معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۲۱- ۰۹:۴۰

اخبار اقتصادی سنگال

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سنگال در هفته سوم مهر ماه 1403مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

تمایل دولت برای تبدیل عنصر آب به ستون تحول سیستمیک در سنگال

شیخ تیدیان دیه، وزیر هیدرولیک و بهداشت گفت: هر سنگالی باید بتواند به آب سالم و بهداشتی دسترسی داشته باشد و دولت باید آنرا برای همگان تامین کند و در این صورت بسته به اینکه در مناطق شهری یا  روستایی زندگی می‌کنند، تفاوتی بین یک نفر و فرد دیگر وجود نداشته باشد. وی افزود: این امر برابری سرزمینی می‌باشد و در این میان بحث عدالت اجتماعی مطرح است، اما برای انجام این کار به اقداماتی نیاز داریم که خود نتیجه مطالعات گسترده باید باشد. این امر موضوع کارگاه آموزشی بود که برای ارائه نتایج مطالعه جهت به روز رسانی طرح جامع آبرسانی تیس به پتیت کوت که توسط شرکت آب سنگال در حال انجام است برگزار شد. به گفته آقای دیه، این مطالعه به وزارت هیدرولیک و بهداشت این امکان را می دهد که بتواند در میان مدت و بلند مدت برای انجام پروژه‌های کنترل و توزیع آب برنامه ریزی کند، لذا این مطالعه بسیار مهم است که بتواند رویکردی بسیار آینده ‌نگر در اجرای سیاست‌ها از نظر مدیریت آب اتخاذ کند. این مطالعه نه تنها بعد سیاست های عمومی مرتبط با چشم انداز اهداف توسعه پایدار تا سال 2030 بلکه چشم انداز اهداف اتحادیه آفریقا در سال 2063 را نیز در نظر می‌گیرد. وزیر گفت: از طریق این مطالعه شاهد وجود حوضه‌های آبریز نسبتاً بزرگ در مناطق خاصی از کشور هستیم که امکان تولید آب با کیفیت و کمیت کافی را فراهم می‌کند. طرح جامع تامین آب شهری خارج از داکار و از تیس تا پتی کوت، سومین مرحله از فرآیندی است که منجر به دسترسی جهانی به آب آشامیدنی تا سال 2030 در 46 مرکز داخلی می‌شود. شیخ تیدیان دیه تأکید می‌کند که دولت سنگال در نظر دارد آب را به عنصری تبدیل کند که ستون تحول سیستمیک کشور برای حاکمیت غذایی و مدیریت مسائل بهداشت، محیط زیست، شهرنشینی، صنعت، تجارت، کشاورزی و دامداری است.

لوکوتیدین 4  اکتبر  1402

ایجاد صندوق Fi Natangue برای حمایت از شرکت های کوچک و متوسط در بخش نفت و گاز

شرکت Baobab Asset Management، با مشارکت Société de gestion et d'intermediation و Finance gestion et intermediation ، به تازگی یک صندوق سرمایه گذاری به نام"Fi Natangue"  را تاسیس کرده اند. هدف این اقدام جدید حمایت از شرکت‌های کوچک و متوسط محلی (SME)  که در بخش نفت و گاز فعالیت می‌کنند از طریق اعطای وام به آنها عنوان شده است. در زبان وولوف، «ناتانگو» به معنای رفاه بوده و این دقیقاً همان چیزی است که این صندوق قصد ارائه آن را دارد: رفاه برای سرمایه گذاران و سنگال. این صندوق زیر نظر مقامات بازار مالی UEMOA فعالیت خواهد کرد و به ویژه برای استفاده از فرصت های ایجاد شده در بخش استراتژیک هیدروکربن‌ها، حوزه ای که در حال ترسیم مجدد نقشه راه توسعه اقتصادی کشور ما بوده ایجاد شده است. یاتما سامب، مدیرعامل صندوق گفت که این اقدام پاسخی استراتژیک به یک نیاز ملی شامل تأمین مالی و حمایت از رشد شرکت‌ها در بخش هیدروکربن و در عین حال ایجاد فضای مناسب برای سرمایه‌گذاران می‌باشد. جیمز چستر، مدیر عامل شرکت  Energy Capital & Power گفت: راه اندازی این صندوق گام مهمی در توسعه بخش انرژی در سنگال از طریق سرمایه گذاری استراتژیک در بخش هیدروکربن، ترویج توسعه محلی و ایجاد شغل است. وی تصریح کرد که استراتژی تأمین مالی، عمدتاً از طریق سرمایه‌گذاری‌ های در سهام و اعطای وام در شرکت‌های غیر بورسی عمدتاً در بخش نفت و گاز متمرکز است SME  ها نقش کلیدی در زنجیره ارزش انرژی ایفا می‌کنند، اما علیرغم اهمیت استراتژیک این حوزه، شرکت های کوچک و متوسط در بخش هیدروکربن سنگال با چالش های عمده ای به ویژه از نظر تامین مالی مواجه هستند. به همین دلیل است که گورا لو، هماهنگ کننده عمومی دبیرخانه فنی کمیته ملی نظارت بر محتوای محلی (St/Cnscl) معتقد است: این صندوق یک گام بزرگ رو به جلو برای این بخش بوده، زیرا در نهایت به مشاغل محلی یک راه حل تأمین مالی ارائه می دهد که کاملاً با نیازهای بخش هیدروکربن سازگار است. به لطف این صندوق، آقای لو اطمینان می‌دهد که شرکت‌های کوچک و متوسط اکنون به منابع مالی در قالب سرمایه‌گذاری‌های سهام و وام‌ها دسترسی خواهند داشت که به آنها امکان توسعه و مشارکت فعال در بخش هیدروکربن را می‌دهد. همچنین این صندوق ضمن احترام به تعهدات دولت سنگال در چارچوب قانون محتوای محلی، پاسخی ملموس به چالش های مالی کسب و کارهای محلی ما است.

لوکوتیدین 4  اکتبر  1402

تقویت روابط اقتصادی سنگال و موریتانی

پس از امضای پروتکل اتحاد مجدد با کنفدراسیون ملی کارفرمایان سنگال (Cnes)، شورای ملی کارفرمایان سنگال (Cnp) یادداشت تفاهم دیگری برای همکاری و تقویت مشارکت با طرف موریتانیایی در جهت ایجاد روابط قوی با شرکای منطقه ای امضا نمود. در واقع، پس از امضای پروتکل اتحاد مجدد با کنفدراسیون ملی کارفرمایان سنگال (Cnes)، این شورا به نقطه عطف جدیدی در یکپارچگی استراتژی منطقه‌ای خود رسیده است. در این راستا یک یادداشت تفاهم همکاری با اتحادیه ملی کارفرمایان موریتانی (Unpm) با هدف افزایش روابط اقتصادی و تجاری بین شرکت های موریتانی و سنگال امضا گردید. آنها همچنین موافقت کردند که یک شورای تجاری مشترک ایجاد کنند. هدف این دو نهاد تشویق ارتباطات بین شرکت‌های دو کشور برای ایجاد اکوسیستمی از شرکت‌ها در بخش‌های اولویت‌دار و حمایت از ظهور شبکه‌ای از شرکت‌های کوچک و متوسط ملی است که به سرمایه‌گذاران عمده متصل هستند. این سند که توسط بیدی آگنه  برای CNP و محمد زین العابدین ولد شیخ احمد برای Unpm امضا شد بخشی از تداوم روابط بین سنگال و موریتانی است. در بیانیه مطبوعاتی که منتشر شد، طرفین بر تمایل مشترک خود برای بهره مندی از عضویت در سازمان‌هایی مانند فدراسیون سازمان‌های کارفرمایی غرب آفریقا  (Fopao)، سازمان بین المللی کار (ILO)، سازمان بین المللی کارفرمایان (Oie) و اتحاد کارفرمایان فرانسوی زبان (Apf)، برای تشویق توسعه تجارت، سرمایه گذاری و سرمایه گذاری مشترکبین شرکت ها در دو کشور تاکید کردند. این قرارداد با دوره 2 ساله قابل تمدید، همچنین پایه‌های همکاری فنی و اقتصادی عمیق تر بین کارفرمایان موریتانی و سنگالی را ایجاد می‌کند. در این سند آمده است: این یادداشت تفاهم برای مدت دو سال بوده که با توافق ضمنی قابل تمدید است، مگر اینکه یکی از طرفین آن را با اخطار سه ماهه فسخ کند. یکی از جنبه‌های ضروری پروتکل، همکاری در زمینه اطلاعات و تحلیل اقتصادی است. این توافقنامه همچنین سازماندهی برگزاری دوره‌ای سمپوزیوم‌ها، میز گردها و کنفرانس‌ها را به منظور طراحی و اجرای برنامه‌های اقدام پیش‌بینی می‌کند. جاه‌طلبی‌ای که دو نهاد می‌خواهند در بخش‌های اولویت‌دار، به‌ ویژه آنهایی که به پروژه‌های مشترک انرژی مانند Omvs مرتبط هستند خواهد بود. همکاری اقتصادی و مشارکت تجاری در چارچوب پروژه‌های نفت و گاز سنگال - موریتانی نیز مد نظر می‌باشد. علاوه بر این، هر دو سازمان همچنین متعهد می‌شوند که به طور منظم داده‌ها را با یکدیگر مبادله کنند. در این خصوص تبادل منظم اطلاعات اقتصادی، تجاری، صنعتی، مالی، فنی، مطالعات و بازتاب‌های مربوط به اوضاع تجاری در دو کشور انجام می‌شود. برای این منظور، دو طرف متعهد می‌شوند که با مقامات کشور یا جوامع اقتصادی مربوطه خود، با هدف دستیابی به تسهیلات یا راه ‌حل‌هایی برای حل مشکلاتی که اعضای آنها در چارچوب روابط تجاری با آن مواجه می‌شوند، همکاری کنند.

لوکوتیدین 7  اکتبر  1402

انجام نظرسنجی ملی در مورد بخش حمل و نقل توسط آژانس ملی آمار و جمعیت (ANSD)

آژانس ملی آمار و جمعیت (ANSD) یک نظرسنجی در مورد بخش حمل و نقل از 7 اکتبر تا 6 نوامبر با هدف ارزیابی سهم این بخش در تولید ناخالص داخلی کشور انجام خواهد داد. در این راستا عبدو دیوف، مدیرکل آژانس، رهبران اتحادیه‌های کارگری در این بخش را به برگزاری یک کارگاه بررسی و تحقیق در این خصوص دعوت کرد. به گفته آقای دیوف حمل و نقل یک جزء اساسی اقتصاد است، زیرا تعداد قابل توجهی از فعالان اقتصادی در این بخش فعالیت می‌کنند. علاوه بر این اهمیت بخش مذکور در زندگی روزمره مردم مشخص است. وی گفت:  تحقیقات برنامه ریزی شده از 7 اکتبر مربوط به حمل و نقل جاده ای و دریایی است. تصمیم گرفته‌ایم سر شماری واحدهای حمل‌ و نقل را انجام دهیم که با مطالعات هدفمند حمل ‌و نقل شهری، بین ‌شهری و دریایی ترکیب می‌شود و طی آن تمامی‌بخش های حمل و نقل مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت. وی افزود: در نظر گرفتن حمل و نقل با موتور سیکلت جنبه جدیدی از این نظرسنجی بوده که این امر شامل اندازه گیری سهم موتورسیکلت های مورد استفاده برای تردد در بخش حمل و نقل کالا و مسافر است. تحقیقات بر روی وسایل حمل و نقل، وضعیت تامین مالی این بخش، مشکلات و شرایط کاری بازیگران، ماهیت مشاغل و غیره متمرکز خواهد بود.

APS  4 اکتبر  1402

برگزاری کارگاه بررسی اهمیت صرفه جویی در انرژی برای خبرنگاران اقتصادی

آژانس مدیریت اقتصاد و انرژی (AEME) کارگاهی را در روز جمعه برای افزایش آگاهی اعضای مجموعه خبرنگاران اقتصادی (Cojes) در مورد شیوه‌های خوب صرفه جویی در مصرف انرژی برگزار کرد. خانم مام کومبا انجای، مدیر کل آژانس مذکور گفت: استقرار راه‌ حل‌های بهینه‌ سازی انرژی در ساختمان‌ها، فناوری‌ها و تجهیزات با کارایی بالا، سیستم‌های مدیریت هوشمند تجهیزات با دیجیتالی‌سازی، تأسیسات خورشیدی و همچنین روش‌های مصرف انرژی در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت. او بر نیاز به در دسترس قرار دادن تمام ابزارها و اطلاعات مفید برای اجرای دقیق راه حل های بهره وری انرژی یا مدیریت انرژی به روشی بسیار گسترده تر در اختیار روزنامه نگاران تاکید کرد. او ادامه داد: ما از شما می خواهیم که دانش بهتری از برنامه‌های AEME مرتبط با مدیریت انرژی داشته باشید، زیرا وقتی در مورد این جنبه صحبت می‌کنیم به شیوه‌های صرفه جویی در انرژی خوب فکر کنید که شامل کاهش مصرف انرژی با اقدامات خوب می‌باشد. کنترل انرژی، فراتر از جنبه‌های رفتاری است. وی خاطر نشان کرد که اینها راه حل های فنی، فناوری، دیجیتالی سازی در خانواده‌ها، مدیریت و غیره هستند. مدیر کل گفت: این جلسه اولین گام در شناخت بیشتر دامنه فعالیتهای AEME در راستای اجرای ماموریت خود است.  وی افزود که عنصر دوم شامل اشتراک گذاری تجربیات با بازیگران در این زمینه و ارائه راه حل های مشخصی است که می‌تواند در همه سطوح برای صرفه جویی در انرژی اعمال شود. همچنین عنصر سوم تجهیز روزنامه نگاران برای پردازش و انتشار بهتر اطلاعات، از طریق شبکه‌های مختلف اطلاعاتی مربوط به کنترل صرفه جویی در انرژی در سطح ملی است.

APS  4 اکتبر  1402

کاهش رتبه سنگال توسط آژانس رتبه بندی مودیز

وزیر دارایی و بودجه سنگال روز جمعه اعلام کرد که آژانس رتبه بندی مودیز رتبه سنگال را به دلیل افزایش کسری بودجه و سطح بدهی مشاهده شده در این کشور بین سال‌های 2019 و 2023 کاهش داده است. رتبه سنگال به تازگی از Ba3 با چشم انداز پایدار به B1 با نظارت به پایین باز نگری شده است. وی مجدداً بر تمایل قاطع دولت برای اجرای سریع اصلاحات بلندپروازانه برای کاهش قابل توجه کسری بودجه از سال 2025 و تثبیت این کاهش در کوتاه مدت، مطابق با تعهدات انجام شده در UEMOA و ECOWAS تأکید کرد و اطمینان داد  که مسیر مشخصی برای کاهش نرخ بدهی تعریف خواهد شد. او تأکید می‌کند که سنگال به همکاری خود با شرکای بین المللی خود به ویژه بانک جهانی و صندوق بین المللی پول، همچنین ECOWAS، UEMOA، BCEAO، بانک توسعه آفریقا،  BOAD و همه شرکای منطقه ای برای بهبود مدیریت بدهی، تقویت اوضاع مالی و اطمینان از افزایش شفافیت در فرآیندهای بودجه ادامه خواهد داد. همچنین دولت همچنان به گفت‌ وگو با شرکای خود در طول این فرآیند به منظور تضمین آینده اقتصادی باثبات و شکوفا می‌پردازد. 

APS  4 اکتبر  1402

استقبال رئیس جمهور از همکاری با صندوق بین المللی پول (IMF) بدنبال انتشار نتایج موقت حسابرسی مالی مقامات دولتی سنگال

رئیس جمهور باسیرو جیومای فای، پس از انتشار نتایج موقت حسابرسی مالی مقامات دولتی سنگال، از همکاری با صندوق بین المللی پول (IMF) استقبال کرد. او اطمینان داد که من تعهد قاطع خود را همانطور که هنگام سوگند یاد کردم، برای تبدیل سنگال به کشوری امن و قابل اعتماد مجدداً تأیید می‌کنم. در همین رابطه اعضای دولت از جمله عثمان سونکو، نخست وزیر روز پنجشنبه 26 سپتامبر 2024 در داکار انتشار "داده‌های اشتباه" توسط مکی سال رئیس جمهور و وزرای سابق در مورد حساب های عمومی و میزان بدهی‌های دولت به ویژه کسری بودجه را محکوم کردند. جمعه 4 اکتبر سخنگوی صندوق بین المللی پول، جولی کوزاک به مقامات سنگال در مورد حمایت این موسسه مالی از نتایج انتشار حسابرسی مالیه عمومی دولت اطمینان داد. وی افزود: مقامات نتایج بررسی‌ها را با تیم ما به اشتراک گذاشتند. ما در هفته‌های آینده برای ارزیابی وضعیت اقتصاد کلان سنگال و تعیین گام ‌های بعدی، از نزدیک با آنها همکاری خواهیم کرد.

APS  6 اکتبر  1402

خواست دولت برای تسریع در ایجاد تعاونی‌های کشاورزی

مابوبا جین،  وزیر کشاورزی، حاکمیت غذائی و دامپروری تاکید کرد که دولت می خواهد سرعت ایجاد تعاونی‌های کشاورزی را برای افزایش تولید و ایجاد مشاغل مناسب برای جوانان تسریع کند. وی در جریان نشست سه ماهه مشترک نظارت بر پورتفولیوی صندوق بین المللی توسعه کشاورزی (IFAD) که ریاست آن را بر عهده داشت، صحبت می‌کرد. وی افزود: این نشست با هدف بررسی وضعیت اجرای برنامه‌ها و پروژه‌های موجود و همچنین شناسایی و بحث در مورد جهت گیری‌های لازم اقتصادی برای انطباق پروژه‌ها و برنامه‌ها با جهت گیری‌های سیاسی دولت جدید در جهت دستیابی به هدف حاکمیت غذایی برگزار گردید. او اشاره کرد که هدف این است که بتوانیم این تعاونی‌های کشاورزی را در 557 کمون و در تمام 14 استان سنگال تشکیل دهیم. وی افزود: امروز با منابع تامین مالی جدیدی که به تازگی بدست آورده ایم و تغییر جهت در خطوط تامین مالی پروژه‌های موجود، می خواهیم از کشاورزی خانوادگی حمایت کنیم و فقر را در روستاها کاهش دهیم. مهمتر از همه، ما می خواهیم به کشاورزان و پرورش دهندگان اجازه دهیم تا در تمام دوازده ماه سال بتوانند فعالیت های خود را انجام دهند. وی گفت: برای این امر به کنترل منابع آب، دستیابی به مکانیزاسیون کشاورزی و حمایت مالی نیاز داریم. وی در ادامه اظهار نمود: برای تداوم خدمات از سوی این صندوق، ایجاد مشارکت ها و هم افزایی بیشتر در مورد اجرای پروژه‌ها و برنامه‌ها با مشارکت همه ذینفعان و به ویژه ادارات ملی و محلی بخش های مختلف ضروری است. ماتئو مارکیزیو، نماینده IFAD در سنگال نیز به  طور مفصل در مورد سهم سازمان خود در مبارزه برای کاهش فقر در سنگال به ویژه در مناطق روستایی صحبت کرد. وی یادآور شد که 45 سال است که IFAD و دولت سنگال در بهبود مناطق روستایی سنگال همکاری می‌کنند. ماتئو مارکیزیو تصریح کرد که این همکاری مبتنی بر چشم انداز مشترک توسعه روستایی فراگیر و پایدار با تمرکز بر کاهش فقر روستایی و بهبود امنیت غذایی است. به گفته وی، IFAD  همچنان شریک ممتاز دولت سنگال در اجرای سیاست های کشاورزی خود بشمار می رود. وی در ادامه گفت: در این مدت، صندوق بیش از یک میلیارد دلار بودجه بسیج کرده است و 700000 خانوار از اجرای پروژه‌های مختلف بهره مند شده اند. این عدد قابل توجهی بوده و نشان دهنده همکاری محکم بین IFAD و سنگال است.

APS  7 اکتبر  1402

امضای تفاهمنامه همکاری بین شرکت اورنج مانی سنگال و آژانس ملی ارتقای اشتغال جوانان (Anpej) جهت کمک به جوانان جویای کار

شرکت اورنج مانی سنگال به حمایت مالی از طریق مشارکت های استراتژیک ادامه می دهد. طبق یک بیانیه مطبوعاتی، در این زمینه شرکت مذکور به عنوان بخشی از برنامه کمک به جوانان جویای کار، با آژانس ملی ارتقای اشتغال جوانان (Anpej) همکاری می‌کند .با امضای تفاهمنامه همکاری بین این دو نهاد اورنج مانی  فارغ التحصیلان جوانی را که از پیش انتخاب گردیده اند و توسط آنپژ آموزش داده شده اند، جذب خواهد کرد و بدین ترتیب فرصتی برای ارائه خدمات مالی به آنها فراهم می‌کند. این مشارکت همچنین ارائه مزایای انحصاری خدمات مالی به جوانان جویای کار را برای همراهی و حمایت از ادغام حرفه ای جوانان در اکوسیستم مالی دیجیتال نیز ممکن می سازد. همچنین این دو ساختار یک جاه طلبی مشترک دارند که کمک به ایجاد شغل از طریق همکاری نزدیک و ادغام منابع خود با هدف دستیابی به نتایج ملموس و پایدار است.

   4 اکتبر 2024Lejecos

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما