معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۱۹- ۰۸:۰۰

تراز پرداخت های مثبت لوکزامبورگ در سه ماه اول2024

بانک مرکزی و مرکز آمار لوکزامبورگ اعلام کردند که بر اساس اولین نتایج حاصله از حساب جاری سه ماهه اول سال 2024، تراز پرداخت های این کشور با مازاد 4 میلیارد یورویی مواجه شده است. این رقم، 1.9 میلیارد یورو در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

اطلاعات و آمار زیر در خصوص تراز پرداخت های لوکزامبورگ به شرح ذیل می‌باشد:

در بخش کالا تراز با مازاد 267 میلیون یورویی روبه رو گردید که در مقایسه با کسری 1.3 میلیارد یورویی یک سال قبل قابل توجه می‌باشد. صادرات کالا با 8 درصد افزایش و واردات با 5 درصد کاهش همراه می‌باشد. ارزش کالاهای بازرگانی صادراتی 1 میلیارد یورو افزایش داشته است. 

 در بخش خدمات تراز تجارت در سه ماه اول سال 2024 با درآمد 1.8 میلیارد یورو، نسبت به مدت مشابه سال قبل 15 درصد رشد داشته است. صادرات خدمات با رشد 4 درصدی و واردات با 1.5 درصدی مواجه شد.  

 در بخش مالی سرمایه گذاری‌های مستقیم در سه ماه اول سال 2024، هم در بخش دارایی‌ها (42 میلیارد یورو) و هم در بخش بدهی‌ها (7 میلیارد یورو) در مقایسه با عدم سرمایه گذاری قابل توجه در مدت مشابه سال 2023، مثبت گزارش شده است.     

در خصوص سرمایه گذاری‌ها و تراکنش های بازار سهام، در سه ماه اول سال 2024، 86 میلیارد یورو ورودی به این بازار به ثبت رسیده است که در مقایسه با خالص ورودی 65 میلیارد یورو در مدت مشابه سال قبل، این رقم قابل توجه می‌باشد.  

از طرف دیگر، معاملات در اوراق بهادار خارجی منجر به عدم سرمایه گذاری قابل توجه ( منفی 24 میلیارد یورو) در مقایسه با خالص خرید (7 میلیارد یورو) در سه ماه اول 2023 گردید. در بخش اوراق بدهی خارجی نیز، در سه ماه اول سال 2024، میزان خالص اوارق بدهی، مبلغ 102.5 میلیارد یورو می‌باشد. در واقع، سرمایه گذاران تا حدی تمایل خود را به خرید سهام بیش از اوراق بدهی نشان داده اند. در نهایت، اوراق بدهی لوکزامبورگ، ورودی خالص 8 میلیارد یورو را به ثبت رساند. در حالی خرید خالص اوراق بدهی در مدت مشابه سال قبل، 4.5 میلیارد یورو بوده است. 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما