معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۲۲- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی هند - مومبای

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی مومبای هند در هفته سوم مهر ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این منطقه به شرح زیر ارائه می‌گردد:

واکنش اتحادیه داروسازی هند به اتهامات  50 عدد از داروهای بی کیفیت

اتحادیه دارویی هند (IPA) به گزارش اخیر اداره مرکزی کنترل استانداردهای دارویی (CDSCO) که بر مبنای آن بیش از 50 داروی "کیفیت غیر استاندارد" (NSQ)  معرفی شده، واکنش نشان داده است.

این اتحادیه ضمن تاکید بر ضرورت تفکیک میان دو مقوله داروهای جعلی و غیر استاندارد، افزود: مرتبط ساختن محصولات تقلبی به تولید کنندگان قانونی عواقب شدید اعتباری و مالی به همراه خواهد داشت.

با این حال، شرکت‌های دارویی مختلفی از جمله Torrent Pharma، Sun Pharma، Alkem Laboratories و Glenmark اعلام کرده‌اند که آنها تولیدکننده داروهای معرفی شده عنوان داروهای  «تقلبی» نیستند. آنها همچنین مدعی اند محصولاتشان مطابق با استانداردهای کیفی می‌باشد.

سودارشان جین دبیر کل IPA در بیانیه‌ای گفت: "تولید داروهای جعلی یک جرم جنایی جدی است که سلامت عمومی را تهدید می‌کند. ارتباط ظالمانه محصولات جعلی با تولیدکنندگان قانونی تأثیر شدیدی بر اعتبار و مالی شرکت ها دارد. علاوه بر این، این امر  وجهه و شهرت هند به عنوان مرکز داروسازی و تامین کننده دارو مطمئن و قابل اعتماد در سطح جهانی را مخدوش می‌کند.

خاطر نشان می‌شود، هشدار دارویی CDSCO در ماه اوت شامل داروهایی مانند شلکال، ژل های ویتامین B کمپلکس و ویتامین C، قرص‌های ویتامین C و D3، قرص‌های سیپروفلوکساسین و پاراستامول می‌شود.

داروهای فشار خون تمیسارتان و سولفات آتروپین و آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند قرص‌های آموکسی‌سیلین و پتاسیم کلاوولانات نیز به‌عنوان داروهای «بدون کیفیت استاندارد» طبقه‌بندی شده‌اند.

https://www.indiatvnews.com/news/india/paracetamol-indian-pharmaceutical-alliance-reacts-to-reports-of-over-50-medicines-fails-drug-test-central-drugs-standard-control-organisation-cdsco-2024-09-29-954582

افزایش قیمت کپسول گاز های ال پی جی

 شرکت‌های بازاریابی نفت، قیمت کپسول تجاری گاز LPG را با نرخ‌های جدید از روز سه‌شنبه، اول اکتبر، اصلاح کردند. هزینه کپسول 19 کیلوگرمی‌گاز LPG 48.50 روپیه افزایش یافت.

قیمت کپسول های 5 کیلوگرمی نیز 12 روپیه افزایش خواهد یافت. این افزایش نرخ در آستانه آغاز جشن سال جدید [در آیین هندویسم] و تعطیلات انجام می‌شود. علیرغم افزایش قیمت تجاری، نرخ کپسول های گاز برای مصارف داخلی هنوز تغییر نیافته است.

قیمت‌های جدید اکنون در سراسر هند اعمال می‌گردد و بر ساختار هزینه ای بسیاری از مشاغلی که به LPG متکی هستند نیز تأثیر خواهد گذاشت. این افزایش می‌تواند به هزینه عملیاتی بالاتر برای بخش های آسیب پذیر منجر شود که متعاقباً به طور بالقوه به افزایش قیمت برای مصرف کنندگان نهایی صنایع مختلف خواهد بود.

آخرین افزایش قیمت مورخ 1 سپتامبر  بود که شرکت های بازاریابی نفت قیمت کپسول LPG تجاری 19 کیلوگرمی را 39 روپیه افزایش داده بودند.

https://economictimes.indiatimes.com/industry/energy/oil-gas/lpg-price-hike-19-kg-gas-cylinder-up-by-rs-48-5-5-kg-by-rs-12/articleshow/113834059.cms

اعمال استانداردهای کیفی دولت هند برای پیچ ها

دولت هند به منظور جلوگیری از واردات پیچ‌های غیر استاندارد، تقویت تولید داخلی و تضمین ایمنی مصرف‌کننده مقررات کیفیتی برای  برخی از پیچ ها، الزامی‌کرده است. بر اساس دستور "پیچ های متقاطع (کنترل کیفیت)" QCO  می‌بایست دارای علامت BIS باشند.

طبق بخشنامه ی صادره از سوی اداره ترویج تجارت داخلی و صنعتی(DPII)، اقلام مندرج در صورت عدم داشتن مهر استاندارد هند (BIS)، قابل خرید، فروش، واردات و یا ذخیره نمی‌باشند. 

طبق این بخشنامه دولتی، هند 14 استاندارد ویژه حذف را برای انواع مختلف پیچ تعریف نموده  که 6 ماه پس از صدور بخشنامه برای تولیدکنندگان بزرگ و متوسط، از جمله سازندگان خارجی، اجرایی خواهد شد.

نقض مقررات BIS می‌تواند جریمه ی سنگین حبس تا دو سال یا جریمه نقدی به ارزش حداقل 200 هزار روپیه برای اولین تخلف به همراه داشته باشد. در صورت تکرار تخلف، جریمه نقدی به حداقل500 هزار روپیه و یا تا سقف 10 برابر ارزش کالا یا اجناس افزایش خواهد یافت.

https://economictimes.indiatimes.com/industry/indl-goods/svs/steel/govt-imposes-mandatory-quality-norms-for-screws/articleshow/113815239.cms

 جذب سرمایه یک میلیون دلاری استارت‌آپ IG Drones  جهت ساخت پهپاد

شرکت هندی IG Drones   که یک شرکت نوپا در حوزه فناوری پهپاد است موفق به جذب سرمایه به ارزش یک میلیون دلار از طریق مشارکت «سرمایه گذاران فرشته» به رهبری شرکت India Accelarator شد که برای ایجاد راه حل های پهپادی متناسب با کاربردهای دفاعی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. وزارت الکترونیک و فناوری اطلاعات هند، این شرکت نوپا را پشتیبانی می نماید.

IG Drones  قصد جمع آوری 3 میلیون دلار دیگر طی شش ماه آینده به منظور توسعه فعالیت های خود در هند و در سطح جهانی می‌باشد.

بودیساتوا سانگاپریا، بنیانگذار و مدیر عامل IG Drones، گفت: « هدف ما نوآوری، تحقیق و توسعه، جذب استعدادها و گسترش جهانی است. امسال ما با تحکیم جایگاه خود به عنوان راهبری در عرصه فناوری پهپاد و هوش آماده برای رشد تصاعدی هستیم. این دور اول از تامین مالی، تقویت لازم را جهت پیشبرد نام تجاری ما را فراهم می‌کند.

IG Drones که توسط آقایان بودیساتوا سانگاپریا و اُم پراکاش[1] تاسیس شد، در ساخت و تحقیق و توسعه هواپیماهای بدون سرنشین تخصص داشته و ارئه دهنده خدماتی مانند نظارت، نقشه برداری و بازرسی است و با ارتش هند، بسیاری از دولت های ایالتی هند و بیش از 100 فعال تجاری حقیقی و حقوقی بزرگ همکاری دارد.

این شرکت نوپای فناوری پهپادی مدعی است که اولین سازنده پهپاد های نسل پنجم (5G) هند خواهد بود.

این شرکت نوپا در سال 2023، با پهپاد کره‌ای Igis همکاری کرد و در حال حاضر IG Drones در پنج کشور فعال است.

فناوری پهپاد هند طی سالهای اخیر توجه سرمایه گذاران را جلب کرده است. در ماه جولای شرکت Aereo، ارائه‌دهنده اطلاعات سری تجاری مبتنی بر پهپاد، 15 میلیون دلار جمع‌آوری کرد. به طور مشابه، در ماه ژوئن، شرکت Skye Air 4 میلیون دلار جمع آوری نمود.

این شرکت پیش بینی می‌کند بازار هواپیماهای بدون سرنشین هند تا سال 2030 از 29 میلیارد روپیه به حدود 2.5 تریلیون روپیه افزایش یابد.

https://economictimes.indiatimes.com/tech/funding/drone-tech-startup-ig-drones-raises-1-million-in-funding/articleshow/113843775.cms

روسیه در صدد مشارکت در طرح های معدن کاوی ذغال سنگ و انرژِی در هند است

الکساندر نواک، معاون نخست وزیر فدراسیون روسیه گفت: روسیه به فرصت های بالقوه برای افزایش همکاری‌ها در استخراج زغال سنگ و مشارکت در پروژه‌های جدید انرژی در هند چشم دوخته است. وی افزود ما همچنین چشم اندازهای مطلوبی در شرایط کمبود ذغال سنگ با کیفیت و مرغوب در بازار جهانی را پیش بینی می‌کنیم. شرکت های  روسی بعلت منابع قابل توجه ذغال سنگ در هند علاقه مند به گسترش حضور خود در بازارهای هند که رشد سریعی نیز دارند می‌باشد. او هم چنین در نشستی در همایش بین المللی «هفته انرژی روسیه» (REW)  که برای هفتمین بار در 26 تا 28 سپتامبر در مسکو برگزار شد، گفت: در حال حاضر در حوزه انرژی جهانی سه روند اصلی وجود دارد: تقاضای فزاینده انرژی که امروز شاهد آنیم و در آینده نیز ادامه خواهد داشت، نوآوری‌ها در عرصه فناوری که اقتصاد و انرژی را تغییر می‌دهند و همچنین تحولات ژئوپلیتیک. ما همواره آمادگی گفتگو در مورد پروژه‌های جدید انرژی مانند پردازش، بازاریابی و تولید مواد معدنی و برق با دوستان دیرینه خود (هند) هستیم. لیست شرکت های روسی Uralmash, Gazprom, Rosatom, Silovye Mashiny, وBrahMos Aerospace. از جمله شرکت های روسی فعال در هند می‌باشند.

https://economictimes.indiatimes.com/industry/energy/power/russia-sets-coal-mining-new-energy-ambition-in-india/articleshow/113899566.cms

شرکت BPCL و اداره بندر بمبئی اولین اکوسیستم سوخت سبز هند را راه اندازی می‌کنند

شرکت دولتی Bharat Petroleum Corporation (BPCL) یادداشت تفاهمی (MoU) با اداره بندر بمبئی (MbPA) و بنیاد پایداری بندر بمبئی (MPSF) برای ایجاد یک اکوسیستم پیشرفته سوخت سبز امضا کرد.

کریشنا کومار، رئیس کل و مدیرعامل BPCL، گفت این تفاهم نامه با تعهد BPCL مبنی بر آینده ای پایدار و همچنین هدف آن برای رسیدن به انتشار کربن صفر تا سال 2040 مطابقت دارد.

کومار گفت: "تمکین راه کارهای عرض انرژی پایدار مانند ارائه سوخت LNG و EV تاسیسات بخش دریایی بخشی از تلاش های ما برای مسئولیت پذیری و مشارکت با جوامعی است که به آنها خدمت می‌کنیم."

به عنوان بخشی از این ابتکار، BPCL و MbPA  برای ایجاد ایستگاه‌های شارژ وسایل نقلیه الکتریکی (EV)  در بندر بمبئی همکاری خواهند کرد. علاوه بر این، این تفاهم نامه شامل طرح های دیگری در راستای بررسی تبدیل کشتی‌های دیزلی به جایگزین‌های سوخت پاک تر، افزایش بیشتر زیرساخت سبز بندر و به حداقل رساندن ردپای کربن آن می‌باشد.

https://economictimes.indiatimes.com/industry/energy/oil-gas/bpcl-and-mumbai-port-authority-to-launch-indias-first-green-fuel-ecosystem/articleshow/113900837.cms

شرکت‌های بزرگ فولاد هندی بهترین تولیدکنندگان در سطح جهان هستند

به گزارش Nomura، صنعت فولاد هند طی چند سال آینده به طور قابل توجهی گسترش خواهد یافت و این کشور برنامه‌هایی برای افزایش ظرفیت فولاد خام خود تا  23 میلیون تن (MT) بین سال مالی 24 و 27 سال جاری میلادی را دارد.

طبق این گزارش، این صنعت دارای نرخ رشد ترکیبی سالانه (CAGR) 4.8 درصدی است. این گزارش خاطرنشان کرد رشد مورد هدف هند در این حوزه با میانگین رشد بلندمدت بین سال های مالی  2015 تا 2024 مطابقت دارد.

در این گزارش آمده است: «برآورد می‌شود که ظرفیت صنعت فولاد هند  بین سالهای مالی 15 تا 24 به میزان 23 میلیون تن با نرخ سالانه 4.8٪  رشد ترکیبی افزایش خواهد یافت که با میانگین بلند مدت سال های قبلی مطابقت دارد.»

طبق برآورد این گزارش شرکت‌های بزرگ فولاد یعنی JSW، JSPL، Tata Steel،  ArcelorMittal  و Nippon Steel   باید نزدیک به 87 درصد این افزایش ظرفیت فعلی را تشکیل می دهند.

https://economictimes.indiatimes.com/industry/indl-goods/svs/steel/indian-steel-majors-best-placed-producers-globally-nomura/articleshow/113897221.cms

تشکیل شرکت سرمایه گذاری مشترک میان Bharat Electronics  و صنایع هوافضای رژیم صهیونیستی

بنگالورو: شرکت دولتی Bharat Electronics Limited (BEL) و Israel Aerospace Industries (IAI)، بزرگترین شرکت هوافضا و دفاعی رژیم صهیونیستی، از تأسیس یک شرکت سرمایه گذاری مشترک (JVC) خبر داده اند که به نام تجاری « BEL IAI AeroSystems Private Ltd.»  به ثبت خواهد رسید. شرکت هندی BEL طی بیانیه ای اعلام کرد این سرمایه گذاری مشترک ارائه کننده پشتیبانی بلند مدت به سامانه‌های موشک های زمین به هوا با مسافت بُرد متوسط برای نیروهای دفاعی هند است. ایجاد این سرمایه گذاری مشترک در راستای چشم انداز دولت هند برای «خودکفایی هند» است.

https://www.deccanherald.com/india/bharat-electronics-israel-aerospace-industries-form-joint-venture-company-3217770 

شرکت های هندی دارای روابط تجاری با رژیم صهیونیستی

تنش جاری در خاورمیانه تاثیر قابل توجهی بر اقتصاد هند گذاشته است. دستکم 14 شرکت به ثبت رسیده هندی در بازارهای بورس، دارای مراودات تجاری با رژیم اشغالگر قدس هستند.

یکی از فعال ترین آنها در سرزمین‌های اشغالی شرکت بنادر آدانی است که سهام قابل توجهی در بندر حیفه دارد. در بحبوحه تشدید تنش ها، ارزش سهام این شرکت در بازار بورس بمبئی (BSE ) 2.5 درصد کاهش یافت.

داروسازی سان (Sun Pharmaceutical)که بزرگترین شرکت تولید دارو در هند است، با سهام قابل توجه خود در شرکت  (Taro Pharmaceutical) حضور پررنگی در رژیم صهیونیستی دارد. هرچند ارزش سهام شرکت هندی در روز عملیات وعده صادق تغییر نیافت اما تحلیل گران با دقت به نوسان ارزش آن توجه می‌کنند. شرکت های هندی دیگر مانند (Dr. Reddy’s) و (Lupin) به دلیل ارتباط تجاری با شرکت اسرائیلی مذکور نیز به شدت تحت نظارت سهام داران و تحلیل گران هستند.

بسیاری از شرکت های فناوری اطلاعاتی اعم از  (TCS)، (Wipro) (Tech Mahindra) و (Infosys) در رژیم صهیونیستی حضور داشته و نقش مهم در ارائه خدمات فنی و پشتیبانی از صنایع مختلف در اسرائیل ایفا می‌کند. هرچند  تأثیر فوری بر عملکرد این شرکت ها بعید است، اما عدم اطمینان در منطقه سرمایه گذاران را هوشیار کرده است.

در بخش خدمات مالی، بانک دولتی هند (SBI) نیز در رژیم صهیونیستی فعالیت می‌کند. با این حال، با توجه به فعالیت‌های جهانی گسترده‌تر و موقعیت قوی این بانک در هند احتمالاً برای مقابله با هر گونه اختلال احتمالی در منطقه مجهزتر باشد.

شرکت معدن کاوی(NMDC)، شرکت خدمات مهندسی و عمرانیL&T  و شرکت های جواهرات Kalyan و Titan از دیگر شرکت های تجاری مرتبط با رژیم صهیونیستی هستند.  

https://www.indiatoday.in/business/story/iran-israel-conflict-indian-listed-companies-linked-to-middle-east-crisis-adani-port-tcs-wipro-infosys-titan-2610708-2024-10-03

 شرکت های داروسازی برتر  هند خواهان برخورد شدیدتر نهادهای نظارتی در مبارزه با داروهای جعلی هستند

شرکت های برتر تولیدکننده دارو در هند از دادگاه دیوان عالی کشوری خواستار اعطای اختیارات بیشتر به پلیس و بازرسان مواد مخدر برای اجرای عملیات بازرسی علیه عناصر مظنون به تولید داروهای تقلبی شدند.

هفته گذشته اتحادیه دارویی هند (IPA) - گروهی متشکل از 23 داروساز برجسته هندی - طی دادخواستی از بالاترین مرجع قضایی هند، تنظیم دستورالعمل وزارت بهداشت هند برای تشکیل پرونده‌ پلیسی و دستگیری تولیدکنندگان و فروشندگان داروهای تقلبی، که هر دو تحت قانون داروها و آرایشی بهداشتی،  1940 بزهکار شناخته می‌شوند، را خواستار شده اند.

طبق ادعای یکی از مدیران ارشد شرکت داروسازی پلیس تمایلی به همکاری با بازرسان دولتی مبارزه با مواد مخدر در اجرای قوانین مربوط به داروهای تقلبی ندارند.

این عدم تمایل پس از حکم دیوان عالی کشوری در خصوص پرونده ای مورخ سال 2020 بوجود آمد که طی آن پلیس را از جلب تولیدکنندگان داروهای جعلی منع کرده بود.

طبق بیانیه اتحادیه، بازرسان مواد مخدر برای برخورد و جلب بزهکاران آموزش نمی‌بینند و همچنین محافظ ایمنیتی ندارند، لذا در اجرای عملیات انهدام باندهای داروی تقلبی مردد هستند. وی افزود عدم اعمال قانون اثر بازدارندگی را تضعیف کرده و ممکن است به افزایش توزیع داروهای تقلبی و جعلی در بازار منجر شود. بگفته وی حداقل در چهار مورد اخیر کشف داروهای تقلبی، هیچ برخوردی صورت نگرفته است.

در برخورد نهادهای نظارتی دولت هند در ماه آگوست مشخص شد که نمونه داروهای بیش از 50 برند برتر اعم از Shelcal, Pan-D, Clavam  و  Telma Hفاقد استاندردهای تعریف شده هستند.

شرکت های تورنت، سان فارما، آلکم و گلِنمارک، در 29 سپتامبر با صدور بیانیه ای به نمایندگی از جانب اتحادیه  IPA، اتهام ساختن این اقلام دارو توسط شرکت‌های عضو را رد کردند. در عوض، اتحادیه اشاره دارد در آزمایش‌های داخلی، باندهایی سری، این داروها را تولید و توزیع می‌کنند.

https://economictimes.indiatimes.com/industry/healthcare/biotech/pharmaceuticals/pharma-companies-seek-more-teeth-for-agencies-to-fight-fakes/articleshow/113993063.cms

 هشدار کارخانه‌های ذوب مس در مورد توقف فعالیت آنها

با آغاز مذاکرات عرضه سالانه مس میان معدنچیان کلیدی از این هفت کارخانه ی ذوب مس هشدار دادند در صورت کاهش شدید هزینه‌های پردازش ، امکان متوقف شدن فعالیت کارخانه‌ها و حتی تعطیلی کامل آن را وجود دارد.

با شروع موجی از سرمایه‌گذاری‌های جدید در کارخانه‌های ذوب مس در چین و سایر کشورها، کارخانه‌های هندی را به رقابت های فزاینده در راستای بدست آوردن سنگ معدن کافی برای تغذیه کوره‌های خود مجبور کرده است، که به عبارت دیگر معدن‌کاران می‌توانند از ارائه شرایط عرضه جذاب‌تر  آن اجتناب کنند.

در مذاکرات خصوصی، مدیران ارشد شرکت های هندی مس در گردهمایی سالانه صنایع فلزی لندن  (LME Week)به کاهش قابل توجه هزینه پردازش به سطحی که دیگر سودی برای کارخانه‌های ذوب مس داشته باشد اشاره کردند. به گفته آنها، دو طرف این هفته جلساتی را برای به اشتراک گذاشتن دیدگاه‌های خود در مورد بازار برگزار کردند، اگرچه آنها هنوز آماری ارائه نکرده اند، انتظار می رود مذاکرات امسال یکی از دشوارترین گفتگوها در سال های اخیر باشد.


https://economictimes.indiatimes.com/small-biz/trade/exports/insights/copper-smelters-warn-of-closures-as-crunch-talks-get-underway/articleshow/113979960.cms

 

[1] Bodhisattwa Sanghapriya & Om Prakash

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما