معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۴/۰۵/۱۶- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی پرتغال

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی پرتغال در هفته دوم مرداد ماه 1404 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

بیانیه پرتغال در حمایت از توافق اتحادیه اروپا و ایالات متحده در مورد تعرفه‌های تجاری

پرتغال یر این است که توافق تجاری اتحادیه اروپا و آمریکا با جلوگیری از تشدید جنگ تجاری، استمرار و ثبات را به ارمغان می‌آورد. از کمیسیون اروپا به خاطر تعهدش برای دستیابی به این بستر برای تثبیت روابط تجاری، تقدیر و تشکر می‌گردد.. در هر صورت، هیچ جایگزینی برای تجارت آزاد وجود ندارد، و بنابراین ضروری است که اتحادیه اروپا و پرتغال از مبارزه برای کاهش و حذف تدریجی عوارض گمرکی و موانع معادل تجارت با ایالات متحده و همچنین با سایر شرکای تجاری دست نکشند. در این چارچوب جدید، شرکت‌های پرتغالی می‌توانند روی همکاری کامل دولت پرتغال برای کاهش اثرات منفی و تسهیل دسترسی به بازارهای جدید حساب کنند. دولت پرتغال بر اهمیت ترویج توافق‌نامه‌های جدید تجارت آزاد توسط اتحادیه اروپا و تسریع در اجرایی شدن توافق‌نامه‌های از پیش مذاکره‌شده، به‌ویژه مرکوسور، تأکید مجدد می‌نماید.

منبع: پورتال وزارت خارجه پرتغال

https://portaldiplomatico.mne.gov.pt/comunicacao-e-media/comunciados-de-imprensa/comunicado-10

ارزیابی پرتغال برای پیوستن به شبکه ارتباطی برق مراکش با اروپا

پرتغال امکان ایجاد اتصال برق با مراکش را ارزیابی خواهد کرد که وابستگی آن به سیستم الکتریکی اسپانیا، تنها کشوری که با آن متصل است، را کم کند. وزیر محیط زیست این موضوع را در جریان ارائه بسته‌ای حمایتی از اقدامات در طرح واکنش به خاموشی برق در ۲۸ آوریل اعلام کرد، خاموشی‌ای که گفته شده به وضوح از اسپانیا سرچشمه گرفته و از طریق ظرفیت بالای اتصال بین دو کشور به پرتغال سرایت کرده است. در این راستا، برخلاف اسپانیا که برای بازگرداندن برق به شبکه در طول خاموشی به فرانسه و مراکش متکی بود، اما پرتغال منزوی شد زیرا تنها چند ساعت بعد توانست روی کمک تنها کشوری که با آن در ارتباط است، یعنی اسپانیا، حساب کرده و برق کشور را وصل کند.

منبع: اوبزروادور

https://observador.pt/2025/07/28/eletricidade-portugal-vai-avaliar-juntar-se-a-interligacoes-de-marrocos-com-a-europa/

کاهش1.3 درصدی صادرات پرتغال در سه ماهه دوم سال 2025

طبق برآورد اولیه‌ای که اخیراً توسط موسسه ملی آمار (INE) منتشر شد، صادرات کالاهای پرتغال در سه ماهه دوم سال 2025، ۱.۳ درصد کاهش یافت. این درحالیست که واردات این کشور به رقم ۶.۴ درصد افزایش یافت. با حذف تراکنش‌هایی که با هدف/ یا پس از سفارش (بدون انتقال مالکیت) انجام می‌شوند، کاهش صادرات کمی‌شدیدتر، یعنی به ۱.۷- درصد رسیده، و افزایش واردات کمتر قابل توجه، ۱.۹+ درصد، بود.

تحلیلگران گلدمن ساکس پیش‌بینی‌های خود را برای اقتصاد منطقه یورو افزایش داده‌اند که نشان‌دهنده توافق حاصل شده بین دولت ترامپ و اتحادیه اروپا است. این بانک آمریکایی اکنون پیش‌بینی می‌کند که تولید ناخالص داخلی منطقه یورو امسال ۱.۱ درصد و در سال ۲۰۲۶ ۱.۲ درصد رشد خواهد کرد که نسبت به برآوردهای قبلی، بهبود ۱۰ درصدی را نشان می‌دهد.

منبع: اکو ساپو

https://eco.sapo.pt/2025/07/29/exportacoes-portuguesas-caem-13-no-segundo-trimestre-compras-ao-exterior-voltam-a-acelerar/

افزایش 18.5 درصدی سفرهای پرتغالی‌ها به خارج از کشوردر آغاز سال 2025

موسسه ملی آمار پرتغال اعلام کرد که بین ماه‌های ژانویه و مارس، دلیل اصلی سفر شهروندان پرتغالی، دیدار خانواده و دوستان بود، اما سفرهای تجاری نیز با بالاترین افزایش، در این بخش همراه بود. سفرهای پرتغالی‌ها به خارج از کشور در سه ماهه اول سال، رشد سالانه ۱۸.۵ درصدی را ثبت کرد و به مجموع ۷۱۰.۵ هزار سفر رسید، در حالی که سفرهای درون کشوری در همین مدت ۱۵.۶ درصد افزایش یافت و به ۴.۵ میلیون سفر رسید. این داده‌ها منتشر شده توسط موسسه ملی آمار (INE) نشان می‌دهد که تعداد کل سفرهای انجام شده توسط ساکنان در سه ماهه اول ۵.۲ میلیون بوده است که ۱۶ درصد بیشتر از سال قبل است.

منبع: اکو ساپو

https://eco.sapo.pt/2025/07/28/viagens-dos-portugueses-ao-estrangeiro-aumentaram-185-no-inicio-do-ano/

کاهش تولید خودرو در پرتغال در پایان نیمه اول سال به تقریباً 33 هزار دستگاه خودرو

طبق داده‌های منتشر شده توسط انجمن تجارت خودروی پرتغال (ACAP)، صنعت خودروسازی پرتغال در ماه ژوئن 32.829 دستگاه خودرو تولید کرد که 27 درصد بیشتر از ماه مشابه سال گذشته است. با این حال، این مقدار نشان دهنده کاهش ۸ درصدی در مقایسه با ماه می، ماهی که در آن ۳۶.۵۲۴ دستگاه خودرو تولید شد، می‌باشد. در مجموع، در شش ماه اول سال، ۱۷۷ هزار و ۸۲۵ دستگاه خودرو از کارخانه‌های کشور خارج شده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۰.۸ درصد کاهش یافته است.

با این حال، ACAP در بیانیه‌ای خاطرنشان می‌کند که این بخش همچنان سهم مثبتی در تراز تجاری پرتغال دارد، زیرا «۹۷.۳ درصد از وسایل نقلیه تولید شده در پرتغال به بازار خارجی اختصاص دارند».

اروپا همچنان بازار صادراتی پیشرو پرتغال می‌باشد و ۸۸٪ از تولید ملی این کشور را با تأکید بر کشورهایی مانند آلمان (۲۱.۳٪)، ایتالیا (۱۱.۷٪)، فرانسه (۱۰.۶٪)، ترکیه (۱۰.۴٪) و اسپانیا (۹.۵٪) شامل می‌شود. بازارهای آفریقا و آمریکا در جایگاه دوم قرار دارند و هر کدام ۳ درصد از صادرات خودروهای تولید شده در پرتغال را به خود اختصاص داده‌اند. آسیا با ۲.۹ درصد در رتبه بعدی قرار دارد.

در مورد مونتاژ وسایل نقلیه موتوری در پرتغال، در ماه ژوئن 2025، تعداد ۱۸ وسیله نقلیه سنگین وجود داشت که نشان دهنده کاهش ۱۸.۲ درصدی در مقایسه با ماه مشابه در سال ۲۰۲۴ است.

 بین ماه‌های ژانویه و ژوئن امسال، ۹۶.۴ درصد از خودروهای مونتاژ شده در پرتغال صادر شده‌اند که معادل ۱۰۷ دستگاه است. آلمان (۸۹.۷٪) و انگلستان (۱۰.۳٪) تنها مقاصد این صادرات هستند.

منبع: اکو ساپو

https://eco.sapo.pt/2025/07/25/producao-automovel-em-portugal-desacelera-para-quase-33-mil-veiculos-no-fecho-do-semestre/

دستمزدهای پایین: نابرابری در توزیع درآمد در پرتغال

پرتغال از نظر توزیع درآمد، کشوری نابرابر است. با نگاهی به تفاوت‌های بین مناطق این کشور، خانواده‌هایی که کمترین حقوق را دارند، در شمال زندگی می‌کنند. کمترین درآمد مربوط به منطقه آلنتیجو است که در آن خانواده‌ها به طور متوسط حدود ۱۳ هزار یورو در سال درآمد دارند. در طرف مقابل، اویراش قرار دارد، جایی که ثروتمندترین خانواده‌ها در آن شهر نزدیک به لیسبون زندگی می‌کنند.

در یک تحلیل ذره‌بینی از این مناطق، سینفائش (ناحیه ویزو)، والپاسوش و سانتا مارتا د پناگیائو (ناحیه ویلا رئال) شهرستان‌هایی هستند که خانواده‌ها کمترین پول را به خانه می‌برند. اگرچه در سال ۲۰۲۳، میانگین درآمد خانواده‌ها افزایش یافت و به نزدیک ۲۲۰۰۰ یورو در سال رسید، اما در کشوری با این همه عدم تقارن و نابرابری‌های بزرگ، کارشناسان هشدار می‌دهند که سیاست‌های عمومی‌باید با ویژگی‌های هر منطقه تطبیق داده شوند. فقر همچنان پدیده‌ای بارزتر در مناطق روستایی است و بیشترین ثروت در ساحل و شهرهای بزرگ، به‌ویژه در لیسبون بزرگ و ستوبال، متمرکز شده است. با این حال، افزایش هزینه‌های زندگی و بحران مسکن نیز نابرابری‌ها را در مناطق شهری تشدید می‌کند.

منبع: سیک نوتیسیاش

https://sicnoticias.pt/pais/2025-07-26-video-salarios-baixos-estas-sao-as-regioes-mais-pobres-em-portugal-87702d43ر

پرتغال دومین تولیدکننده بزرگ بادام در اتحادیه اروپا در سال 2024

تولید روغن زیتون سال گذشته دومین تولید بزرگ تاریخ با 180 هزار تن در سال بود و برداشت بادام رکوردها را با ثبت 91 هزار تن شکست و پرتغال را به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ در اتحادیه اروپا قرار داد. طبق داده‌های مؤسسه ملی آمار، سال ۲۰۲۴، به طور کلی، سال خوبی برای بخش کشاورزی پرتغال بود. آب و هوای مرطوب، وضعیت مراتع را مطلوب ‌کرد و غلات پاییزه/زمستانه بهره‌وری خوبی داشتند. تولید سیب‌زمینی و سبزیجات نیز افزایش یافت، اما بیشترین بازده در محصولاتی مانند بادام حاصل شد.

منبع: سیک نوتیسیاش

https://sicnoticias.pt/pais/2025-07-25-video-portugal-foi-o-2.-maior-produtor-de-amendoa-da-ue-em-2024--1360dfd7

از هر پنج پرتغالی، چهار نفر به دنبال جایگزین‌ برای محصولات آمریکایی خواهند بود

اکثر مردم پرتغال می‌گویند که افزایش تعرفه‌ها بر مصرف شخصی آنها تأثیر خواهد گذاشت و اذعان می‌کنند که خرید محصولات از ایالات متحده را متوقف کرده و کالاهای پرتغالی و اروپایی را جایگزین این محصولات تولید شده از ایالات متحده خواهند کرد.

طبق توافق بین اتحادیه اروپا و ایالات متحده، تعرفه 15 درصدی بر مبادلات فی مابین تعیین گردیده که این بر زندگی مردم تاثیر مستقیمی خواهد گذاشت.

منبع: دیاریو دنوتیسیاش

https://www.dn.pt/economia/quatro-em-cada-cinco-portugueses-ir%C3%A1-procurar-alternativas-aos-produtos-norte-americanos

 بسته ۴۰۰ میلیون یورویی مقابله با قطعی برق و پشتیبانی از باتری‌ها و پنل‌های خورشیدی

وزیر محیط زیست و انرژی، فهرستی از ۳۱ طرح ابتکاری را برای به حداقل رساندن خطر قطع برق در پرتغال و بهبود ظرفیت پاسخگویی شبکه برق و زیرساخت‌های حیاتی ارائه کرد. این طرح بعد از سه ماه پس از خاموشی سراسری برق کشور در ۲۸ آوریل انجام می‌شود و طبق تخمینی که وزارت محیط زیست و انرژی زده است، این بسته شامل ۳۱ طرح با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۴۰۰ میلیون یورو می‌باشد.

از جمله این اقدامات می‌توان به تسریع سرمایه‌گذاری ۱۳۷ میلیون یورویی برای تقویت ظرفیت بهره‌برداری و کنترل شبکه برق اشاره کرد. علاوه بر این، این طرح پیش‌بینی می‌کند که تا سال ۲۰۲۶، مزایده‌ای برای باتری‌های ذخیره‌سازی برگزار شود و همچنین ۲۵ میلیون یورو برای بهبود پاسخگویی زیرساخت‌های حیاتی، مانند بیمارستان‌ها، با تجهیز آنها به مواردی مانند پنل‌های فتوولتائیک و باتری‌ها، پشتیبانی شود.

وزیر انرژی اظهار داشت که دولت قصد دارد شاهد افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی انرژی الکتریکی باشد و به همین دلیل در حال کار بر روی یک «طرح ذخیره‌سازی ملی» است که به گفته او می‌تواند شامل ذخیره‌سازی شیمیایی از طریق باتری‌ها و ذخیره‌سازی برق‌آبی از طریق ظرفیت سدها باشد.

منبع: اشپرسو- سیک نوتیسیاش

https://sicnoticias.pt/economia/2025-07-28-video-para-evitar-novo-apagao-governo-apresenta-31-medidas-e-plano-superior-a-400-milhoes-de-euros-5c1e7a1b

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما