanadu-zasluzni-nafta-i-brod-4496879
میانگین حقوق ماه می در زاگرب به ۱۶۵۲ یورو رسید، بسیار بالاتر از میانگین ملی
در ماه می ۲۰۲۵، میانگین حقوق خالص در نهادهای قانونی زاگرب ۱۶۵۲ یورو بود که نسبت به آوریل ۰.۶٪ و نسبت به سال گذشته ۸.۸٪ افزایش یافته و از میانگین ملی ۱۴۵۱ یورو ۲۰۱ یورو بیشتر شده است. میانگین حقوق خالص ۱۴۰۳ یورو بود که خدمات مالی (به استثنای صندوقهای بیمه و بازنشستگی) با ۲۵۱۱ یورو در صدر جدول حقوق و تولید چرم با ۹۴۲ یورو در پایینترین سطح قرار داشتند. میانگین درآمد ناخالص به ۲۳۶۳ یورو رسید که نشاندهنده افزایش ماهانه ۰.۶٪ و سالانه ۹.۱٪ است.
https://lidermedia.hr/financije/prosjecna-zagrebacka-placa-u-svibnju-1-652-eura/
https://forbes.dnevnik.hr/aktualno/ovo-je-prosjecna-zagrebacka-placa/
https://www.poslovni.hr/hrvatska/gradanima-zagreba-poskocila-prosjecna-neto-placa-evo-koliko-sada-iznosi-4497199
هزینههای اولیه زندگی برای خانوادهها و افراد مجرد کرواسی در ژوئیه ۲۰۲۵
طبق گزارش Koliko.HR و انجمن حمایت از مصرفکنندگان کرواسی، در ژوئیه ۲۰۲۵، میانگین هزینه یک سبد غذایی و بهداشتی ماهانه متوسط در کرواسی برای یک خانواده چهار نفره ۴۸۴.۰۸ یورو، برای یک خانواده سه نفره ۳۸۵.۶۹ یورو و برای یک نفر مجرد ۲۴۷.۱۴ یورو بود. ایستریا گرانترین شهر برای خانوادهها بود (۴۹۷.۷۷ یورو برای چهار نفر، ۳۹۶.۴۶ یورو برای سه نفر)، در حالی که شهرستان لیکا-سنج بالاترین هزینه را برای افراد مجرد داشت (۲۵۷.۸۶ یورو). ارزانترین شهرها شهرستان ویروویتیتسا-پودراوینا برای خانوادهها (۴۷۱.۸۲ یورو برای چهار نفر) و شهرستان کوپریونیتسا-کریژِوِچی برای افراد مجرد (۲۳۲.۴۹ یورو) بودند. شکاف قیمت بین گرانترین و ارزانترین شهرستانها برای خانوارهای چهار نفره به ۲۵.۹۵ یورو و برای افراد مجرد به ۲۵.۳۷ یورو رسید. مدافعان حقوق مصرفکنندگان هشدار دادند که با توجه به اینکه بیش از 300 هزار مستمریبگیر ماهانه ۳۰۰ یورو یا کمتر دریافت میکنند، بسیاری از آنها حتی پس از پرداخت قبوض، توانایی خرید این سبد اولیه را نیز ندارند.
https://www.poslovni.hr/hrvatska/potrosacka-kosarica-cetveroclana-obitelj-za-skromnu-prehranu-i-higijenu-treba-gotovo-500-eura-mjesecno-4497223
کشتیسازی کرواسی به سمت پروژههای کوچکتر و با ارزش بالاتر تغییر مسیر میدهد
کشتیسازی کرواسی از طریق شرکتهای کوچکتر و متوسط همچنان فعال است و در سال ۲۰۲۴ حدود ۳۵۰ میلیون یورو درآمد ایجاد میکند. کارخانههای کشتیسازی بزرگ با تجدید ساختار و تغییرات مالکیت مواجه هستند: Brodosplit (با درآمد ۵۱ میلیون یورو) در حال مذاکرات پیش از ورشکستگی است، Maj (با درآمد ۴۴ میلیون یورو) ورشکست شد و اینک به عنوان Maj Rijeka 1905 و Uljanik Brodogradnja 1856 با حضور عمومیکم تر فعالیت میکند. کارهای تعمیراتی، به ویژه در Viktor Lenac (با درآمد ۸۹ میلیون یورو)، کاهش جهانی سفارشات جدید را جبران میکند، در حالی که کشتیسازی نظامیپتانسیل رشد را ارائه میدهد. از جمله داستانهای موفقیت میتوان به کشتی Iskra Brodogradilište 1 شرکت Šibenik (با ارزش ۲۷ میلیون یورو) اشاره کرد که با سرمایهگذاری برنامهریزیشده ۳۰ میلیون یورویی تحت مالکیت خصوصی احیا شد و Brodotrogir (با ارزش ۲۲ میلیون یورو) که اکنون سودآور است و به کاتامارانهای پلیمری تنوع میبخشد. حدود ۲۰۰ کشتیساز ثبتشده، که عمدتاً شرکتهای کوچک هستند، نوآوری را هدایت میکنند، اما با دسترسی محدود به بودجه اتحادیه اروپا و داخلی، که به دلیل آستانههای بالا و کاربردهای پیچیده با مشکل مواجه است، دست و پنجه نرم میکنند. شرکتهای کوچک و متوسط برجسته شامل Leidi، Monachus Yachts، Milenović Yacht، Bura brodovi، Rand Shipyard، Fortis، Iskra و Tehnomont هستند. یک تازهوارد بزرگ، MKM Yachts از گروه Scenic استرالیا، دو کشتی تفریحی قطبی لوکس ساخته است و در حال ساخت کشتی سومیبه ارزش ۲۵۰ میلیون یورو میباشد که نشاندهنده فرصتهای جدید در بازارهای خاص با ارزش بالا است.
https://www.poslovni.hr/hrvatska/brodogradnja-nije-propala-lanjski-prihodi-350-mil-eura-4497189
کرواسی در افزایش قیمت ماهی و غذاهای دریایی در اتحادیه اروپا پیشتاز است
کرواسی با وجود دسترسی به دریای آدریاتیک، با هشت درصد افزایش از ژوئن 2024، بالاترین افزایش سالانه قیمت ماهی و غذاهای دریایی را در اتحادیه اروپا ثبت کرده است. این افزایش از سایر کشورهای اتحادیه اروپا نیز بیشتر بوده است، به طوری که یونان با هفت درصد، پرتغال و رومانی با پنج درصد، اسپانیا با سه درصد و ایتالیا با دو درصد در رتبههای بعدی قرار دارند. در مقابل، برخی از کشورها شاهد ثبات یا کاهش قیمت بودهاند: فرانسه، اتریش، اسلواکی و اسلوونی هیچ تغییری در قیمتها ایجاد نکردهاند، در حالی که فنلاند چهار درصد، استونی دو درصد و سوئد یک درصد کاهش قیمت را تجربه کردهاند.
کرواتها به طور متوسط سالانه 22.1 کیلوگرم ماهی مصرف میکنند که کمیکمتر از میانگین 23.7 کیلوگرم اتحادیه اروپا است. مصرف در کرواسی بیشتر از مجارستان (6.5 کیلوگرم) و اسلوونی (11.7 کیلوگرم) است، اما بسیار کمتر از پرتغال (56.5 کیلوگرم) است. دادهها هم رشد شدید قیمت در کرواسی و هم مصرف متوسط ماهی این کشور را نسبت به سایر کشورهای اروپایی برجسته میکند.
https://www.poslovni.hr/hrvatska/rh-neslavna-rekorderka-po-poskupljenju-ribe-i-morskih-plodova-u-eu-4497182