معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۲۰- ۰۸:۵۳

اخبار اقتصادی شرق افغانستان – جلال آباد

اهم اخبار و تحولات اقتصادی شرق افغانستان در دهه دوم مهر ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

آغاز آسفالت‌ریزی و بازسازی بزرگراه کنر – نورستان

روزنامه دولتی باختر آسفالت‌ریزی و بازسازی ۲۲ کیلومتر بزرگ‌راه کنر – نورستان با هزینه ۶۰۰ میلیون افغانی آغاز شد. در مراسم آغاز کار این بزرگ‌راه مولوی عبدالجبار آخند معاون وزارت رفاه گفت این بزرگ‌راه شهر پارون مرکز نورستان را با کنر وصل می‌کند. به گفته نامبرده ساخت بزرگ‌راه‌های کشور در برنامه‌های کاری وزارت رفاه قرار دارد و به جاده‌هایی که مردم بیشتر به آن نیاز دارند اولویت داده می‌شود. وی اظهار داشت، درگذشته بسیاری از جاده‌ها آسیب‌دیده‌ تلاش می‌کنیم تا این جاده‌ها را به‌صورت اساسی بازسازی نمایم. در این مراسم قاری زین‌العابدین عابد استاندار نورستان گفت که این جاده به درازای ۲۲ کیلومتر و پهنای ۹ متر از بودجه وزارت رفاه در مدت یک سال به‌صورت اساسی ساخته می‌شود.

https://www.bakhtarnews.af/dr/قیرریزی-و-بازسازی-شاهراه-کنر-نورستان-آ/

ساخت یک کیلومتر جاده در استان لغمان

روزنامه دولتی باختر در مطلبی نوشته یک کیلومتر جاده در منطقه مجبور آباد مرکز لغمان، با هزینه یک‌میلیون افغانی ساخته شد. مولوی رحمت‌الله شهامت، شهردار مهترلام گفته است، با ساخت این جاده به درازای یک کیلومتر و پهنای 6 متر، مشکلات تردد صدها خانواده در منطقه مجبور آباد مرکز لغمان حل‌ شده است. همچنان مولوی اختر محمد مزمل، معاون استاندار لغمان در صحبت‌هایش اجرای این پروژه‌ها را در راستای حل مشکلات مردم لغمان سودمند دانست و گفت رهبری اداره محلی لغمان به اجرای پروژه‌های توسعه‌ای عام‌المنفعه در این استان بیشتر توجه دارد. طبق یک خبر دیگر: کار ساخت یک منار به نام شهید امیر سلیمان منصوری، در کنار درب ورودی ناحیه دوم شهر مهترلام لغمان آغاز شد. در مراسم آغاز کار این منار، شهردار مهترلام گفته این منار با هزینه دو میلیون افغانی حمایت مالی اتحادیه شرکت‌های خصوص، در مدت 3 ماه ساخته خواهد شد.

https://www.bakhtarnews.af/dr/یک-کیلومتر-سرک-در-لغمان-ساخته-شد/

بهره‌برداری یک سد آبگردان در استان لغمان

روزنامه دولتی باختر در مطلبی نوشته، کار ساخت یک سد آبگردان در استان لغمان به هزینه بیش از 4 میلیون افغانی تکمیل و به بهره‌برداری رسید. شیرجان راشیدی رئیس حوزه رودخانه‌ای لغمان، گفته است این سد آبگردان به هزینه 4 میلیون و 200 هزار افغانی حمایت مالی سازمان جهانی غذا، در منطقه گلارام مربوط مرکز لغمان ساخته ‌شده است. به گفته نامبرده این سد آبگردان به درازای 30 متر و ارتفاع 4 متر ساخته‌شده و ظرفیت ذخیره 3 هزار و 700 مترمکعب آب را دارد. شیخ شیر احمد حقانی، استاندار لغمان، در مراسم افتتاح این سد آبگردان گفت، رهبری اداره محلی متعهد به اجرای پروژه‌های مشابه در این استان است و کار در این زمینه به‌سرعت جریان دارد. وی از مؤسسات همکار خواست که در زمینه آبادی کشور با امارت اسلامی همکاری کنند تا مشکلات مردم کاهش یابد.

https://www.bakhtarnews.af/dr/یک-بند-آبگردان-در-لغمان-به-بهره-برداری-ر/

بهره‌برداری سد آب در شهرستان نورگل استان کنر

وزارت انرژی و آب از تکمیل روند ساخت و آغاز بهره‌برداری سد آب در روستای صافو شولط شهرستان نورگل استان کنر با هزینه‌ بیش از ۵‌ میلیون افغانی خبر داده است. بر اساس خبر وزارت انرژی و آب، این سد با حضور تیم فنی حوزه فرعی رودخانه‌ای کنر، نماینده شهرستان نور گل و بزرگان قومی روستا یاد شده به بهره‌برداری سپرده شد. در این خبرنامه آمده است، کار سد روستای صافوشولط شهرستان نور گل با بودجه‌ توسعه‌ای وزارت انرژی و آب تحت نظارت حوزه فرعی رودخانه‌ای کنر با هزینه ۵ میلیون و۳۵۰هزار افغانی از سوی یک شرکت ساختمانی داخلی تکمیل شد که با آغاز این روند برای شماری از ساکنین محل فرصت کار نیز مساعد شده بود.

https://www.bakhtarnews.af/dr/بهره-برداری-بند-آب-در-ولسوالی-نورگل-کنر/

یونیسف برای ۱۶۵ مدرسه در ننگرهار تجهیزات آموزشی فراهم می‌کند

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد یا یونیسف می‌گوید در حال ساخت و تهیه تجهیزات آموزشی برای ۱۶۵ مدرسه در استان ننگرهار است. این صندوق در اکس گفته است این تجهیزات آموزشی شامل صنف‌های درسی، تجهیزات شست‌وشوی دست برای دانش‌آموزان و نصب دستگاه‌های تولید برق آفتابی می‌شوند. به گفته این نهاد، هزینه فراهم‌سازی این تجهیزات را دولت ژاپن تأمین کرده است.

https://amu.tv/fa/127675/

فعال شدن شش سایت مخابراتی در بزرگ‌راه کابل-جلال‌آباد

اداره تنظیم خدمات مخابراتی افغانستان (اترا) می‌گوید شش سایت مخابراتی را در بزرگ‌راه کابل- جلال‌آباد به‌منظور دسترسی رانندگان و مسافرین این بزرگ‌راه به خدمات مخابراتی فعال کرده است. جلال‌الدین شمس، سخنگوی این اداره، می‌افزاید که درمجموع ۲۴ سایت مخابراتی برای بزرگ‌راه‌های کشور در نظر گرفته‌شده که تاکنون ۶ سایت در مسیر بزرگ‌راه کابل-جلال‌آباد فعال‌شده و کار بر روی ۱۸ سایت دیگر نیز جریان دارد. شماری از رانندگان و مسافرین بزرگ‌راه کابل- جلال‌آباد می‌گویند که درگذشته به سبب نبود خدمات مخابراتی در این بزرگ‌راه با چالش‌های جدی مواجه بودند و اکنون این چالش‌ها تا حدی برطرف شده‌اند و آن‌ها از مسئولین می‌خواهند تا در گسترش خدمات مخابراتی در بزرگ‌راه‌های کشور و بهبود خدمات اینترنتی نیز توجه کنند.

این در حالی است که بالا بودن بهای اینترنت و پایین بودن کیفیت آن همواره با انتقاد شهروندان کشور روبه‌رو بوده و بیش‌تر شهروندان در بخش‌های دوردست کشور از خدمات مخابراتی محروم هستند. قبل از این، سرپرست وزارت مخابرات و فناوری گفته بود که تلاش دارند تا خدمات مخابراتی و اینترنتی را در بخش‌های دوردست کشور گسترش دهند.

https://tolonews.com/fa/afghanistan-191033

بررسی ابتدایی بازارهای سه شهرستان تابعه در استان کنر

وزارت شهرسازی و مسکن از انجام بررسی ابتدائی بازارهای سه شهرستان در استان کنر خبر داده است. طبق خبری از وزارت شهرسازی و مسکن: مولوی نبی‌الله طلحه، رئیس شهرسازی و مسکن استان کنر گفته است که تیم فنی این ریاست برای دادگاه ابتدایی و بازارهای سه شهرستان در منطقه پیچ دره استان کنر زمین مشخص کرده است. طلحه افزوده است اطلاعات سه بازار در شهرستان پیچ دره از سوی تیم فنی جمع‌آوری‌شده است و برای دادگاه ابتدائی شهرستان چپه دره زمین مشخص و جی‌پی‌اس آن نیز گرفته‌شده است.

https://www.bakhtarnews.af/dr/سروی-ابتدایی-بازارهای-سه-ولسوالی-در-کن/

باز شدن جاده مواصلاتی استان‌های کنر- نورستان

روزنامه دولتی باختر در مطلبی نوشته جاده مواصلاتی کنر – نورستان که در نتیجه بارندگی‌ها و سرازیر شدن سیل‌ها به روی ترافیک مسدود شده بود، از سوی تیم فنی سپاه ۲۰۱ خالد بن ولید پاکسازی و بروی ترافیک باز شد. صبغت الله انصار فرمانده گردان چهارم این سپاه می‌گوید جاده مواصلاتی استان‌های کنر – نورستان در منطقه چیناری شهرستان ثوکی کنر مسدود شده بود دوباره پاکسازی شده و به روی ترافیک باز شد. انصاری می‌افزاید که در رابطه با پاکسازی اساسی این جاده با اداره رفاه استان کنر هماهنگی شده و قرار است پاکسازی اساسی آن به زودی آغاز شود.

https://www.bakhtarnews.af/dr/جاده-مواصلاتی-ولایت-های-کنر-نورستان-به/

مؤسسه خیریه شانته در استان نورستان کتابخانه‌های عمومی ایجاد می‌کند

روزنامه دولتی باختر در مطلبی نوشته، حافظ نعمت‌الله منتظر رئیس کتاب‌خانه‌های عمومی وزارت اطلاعات و فرهنگ و مسئولین مؤسسه خیریه شانته در جریان سفر شأن به استان نورستان با مولوی سمیع الحق حق بیان رئیس اطلاعات و فرهنگ این استان دیدار کردند. حافظ نعمت‌الله منتظر، رئیس عمومی‌کتاب‌خانه‌های عمومی مطرح کرد که مؤسسه خیریه شانته در نظر دارد تا در شهرستان‌های واما و کانتیوا و پارون مرکز این استان جهت ترویج فرهنگ مطالعه، کتاب‌خانه‌های عمومی ایجاد کند.

مولوی سمیع الحق حق بیان، رئیس اطلاعات و فرهنگ در مورد فعالیت‌ها، برنامه‌ها، کتاب‌های کتاب‌خانه عمومی و برنامه‌ها و پیشرفت‌های آینده خود گزارش را شریک ساخته و اظهار داشت در کتاب‌خانه عمومی نورستان کتاب‌های اندک موجود بود که پس از تلاش‌های بسیار نظر به قبل غنی‌شده است. اکنون کتاب‌های مختلفی در این کتاب‌خانه وجود دارد که شماری زیادی از شاگردان و محصلان از آن استفاده می‌کنند. حق بیان ضمن ابراز سپاس از مسئولین مؤسسه خیریه شانته از همکاری همه‌جانبه اطمینان داد.

https://www.bakhtarnews.af/dr/انستیتیوت-رضاکار-شانته-در-نورستان-کتا/

آغاز برخی پروژه‌های توسعه‌ای در فرودگاه جلال‌آباد

دفتر مطبوعاتی استان ننگرهار در مطلبی نوشته است مولوی عزیز الله مصطفی، معاون استاندار ننگرهار پس از پیشنهاد برخی از پروژه‌های توسعه‌ای و در دیدار صرافان استان ننگرهار گفت، با توجه ویژه‌ای امیرالمؤمنین برخی از پروژه‌های توسعه با هزینه ۱۵۰ میلیون افغانی به فرودگاه جلال‌آباد منظور گردیده است که کار عملی آن به‌زودی آغاز خواهد شد. معاون استاندار ننگرهار اظهار داشت که کار بررسی و طراحی خط دوم جلال‌آباد – کابل جریان دارد و قرار است کار سایر پروژه‌ها مانند خط دوم جلال‌آباد – تورخم نیز آغاز شود.

معاون استاندار همچنان اظهار داشت، به حکومت‌داری خوب متعهد هستند و تلاش می‌کند تا با همکاری همه نهادهای ازجمله شهرداری جلال‌آباد مشکلات را در عرصه‌های مختلف حل کند و آقای مصطفی، از همکارهای و حمایت صرافان تشکر کرده و از تأمین امنیت آن‌ها و همکاری در همه موارد قانونی به آن‌ها اطمینان داد.

https://t.me/nmic96/118324

ساخت شبکه‌های آب‌رسانی بهداشتی در مناطق دوردست ننگرهار

دفتر مطبوعاتی استان ننگرهار در مطلبی نوشته است که شبکه‌های آب پاک آشامیدنی برای مهاجرین، آوارگان داخلی و ساکنین محلی در برخی از مناطق دوردست این استان ساخته می‌شود. در ادامه این مطلب آمده است که مولوی قسمت الله مبارز، رئیس احیاء و توسعه‌ای استان ننگرهار با مسئولین سازمان یونیسف ملاقات و در زمینه فراهم ساخت شبکه‌های آب پاک در مناطق که مهاجرین، آوارگان داخلی و ساکنین محل به آب پاک دسترسی ندارد صحبت نمودند و در مورد طرح‌هایی برای ایجاد شبکه‌های آب برای مناطقی که عودت کنندگان و خانواده‌های آوارگان داخلی زندگی می‌کنند، گفتگو کردند.

مولوی قسمت الله مبارز گفت که تعداد زیادی از خانواده‌های مهاجرین که در این استان مستقر شده‌اند به آب پاک دسترسی ندارد و لازم است که در این زمینه به آن‌ها توجه جدی صورت گیرد.

https://t.me/nmic96/118504

ساخت منازل برای 1700 خانواده مهاجر در استان ننگرهار

دفتر مطبوعاتی استان ننگرهار در مطلبی نوشته است که حاجی باز محمد عبدالرحمن رئیس مهاجرین و بازگشت کنندگان ننگرهار این استان در دیدار با مسئولین سازمان مهاجرت نروژ گفت در نظر دارند در سال 2025 برای 1700 خانواده بازگشت کننده در این استان منازل جدید بسازند و همچنان برخی از منازل تخریب‌شده را ترمیم و نوسازی کنند.

رئیس مهاجرین، ضمن تشکر از مسئولین این سازمان به خاطر اجرای این پروژه از همکاری همه‌جانبه به آن‌ها اطمینان داد.

https://t.me/nmic96/118636

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما