معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۴/۰۳/۰۳- ۰۸:۰۰

عملیاتی شدن فاز دوم بندر کریبی کامرون

بندر عمیق کریبی که توسط شرکت مهندسی بنادر چین ساخته شده است، اولین بندر عمیق کامرون و بزرگترین در منطقه مرکزی آفریقا است.

با حضور وزیر حمل و نقل کامرون و مسئولان بندر کریبی فاز دوم بندر مزبور افتتاح شد. با عملیاتی شدن فاز دوم، ظرفیت جابه‌جایی کانتینر در این بندر به بیش از سه برابر افزایش خواهد یافت. طبق اعلام مقامات کامرونی فاز سوم توسعه بندر مزبور نیز طی سال‌های 2027 و 2028 عملیاتی خواهد شد. در واقع با توسعه دو فاز اخیر فرصت بی‌نظیری به منظور افزایش تجارت و صادرات منابع معدنی راهبردی از کامرون و کشورهای همسایه و پروژ‌های ملی این کشور در حوزه انرژی فراهم خواهد شد.

به گفته مسئولان بندر کریبی، توسعه امکانات و تاسیسات این بندر، چشم‌انداز جدیدی از توسعه اقتصادی برای کامرون خواهد گشود. بندر عمیق کریبی که توسط شرکت مهندسی بنادر چین ساخته شده است، اولین بندر عمیق کامرون و بزرگترین در منطقه مرکزی آفریقا است[1]. در مراسم افتتاحیه این بندر کشتی شرکت MSC یکی از بزرگترین کشتی‌های کانتینری جهان با ظرفیت 24346 کانتینر در سواحل این کشور پهلو گرفت که این امر نشان دهنده ارتقای ظرفیت بندر مزبور در پذیرش کشتی‌های تجاری غول پیکر می‌باشد.

به گفته وزیر حمل و نقل کامرون، با بهره‌برداری از فاز دوم بندر کریبی با توجه به واقع شدن آن در آب‌های عمیق، دوران جدیدی برای رشد اقتصادی یائونده آغاز شده است. توسعه ظرفیت‌های بندر کریبی گامی تعیین کننده در راستای صنعتی شدن کامرون بوده است. این بندر همچنین در ارتقای رقابت پذیری و افزایش تعاملات شرکت‌های داخلی و خارجی در کشور موثر بوده و اکنون کامرون به یک هاب تجاری در منطقه خلیج گینه تبدیل شده است.

مدیرکل بخش مرکزی آفریقای شرکت مهندسی بنادر چین نیز طی سخنانی در این مراسم تاکید نمود: بندر عمیق کریبی به عنوان یکی از پروژه‌های شاخص همکاری چین و کامرون شناخته می‌شود و به عنوان الگویی برای همکاری چین - آفریقا در چارچوب ابتکار کمربند-راه (BRI) عمل می‌نماید. فاز نخست این بندر در سال 2018 عملیاتی شد و موجبات رونق اقتصادی کامرون را فراهم نمود. ساخت فاز دوم بندر نیز از سال 2019 آغاز گردید و پس از شش سال، در سال 2025 عملیاتی گردید. امکانات فاز دوم بندر کریبی در مرحله اخیر شامل یک سکوی 30 هکتاری، پنج ورودی اسکله 65 تنی و 25 جرثقیل کشنده بار می‌باشد که می‌تواند ظرفیت جابه جایی کالا را در سال به بیش از سه برابر افزایش دهد. یکی از ویژگی‌های مهم فاز دوم بندر کریبی امکان پهلوگیری کشتی‌های بزرگ تجاری می‌باشد. به گفته مسئولان بندر، کریبی یکی از پنج بندر مهم در کشورهای جنوب صحرای آفریقا محسوب می‌شود که می‌تواند میزبان این نوع کشتی‌ها باشد.

به گفته کارشناسان، ساخت فاز سوم بندر کریبی امکان ساخت یک پایانه معدنی و همچنین پایانه هیدروکربنی (انرژی) را فراهم خواهد ساخت. گفتنی است طی سالهای 2027 و 2028 فاز سوم مراحل عملیاتی نمودن آن آغاز خواهد شد. به نقل از مقامات بندر کریبی دو پایانه اخیر فرصت بی‌نظیری را به منظور صادرات منابع معدنی راهبردی از کامرون و کشورهای همسایه فراهم خواهد ساخت. گفتنی است شرکت کشتیرانی فرانسه موسوم به CMA-CGM و شرکت چینی Harbour Engineering Company china به شکل مشترک بندر کریبی را تاسیس نموده‌اند. شرکت لجستیک جهانی آفریقا[2] نیز سهامدار بزرگ پایانه کانتینری بندر کریبی می‌باشد. همچنین به نقل از خبرگزاری‌های کامرونی در سال 2019 اگزیم بانک چین 400 میلیارد دلار (75 درصد) پروژه توسعه بندر مزبور را تامین مالی نموده است.

  • [1] عمق این بندر 16 متر برآورد شده است.
  • [2] Africa Global Logistics (AGL)
متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما