معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۲۱- ۱۴:۱۸

اخبار اقتصادی تاجیکستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تاجیکستان در هفته سوم مهر ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

نمایشگاه بین المللی «تاجیکستان-2024» در شهر دوشنبه

خبرگزاری خاور: نمایشگاه بین المللی «تاجیکستان-2024» از 24 الغایت 26 اکتبر سال جاری در مجتمع «مانژ» شهر دوشنبه برگزار می‌شود.

این نمایشگاه توسط اتاق بازرگانی و صنایع تاجیکستان با حمایت دولت جمهوری تاجیکستان برگزار می‌گردد،  و شرکت‎های معروف داخلی و خارجی از جمله تاجیکستان، روسیه، ازبکستان، ترکمنستان، کره، چین، پاکستان و ایران محصولات خود را ارائه خواهند کرد.

شایان ذکر است که در این نمایشگاه محصولات و انواع خدمات بهترین شرکت‎های داخلی که هم در بازار داخلی و هم در خارج از کشور شناخته شده هستند، ارائه می‌شود.

هدف از برپایی این نمایشگاه گسترش فعالیت اقتصادی منطقه‌ای شرکت‎های شرکت کننده و ارتقای محصولات تولیدکنندگان داخلی است.

 در نمایشگاه بین المللی «تاجیکستان-2024» نمایندگان کسب و کار فرصت پیدا می‌کنند تا شرکای جدید برای خود پیدا کنند. شهروندان و ساکنان پایتخت می‌توانند کالاهای مورد نیاز خود را با قیمت مناسب از این نمایشگاه تهیه کنند.

https://khovar.tj/2024/09/dar-dushanbe-namoishgo-i-bajnalmilalii-universalii-to-ikiston-2024-doir-meshavad/

تقویت چشم انداز پروژه ‏های مشترک بین تاجیکستان و روسیه

خبرگزاری اوستا: بیستمین نشست کمیسیون بین دولتی همکاری‎های تجاری و اقتصادی تاجیکستان و روسیه در دوشنبه برگزار شد. طی این نشست، عمده توجه به تقویت روابط دوجانبه و اجرای دستورات روسای جمهور دو کشور بود.

این رویداد به ریاست قاهر رسول‎زاده نخست وزیر تاجیکستان و مرات خسنولین معاون نخست وزیر روسیه در قالبی محدود آغاز و سپس با حضور هیئت‎های گسترده ادامه یافت.

شرکت کنندگان خاطرنشان کردند که حجم مبادلات تجاری بین تاجیکستان و روسیه در سال 2023 بالغ بر 1.7 میلیارد دلار بوده است که 2.4 درصد بیشتر از سال قبل است. در هشت ماهه اول سال 2024، گردش مالی تجاری به بیش از 1.2 میلیارد دلار رسید که نشان دهنده افزایش 14 درصدی این مبادلات است.

طرفین چشم انداز پروژه‎های مشترک در حوزه‎های انرژی، کشاورزی، صنعت، آموزش و گردشگری مورد بحث و بررسی قرار دادند. تاکیدکردند که استفاده از پتانسیل کامل همکاری‎ها می‌تواند روابط بین کشورها را بیش از پیش تقویت نماید.

در نتیجه این دیدار، یادداشت تفاهم‏های جدیدی در زمینه اقتصاد، تجارت و صنعت به امضا رسید که به توسعه بیشتر همکاری‏های دوجانبه مساعدت خواهد کرد.

https://avesta.tj/2024/10/04/tovarooborot-mezhdu-tadzhikistanom-i-rossiej-v-2024-godu-vyros-na-14/ Avesta.tj

مراسم رونمایی از برند «BYD» در تاجیکستان

خبرگزاری خاور: مراسم رونمایی از برند " BDY " در تاجیکستان در مرکز نمایشگاه‌های بین المللی دوشنبه برگزار شد.

این رویداد مرحله مهمی در توسعه همکاری تجاری بین چین و تاجیکستان است. این شرکت خودروهای خود را به شهروندان تاجیک‎ ارائه خواهد کرد.

این شرکت مستقر در شنژن(چین)، تولیدکننده خودرو «BYD Auto» و سازنده باتری و الکترونیک «BYD Electronic» است.

این شرکت دارای پایگاه‎های تولیدی در شنژن، شیان، ژنگژو، شانگهای، پکن، ازبکستان، برزیل، تایلند و مجارستان می‌باشد.

در سه ماهه چهارم سال 2023، «BYD» از نظر فروش خودروهای الکتریکی از تسلا(Tesla) پیشی گرفت و مقام اول را در جهان کسب کرد.

مجموع فروش خودروهای «BYD» در سال 2023 به 3.02 میلیون دستگاه رسید که نسبت به سال قبل 62.3 درصد افزایش داشت که از این میزان فروش خودروهای برقی 1.57 میلیون دستگاه را در بر گرفته است. 

https://khovar.tj/rus/2024/10/v-dushanbe-sostoyalas-torzhestvennaya-tseremoniya-zapuska-brenda-byd-v-tadzhikistane/

تسهیل حمل و نقل کالا بین تاجیکستان و ازبکستان

خبرگزاری خاور: مجلس نمایندگان مجلس عالی جمهوری تاجیکستا اول اکتبر سال جاری پروتکل اصلاحات و الحاقات به موافقتنامه بین دولت جمهوری تاجیکستان و دولت جمهوری ازبکستان «در مورد حمل و نقل جاده‎ای بین المللی» که در 9 مارس 2018 امضا شده بود، را تصویب کرد.

تغییرات در موافقتنامه بین دولتی در زمینه حمل و نقل جاده‏ای بین المللی به پیشنهاد طرف تاجیکستان به منظور فراهم کردن شرایط مساعد برای عبور ترانزیت وسایل نقلیه دو کشور و همچنین اجرای اهداف راهبردی تبدیل جمهوری تاجیکستان به کشور ترانزیت ایجاد شد.

این سند شامل تسهیل عبور و مرور ترانزیتی کامیون‏ها از طریق سرزمین‏های  این دو کشور است.

هر ساله در مجموع 25.000 تا 30.000 واحد مجوز برای حمل و نقل دوجانبه، ترانزیت و حمل کالا از/به کشور ثالث مبادله می‌شود که بخش قابل توجهی از آن برای ترانزیت از طریق خاک جمهوری ازبکستان استفاده می‎شود. بر اساس نتایج تحلیل‌ها که بر اساس آن خودروهای کشور تاجیکستان سالانه بیش از 36.000 گذرگاه ترانزیتی را از خاک جمهوری ازبکستان انجام می‌دهند.

طبق پروتکل امضا شده، اکنون عبور ترانزیت وسایل نقلیه باری از قلمرو هر دو کشور بدون برگ‎های مجوز انجام خواهد شد.

شایان ذکر است منظور از اصطلاح «مجوز» در اینجا  سند یک بار مصرف است که حق استفاده از وسیله نقلیه ثبت شده در قلمرو کشور دیگر را برای حمل و نقل جاده‌ای بین المللی در قلمرو یک کشور دیگر را می دهد.

بر اساس اطلاعات این وزارتخانه از نظر پیامدهای اقتصادی و سیاسی، تغییرات در توافقنامه مذکور تنها پیامدهای خوبی به‌ویژه برای ساده‌سازی و تسهیل رویه‌های حمل‌ونقل بین‌المللی، توسعه تجارت، ترانزیت و افزایش گردش تجاری دارد.

باید گفت پیش از این، در سپتامبر 2024، پروتکل اصلاحات و الحاقات به توافقنامه بین دولت جمهوری تاجیکستان و دولت جمهوری ازبکستان «در مورد حمل و نقل جاده‏ای بین المللی» توسط پارلمان ازبکستان به تصویب رسید.

https://khovar.tj/rus/2024/10/tadzhikistan-i-uzbekistan-uprostili-gruzovye-perevozki/

تغییر نام و اهداف گسترده‌تر «اولین بانک مالی خُرد»

خبرگزاری پرس تی جی: امروزه سیستم بانکی نقش مهم و موثری در اقتصاد جمهوری تاجیکستان ایفا می‌کند. در عین حال،  شرکت سهامی خاص«اولین بانک مالی کوچک » نیز طی 20 سال فعالیت در تمامی‌بخش‎ها توسعه یافته و در بین مشتریان خود و سازمان‎های بین المللی فعال در تاجیکستان شهرت و جایگاه ویژه‎ای کسب کرده است. از این رو، بانک تصمیم گرفته است تا با توجه به توسعه، در اجرای طرح‎های گسترده تر در بخش بانکی در تاجیکستان فعال تر باشد و به سمت یک موسسه مالی قوی تر و با ثبات تر حرکت کند.

شرکت سهامی خاص «اولین بانک مالی خرد» با تغییر نام به شرکت خاص سهامی خاص «بانک سرمایه گذاری و اعتبار تاجیکستان» تبدیل یافته است تا به طور پیوسته و جدی در راستای این اهداف گام بردارد.

شایان ذکر است که نام تجاری بانک  « ICB  با تلفظ « ای، سی، بی» با تغییر نام  به صورت رسمی در 21 اکتبر سال جاری برنامه ریزی شده است.

https://pressa.tj/ta%d2%93jiri-nom-va-%d2%b3adaf%d2%b3oi-gusturdatari-avvalin-bonki-moliyavii-hurd/?tg_rhash=ac2cff273505a3

اختصاص 15 میلیون دلار کمک بلاعوض بانک توسعه آسیایی  برای اتصال تاجیکستان به سیستم انرژی منطقه‎ای

آسیا پلاس: بانک توسعه آسیایی ADB  کمک مالی اضافی 15 میلیون دلاری را برای پروژه اتصال مجدد شبکه برق تاجیکستان به سیستم برق به هم پیوسته آسیای مرکزی ( IPS از طریق اتصالات متقابل با ازبکستان تصویب کرده است.

بودجه اضافی به ساخت یک خط جدید انتقال برق 22 کیلومتری 500 کیلوولتی در شمال تاجیکستان  بین پست «سغد» در این کشور و پست «سیردریا جدید» در ازبکستان این فرصتی را برای افزایش ظرفیت صادرات و واردات برق بین کشورهای سیستم انرژی آسیای مرکزی از جمله قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان و همچنین تقویت زیرساخت‎ها برای جلوگیری از خرابی شبکه فراهم می‌کند.

این پروژه همچنین تضمین می‌کند که سیستم برق تاجیکستان آماده ارائه خدمات کنترل توان و فرکانس برای ادغام نرم انرژی‎های تجدیدپذیر در منطقه است. در دراز مدت، این به یک جزء کلیدی از طرح انتقال برق از نیروگاه برق آبی «راغون» در تاجیکستان تبدیل خواهد شد.

اوگنی ژوکوف، مدیر کل ADB در آسیای مرکزی و غربی گفت: از طریق برنامه همکاری اقتصادی منطقه‎ای آسیای مرکزی CAREC، بانک توسعه آسیایی فعالانه تجارت انرژی منطقه‎ای را در میان کشورهای آسیای مرکزی و فراتر از آن ترویج می‌کند. حمایت ما پایداری سیستم انرژی منطقه ای را بهبود می‌بخشد و به کاهش انتشار گازهای گلخانه‎ای در منطقه کمک می‌کند.

بانک توسعه آسیایی در سال 1966 ایجاد شد و شامل 69 کشور است که 49 کشور در منطقه آسیا و اقیانوسیه قرار دارند. تاجیکستان در سال 1998 به بانک توسعه آسیایی پیوست. این بانک طیف گسترده‌ای از بخش‎ها را در تاجیکستان از زیرساخت‎های راهبردی راه و انرژی گرفته تا سلامت، آموزش، کشاورزی،توسعه شهری، مدیریت بخش دولتی و مالی در کشور پشتیبانی می‌کند

شایان ذکر است که برای اجرای پروژه‎های مختلف در طول 26 سال، این بانک بیش از 2.7 میلیارد دلار به تاجیکستان اختصاص داده است که شامل کمک‌های بلاعوض به ارزش بیش از 2.1 میلیارد دلار است.

https://asiaplustj.info/ru/news/tajikistan/economic/20241008/abr-videlil-dopolnitelnie-15-mln-na-prisoedinenie-tadzhikistana-k-regionalnoi-energosisteme

گسترش همکاری تاجیکستان و قطر در زمینه گردشگری

خبرگزاری خاور: موضوع افزایش تعداد گردشگران جمهوری تاجیکستان و قطر و ایجاد خطوط هوایی مستقیم بین دو کشور در نشست نمایندگان طرفین مورد بررسی قرار گرفت.

در این نشست اطلاعاتی در خصوص فراهم بودن فرصت‎های فراوان گردشگری به ویژه گردشگری بوم شناختی، ارتقای سلامت، کشاورزی و شکار در جمهوری تاجیکستان ارائه شد.

طرف قطری ابراز داشت که اکنون جمهوری تاجیکستان به دلیل طبیعت زیبا، میراث فرهنگی و تاریخی، غذاهای ملی و مهمان نوازی خاص تاجیکستان مورد توجه گردشگران قرار گرفته است.در پایان این دیدار طرفین آمادگی خود را برای گسترش همکاری‌های دوجانبه اعلام کردند.

https://khovar.tj/2024/10/amkorii-to-ikiston-va-atar-dar-so-ai-sajyo-gustarish-meyobad/

 بررسی توسعه روابط اقتصادی بین تاجیکستان و پاکستان در چارچوب ساخت پروژه «کاسا -1000 »

خبرگزاری خاور: در موسسه آموزش مسائل کشورهای آسیایی و اروپایی آکادمی ملی علوم تاجیکستان کنفرانسی با موضوع «توسعه روابط اقتصادی بین تاجیکستان و جمهوری اسلامی‌پاکستان در چارچوب ساخت پروژه کاسا -1000» بر گزار شد.

مشخص شد که پروژه «کاسا -1000» به ابتکار کشورهای آسیای مرکزی و جنوب آسیا ایجاد شده است. آنها سعی می‌کنند مشکلات خاصی را حل کنند و انرژی «سبز» در منطقه فراهم کنند.

شایان ذکر است که تاجیکستان به عنوان کشور پیشرو در تولید انرژی «سبز» در اوراسیا شناخته می‌شود.

در این کنفرانس گزارشی با موضوع «توسعه روابط اقتصادی بین تاجیکستان و جمهوری اسلامی‌پاکستان در چارچوب ساخت پروژه کاسا-1000» ازائه شد.

https://khovar.tj/2024/10/mavzui-rushdi-robita-oi-i-tisodii-to-ikiston-va-pokiston-dar-sharoiti-bunyodi-loi-ai-casa-1000-barras-gardid/

 بررسی تقویت همکاری تاجیکستان با بانک جهانی در دوشنبه

خبرگزاری خاور: روند فاز دوم پروژه‎های «ثبات بخش مالی» و «توسعه بخش های مالی و خصوصی» در جمهوری تاجیکستان در نشست فردوس طالب‎زاده رئیس بانک ملی تاجیکستان با هیئت بانک جهانی با ریاست پیترو کالیچه کارشناس ارشد بخش مالی گروه بانک جهانی در کشورهای اروپا و آسیای مرکزی در دوشنبه مورد بحث قرار گرفت.

طرفین در مورد موضوعات مربوط به تأثیر خطرات تغییرات اقلیمی‌بر سیستم، حمایت از حقوق مصرف کنندگان خدمات مالی، بهبود چارچوب قانونی، بهبود خدمات مالی دیجیتال، حفظ ثبات اقتصاد کلان، تضمین ثبات سیستم پرداخت، تامین مالی اقتصاد سبز» و ایجاد یک پایگاه یکپارچه‎ای داده‎های آماری تبادل نظر کردند..

با در نظر گرفتن اهمیت فزاینده بخش مالی در سبز شدن اقتصاد، بانک ملی تاجیکستان با موسسات مالی بین المللی همکاری می‌کند و به موسسات مالی این کشور در توسعه و اجرای بهترین شیوه‌های ESG، اجرای برنامه‌های تغییر اقلیم و مدیریت ریسک های زیست محیطی کمک می‌کند. بانک دائما به سمت استانداردها و بهترین شیوه‎های مورد تایید بین المللی حرکت می‌کند.

طالب زاده در پایان این نشست، سهم بانک جهانی را در حمایت از تلاش‎های دولت جمهوری تاجیکستان برای حفظ ثبات اقتصادی و مالی چشمگیر ارزیابی کرد. وی در عین حال از همکاری و حمایت مستمر بانک جهانی از پروژه‎های با هدف تقویت بخش‎های اقتصادی و اجتماعی جمهوری تاجیکستان تشکر کرد.

پیترو کالیچه به نوبه خود با ابرازی خرسندی از نتایج بخش مالی تاجیکستان به ویژه سیستم بانکی، آمادگی بانک جهانی را برای همکاری بیشتر در این راستا اعلام کرد.

https://khovar.tj/2024/10/ta-viyati-amkorii-to-ikiston-bo-bonki-a-on-dar-dushanbe-barras-gardid//

رشد 8 در صدی اقتصاد استان بدخشان در 9 ماه اول سال 2024

تلگرام خبرگزاری اوستا: توسعه اقتصاد استان خودمختار کوهشتان بدخشان در 9 ماهه اول سال جاری رشد ثابتی را نشان داد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته 8 درصد افزایش داشت.

از اول اکتبر 2024، 137 شرکت و کارگاه تولیدی در این استان فعالیت می‌کنند. حجم تولید محصولات و خدمات صنعتی در این مدت 191.3 میلیون سامانی بوده که نسبت به سال گذشته 27.6 درصد معادل 41.3 میلیون سامانی افزایش داشته است.

در این مدت 42 کارخانه و کارگاه صنعتی جدید در منطقه افتتاح شد که برای 230 نفر شغل ایجاد کرد. این اقدام نه تنها باعث بهبود وضعیت اقتصادی می‌شود، بلکه از اشتغال در منطقه نیز حمایت می‌کند.

اوستا

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما