معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۴/۰۲/۱۷- ۰۸:۰۰

نوسازی ناوگان خودروهای قدیمی در کوبا

گزارش حاضر بطور اجمالی به آخرین وضعیت خودروها در کوبا و سیاست های جدید دولت این کشور برای بهبود وضعیت و نوسازی آنها در کشور می پردازد.

تاریخ خیابان‌های کوبا بر روی چرخ‌ ماشین‌ها منعکس می‌شود: اکثر خودروهای تولیدی شوروی و خودروهای سایر کشورهای بلوک سوسیالیستی سابق با مدل‌های آمریکایی مربوط به قبل از پیروزی انقلاب کوبا در سال 1959 همزیستی می‌کنند. به طور خلاصه، خودروهای قدیمی‌که در غیاب خودروهای جدید، از آزمون زمان جان سالم به در برده‌اند.

با این حال، آنچه که به جاذبه گردشگری این کشور جزیره‌ای کارائیب تبدیل شده است و با خودروهای قدیمی در خیابان‌های آن زنده مانده است، با واردات خودروهای مدرن و سیاست دولت برای نوسازی ناوگان خودروها در حال محو شدن است.

ادواردو رودریگز وزیر حمل و نقل کوبا در پروفایل فیسبوک خود اعلام کرد چشم انداز ما این است که بتوانیم در آینده، مانند سایر کشورها، یک فرآیند عظیم مدرن سازی خودرو را انجام دهیم. این مهم بیش از هر چیز به شرایط اقتصاد ما و مکانیسم هایی که می‌توانیم ایجاد کنیم بستگی دارد. کارشناسان تخمین می‌زنند که بین 60 تا 75 هزار خودروی کلاسیک مدل های بین سال‌های 1920 تا 1950 میلادی ساخت آمریکا در کوبا وجود دارد و حدود 10 هزار عدد از آنها در هاوانا هنوز در گردش هستند. در سال 2025، دولت اقداماتی به اجرا درآورد که واردات خودرو را انعطاف‌پذیرتر کرده و هزینه خرید خودرو به ارز خارجی را از طریق شرکت‌های دولتی کاهش می‌داد . این اقدامات همچنین شامل جایگزینی خودروهای قدیمی‌با خودروهای مدرن شرکت های کرایه خودرو بود که به دلیل نقص فنی از گردش خارج شده بودند اما هنوز قابل بازیابی هستند.

ناوگان خودرویی کهنسال از جهات مختلفی مضر است: در شرایط کمیابی بنزین و گازوئیل ، سوخت بیشتری مصرف می‌کند، انتشار کربن را در جو افزایش می‌دهد، آلودگی صوتی بیشتری ایجاد می‌کنند و همچنین دارای نقص‌های فنی بیشتر و تجهیزات ایمنی کمتری هستند . در واقع، خودروهای آمریکایی که قبل از سال 1959 ساخته شده‌اند، کمربند ایمنی ندارند و قوانین کوبا رانندگان و مسافران آنان را از استفاده از کمربند ایمنی در این وسایل نقلیه ی معاف می‌کند. بر اساس داده‌های وزارت حمل و نقل، 7507 تصادف رانندگی در سال 2024 رخ داده است که 13 درصد کمتر از 8555 مورد در سال 2023 بوده است. علاوه بر این، 634 نفر در سال 2024 جان خود را در تصادفات رانندگی از دست داده اند، در مقایسه با 729 نفر در سال قبل از آن . خرابی خودرو پنجمین علت اصلی این حوادث رانندگی بود. علاوه بر این، حدود 66000 نقص در 248443 بازرسی فنی انجام شده در سال 2024 در خودروها شناسایی شد.

البته فرسودگی ناوگان وسایل نقلیه تنها به دلیل طول مدت کار آن نیست، بلکه به این دلیل است که جاده‌ها در وضعیت بسیار نامناسبی قرار دارند که منجر به خرابی و تصادفات خودرو می‌شود. رئیس سازمان حمل و نقل کوبا در شبکه‌های اجتماعی اذعان کرد که وضعیت نامناسب جاده‌ها تاثیر مستقیمی‌بر تصادفات و فرسودگی وسایل نقلیه دارد. وی همچنین توضیح داد که برنامه تعمیر و نگهداری جاده‌ها به دلایل مادی و در وهله اول بدلیل کمبود سوخت در کشور پیشرفت کافی نداشته است.

قوانین جدید برای واردات خودرو

در اولین روز سال 2025، قوانین شماره 101 و 119 سال 2024  شورای دولت اجرایی شد. این قوانین سیاست بازاریابی وسایل نقلیه کوبا را به روز می‌کنند و هدف آنها تسهیل دسترسی مردم به وسایل حمل و نقل خصوصی است. این اقدام ، قانون دیگری را  که در سال 2023 مصوب گردید را تکمیل می‌کند که بر اساس آن واردات موتورسیکلت های برقی را با تعرفه‌های پزو کوبا قانونی می سازد. همچنین به افراد اجازه می‌دهد موتورسیکلت‌هایی با موتورهای احتراقی با تعرفه‌های دلاری و همچنین خرید خودروهای جدید به ارز خارجی از طریق واردکنندگان دولتی کوبا با قیمت‌های پایین‌تر از آنچه قبلاً تعیین شده بود را به جزیره وارد کنند . همچنین خرید خودروهای برقی را از طریق معافیت های مالیاتی ترویج می‌کند. کسانی که در خارج از کشور مأموریت رسمی دارند از جمله نیروها و کادر پزشکی و سلامت در سایر کشورها و یا دیپلمات های کوبائی نیز می‌توانند با شرایط بهتر خودرو وارد کنند و فقط هزینه حمل و نقل را بپردازند. در هر صورت، برای اکثر کوبایی‌ها، داشتن وسیله حمل ‌و نقل شخصی بیش از قدرت خرید آنها است، به خصوص زمانی که تقریباً تمام راه‌های دستیابی به آن به دلار است، نه پول ملی. در این کشور 10 میلیون نفری، متوسط حقوق ماهیانه بر اساس نرخ رسمی مبادله 120 پزو به دلار، معادل 38.70 دلار است. یک موتور سیکلت برقی ارزان در میان محصولات ذکر شده، معمولا بیش از 1000 دلار قیمت دارد.

نوسازی ناوگان خودروهای قدیمی‌با خودروهای جدید ولی معیوب

با هدف نوسازی ناوگان وسایل نقلیه، اقدامی در ماه مارس سالجاری میلادی اجرا شد که به مردم اجازه می‌دهد خودروهای قدیمی خود را با خودروهای مدرنی که به دلیل خرابی یا مشکلات دیگر به خدمات خود در بخش گردشگری پایان داده‌اند، تعویض کنند و مبلغ اضافی را به پزو کوبا بپردازند. این فرآیند به طور خودکار از طریق وب سایتی که توسط شرکت وارداتی دولتی Servicios Automotores SA اداره می‌شود انجام می‌شود. وزیر حمل و نقل  کوبا در این رابطه گفت این فرآیندی نیست که امکان نوسازی گسترده ناوگان خودروهای کوبا را فراهم کند؛ با این حال، با توجه به شرایط فعلی اقتصاد ما، بدون شک استفاده از هر چیزی که در دسترس است، یک گزینه معتبر است، حتی اگر فقط برای جایگزینی باشد. این گزینه به قدری محبوب بود که وزیر تخمین زد که فهرست متقاضیان از تعداد خودروهای موجود فراتر رفته است

 منبع :

https://www.ipscuba.net/sociedad/cuba-pretende-modernizar-su-vetusto-parque-automovilistico/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما