۱۴۰۱/۰۵/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۷

راهکارهای لوکزامبورگ برای اجرایی کردن طرح صرفه جویی گاز اتحادیه اروپا

وزیر انرژی لوکزامبورگ اعلام نمود که دولت متبوعش پس از اطلاع از طرح صرفه جویی کمیسیون اروپا، راهکارهای لازم را از طریق گفتگو با صاحبان صنایع و مشاغل تدوین و برنامه‌های خود را برای صرفه جویی از پاییز سالجاری، به شورای وزیران ارائه کرده است.

با تصویب طرح صرفه‌جویی گاز اتحادیه اروپا توسط شورای وزیران انرژی اتحادیه در تاریخ 26 ژوئیه 2022 و درخواست از کشورهای عضو برای صرفه‌جویی از طریق کاهش 15 درصد از گاز مصرفی خود از اول اوت 2022 تا اواخر مارس 2023 میلادی، کلود تورمز وزیر انرژی لوکزامبورگ در پایان این نشست اعلام کرد: هدف این طرح، ذخیره سازی انرژی به ویژه گاز در ماه‌های گرم و استفاده از آن در زمستان آینده است. از این رو دولت متبوعش پس از اطلاع از طرح کمیسیون، طی هفته گذشته راهکارهای لازم را از طریق گفتگو با صاحبان صنایع و مشاغل تدوین و برنامه‌های خود را برای صرفه جویی از پاییز سالجاری، به شورای وزیران ارائه کرده است.

به نظر تورمز، در صورت قطع کامل عرضه گاز روسیه به اتحادیه اروپا، اگرچه لوکزامبورگ نسبت به کشورهای آلمان یا اتریش کمتر متضرر خواهد شد اما همه اعضای اتحادیه اروپا وظیفه دارند تا از طریق کاهش مصرف انرژی، همبستگی خود را با یکدیگر نشان دهند. این همبستگی و هماهنگی علاوه بر اتحادیه اروپا باید در سطح اروپا نیز با جدیت دنبال شود.

وی کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی را علاوه بر کمک به کشور در پیشبرد امر مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی و کاهش تاثیرات اقتصادی ناشی از افزایش قیمت انرژی، فرصتی مغتنم برای تغییر رویکرد به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر دانست و گفت: وضعیت جاری، حرکت به سمت انرژی‌های بادی و خورشیدی را سرعت بیشتری خواهد داد.

  • دولت لوکزامبورگ به موازات برنامه‌ریزی جهت اجرای طرح صرفه‌جویی گاز اتحادیه اروپا، بر این اصل مهم تاکید دارد که خانوارها و خدمات اولویت‌دار - مانند بیمارستانها و مراکز بهداشتی، باید کمتر احساس خطر کنند. دولت برای جبران افزایش قیمت انرژی، بودجه ای به ارزش500 میلیون یورو در نظر گرفته است.
  • یکی از راهکارهای لوکزامبورگ، راه‌اندازی کمپین ارتقای آگاهی در مورد نحوه استفاده از انرژی تحت عنوان: هوشیاری انرژی است که براساس آن شرکت‌ها، خانوار‌ها و مدیران ادارات تشویق خواهند شد تا خود را برای کمبود گاز و افزایش تورم ناشی از قیمت انرژی و در نهایت زمستانی سخت آماده کنند.
  • فدراسیون صنایع لوکزامبورگFEDIL سه راهکار را برای شرکتها جهت کاهش مصرف گاز پیشنهاد کرده است:

1)   به موازات صرفه جویی گاز،  به بهره وری و کیفیت محصولات خود توجه کنند.

2)   به عنوان یک راه حل موقت، سوخت‌های دیگر مانند گازوئیل را جایگزین کنند.

3)   سرمایه‌گذاری سریع در تامین برق از پنل‌های خورشیدی برای بهره‌برداری در سپتامبر سالجاری،

  • براساس اطلاعات منتشر شده توسط اتاق بازرگانی لوکزامبورگ، به دلیل افزایش قیمت انرژی و کاهش تدریجی گاز روسیه طی هفته‌های اخیر، تقریباً یک سوم مشاغل این کشور، افزایش50 درصدی قیمت گاز و 80 درصدی قیمت برق را نسبت به سال 2021 میلادی تجربه کرده‌اند.
  • با توجه به درخواست لوکزامبورگ از اتحادیه اروپا برای کمک به شرکت‌های آسیب‌پذیر این کشور، اتحادیه اروپا روز 27 ژوئیه موافقت خود را با اختصاص 225 میلیون یورو برای کمک به مشاغل این کشور اعلام کرده است. از این رو براساس تصمیم وزارت دارایی لوکزامبورگ، بین 150 تا 200 شرکت این کشور که به دلیل ناتوانی در تامین هزینه‌ها پس از افزایش قیمت انرژی، صحنه رقابت را ترک کرده اند از این منبع مالی استفاده خواهند کرد.
متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما