معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۱۲/۳۰- ۱۰:۱۱

اخبار اقتصادی گرجستان - باتومی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور گرجستان در نیمه دوم اسفند ماه 1403مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

رشد حمل و نقل هوایی گرجستان در سال 2024

اداره ملی آمار گرجستان (Geostat) اخیراً داده‌هایی را منتشر کرده است که نشان می دهد بخش حمل و نقل هوایی گرجستان در سال 2024 با افزایش قابل توجه تعداد مسافران، حمل و نقل بار و عملیات فرودگاهی همراه بود.

مسافر:

در سال 2024، تعداد 644.500 مسافر از طریق سفر هوایی در گرجستان جابه جا شدند که افزایش 1.8 برابری را نشان می دهد. همچنین گردش مالی مسافر به 1.766.2 میلیون مسافر-کیلومتر رسید که رقم سال گذشته را دو برابر کرد.

فرودگاه‌های گرجستان به تعداد 7.44 میلیون مسافر خدمات رسانی کرده اند (ورود : (+24.2%) 3.71 میلیون مسافر و خروج : (+23.5%) 3.73 میلیون مسافر) که نسبت به سال 2023 مجموعا افزایش 23.9 درصدی را نشان می دهد. 94 درصد از تردد مسافران مربوط به پروازهای عادی بوده است. تعداد کل پروازهای تجاری به 30.3 هزار پرواز رسید که 18.9 درصد بیشتر از سال 2023 بود.

عملیات باربری:

در سال 2024، 269.6 هزار تن بار از طریق هوایی حمل و نقل شده است که نشان دهنده افزایش 20.3 درصدی نسبت به سال قبل است.گردش حمل بار به 611.5 میلیون تن- کیلومتر رسید که نسبت به سال قبل 43.6 درصد رشد داشت. براین اساس فرودگاه‌های گرجستان 26.2 هزار تن بار و پست را جابجا کردند. (86.7 درصد ورودی و 13.3 درصد خروجی). در مجموع 2.2 هزار پرواز باری در سال 2024 انجام شد که نسبت به سال 2023، 2.1 برابر افزایش یافته است.

ناوگان هوایی و زیرساخت:

گرجستان در سال 2024 تعداد 70 هواپیما غیرنظامی را ثبت کرد که نسبت به سال قبل 16.7 درصد افزایش داشت.78.6 درصد هواپیماهای مسافربری و 21.4 درصد هواپیماهای باری بودند. از ناوگان مسافربری: 76.4 درصد کمتر از 50 صندلی؛ 10.9 درصد 51 تا 150 صندلی و 12.7٪ 151-250 یا بیشتر صندلی داشتند. همچنین فرودگاه‌های گرجستان درسال 2024 با 6 باند، 58 گیت ایست بازرسی، 25 گیت مسافربری و 1.9 هزار جای پارک برای وسایل نقلیه شخصی کار می‌کردند.

https://georgiatoday.ge/78748

آمار حمل و نقل ریلی گرجستان در سال 2024

طبق اعلام اداره ملی آمار گرجستان، طول کل خطوط راه آهن گرجستان تا پایان سال 2024 ، به میزان 2401.3 کیلومتر بوده که 98.4  درصد آن برقی است. از طول کل خطوط راه آهن 42.7 درصد آن طول خطوط اصلی، 30.1 درصد طول انشعابات، 24.3 درصد خطوط ایستگاه و 2.9 درصد خطوط دسترسی بوده است.

 بر اساس  گزارش اداره  ملی آمار، کل طول خطوط عملیاتی راه آهن تا پایان سال 2024، 1576.5 کیلومتر بوده است. طول عملیاتی خط اصلی 529.9 کیلومتر بوده که 44.7 درصد آن تک خط و 55.3 درصد دو باند بوده است. خط اصلی عملیاتی کاملاً برقی شده است. علاوه بر این، بر اساس گزارش اداره  ملی آمار در سال 2024 در مقایسه با سال 2023، 0.9 درصد بیشتر بار توسط راه آهن گرجستان حمل شده است که مجموعا به 13.7 میلیون تن رسیده است. از این حجم 10.4 درصد محموله  داخلی، 30.2 درصد حمل و نقل بین المللی بدون احتساب ترانزیت و 59.4 درصد محموله ترانزیتی می‌باشد. در سال 2024،همچنین 74.4 درصد از حجم کل محموله‌های حمل و نقل ریلی در حالت حمل و نقل بین المللی به کشور وارد و 25.6 درصد صادر شده است.

بر اساس این گزارش، در سال 2024، فدراسیون روسیه 42.1 درصد از حجم کل محموله‌های وارداتی از طریق ریل، ج.آذربایجان 27.1 درصد و سهم هر یک از کشورهای فرستنده باقی مانده کمتر از 10 درصد و در مجموع 30.8 درصد بوده است. علاوه بر این، فدراسیون روسیه 10.2 درصد از حجم کل محموله‌های حمل و نقل ریلی در سال گذشته، قزاقستان 10.1 درصد و ارمنستان با 8.1 درصد کشور مقصد را داشته اند، در حالی که سهم هر یک از کشورهای دریافت کننده بار باقی مانده نسبتاً کمتر بوده و در مجموع 71.6 درصد بوده است. توزیع حجم کل محموله‌های ترانزیتی در سال 2024 به تفکیک کشور مقصد به شرح زیر بوده است: 16.1 درصد به هلند، 8.2 درصد به ترکیه، 5.1 درصد به چین، 3.0 درصد به ایالات متحده آمریکا، 3.0 درصد به ایتالیا، 3.0 درصد به رومانی، 2.7 درصد به اوکراین و مابقی به سایر کشورها.

در همین بازه زمانی، برزیل5.9 درصد از محموله‌های ترانزیتی، اوکراین 2.1 درصد، ترکیه 1.5 درصد، یونان 1.3 درصد داشته اند و مابقی برای سایر کشورها بوده است. در دوره گزارش، 39.0 درصد از حجم کل محموله‌های حمل و نقل ریلی مربوط به گروه کالایی کک و فرآورده‌های نفتی تصفیه شده، 20.4 درصد مربوط به گروه کالایی مواد شیمیایی، محصولات شیمیایی و الیاف مصنوعی، محصولات لاستیک و پلاستیک و 15.7 درصد مربوط به سنگ معدن فلزی و سایر محصولات معدنی بوده است. در سال 2024، توزیع بر اساس گروه کالایی در مورد محموله‌های داخلی متفاوت بوده و 61.8 درصد مربوط به سنگهای فلزی و سایر محصولات معدنی، 15.4 درصد مربوط به کک و فرآوردههای نفتی تصفیه شده و 10.0 درصد مربوط به گروه کالایی سایر محصولات معدنی غیرفلزی بوده است.

در مورد محموله‌های بین المللی، طی دوره گزارش، کالاهای زیر عمدتاً از طریق ریلی وارد شده اند: کک و فرآوردههای نفتی تصفیه شده 47.0 درصد، سایر محصولات معدنی غیرفلزی 17.8 درصد، سنگهای فلزی و سایر محصولات معدنی 11.7 درصد، فلزات اساسی 7.5 درصد، محصولات کشاورزی، شکار و جنگلداری 2 درصد، صادرات مواد شیمیایی، محصولات شیمیایی و الیاف مصنوعی 42.1 درصد، محصولات غذایی، نوشیدنی و تنباکو 26.0 درصد، سنگ معدن فلزی و سایر محصولات معدنی 12.2 درصد و فلزات اساسی 10.9 درصد بوده است. در سال 2024، 82.3 درصد از حجم کل محموله‌های ترانزیتی مربوط به سه گروه کالایی به نام های کک و فرآورده‌های نفتی تصفیه شده 44.9 درصد، مواد شیمیایی، محصولات شیمیایی و الیاف مصنوعی 27.6 درصد و محصولات غذایی، نوشیدنی‌ها و تنباکو 9.8 درصد بوده است.

علاوه بر این، طبق آمار ملی در سال 2024، راه آهن گرجستان 2077.0 هزار مسافر جابجا کرده است که 9.0  درصد کمتر از سال گذشته و حجم مسافر -کیلومتر 11.2 درصد کمتر از رقم مربوط به سال 2023 است.

در سال 2024، 2048.7 هزار مسافر در حالت ترافیک محلی جابجا شده اند که 98.6 درصد از کل مسافران جابجا شده از طریق راه آهن را تشکیل می دهد و 8.6 درصد کمتر از رقم مشابه در سال 2023 است. همچنین 28.3 هزار مسافر در تردد بین المللی جابه جا شدند که نسبت به سال گذشته 30.4 درصد کاهش داشته است 71.1 درصد از مسافرانی که در ترافیک بین المللی جابجا شده اند از ارمنستان وارد شده اند در حالی که 28.9 درصد به ارمنستان رفته اند. در سال 2024 هیچ جابجایی مسافر به سایر کشورهای هم مرز انجام نشده است.

https://1tv.ge/news/saqstati-2024-wels-2023-weltan-shedarebit-saqartvelos-rkinigzit-gadatanilia-0-9-procentit-meti-sul-13-7-mln-tona-tvirti/

آغاز فعالیت و تاسیس انجمن بازرگانی گرجستان و روسیه

تعداد شرکت های روسی در گرجستان به بالاترین حد تاریخی خود رسیده است. بیش از 35000 شرکت در گرجستان متعلق به شهروندان یا شرکتهای روسی هستند که تقریباً 26000 شرکت در سالهای اخیر و پس از شروع جنگ اوکراین و روسیه به ثبت رسیده اند. علاوه بر این، روسیه مهم ترین شریک تجاری گرجستان است و هر سال علاقه شرکت های روسی به گرجستان بیشتر می‌شود. با این حال، به نظر می رسد روابط فعلی گرجستان و روسیه برای برخی از بازرگانان ناکافی است و به منظور تقویت بیشتر روابط، "انجمن بازرگانی گرجستان و روسیه" ایجاد شده است. انجمن بازرگانی گرجستان و روسیه به طور رسمی در 28 ژانویه 2025 ثبت شد. به استناد چکیده پرونده موجود در ثبت احوال، اعضای هیئت مدیره عبارتند از:رئیس: زازا نیشنیانیدزه، اعضای هیئت مدیره: لاورنتی آنچابادزه، واختانگ کاریچاشویلی، بدری کاکابادزه و داویت خارایدزه (همگی دارای تابعیت مضاعف گرجستان و روسیه)، مدیر انجمن - مارات شیدایف، دارای تابعیت دوگانه گرجستان و روسیه است و مدیر اجرایی - گیورگی موسخلیشویلی می‌باشد.

در کنفرانسی که به تأسیس انجمن بازرگانی گرجستان و روسیه اختصاص داشت، اعلام شد که علاوه بر اعضای هیئت مدیره، این انجمن حدود 60 شرکت گرجستانی و روسی فعال در زمینه‌های کشاورزی، انرژی و تجارت را متحد خواهد کرد.

هدف از تاسیس این انجمن رفع موانع پیش روی شرکت های گرجستانی و روسی در گرجستان و روسیه و همچنین ارتقای روابط تجاری دو کشور عنوان شد. در این نشست نمایندگان بخش بازرگانی خاطرنشان کردند که بیش از 700 هزار نفر در تجارت صادراتی از گرجستان به روسیه مشغول هستند که به این معنی است که ایجاد مجمع تجاری گرجستان و روسیه و رفع چالش های موجود برای بخش های تجاری دو کشور مهم است.

https://commersant.ge/news/busuness/realurad-ras-aketebs-qartul-rusuli-biznes-asotsiatsia-informatsia-kvlav-miutsvdomelia 

افزایش حجم ترانزیت نفت قزاقستان از طریق مسیر باکو-تفلیس-جیهان

نشریه "ترند" می نویسد، که آقای کورمانگازی اسکازیف معاون اول رئیس هیئت مدیره "قازمونایگاز" بیان کرد که قزاقستان قصد دارد تا سال 2025 حجم ترانزیت نفت از طریق مسیر آکتائو-باکو-تفلیس-جیهان را به 1.7 میلیون تن افزایش دهد. وی گفت: "حجم ترانزیت نفت قزاقستان از طریق خط لوله نفتی آکتائو - باکو - جیهان با افزایش 27 درصدی به 1.4 میلیون تن بر اساس توافقنامه امضا شده با سوکار، افزایش یافته است. در سال جاری، برنامه ریزی شده است که این مقدار حتی بیشتر شود." شایان ذکر است ، قراردادی بین "قازمونایگاز "و -شرکت دولتی  نفت ح. آذربایجان - سوکار "در مورد ترانزیت نفت قزاقستان در سال 2022 به امضاء رسیده است.

در مارس 2023 حجم آزمایشی 7000 تن نفت از میدان کاشاگان از طریق ج.آذربایجان منتقل شده است. در سال 2024، حجم کل نفت حمل شده از قزاقستان به 83.5 میلیون تن رسید که 4 درصد بیشتر از سال گذشته است.

https://bm.ge/news/yazakheti-baqo-tbilisi-jeihanis-marshrutit-navtobis-tranzitis-motsulobas-zrdis

برنامه ریزی برای ساخت چهار مخزن جدید توسط شرکت سوکار

مسئول شرکت دولتی نفت آذربایجان (SOCAR) به Trend گفت که  قرار است چهار مخزن جدید در پایانه قولوی متعلق به سوکار برای ذخیره نفت و فرآورده‌های نفتی ساخته شود. ظرفیت این مخازن 20000 متر مکعب خواهد بود در حال حاضر ارزیابی فنی آنها در حال انجام است. در سال 2024، سوکار در مجموع 2.5 میلیون تن محموله را از پایانه نفتی قولوی جابجا کرده است. از این حجم، 0.95 میلیون تن از مبدا ج.آذربایجان و 1.55 میلیون تن کالای ترانزیتی بوده است. شایان ذکر است، در مدت مشابه در سال 2023، 2.16 میلیون تن محموله از طریق پایانه قولوی حمل شده است. بنابرین در سال 2024 نسبت به سال قبل 349 هزار تن افزایش حجم حمل و نقل داشته است.

لازم به ذکر است، ترمینال و بندر قولوی که در نزدیکی پوتی قرار دارد و توسط سوکار اداره می‌شود، از تاریخ 16 می 2008 شروع به کار کرده است. این پایانه برای حمل و نقل هیدروکربن‌ها و محصولات پتروشیمی طراحی شده است. خدمات این شرکت شامل دریافت این محصولات از طریق راه آهن، انتقال آنها به مخازن، ذخیره سازی، بارگیری مجدد آنها بر روی کشتی‌ها و بهره برداری از تاسیسات بندری است.

https://bpn.ge/article/137028-socar-qulevis-navtobterminalshi-otx-axal-rezervuars-aashenebs/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما