معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۹/۰۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۰

توسعه زیرساخت های ترانزیت دریایی در تانزانیا

دولت تانزانیا تلاش دارد با توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل، افزایش سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی مانند کشاورزی، گردشگری و صنایع تبدیلی، به رشد و توسعه پایدار این منطقه از کشور کمک کند.

طرح توسعه بنادر کموندو و بوکوبا در تانزانیا، تحولی شگرف در زیرساخت‌های حمل و نقل و اقتصاد منطقه دریاچه ویکتوریا ایجاد کرده است. این سرمایه‌گذاری کلان که با هدف بهبود دسترسی شهروندان و فعالان اقتصادی به خدمات و رونق اقتصادی منطقه صورت گرفته است، اثرات قابل توجهی بر زندگی ساکنان حاشیه این دریاچه و اقتصاد منطقه‌ای گذاشته است. در این گزارش، به بررسی ابعاد مختلف پروژه‌های توسعه بنادر کموندو و بوکوبا در ساحل دریاچه ویکتوریا از جمله اهداف، دستاوردها و چالش‌های پیش­روی اجرای چنین طرح­ هایی پرداخته می‌شود.

رویکرد کلی و جهت ­گیری اقتصادی دولت تانزانیا، بهبود و بهره­گیری از ظرفیت ­های حمل و نقلی و ترانزیتی کشور در مسیر رشد و شکوفایی اقتصادهای جوامع محلی و در نهایت، اقتصاد ملی است. در این میان، اجرای هر نوع طرح توسعه ­ای و زیرساختی در بخش حمل و نقل دریایی در دریاچه ویکتوریا به عنوان یکی از مهمترین و بزرگترین مسیرهای آبی و دریایی تجارت فرامرزی با کشورهای همسایه، در اقتصاد جوامع حاشیه دریاچه تاثیر مستقیم و بسزائی خواهد داشت. یکی از مهمترین این طرح­ها که دولت تانزانیا اخیراً در دستورکار قرار داده است، طرح توسعه بنادر حاشیه این دریاچه از جمله بنادر کموندو و بوکوبا می ­باشد. هدف اصلی از اجرای پروژه‌های توسعه بنادر کموندو و بوکوبا، بهبود زیرساخت‌های حمل و نقل دریایی در منطقه و افزایش دسترسی ساکنان جزایر به خدمات عمومی، دسترسی به کالاهای مصرفی، ارائه توانمندی­های تولیدی خود به جوامع همسایه، تامین و عرضه متقابل مواد غذایی، بهبود وضعیت بهداشتی و ... بوده است. همچنین، اجرای این قبیل پروژه‌های عمرانی با هدف تقویت تجارت درون منطقه‌ای، ایجاد فرصت‌های شغلی و توسعه پایدار اقتصادی در منطقه اجرا شده‌اند.

دستاوردهای پروژه

  • بهبود زیرساخت‌ها: از آنجا که بهترین و ارزان­ترین مسیر ترانزیت کالا و مسافر میان جوامع حاشیه دریاچه ویکتوریا، مسیر دریایی و استفاده از حمل و نقل دریایی می­باشد، گسترش اسکله‌های موجود در بنادر حاشیه دریاچه و با افزایش ظرفیت بارگیری و تخلیه و بهبود تجهیزات بندری، امکان ارائه خدمات بهتر و سریع‌تر به کشتی‌های تجاری و کشتی­های مسافری فراهم می­شود؛
  • افزایش دسترسی جوامع محلی به خدمات عمومی: ساکنان جوامع محلی، متعاقب اجرای این طرح­های تحولی در حوزه زیرساخت­های حمل و نقل، بصورت راحت­تر می‌توانند به کالاهای اساسی، خدمات بهداشتی و آموزشی دسترسی پیدا کنند؛
  • ایجاد فرصت‌های شغلی: با اجرای این پروژه‌ها، فرصت‌های شغلی مستقیم و غیرمستقیم زیادی در زمینه‌های مختلف مانند حمل و نقل، بارگیری و تخلیه و خدمات بندری ایجاد شده است؛
  • رونق اقتصادی: با افزایش فعالیت‌های تجاری و گردشگری در منطقه حاشیه دریاچه ویکتوریا، اقتصاد جوامع محلی تقویت شده و بصورت کلی، سطح درآمد عمومی منطقه افزایش یافته است؛
  • تقویت ارتباطات منطقه‌ای: با بهبود زیرساخت‌های بندری دریاچه ویکتوریا توسط دولت تانزانیا، ارتباطات تجاری درون منطقه‌ای در شرق و مرکز آفریقا تسهیل گردیده است. این مهم، بخوبی خود را در آمار تجارت و تبادلات تجاری درون­منطقه­ای به نمایش گذاشته است.

چالش‌ها و فرصت‌ها

با وجود دستاوردهای چشمگیر طرح توسعه بنادر در دریاچه ویکتوریا، اجرای این قبیل پروژه‌ها، همواره با چالش‌هایی نیز همراه است. برخی از این موانع و چالش­ها، تا حدی مقطعی بوده و قابل اغماض است مانند وقوع پدیده ال نینو در سال گذشته که موجبات بارندگی­های سیل­آسا در کشور گردید که نهایتاً سبب ورود برخی خسارت­ها به زیرساخت­های بندری شد. در کنار این پدیده، یکی از مهمترین موانع دامن­گیر جوامع آفریقایی که بهره­ گیری حداکثری از ظرفیت­های فراوان این کشورها را با مانع مواجه کرده است، عدم وجود نیروی انسانی متخصص و آموزش دیده جهت بالفعل­ سازی ظرفیت­هاست. فلذا، جهت بهره‌برداری بهینه از زیرساخت‌های بندری موجود، نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و سرمایه‌گذاری در آموزش نیروی انسانی امری واجب بنظر می­رسد که بحثی زمانبر بوده و دستیابی دولت تانزانیا و جوامع محلی به حداکثر سود ناشی از اجرای این طرح­ها را با تاخیر مواجه می­کند. علاوه بر این، حفظ و توسعه این دستاوردها، نیاز به برنامه‌ریزی دقیق، سرمایه‌گذاری مستمر و توجه به مسائل زیست محیطی را برجسته می­نماید.

جمع ­بندی

دولت تانزانیا، در دوره ریاست جمهوری خانم سامیا سولوحو حسن، با در پیش گرفتن راهبرد اقتصادمحور (دیپلماسی اقتصادی) در صدر اولویت­های سیاست خارجی خود، به دنبال بهره ­گیری تام از ظرفیت­ های اقتصادی خود در روابط با دیگر بازیگران است. یکی از مهمترین عرصه­ های اجرای این راهبرد، منطقه شرق، جنوب و مرکز آفریقاست که قرابت جغرافیایی تانزانیا با مناطق پیش ­گفته، اهمیت همکاری با دول و جوامع محلی این مناطق را بیشتر نمایان می ­سازد. از نظر دولت تانزانیا، یکی از مهمترین ساحت­هایی که می­تواند اسباب رشد و توسعه اقتصادی تانزانیا را فراهم سازد، حضور فعال این کشور در بخش ترانزیت و حمل و نقل کالا و مسافر در منطقه است که البته، موقعیت جغرافیایی منحصربفرد تانزانیا بر درست بودن این مهم صحه می­گذارد. وجود بنادر سه گانه تانگا، دارالسلام و امتوارا در کرانه­ اقیانوس هند به عنوان دریچه نقل و انتقال و صادرات و واردات کالا، با اتصال به مسیرهای زمینی، ریلی و هوایی داخلی جهت ورود و خروج به کشورهای همسایه، ظرفیت عظیمی‌به بخش ترانزیتی تانزانیا بخشیده است (البته دولت تانزانیا با احداث بندر باگامایو در آینده می­تواند تحولی عظیم در ارائه خدمات بندری و ترانزیتی خود به نمایش بگذارد). در این میان، وجود دریاچه ویکتوریا که سبب تشکیل مرز مشترک آبی تانزانیا با اوگاندا و کنیا شده است، زمینه مساعدی برای تبادل کالا و مسافر از طریق دریایی را فراهم نموده است. تانزانیا تلاش دارد با افزودن به ظرفیت­ بندری خود در حاشیه دریاچه ویکتوریا، ضمن ارتقای سطح تبادل تجاری و اقتصادی میان جوامع محلی و حاشیه دریاچه، بر جایگاه خود به عنوان‌هاب ترانزیتی منطقه تاکید نماید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما