معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۱۴- ۱۴:۰۷

اخبار اقتصادی ترکمنستان- مرو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته دوم مهر ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

برگزاری نشست وزیران کشورهای عضو گذرگاه لاجورد

خبرگزاری ترکمن پورتال: در تاریخ 3 اکتبر، نشست توسعه کریدور حمل و نقل "لاجورد" با حضور نمایندگان عالی رتبه سیستم حمل و نقل ترکمنستان، ترکیه، آذربایجان، گرجستان و افغانستان برگزار شد.

در این دیدار خاطرنشان شد که کشورهای حاشیه کریدور حمل‌ونقل لاجورد-لازولی از فرصت‌های بسیار خوبی برای تسهیل تجارت، تقویت روابط فرهنگی و حمایت از توسعه اقتصادی در منطقه از طریق این پروژه برخوردارند. شرکت کنندگان در این نشست در مورد سرمایه گذاری‌های زیرساختی، تعرفه‌های جاده ای و ریلی و شیوه‌های گمرکی و همچنین مسائل اداری و اقدامات امنیتی تبادل نظر کردند.

هدف اصلی نشست وزیران تدوین یک برنامه جامع برای رفع موانع و خطراتی بود که ممکن است در هر مرحله از روند حمل و نقل و لجستیک این کریدور حمل و نقل ایجاد شود. در این راستا مقرر شد حداقل دو بار در سال جلساتی در سطح فنی برگزار شود و سالی یک بار نشست وزرا برای ارزیابی دستاوردها و تجربیات برگزار شود. نشست بعدی وزیران در مورد کریدور حمل و نقل لاجورد-لازولی در ترکمنستان برگزار خواهد شد.

 https://turkmenportal.com/tm/blog/83273/lapis--lazuli-ulag-gechelgesi-boyuncha-indiki-ministrler-dushushygy-turkmenistanda-gechiriler

عشق آباد میزبان کنفرانس و نمایشگاه بین المللی «ساخت و ساز، صنعت و انرژی ترکمنستان» خواهد بود

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: در تاریخ 3 تا 5 نوامبر 2024 کنفرانس و نمایشگاه بین المللی "ساخت و ساز، صنعت و انرژی ترکمنستان" (CIET-2024) در عشق آباد برگزار خواهد شد.

در چارچوب این نشست قرار است در مورد پروژه‌های سرمایه گذاری جدید در حوزه برق، ساختمان، صنایع شیمیایی و تولید صنعتی بحث و تبادل نظر شود. آرکاداغ توجه ویژه ای به فاز دوم ساخت شهر «هوشمند» شامل خوشه‌های پزشکی و پردازشی خواهد داشت.

هدف CIET-2024 بحث در مورد موضوعات مهم در بخش های ساخت و ساز، انرژی، آب و برق و صنایع شیمیایی و بررسی پروژه‌های زیرساختی جدید منطقه ای است.

وزارت ساخت و ساز و معماری ترکمنستان، وزارت انرژی، وزارت صنعت و تولید ساختمانی، شرکت دولتی "ترکمن شیمی"، آژانس دولتی مدیریت ساخت و ساز بزرگراه و شهرداری شهر عشق آباد برگزارکنندگان این رویداد هستند.

https://business.com.tm/tm/post/12473/ashgabat-turkmenistanyn-gurlushygy-senagaty-we-energetikasy-halkara-maslahatyny-sergisini-gechirer

همکاری شرکت "هیوندای کره" با ترکمنستان

خبرگزاری ترکمن پورتال: نمایشگاه و کنفرانس بین المللی نفت و گاز ترکمنستان - 2024 (OGT 2024) در تاریخ 23 تا 25 اکتبر در عشق آباد برگزار خواهد شد. این مجمع بین‌المللی به تقویت گفت‌وگوهای منطقه‌ای برای دستیابی به توسعه پایدار بیشتر بخش انرژی و گسترش فرصت‌ها برای جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در بخش نفت و گاز ترکمنستان و همچنین بررسی آخرین روندها در بازار جهانی انرژی کمک خواهد کرد. شرکت مهندسی هیوندای جمهوری کره به عنوان یکی از شرکای نقره ای این مجمع فعالیت خواهد کرد. لازم به ذکر است که این شرکت از سال 2009 به طور فعال در توسعه میدان گازی گالکینیش که دارای ذخایر عظیم "گاز طبیعی" در ترکمنستان است، مشارکت داشته است.

با تلاش مشترک شرکت دولتی ترکمن گاز، جمهوری کره و نمایندگان شرکت های نفت و گاز چین، مرحله مقدماتی توسعه این میدان عظیم گازی در سال 2013 با موفقیت به پایان رسید. در چارچوب این پروژه، یک کارخانه گوگرد زدایی گاز توسط شرکت مهندسی هیوندای ساخته شد.

این شرکت کره ای که از قابلیت های فنی گسترده ای برخوردار است با همکاری ترکمنستان تنها به یک حوزه محدود نمی‌شود. بخش پالایش نفت نیز یکی از مسیرهای اصلی فعالیت این شرکت در ترکمنستان است ( به ویژه با همکاری شرکت بین المللی ال جی).  شرکت هیوندای تعدادی واحد فناوری جدید را در مجتمع پالایشگاه نفت ترکمن باشی راه اندازی کرده است.

یکی دیگر از موضوعات همکاری ترکمنستان با شرکت هیوندای، ساخت مجتمع بزرگ پتروشیمی‌برای تولید پلی اتیلن و پلی پروپیلن در شهر گیانلی در سواحل دریای خزر است. هزینه کل این پروژه بیش از 3.4 میلیارد دلار آمریکا است که علاوه بر شرکت هیوندای، شرکت دولتی ترکمن گاز، شرکت بین المللی ال جی جمهوری کره و شرکت مهندسی TOYO ژاپن نیز در اجرای آن مشارکت داشته اند. این کارخانه با استانداردهای بین المللی زیست محیطی مطابقت دارد و به عنوان یکی از ده پروژه دوستدار محیط زیست در اروپا و اوراسیا در سال 2014 توسط سازمان بریتانیایی TXF گواهینامه دریافت کرد.

تا به امروز بیش از 150 نماینده از 30 کشور حضور خود را در کنفرانس بین المللی OGT 2024 تایید کرده اند. در این رویداد، دیدار با مدیران مجتمع نفت و گاز ترکمنستان، فرصتی برای بحث در مورد پروژه‌های سرمایه گذاری جدید و تبادل نظر فراهم می‌کند. علاوه بر این، مشارکت شرکت‌های جهانی نفت و گاز به توسعه بیشتر همکاری‌های سودمند متقابل بین شرکت‌کنندگان در مجمع کمک خواهد کرد.

اطلاعات بیشتر در مورد شرایط شرکت در کنفرانس را می‌توانید در وب سایت مجمع مشاهده کنید: www.ogt-turkmenistan.com

https://turkmenportal.com/tm/blog/83159/hyundai-engineering-ashgabatda-gechiriljek-ogt-2024-nebitgaz-forumynyn-kumush-hyzmatdashy-boldy

کنفرانس تجاری، بازرگانی بررسی فرصت های سرمایه گذاری ترکمنستان در ابوظبی برگزار خواهد شد

خبرگزاری ترکمن پورتال: در تاریخ 7 تا 8 نوامبر سال جاری، رویداد مهم بین‌المللی کنفرانس تجاری، بازرگانی بررسی فرصت های سرمایه گذاری ترکمنستان در ابوظبی برگزار خواهد شد.

این کنفرانس با شرکت نمایندگان بخش های دولتی و خصوصی ترکمنستانی و خارجی بمنظور کشف فرصت های اقتصادی و تجاری در ترکمنستان برگزار خواهد شد.

تاکنون شرکت های بزرگ ترکمنستانی و بین المللی از جمله BP، Auguste Energy، Buried Hill، Metro و Chalık Energy شرکت خود را در این رویداد اعلام کرده اند. این کنفرانس پس از نمایشگاه "ADIPEC" برگزار می‌شود و به شرکت کنندگان اجازه می دهد در بحث های همکاری و توسعه بین ترکمنستان و امارات متحده عربی شرکت کنند.

https://turkmenportal.com/tm/blog/83239/abudabide--turkmenistanyn-sowda-ishewurlik-we-maya-goyum-mumkinchiliklerine-bagyshlanan-maslahat-gechiriler

ارزش کل معاملات در بورس بیش از 23 میلیون و 415 هزار دلار بود

خبرگزاری تی دی ایچ: هفته گذشته 9 معامله در بورس کالای دولتی ترکمنستان به ثبت رسید.

نمایندگان محافل تجاری امارات متحده عربی، افغانستان و ازبکستان گاز مایع، نفت سفید جت و همچنین سیمان پرتلند تولید شده توسط شرکت دولتی ترکمن نفت را با ارز خارجی خریداری کردند.

علاوه بر این، پارچه پنبه ای رنگ شده، نخ پنبه و پارچه خام با ارز به بازرگانان امارات متحده عربی و ترکیه فروخته شد. ارزش کل معاملات 23 میلیون و 415 هزار دلار آمریکا بود.

 https://tdh.gov.tm/tk/post/42368/tdhcmb-nyn-sowdalarynda-gelesiklerin-jemi-bahasy-abs-nyn-23-million-415-mun-dollaryna-den-boldy

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما