معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۲۱- ۱۶:۴۸

اخبار اقتصادی یونان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی یونان در هفتۀ سوم مهر 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

 

کاهش صادرات در هشت ماهه اول سال

به نقل از گزارش سازمان آمار یونان در دوره ژانویه تا اوت 2024، ارزش صادرات یونان به 33.719 میلیارد یورو رسید که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته به میزان 1.5 درصد برابر با 500.4 میلیون یورو کاهش یافته است. از سوی دیگر واردات در هشت ماهه اول سال جاری به 55.723 میلیارد یورو رسید و در مقایسه با دوره نسبی سال 2023 به میزان 2 درصد برابر با 1.074 میلیارد یورو افزایش یافت. کسری تجاری هشت ماه اول سال نزدیک به 22 میلیارد یورو رسید و نسبت به سال گذشته 7.7 درصد برابر با 1.574 میلیارد یورو افزایش یافته است. 54.8 درصد مقصد صادرات یونان کشورهای اتحادیه اروپا و 45.2 درصد کشورهای ثالث است.  (نافت امپوریکی)

ابتکار وزارت کار برای بازگشت مغزها

وزارت کار در ابتکاری جهت تشویق یونانیان به بازگشت به کشور، اخیرا پلتفرمی تحت عنوان Rebrain Greece راه اندازی کرده که تا کنون بیش از 2 هزار یونانی خارج از کشور و شرکت های یونانی در آن ثبت نام کردند. وزارت کار هدف از این ابتکار را بازگشت مغزها به کشور معرفی کرده است. این وزارتخانه اعلام کرد که اجلاسی در 30 نوامبر در آمستردام هلند و در 14 دسامبر در دوسلدورف آلمان برگزار خواهد شد. در این نشست ها شرکت های یونانی که خواستار استخدام پرسنل متخصص هستند و کارکنان یونانی که در کشورهای فوق کار می‌کنند و به فکر بازگشت به وطن هستند مشارکت خواهند کرد. وزارت کار اعلام کرد "هدف از اجرای ابتکار فوق تشویق مغزهای یونانی، که به دلایل مختلف گزینه مهاجرت به خارج را انتخاب کردند، به بازگشت به کشورشان است. تصمیم برای بازگشت به وطن به عهده خودشان است اما دولت و نظام وظیفه دارند چنانچه تمایل وجود دارد بازگشت آنها را تسهیل کنند".  پلتفرم "Rebrain Greece" که در سال 2023 راه‌اندازی شده است، در حال به دست آوردن شتاب در مأموریت خود برای بازگرداندن متخصصان با مهارت‌های بالا به کشور یونان می‌باشد.این پلتفرم ابتدا توسط وزیر کار وقت، آدونیس جورجیادیس معرفی شد و اکنون تحت مدیریت وزیر نیکی کرامئوس قرار دارد. این پلتفرم شرکت‌های نوآور در بخش خصوصی یونان را با استعدادهای یونانی مقیم خارج متصل می‌کند.داده‌های اخیر نشان می‌دهد که 2100 نفر در این پلتفرم ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد، 1900 نفر دارای مهارت‌های پیشرفته هستند.تا کنون، 200 شرکت بیش از 450 آگهی شغلی منتشر کرده‌اند که حدود 1500 درخواست شغلی از یونانی‌های مقیم خارج جذب کرده است. با این حال، هنوز 600 نامزد در انتظار فرصت‌های شغلی هستند، که نشان‌دهنده نیاز به مشارکت بیشتر شرکت‌هاست.برای افزایش آگاهی و تعامل با دیاسپورای یونانی، وزارت کار اقدام به برگزاری مجموعه‌ای از رویدادها در اروپا کرده است.در تاریخ 30 نوامبر، یک رویداد در آمستردام برگزار خواهد شد، جایی که کرامئوس و معاون وزیر، کاستاس کاراگونییس، پلتفرم را در کنار شرکت‌های بزرگ یونانی مانند ΟΤΕ، ΕΥ، PPC، ELPE، Pfizer، Metlen (Mytilineos)، Demos، Intralot، National Bank، Lamda Development، Papastratos و Titan معرفی خواهند کرد.این رویداد شامل ارائه‌های شرکتی و مصاحبه با نامزدهای احتمالی خواهد بود.یک رویداد مشابه برای تاریخ 14 دسامبر در دوسلدورف، آلمان برنامه‌ریزی شده و جلسه‌ای دیگر نیز یک روز قبل در کنسولگری یونان برگزار خواهد شد.این رویدادها بخشی از تلاش‌های گسترده‌تر دولت برای گسترش دامنه ابتکار خود در جهت معکوس کردن روند مهاجرت نخبگان و بازگرداندن متخصصان به نیروی کار کشور است.علاوه بر این، وزارت کار تفاهم‌نامه همکاری با وزارت خارجه امضا کرده است تا از طریق خدمات استخدام عمومی یونان (DYPA)، outreach را گسترش دهد و به یونانی‌های مقیم خارج درباره فرصت‌های شغلی اطلاعات دهد و از بازگشت آن‌ها حمایت کند. با برنامه‌های بیشتری در دست اقدام، پلتفرم "Rebrain Greece" همچنان ابزاری کلیدی در جذب استعدادهای برتر به کشور و در نهایت تقویت اقتصاد یونان به شمار می‌رود.

https://www.kathimerini.gr/politics/563263924/n-kerameos-pano-apo-2-000-ellines-toy-exoterikoy-sto-rebrain-greece/

تولید صنعتی یونان افزایش می یابد 

بر اساس داده‌های منتشر شده ، تولید صنعتی یونان در سال 2024 افزایش قابل توجهی را نشان می دهد و به 6.7 درصد در هشت ماه اول سال می رسد.شاخص کل تولید صنعتی سازمان آمار یونان (ELSTAT) در ماه آگوست نسبت به شاخص آگوست 2023 افزایش 3.1 درصدی را نشان داد. بر اساس داده‌های منتشر شده ، تولید صنعتی یونان در سال 2024 افزایش قابل توجهی را نشان می دهد و به 6.7 درصد در هشت ماه اول سال می رسد.به طور جزئی، شاخص کل تولید صنعتی سازمان آمار یونان (ELSTAT) برای ماه اوت نسبت به شاخص مربوطه در آگوست 2023 3.1 درصد افزایش نشان داد. این در مقابل کاهش 0.2 درصدی است که در طول ماه رخ داده بود. مقایسه مربوط به سال 2023 با 2022. میانگین شاخص کل تولید صنعتی در بازه زمانی ژانویه تا اوت 2024، نسبت به شاخص مشابه در دوره ژانویه تا اوت 2023، 6.7 درصد افزایش نشان داد.شاخص کل تولید صنعتی تعدیل شده فصلی در ماه آگوست 2024 در مقایسه با شاخص مربوط به جولای 2024، 4 درصد کاهش نشان داد.شاخص ساخت رایانه، محصولات الکترونیکی و نوری بیشترین درصد کاهش و شاخص تولید محصولات اساسی دارویی بیشترین درصد افزایش را در مرداد ماه نسبت به جولای 2024 داشته است.در مقایسه شاخص‌های آگوست 2024 با ارقام مربوطه در آگوست 2023، بیشترین درصد افزایش در بخش محصولات دخانیات و بیشترین درصد کاهش در بخش‌های معدن زغال سنگ و زغال‌سنگ، استخراج نفت خام و طبیعی به ثبت رسیده است.

صنعت 10.4% از تولید ناخالص داخلی را تأمین می‌کند

دفتر بودجه پارلمانی در گزارش فصلی خود که روز سه‌شنبه منتشر شد، به افزایش سهم صنعت در تولید ناخالص داخلی یونان اشاره کرد و noted that this contribution reached 10.4% in the second quarter, significantly higher than the 8.6% recorded in the same quarter of 2009. . در این گزارش آمده است: “بهره‌وری نیروی کار در صنعت به سطح قبل از بحران سه‌گانه (مالی، بدهی و بانکی) که کشور ما را در سال 2010 تحت تأثیر قرار داد، بازگشته و حتی فراتر رفته است.” دلایل و عواملی مانند طبیعت قوی صادراتی این بخش، جذب سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه از صندوق بازیابی، هزینه‌های تحقیق و توسعه و کاهش ساعات کاری به این امر کمک کرده‌اند.علاوه بر این، گزارش می‌افزاید که به دلیل افزایش بهره‌وری، میانگین حقوق در بخش صنعت به طور قابل توجهی از میانگین حقوق ماهیانه کل اقتصاد بالاتر است و به 1,700 یورو می‌رسد در حالی که میانگین حقوق کلی حدود 1,250 یورو است.این گزارش تأکید می‌کند: “در نتیجه، تقویت بخش صنعت راه مطمئنی برای اقتصاد یونان است تا قطب سوم توسعه‌ای فراتر از گردشگری و کشتیرانی به دست آورد. بنابراین، درجه تنوع در شاخه تولید کشور در حال افزایش است که با توسعه و رشد اقتصادی بلندمدت سازگار است.”در این گزارش، که توسط هماهنگ‌کننده یوانیس تسوکالاس ارائه شد، پیش‌بینی می‌شود که نرخ رشد اقتصاد یونان در سال 2024 به 2.3% برسد که کمی‌بالاتر از پیش‌بینی 2.2% در پیش‌نویس بودجه دولت است. با این حال، این پیش‌بینی پایین‌تر از 2.5% تخمین‌زده شده در ژوئن است و دامنه پیش‌بینی‌ها از 2.1% تا 2.7% متغیر است.

https://www.ekathimerini.com/economy/1250488/industry-provides-10-4-of-gdp/

املاک ۵۴٪ از سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی را تشکیل می‌دهند

بر اساس داده‌های بانک یونان (BoG)، از مجموع ۲.۱ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی که در نیمه اول امسال به اقتصاد یونان وارد شده است، ۵۴.۲٪ یا معادل ۱.۱۴ میلیارد یورو به خرید املاک اختصاص دارد. این میزان نسبت به ۴۷٪ در کل سال گذشته افزایش یافته است.بازار املاک و ورود سرمایه از خارج برای خرید عمدتاً خانه‌ها، امسال به یک رکورد جدید دست یافته و این روندی است که از اوایل ۲۰۲۳ آغاز شده و با شدت بیشتری ادامه دارد. در سه‌ماهه اول امسال، سهم بازار املاک از سرمایه‌گذاری‌های خارجی ۴۳.۳٪ بود، به طوری که ۵۲۰ میلیون یورو وارد این بخش شد، در حالی که کل جریان سرمایه از خارج به ۱.۲ میلیارد یورو رسید.با این حال، وضعیت در سه‌ماهه دوم متفاوت بود. در این مدت، سرمایه خارجی برای خرید املاک به ۶۲۲ میلیون یورو رسید، در حالی که کل سرمایه‌گذاری خارجی در اقتصاد یونان از ۹۰۰ میلیون یورو فراتر نرفت.در طول سال ۲۰۲۳، سهم بازار املاک از کل سرمایه‌گذاری‌های خارجی به ۴۷٪ رسید، چرا که از مجموع ۴.۴۸ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری‌ها، ۲.۱ میلیارد یورو به بازار املاک اختصاص داشت. این روند به دلیل کاهش سرمایه‌گذاری‌های خارجی بوده است، چرا که در سال ۲۰۲۳ این رقم نسبت به سال ۲۰۲۲، که ۷.۵ میلیارد یورو بود، با کاهش ۳۸.۷٪ به ۴.۶ میلیارد یورو رسید.

مدیران بازار املاک همچنین اشاره دارند که اقدامات اخیر دولت، از جمله ممنوعیت ایجاد واحدهای اجاره‌ای کوتاه‌مدت جدید در مرکز آتن و کاهش خرید املاک از طریق برنامه Golden Visa، تأثیر مستقیمی‌بر کاهش علاقه خرید از سوی خارجی‌ها خواهد داشت. این موضوع احتمالاً تأثیر زیادی (بیشتر از سال‌های گذشته) بر سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی خواهد داشت، به شرطی که این روند نزولی در شاخص مربوطه ادامه یابد. از سوی دیگر، احتمال دارد که تسهیل سیاست‌های پولی بانک مرکزی اروپا (ECB)، کاهش تورم و بهبود شرایط کلان اقتصادی در خارج از کشور، تقاضا برای سرمایه‌گذاری در اقتصاد یونان را از سوی خارجی‌ها دوباره احیا کند.

https://www.ekathimerini.com/economy/real-estate/1250397/realty-accounts-for-54-of-fdi/

یونان قصد دارد در دسامبر ۲۰۲۴ نزدیک به ۸ میلیارد یورو از وام‌های خود را زودتر از موعد بازپرداخت کند.

یونان قصد دارد در ماه دسامبر نزدیک به ۸ میلیارد یورو از وام‌های خود را زودتر از موعد بازپرداخت کند. این موضوع در پیش‌نویس بودجه دولتی سال ۲۰۲۵ که توسط وزیر اقتصاد ملی، کوستیس هاتزیداکیس، به پارلمان ارائه شد، اعلام شده است. این وام‌ها که از تسهیلات وام یونان گرفته شده و نرخ بهره متغیری دارند، در اصل باید بین سال‌های ۲۰۲۶ تا ۲۰۲۸ سررسید می‌شدند.این اقدام پس از بازپرداخت‌های مشابهی در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ صورت می‌گیرد که طی آن‌ها یونان به ترتیب ۲.۶۴۵ میلیارد یورو و ۵.۲۹ میلیارد یورو وام‌ها را زودتر پرداخت کرد.این بازپرداخت زودهنگام انتظار می‌رود که بدهی عمومی یونان را اندکی کاهش دهد، به طوری که این بدهی از ۳۵۶.۷ میلیارد یورو در سال ۲۰۲۳ به ۳۵۶.۵ میلیارد یورو در سال ۲۰۲۴ برسد. اما مهم‌تر از آن، نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی (GDP) به دلیل رشد اقتصادی قوی یونان، از ۱۶۱.۹٪ در سال ۲۰۲۳ به ۱۵۳.۷٪ در سال ۲۰۲۴ کاهش خواهد یافت. برای سال ۲۰۲۵ نیز پیش‌بینی می‌شود که نسبت بدهی به ۱۴۹.۱٪ از GDP کاهش یابد، حتی با وجود افزایش ارزش اسمی‌بدهی به ۳۶۱.۴ میلیارد یورو.در سال ۲۰۲۴، یونان ۶.۹۸ میلیارد یورو (۳٪ از GDP) برای پرداخت بهره بدهی‌های خود هزینه کرده است و پیش‌بینی می‌شود این مبلغ در سال ۲۰۲۵ کمی‌کاهش یافته و به ۶.۹ میلیارد یورو (۲.۸٪ از GDP) برسد.

https://www.ekathimerini.com/economy/1250361/greece-to-repay-loans-of-8-billion-euros-early/

پیش‌نویس بودجه احتمال بحران نفتی را نادیده می‌گیرد

بودجه، مانند برنامه مالی و ساختاری میان‌مدت که ارائه شد، بر اساس قیمت نفت ۸۰ دلار برای هر بشکه و نرخ تورم ۲.۲٪ تنظیم شده است. با حمله ایران به اسرائیل، قیمت‌ها افزایش یافته و قیمت نفت برنت به حدود ۷۵ دلار برای هر بشکه رسید.دولت اولین پیش‌نویس بودجه سال ۲۰۲۵ را به پارلمان ارائه خواهد کرد، در حالی که جنگ در خاورمیانه سایه سنگینی بر این اقدام دارد. این پیش‌نویس رویکردی محافظه‌کارانه دارد، اما سناریوی بسیار منفی افزایش شدید قیمت‌های انرژی را در نظر نگرفته است.به گفته یک منبع ارشد دولتی، در حال حاضر احتمال وقوع چنین سناریویی که می‌تواند مشکلات جدی کلان اقتصادی به همراه داشته باشد، کم به نظر می‌رسد. در واقع، این همان چیزی است که بازارها نیز نشان می‌دهند.با توجه به دستورات کمیسیون اروپا، این بودجه به فرض قیمت نفت ۸۰ دلار برای هر بشکه و نرخ تورم ۲.۲٪ تنظیم شده است. با این حال، به دلیل حمله ایران، قیمت‌ها افزایش یافته و به حدود ۷۵ دلار برای هر بشکه رسیده است.مدت زمان ادامه این افزایش قیمت مشخص نیست و بستگی به تحولات منطقه دارد. با این حال، در وزارت اقتصاد ملی تمایلی به فکر کردن درباره تکرار سناریوهایی مانند بحران انرژی ناشی از حمله روسیه به اوکراین وجود ندارد. به گفته محاسبات دولت در آن زمان، هزینه اقدامات حمایتی در سال ۲۰۲۲ به ۱۲.۵ میلیارد یورو رسید که حدود ۱۰ میلیارد یورو آن مربوط به یارانه‌های برق بود.در بودجه ۲۰۲۵، تصویر کاملاً متفاوتی وجود دارد. طبق برنامه میان‌مدت، دولت به دنبال دستیابی به مازاد اولیه ۲.۵٪ از تولید ناخالص داخلی است و به‌ویژه به سقف ۳.۷ میلیارد یورویی برای افزایش هزینه‌ها متعهد است. افزایش هزینه‌های پیش‌بینی‌شده ۳.۶ میلیارد یورو است که فقط ۱۰۰ میلیون یورو حاشیه باقی می‌گذارد، که حتی برای پوشش هزینه‌های بحران انرژی نیز کافی نیست.

منابع وزارتخانه تأکید می‌کنند که بودجه امسال با پیش‌بینی افزایش ۱.۱ میلیارد یورویی در هزینه‌ها تهیه شده است و در نهایت این افزایش به ۲.۶ میلیارد یورو خواهد رسید. نتیجه اولیه نیز بهتر از پیش‌بینی خواهد بود و مازاد اولیه به ۲.۴٪ از تولید ناخالص داخلی می‌رسد، به جای ۲.۱٪.

https://www.ekathimerini.com/economy/1250103/draft-budget-discounts-an-oil-crisis/

وزارت کشاورزی و مواد غذایی یونان نظارت بر بازار مواد غذایی را تشدید میکند.

وزارت کشاورزی و مواد غذایی یونان قصد دارد نظارت بر بازار مواد غذایی را تشدید کند. این موضوع توسط وزیر کشاورزی و مواد غذایی، کوستاس تسیاراس، در جریان بازدیدش از سازمان غذای یونان (EFET) تأکید شد. تسیاراس بر نقش حیاتی EFET در تضمین ایمنی غذایی تأکید کرد و بر اهمیت حمایت از فعالیت‌های این سازمان اشاره نمود.یکی از تحولات مهم، تأیید بودجه برای دو آزمایشگاه جدید به ارزش یک میلیون یورو است که هدف آن افزایش کارایی EFET می‌باشد. در سال ۲۰۲۲، EFET مجموعاً ۱۰,۵۱۸ بازرسی از تأسیسات غذایی انجام داده که نشان‌دهنده تعهد این سازمان به ایمنی مواد غذایی و رعایت قوانین است.

این اقدامات با تمرکز دولت بر تقویت نظارت بر بازار و تضمین کیفیت مواد غذایی همسو هستند.

https://www.ekathimerini.com/economy/1250153/food-market-checks-are-set-to-increase/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما